Ateho  Elekma

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1290 : 17.04.2015, 17:16:01 »
Onkohan nyt niin et siä vähän turhaan hehkutat (pun intended) sitä sivuelektrodia? Maailmalta kun lukee juttuja esim. isojen poikien ilokaasumoteista ( siis semmosista mihin pusketaan kaasua abaut 600 hv;n edestä) jotka tunnetusti ovat aikas herkkiä säädöistään niin niissä ne käyttää matalaa keskielektrodia eli niinkuin toi vasen

http://www.jungle-busters.co.uk/WebRoot/Store/Shops/es122164/4CD9/5982/A69C/DF7C/7743/0A0F/1116/A244/Projected-Standard-Spark-Plugs.JPG


tai vielä syvemmälle upotetuna. Väittävät et se sivuelektrodi kyllä jäähtyy, ratkaisevaa on keskirodin ja tulpan rungon rakenne.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1291 : 17.04.2015, 17:19:15 »
On. Wiinamies tulee varmaan kohta kertomaan tarkemmin mutta normaali palotapahtuma sylinterissähän ei sinänsä ole räjähdys vaan nopea hallittu palaminen jossa palorintama etenee kipinästä poispäin, nakutus taas hyvinkin väkivaltainen rysäys kun kaikki palamiskelpoinen seos syttyy kerralla. Esisytytys on kuin normaali palotapahtuma mutta ajoitus on enemmän kuin pahasti pielessä.

Jos nyt muistin puolinukuksissa oikein.

Ei tässä oikein pysy äkkinäinen kärryillä: eli jos esi-sytytyksen syntymekanismi on erilainen kuin nakutuksen, niin mistäs muusta se voi syttyä kuin tulpasta? Tuskin sylinteripaineesta? eli esi-sytytys on synonyymi liian aikaisella olevalle sytykselle?

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1292 : 17.04.2015, 17:26:37 »
On. Wiinamies tulee varmaan kohta kertomaan tarkemmin mutta normaali palotapahtuma sylinterissähän ei sinänsä ole räjähdys vaan nopea hallittu palaminen jossa palorintama etenee kipinästä poispäin, nakutus taas hyvinkin väkivaltainen rysäys kun kaikki palamiskelpoinen seos syttyy kerralla. Esisytytys on kuin normaali palotapahtuma mutta ajoitus on enemmän kuin pahasti pielessä.

Jos nyt muistin puolinukuksissa oikein.
Juurikin noin. Wanha kuulamoottori toimii hehkusytytyksellä eli käytännössä sama kuin hyvin ajoitettu esisytytys( tosin siinä kuulahumpassa ei ole tulppaa ollenkaan joten ei se voi esisytyttää jne...)

Johan noi lontoonkieliset nimet kertoo eron: toinen on räjähdys ja toinen (vaan) esisytytys.

TEORIASSA esisytytys voisi jopa parantaa jonkun moottorin toimintaa jos oikea syttyennakko olisi reippaasti turhan myöhällä. :pomo:

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1293 : 17.04.2015, 17:30:51 »
Ei tässä oikein pysy äkkinäinen kärryillä: eli jos esi-sytytyksen syntymekanismi on erilainen kuin nakutuksen, niin mistäs muusta se voi syttyä kuin tulpasta? Tuskin sylinteripaineesta? eli esi-sytytys on synonyymi liian aikaisella olevalle sytykselle?
Esisytytys lähtee kuumasta pisteestä, eli kun seos on puristunut niin joku kohta palotilassa on tarpeeksi kuuma sytyttämään seoksen, kuin laittaisit hehkuvan hiilen paperille => se syttyy. Se kuuma piste voi olla mikä tahansa: karstanpala, tulpankierteen reuna , elektrodi tai vaikka teräväksi vingutettu kannen palotilan reuna tai joku muu...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1294 : 17.04.2015, 17:37:19 »
Eikös vanhemman kaasutinkoneen (ei sulkusolenoidia) jälkikäynti ole usein ns. esisytytystä?

Minulla oli joskusmuinoin yksi auto, jolla pystyi ajamaan virtojen poiskääntämisen jälkeen. ;D  Tulppien lämpöarvot olivat aivan täysin pielessä, joten ilmeisesti seos syttyi sylinterissa puristustahdin loppuvaiheessa hehkuvasta tulpasta.

