RallyBaron  Samppasport

240 -88 turbottaminen

  • 79 Vastauksia
  • 24782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #30 : 25.09.2011, 12:10:07 »
Nyt tuli ostettua b19et kone tohon. Ens kesänä armeijjan jälkeen olis tarkotus lyödä paikalleen. Luin tuolta vanhasta landiasta että vm 88 240 muutoskatsastus turboksi ei olekkaan niin helppo homma ku kuvittelin :(  Joutuuko tosiaan vaihtaa taka-akseliksi 1031:sen 1030:an tilalle? Sitte pitäs asentaa katalysaattoriki mutta se pitää olla siellä vaan näön vuoksi? on melkosta pelleilyä  :idiot2:
Onko tuo sun auto vähäpäästöinen?
Jos on, niin et voi laittaa tuota b19et-konetta laillisesti pellin alle. Siinä ei auta katit eikä mikään, koska ite kone ei oo "vähäpäästöinen". Tarttet b230ft tai fk-koneen 940:stä.

Jos autos ei oo vähäpäästöinen, niin kone paikalleen vaan eikä tarttte asennella katteja ahistamaan putkeen. Taka-akselin tyypin tarkistaminenkin on vähä niin ja näin. Periaatteessahan sun pitäis muuttaa alusta vastaamaan turbon alustaa. Ts. kaasuiskarit joka kulmaan, turbon vakaajat, jäähytetyt jarrut eteen ja 1031-perä. Mutta kuinka moni katsastusmies erottaa turbon vakaajat tavallisista, saati 1031 perän 1030 perästä...  ;)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #31 : 25.09.2011, 19:28:22 »
Onko tuo sun auto vähäpäästöinen?
Jos on, niin et voi laittaa tuota b19et-konetta laillisesti pellin alle. Siinä ei auta katit eikä mikään, koska ite kone ei oo "vähäpäästöinen". Tarttet b230ft tai fk-koneen 940:stä.

Jos autos ei oo vähäpäästöinen, niin kone paikalleen vaan eikä tarttte asennella katteja ahistamaan putkeen. Taka-akselin tyypin tarkistaminenkin on vähä niin ja näin. Periaatteessahan sun pitäis muuttaa alusta vastaamaan turbon alustaa. Ts. kaasuiskarit joka kulmaan, turbon vakaajat, jäähytetyt jarrut eteen ja 1031-perä. Mutta kuinka moni katsastusmies erottaa turbon vakaajat tavallisista, saati 1031 perän 1030 perästä...  ;)


No auton käyttöönottopäivä on 00.00.1988 ja koneena on b200e ilman kattia.? Oon käsittäny että 1.7.1987 jälkeen rekisteröidyt autot on vähäpäästöisiä. Mutta en tiedä olenko oikeassa, ei rekisteriotteesta ainkaan mulla löydy merkintää että vähäpäästöinen vaikka onkin 1988 vuosimallia?

Ja jos tota ei tolla koneella voi katsastaa nii sitte ei voi, katsastuksen ajaksi pitää sitte vissiin aina vaihtaa tosta b200e ruisku ja turbo ottaa aina pois, pakoputkeen pitää kehitellä joku laippa-systeemi että saa nopeesti turbon pakosarjan vapariin  ;D

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #32 : 25.09.2011, 21:46:10 »


No auton käyttöönottopäivä on 00.00.1988 ja koneena on b200e ilman kattia.? Oon käsittäny että 1.7.1987 jälkeen rekisteröidyt autot on vähäpäästöisiä. Mutta en tiedä olenko oikeassa, ei rekisteriotteesta ainkaan mulla löydy merkintää että vähäpäästöinen vaikka onkin 1988 vuosimallia?

Ja jos tota ei tolla koneella voi katsastaa nii sitte ei voi, katsastuksen ajaksi pitää sitte vissiin aina vaihtaa tosta b200e ruisku ja turbo ottaa aina pois, pakoputkeen pitää kehitellä joku laippa-systeemi että saa nopeesti turbon pakosarjan vapariin  ;D

Voit asentaa B19ET:n, mutta joudut asentaa katalysaattorin putkeen. Sen ei tarvitse olla toimiva ja käytännössä pelkät kuoret riittää.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #33 : 25.09.2011, 21:59:45 »
Voit asentaa B19ET:n, mutta joudut asentaa katalysaattorin putkeen. Sen ei tarvitse olla toimiva ja käytännössä pelkät kuoret riittää.