Hyvin se ei toiminut, mutta 500m sillä ajoin "pimeänä" kunnes totesin että tulpat vaihtoon.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1295 : 17.04.2015, 17:47:18 »
Esisytytys lähtee kuumasta pisteestä, eli kun seos on puristunut niin joku kohta palotilassa on tarpeeksi kuuma sytyttämään seoksen, kuin laittaisit hehkuvan hiilen paperille => se syttyy. Se kuuma piste voi olla mikä tahansa: karstanpala, tulpankierteen reuna , elektrodi tai vaikka teräväksi vingutettu kannen palotilan reuna tai joku muu...

Mitäs sitten tapahtuu kun tulppa sytyttää esi-sytytetyn seoksen mahdollisesti palamattoman osan ja palorintamat törmää? Nakutusta? Kuulasytytysmoottori oli hyvä esimerkki :D

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1296 : 17.04.2015, 18:12:21 »
Mitäs sitten tapahtuu kun tulppa sytyttää esi-sytytetyn seoksen mahdollisesti palamattoman osan ja palorintamat törmää? Nakutusta? Kuulasytytysmoottori oli hyvä esimerkki :D
Nyt osuit muuten asian ytimeen. Siinä voidaankin mennä  kertaheläyksellä nakutuksen puolelle kun kaksi palorintamaa kohtaa.

Toisaalta jos esisytytys tapahtuu "riittävän lähellä" ja sopivassa paikassa, voi olla ettei se näy ulospäin mitenkään( sylinteripaine nousee normaalia nopeammin muttei tavoita missään vaiheessa  itsesytytysrajaa => kukaan tai lh:kaan ei tiedä että kone esisytytti...)

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1297 : 17.04.2015, 18:27:08 »
Nyt osuit muuten asian ytimeen. Siinä voidaankin mennä  kertaheläyksellä nakutuksen puolelle kun kaksi palorintamaa kohtaa.

Toisaalta jos esisytytys tapahtuu "riittävän lähellä" ja sopivassa paikassa, voi olla ettei se näy ulospäin mitenkään( sylinteripaine nousee normaalia nopeammin muttei tavoita missään vaiheessa  itsesytytysrajaa => kukaan tai lh:kaan ei tiedä että kone esisytytti...)

Niinpä. Voiko olla jopa niin raju paukku että menee nakuanturin sietokyvyn ylitse? Itse olen omilla syttykartoilla ja MS:llä ajanut m-kanget mutkalle mutta pysyivät lohkon sisäpuolella.. Joten viisaammat jatkakoon.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1298 : 17.04.2015, 21:13:38 »
Nyt osuit muuten asian ytimeen. Siinä voidaankin mennä  kertaheläyksellä nakutuksen puolelle kun kaksi palorintamaa kohtaa.

Wiinan korkeampi oktaaniluku tekee tässä tuon ikävän ominaisuuden, ettei se välttämättä kilahda, vaikka kaksikin palorintamaa kohtaisi, jolloin siitä ei saada mitään havaintoa ulospäin, ellei moottorissa ole paineanturia sylinteripaineelle tai jotain HIPOmpaa ionisaatio tunnistusta, jolla voisi havaita sen, että pytyssä palaa jo ennen kipinää.

Bensalla kilahtaa +90% varmuudella, kun kaksi palorintamaa kohtaa riittävän korkeassa puristuksessa tai ahdossa.

Toisaalta jos esisytytys tapahtuu "riittävän lähellä" ja sopivassa paikassa, voi olla ettei se näy ulospäin mitenkään( sylinteripaine nousee normaalia nopeammin muttei tavoita missään vaiheessa  itsesytytysrajaa => kukaan tai lh:kaan ei tiedä että kone esisytytti...)

Tai siis detonaatiorajaa.  ;)

No, ainoa joka tuon tilanteen tietää "nahoissaan" on kiertokanki!  :-\

Niinpä. Voiko olla jopa niin raju paukku että menee nakuanturin sietokyvyn ylitse?

Ei voi olla, anturin signaali ainoastaan nakuanturin signaali saavuttaa maksimiarvon ja siihen ilmestyy säröä mutta amplitudi pysyy maksimissa. Ja pelkkää amplitudiahan tuossa vahditaan.

Normaalisti nakutus anturilta tulee ~0,6V signaali ja sen jälkeen mennään kilinälle alle 3000rpm kohdilla, Yli 3000rpm sieltä saattaa tulla jopa 1V signaali. Nakutuksessa puhutaankin sitten volteista.

Nakuanturin saa kyllä rikki samalla tavalla kuin ääniraudankin, mutta silloin täystuho tulee samantein!

Eikös vanhemman kaasutinkoneen (ei sulkusolenoidia) jälkikäynti ole usein ns. esisytytystä?

Minulla oli joskusmuinoin yksi auto, jolla pystyi ajamaan virtojen poiskääntämisen jälkeen. ;D  Tulppien lämpöarvot olivat aivan täysin pielessä, joten ilmeisesti seos syttyi sylinterissa puristustahdin loppuvaiheessa hehkuvasta tulpasta.

Hyvin se ei toiminut, mutta 500m sillä ajoin "pimeänä" kunnes totesin että tulpat vaihtoon.

Muinaisissa moottoreissa tuollaisia virityksiä olikin, sillä polttoaineetkin olivat jotain aivan muuta kuin nykyisin.
Tuolloin moottoreissa oli myös yleisesti karstaa yms. asioita joista hehku-sytytys sai alkunsa.

Minulla tulpat olivat 3 kylmimmät mitä NGK:lta saa, eli numeron verran kylmempiä kuin vakiot.


Ja , on aina S* :smitten:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuhaK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • Team Caravan
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1299 : 17.04.2015, 21:47:08 »
Mie olen käyttänyt BR7ES/B7ES tulppia ilman isompia ongelmia.
Volvo 240DL 11,13@203  Tarvikemotti

Drag Race Cortina B230 8V 8,51@256 Suomen Toiseksi Nopein 8v ;)
Rollover Motorsport

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1300 : 17.04.2015, 21:50:18 »
Mie olen käyttänyt BR7ES/B7ES tulppia ilman isompia ongelmia.

Kuin myös , vaikkei vinokone olekkaan ...
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1301 : 18.04.2015, 01:04:56 »
Vaikka niitä tehokkaampia koneita onkin (wiinalla), niin omani on omanlaisensa ja siksi se ei ole suoraan vertailukelpoinen tehokoneisiin, sillä minulla on ollut täysin erilaiset tavoitteet kuin maksimi-teho/vääntö.

Näin varmasti.

Mutta ne tehokkaammat ja erilaisten tavoitteiden koneet ovat kuitenkin sikäli samanlaisia kuin sinunkin, että ahdin painaa ilmaa sisään, suuttimet ruiskivat bensaa sumuna ja tulppa sytyttää.

Ja koska emme näe jatkuvasti viinakoneiden räjähtelyä normaalien tulppien käytön seurauksena, niin tuntuu omituiselta että juuri sinun tapauksessa se tulppa olisi ratkaiseva asia.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1302 : 18.04.2015, 01:34:28 »
Vakiota vastaavat bosch:it viimesen päälle hyväksi todetut wiinakoneeseen ympärivuotiseen käyttöön,  tosin tehoa ollut 300hv enempää. 

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1303 : 18.04.2015, 02:56:37 »
Näin varmasti.

Mutta ne tehokkaammat ja erilaisten tavoitteiden koneet ovat kuitenkin sikäli samanlaisia kuin sinunkin, että ahdin painaa ilmaa sisään, suuttimet ruiskivat bensaa sumuna ja tulppa sytyttää.

Niin, tässähän on kyse erilaisista säädöistä ja käyttöauton ajodynamiikasta, joka on kyllä täydellisen erilaista kuin oikeasti tehokkaiden autojen, joilla voi luopua hyötysuhteesta kun sitä papua vaan on "riittävästi".

Minä en ole tehnyt kompromissejä, vaan yrittänyt repiä vakiosta irto sen mitä saa, etsien sen rajoja kaikin tavoin.
Vääntörajoitus (syttymyöhästys) on tehty sen vuoksi, ettei moottorilla ollut järkevästi mahdollista ajaa liukkaalla, koska sen hallinta (pidon) menetettiin heti TK-kärkien avauduttua.

Olen jo monasti maininnut, että 8 kuormariviä tekee sytytyskartan (128 solua) optimoinnista äärimmäisen vaikeaa, sillä se vaatii yhtäaikaisesti LH:n EZK:lle välittämien (nyt ei puhuta wittuilusta) kuormatiedon manipulaatiota, eli toinen vaikuttaa toiseen ja siitä syntyykin sellainen säätö-"tilanne" ettei paremmasta väliä, sillä säädettävät parametrit kasvavat 128*255*65536 lukemiin.
Tämä vaatii hitusen "säätämistä"tm, jotta oikean kombinaation saa aikaiseksi, niillä eväillä mitä Boschilta on aikoinaan annettu.  ;)

Mega ei tee tässä autuaaksi, mutta esim. AEM laitettuna ohjaamaan EZK:n kuunnellessa nakua tulokset olisivat olleet täysin toisenlaisia, mutta hintalappukin olisi noussut pirusti ylemmäs kuin nyt, edes hinauksineen ja moottoreineiin.

Minulla ei myöskään ole 0800-Bosch-LH tukinumeroa apuna auttamaan, eikä mitään Bosch-motorsport foorumin tunnareita, joista olisin voinut saada apua säätämiseen, joten omin pikku-kätösin kaikki on tehtävä. Toki reilun kolmen tusinan säätö-perhe auttaa asioissa hitusen, mutta silti joudun tekemään suuren osan työstä ihan omin kätösin vieläkin.

Hm... Eli vinokone on samanlainen kaikilta ominaisuuksiltaan kuin F-1:n moottori?  ;) :2funny:  :2funny: :2funny:


Ja koska emme näe jatkuvasti viinakoneiden räjähtelyä normaalien tulppien käytön seurauksena, niin tuntuu omituiselta että juuri sinun tapauksessa se tulppa olisi ratkaiseva asia.

Kyllä me näemme wiina-koneiden räjähdyksiä samasta syystä yllättävänkin usein!  :pomo:
Tosin toisessa päässä syttykarttaa!  ;D

Kuten sanottu, ajoitus on kaikki kaikessa tässäkin tapauksessa! :juhau:

Jos merikontissa olisi sähköinen kaasuläppä ja kaasupolkimella voisin asettaa woimatoiveen 0-100% niin tämä kaikki olisi voitu välttää helposti, mutta kun kyseessä on mekaaninen kaasuläppä, niin muilla asioilla joutuu "kikkailemaan" ja tulos oli tämä!  :-[

Tämä on vähän sama juttu, kuin kylmäkäynnistyksen ja rikastuksen säätö, jota olen tehnyt vasta neljä talvea!
Kylmärikastus ja käynnistys on vihdoin hierottu siihen, mitä siitä voi irti repiä wiinalla.  :pomo:

Tämä topicci on olemassa vain siksi, että muutkin voivat tehdä saman kuin minä (jätetään se lohkon rikkominen vain minun saavutuksekseni!), joten tässä topicissa tarkoitus on jakaa melkein some-tyyliin kokemukset LH:n säätämisestä.

Nyt vain tuli tälläinen kokemus, jota toivon muiden välttävän!  :P

Jännästi se brittiläinen-potilas kokee myös samanlaisia vastatuulia kuin omanikin ja muutamat muutkin, joten törmäämäni tapahtumat eivät lopultakaan ole niin harvinaisia kun asiaa oikeasti tutkiskelee.  :buck2:

Tosin minulla niitä maileja on ihan eriluokassa kuin teho-koneilla. Siinä vaiheessa kun noilla oikeasti tehollaikkalla koneilla on ennen modifikaatiota takana 260tkm ja laitteiden pettäessä 451tkm, niin nostan hattua todella korkealle!  :hg:



Ps. yritän saada aikaiseksi äärimmäisen hyvin hallittavan ja ihan pikkuisen(alle 200%) alkuperäistä tehokkaamman wiinakoneen, jolla pitää pystyä ajamaan kuka tahansa, milloin tahansa, joten "säätö-show" on samaa luokkaa kuin tuotanto-autossa proto-vaiheessa ja niistä tuskin on yksikään onnistunut "ekalla" kerralla.  :D

Pps. Vääntö-rajoitus on kaiken syynä lopultakin, mutta en vain muistanut poistaa asiaa kelien lämmettyä ja lopputulos ilmeni näin. :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1304 : 18.04.2015, 13:40:40 »
Tähänhän vois kirjottaa vaikka ja mitä, mutta en pidä vittuilevasta ja omahyväisestä kirjoitusasustasi, niin jääköön sanomatta. Erääseen asiaan kyllä takerrun eli ainakin minun käsitykseni mukaan vinovolvon hyötysuhde on tosi huono lähtökohdiltaan ja paranee mitä enemmän sitä tehoa/vääntöä saadaan mahdollisimman laajalle alueelle.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2015, 14:00:22 kirjoittanut Taavi.H »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Carcom Oy  Ateho