Joo-o noin ymmärrsinki tuolta landiasta että pitää asentaa mutta ei tarvi toimia. Mutta entäs tuo vaiheloota ku se on m47 ja eikös se turboissa ole m46? ja perä pitää vaihtaa 1031:seen. Niin ja tietenki kaasuiskarit joka nurkkaan, jäähdytetyt jarrutthan on jo 88 vuosimallissa. Sitte noi pitäs vielä pystyä todistaan insille että on vaihettu.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #34 : 25.09.2011, 22:08:14 »
Sun varmaan kannattaa käydä konttorilla kysäseen mikä se auto on miehiään?
Tuo b200e kone ja katittomuus viittais kyllä vahvasti siihen, että ei oo vähäpäästönen. Vähäpäästösyys tuli muuten vasta 12/1988.  ;)

Pätkä AKEn pdf:stä:
"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen
säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset.  Merkintä
vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen
jälkeen."

Mut edelleen jos se on vähäpäästöinen EI voi laittaa sitä B19et konetta koska sitä ei oo tyypitetty vähäpäästöseks kuten esim f,fk tai ft-koneet. Katin (tai kuorien) lisääminen ei auta asiaa, sitä ei saa kuitenkaan katsastettua.

Ite kans funtsin tommosta että turbo ym pois katsastukseen, mut tulin siihen tulokseen ettei sitä jaksas pitemmän päälle. Niimpä hommasin ft-alakerran josta nyt sit pykäileen konetta...

edit: vaihteistoa ei tartte vaihtaa. M47 kelpaa
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #35 : 25.09.2011, 23:12:57 »
B200E-koneinen Volvo ei kyllä varmasti ole vähäpäästöinen. Eihän siinä ole edes kattia.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #36 : 25.09.2011, 23:25:17 »
Noniin, toihan on sitte selvä jos vähäpäästösyys alkaa 1.12.1988 ja mulla on 00.00.1988 eikä mulla ole otteessa mitään merkintöjä vähäpäästöisyydestä. katastuksessa ne kyllä jotain päästöjä mittaa?... Jos toi laatikko kelpaa nii kelpaakohan taka-akseli kun se on 1030.. landiassa osa väittää että pitää vaihtaa ja osa että ei tarvi

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #37 : 25.09.2011, 23:41:50 »
Taka-akseli pitäisi vaihtaa 1031 malliseen.

Käytännössä riittää että perästä löytyy numerosarja 1031
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #38 : 25.09.2011, 23:52:28 »
Taka-akseli pitäisi vaihtaa 1031 malliseen.

Käytännössä riittää että perästä löytyy numerosarja 1031
242ssa oli sen verta vanha akseli että luki vielä kohokirjaimin 1031. Täs uudemmassa (240 -90) on vaan tarra josta on kulunu pois se olennainen eli se on 1031 sit.  ;)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #39 : 26.09.2011, 11:51:31 »
Taka-akselia ei todellakaan tarvitse vaihtaaa 1031 tyyppiseen. LUPALAPPU <- jos tämän perusteella mennään.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #40 : 26.09.2011, 12:23:49 »
Tuo lupalappu on aika hauska...
Ensinnäkin melkeen sama minkä turbokoneen sinne lätkäset niin väännöt menee heti yli 218Nm, hyvin helposti myös yli 275Nm.
Toisekseen eihän näitä saa edes katsastettua tuolla 200hp teholla, vaan yläraja oli se pauttiarallaa n. 180hp.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #41 : 26.09.2011, 14:41:21 »
Taka-akselia ei todellakaan tarvitse vaihtaaa 1031 tyyppiseen. LUPALAPPU <- jos tämän perusteella mennään.
Onkohan enään noin nykypäivänä, tuo lappuhan oli vuodelta 2003.

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #42 : 26.09.2011, 14:45:31 »
Väännöllä mitään väliä. max teho 186hp. voittehan tietysti yrittää ottaa yhteyttä volvoon ja hankkia uuden samanlaisen lapun :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #43 : 26.09.2011, 15:42:43 »
Väännöllä mitään väliä. max teho 186hp. voittehan tietysti yrittää ottaa yhteyttä volvoon ja hankkia uuden samanlaisen lapun :)
Jotku väittää tuolla vanhassa landiassa että tuo lappu ei enään nykypäivänä kelpaa ja volvolta sitä ei enään saa! jos toi lappu on nyt se vastaavuustodistus

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 240 -88 turbottaminen
« Vastaus #44 : 26.09.2011, 16:31:17 »
Jotku väittää tuolla vanhassa landiassa että tuo lappu ei enään nykypäivänä kelpaa ja volvolta sitä ei enään saa! jos toi lappu on nyt se vastaavuustodistus

Muistaakseni tässä parin vuoden sisällä parikin henkiliö oli hommannut tuollaisen lapun viel'.
Volvo 242 -77 B230
Garaget

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron