RallyBaron  Samppasport

Volvo 164 kesäkaara

  • 99 Vastauksia
  • 41137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Volvo 164 kesäkaara
« : 16.08.2012, 08:28:07 »
Pitkän etsiskelyn jälkeen sain vihdoin hankittua tuon hakemani kesäauton. Potentiaalinen projekti tarttui minulle mukaan eilen ja samoin tein ajalsin sen vajaa 100km sivuun kauppapaikalta vanhempien luokse säilytykseen, koska itse kaupungissa asuvana omaan huonot tilat rakenteluun. Auto on vuosimallia -70, ja tälläkin hetkellä rekisterissä/ajossa. Pientä sipistelyä löytyy joka puolelta, mutta juuri se olikin auton hankinnan idea. Pääpiirteittäin melko siisti kori ikäisekseen ja tekniikka pelaa nätisti. Koneena toimii se normaali pata tuplakaasareilla. Vaihdelaatikkona 4-vaihteinen manuaali. Entinen omistaja piti autoa huomassaan 21 vuotta, ja kieltämättä lähtö pihasta aiheutti haikeita fiiliksiä.

Museopeliä tästä ei olla rakentamassa, mutta myöskään rallirassiksi auto ei todellakaan joudu. Tarkoituksena on ajella autolla vain kesäisin ja pitää se talven yli tallissa säilössä rakennellen sen mitä aika ja resurssit antavat myöten. Varmaan aloittelen korjailemalla kaikki pikkuviat ja sitten keskittyä tekemään autoa oman näköiseksi. Väri ei ehkä minulle henkilökohtaisesti ole kaikkein mieluisin, mutta annetakoon se anteeksi muuten noin hienon korimallin tapauksessa. Tuossakin kunnossa aiheutti vahvaa päiden kääntyilyä ja ihmetteleviä katseita, sillä ei tuollaisia enää liikenteessä joka päivä näe, ainakaan näillä lakeuksilla.

Auto ostokunnossa



Nykyisellään, tosin jo edesmenneillä vanteilla

« Viimeksi muokattu: 06.04.2014, 12:30:50 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #1 : 16.08.2012, 08:55:47 »
Komia vanhus :)

Olin ajatellut että seuraava volvo jonka ostan ni se olis veteraani.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2012, 13:12:19 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #2 : 16.08.2012, 09:02:30 »
164 on omaan silmääni yksi hienoimmista veteraani-ikäisistä Volvoista. Ekan kerran tutustuin tällaiseen reilu kymmenen vuotta sitten, hieman ennen kun Volvokärpänen minua puraisi. :) Töiden kautta tuttavallani oli tällainen kesäajossa, ihastelin jo silloin etenkin tuota keulaa.

Näitä on jo museoituina, joten ehdottomasti oikea valinta sulla rakentelun pohjaksi! Tässä mallissa on kuitenkin sellaista tiettyä herraskaista arvokkuutta, että ei tästä mitään teiniritsaa kannata tehdä, mutta missään nimessä ei pidä jättää alkuperäiseksi. :smoke:

Onko tekniikkapuolella suunnitelmissa päivityksiä? Aiotko jatkaa B30 koneella vai vaihtaa jotain muuta pellin alle?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #3 : 16.08.2012, 09:16:01 »
On hyvännäköinen Volvo. Kun rahkeet riittäisi kahden auton ylläpitoon ja vielä paikka sille toiselle autolle niin vois Amazon volvo olla ihan soveltuva laittelukohde.
Eilen tuossa näin reilusti laitellun 2 ovisen Coupe Amazonin.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #4 : 16.08.2012, 13:40:23 »
164 on omaan silmääni yksi hienoimmista veteraani-ikäisistä Volvoista. Ekan kerran tutustuin tällaiseen reilu kymmenen vuotta sitten, hieman ennen kun Volvokärpänen minua puraisi. :) Töiden kautta tuttavallani oli tällainen kesäajossa, ihastelin jo silloin etenkin tuota keulaa.

Näitä on jo museoituina, joten ehdottomasti oikea valinta sulla rakentelun pohjaksi! Tässä mallissa on kuitenkin sellaista tiettyä herraskaista arvokkuutta, että ei tästä mitään teiniritsaa kannata tehdä, mutta missään nimessä ei pidä jättää alkuperäiseksi. :smoke:

Onko tekniikkapuolella suunnitelmissa päivityksiä? Aiotko jatkaa B30 koneella vai vaihtaa jotain muuta pellin alle?

Samaa mieltä olen tuon korimallin hienoudesta. Teinirassia tästä ei todellakaan tule, tarkoitus olisi etsiä itseä enemmän miellyttävät vanteet ja parantaa ajettavuutta alustan muodossa. Moottorina säilyy B30, kun tuon soundiin ja luonteeseen tykästyin heti koeajossa. Toki suunnitelmia tekniikan nykyaikaistamiseksi osin on, pientä haavetta piristelystä myös. Ulkoisesti korista korjailla kaikki pikkujutut ja sipistellä pikkuhiljaa siistimpiä osia tilalle. Korisarjoja tai spoilereita tässä ei tulla näkemään.. Värin muutos olisi haaveissa tulevaisuudessa jne. Myös 5-vaihteinen loota olisi poikaa.

Tulevana viikonloppuna homma alkaa ja aloittelen varmaan suodattimien, öljyjen ja sytkäosien vaihdolla. Siitä sitten katsellaan akuuteimmat ensin pois. Paljon kaikkea pientä tuossa on, mutta juuri tuollaista etsinkin :)
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #5 : 16.08.2012, 18:35:33 »
Nyt on sytkäosat noukittu ja muitakin tarvikkeita varailtu viikonlopuksi. Pitänee hieman kyhätä listaa mitä täytyy hankkia. Minulla ei siis ole kokemusta ollenkaan tappikoneista tai malleista jotka sitä ovat käyttäneet. Olen aiemmin pysytellyt 200, 700 ja 900-sarjan autoissa, joten nyt astellaan uudelle vanhalle alueelle. Sytkäosat arvelin vaihdaltaa ihan muuten vain, vaikkakin kone pelaa moitteetta tälläkin hetkellä, tuskin siitä ainakaan haittaa on.

Hankintalistalle heti aluksi oikeasti korjausta vaativiksi jutuiksi olisi sellainen kuminen ristinivel ohjausakselissa, se on aika pahasti mahinut joten arvelin sen uusia jos sellainen jostain on saatavana (vinkkejä otetaan vastaan). Lämppärin hana tihkuu, joten sekin pitäisi aikanaan uusia. Lämpimällä pidettäessä toimii ok, mutta kylmälle kääntäminen aiheuttaa tiputtelua. Tuokin siis hankintalistalle. Vinkkejä teräsjakopäästä olen noissa koneissa kuullut ja alkuperäisten rattaiden korvaaminen niillä ei varmaan olisi huono juttu?

Hieman olen myös sähköflektiä suunnitellut tuohon laittavani. Todennäköisesti myös takaiskarit ovat tiensä päässä ja kaipailisivat vaihtoa. Hieman olen miettinyt koko alustan laittoa kerralla, mutta onko kenelläkään havaintoa tuohon malliin sopivasta valmiista sarjasta? En ole hakemassa mitään linttaa, joten autoa ei tarvitse hakata ihan tontiin. Pienoinen madallus ja hieman lisää jäykkyyttä kuitenkin ajomukavuuden säilyttäen olisi poikaa. Ilmeisesti tuossa autossa jako on pitkälti sama kuin 200-sarjassa? 5x108 65,1mm ja ET 25? Korjatkaa toki jos tuo on luulopuhetta.

Mikäli tuohon kelpaavat samat vanteet kuin 240:iin olisi minulla Fondmedalin 15" viisipuolaiset pienellä huulella varustetut vanteet jo joutavana. Hieman kyllä Eiker E1 tai Polarikset houkuttelisivat, omalla kohdallani olen tykästynyt noihin yksinkertaisiin vanteisiin eivätkä nuo monimutkaisemmat pienipinnaiset vanteet oikein minulle uppoa. Putkistoa tuohon voisi myös harkita, tällä hetkellä putkisto on pitkälti vakio mutta vain yhdellä vaimentimella.

Tuossa nyt muutamia asioita mitä voisi ajan kanssa lähteä nakertelemaan sisustan ja ulkokuoren ehostamisen lisäksi. Jos jollain on hyviä paikkoja tiedossa mistä osia tähän kannattaisi lähteä kyselemään, olisin hyvin kiitollinen mikäli vaivaudutte ne kanssani jakamaan tänne? Tietysti jos jollakulla sattuu sopivia osasia löytymään ihan joutavana itseltään niin tarjota saa vapaasti.

PS: Apukuskin peili puuttuu myös..
Volvo 940 Turbo -97

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #6 : 16.08.2012, 18:45:29 »
Siistin näköinen peli! Ja toi väri on mun mielestä parasta tässä  :) Tuleeko koneeseen piristystä, kolme tuplakaasaria, pellisarja, nokka?

Onkohan amazonin tai 140 peili sama? Saattas löytyä.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9006
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #7 : 16.08.2012, 18:51:06 »
Hieno 164 ja kuulostaa hienommaksi tulevan. Seurantaan.

Aikansa muotiväri  :)

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #8 : 16.08.2012, 18:52:53 »
Siistin näköinen peli! Ja toi väri on mun mielestä parasta tässä  :) Tuleeko koneeseen piristystä, kolme tuplakaasaria, pellisarja, nokka?

Onkohan amazonin tai 140 peili sama? Saattas löytyä.

Heh kolmien TUPLAkaasarien ahtaminen tuohon voisikin olla jo aikamoinen saavutus.. :) Varmaan ensiksi keskitytään karsimaan pahimmat puutteet autosta ja sitten mieluilla tekniikan laittoa paremmin. Tuota 5-vaihteista laatikkoa mietin kanssa, samalla voisi uusia kytkimen ja asetelman jos sille on tarvetta. Auton kauppaan kuului toinen B30 moottori, joka pitänee hakea jossain vaiheessa. Mikäli tuo ei ole ihan toivoton ajattelin siitä alkaa rakentamaan pikkuisen piristettyä konetta, jonka voisi sitten aikanaan vain swapata paikalleen säilyttäen auton ajossa jatkuvasti.

Hienoa tuossa autossa on juurikin se, että pääpiirteittäin kaikki toimii ja auto on ajokelpoinen ja leimaakin vielä kotvan. Kuitenkin paljon pientä rassattavaa riittää, joten ei tule vapaa-ajan ongelmia. Osasia tosiaan auton mukana tuli melkoinen määrä, toinen kone, vaihdelaatikko, tuplakaasarit, starttia, virranjakajaa yms yms.. Pitänee setviä noista kaikki käyttökelponen joku päivä ja huoltaa hyllyyn odottamaan vaihtotarvetta.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9006
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #10 : 16.08.2012, 18:56:36 »
Heh kolmien TUPLAkaasarien ahtaminen tuohon voisikin olla jo aikamoinen saavutus.. :)

Onhan noita laitettu, 6-pyttyseen passelisti oma kurkku suoraan joka kanavaan. Kolmet suodattimet kaasarien ja lokarin välissä on hieno rivi  :)

LISÄYS:

Hiukan pitkä linkki tulee googlen kuvahaulla  :D

Riittää lyhyempikin kun poimii oleellisen tuolta roskan seasta -> http://farm6.static.flickr.com/5105/5594223315_a42de6a10b.jpg
« Viimeksi muokattu: 16.08.2012, 18:58:46 kirjoittanut TOK »

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #11 : 16.08.2012, 19:01:11 »
Onhan noita laitettu, 6-pyttyseen passelisti oma kurkku suoraan joka kanavaan. Kolmet suodattimet kaasarien ja lokarin välissä on hieno rivi  :)

LISÄYS:

Riittää lyhyempikin kun poimii oleellisen tuolta roskan seasta -> http://farm6.static.flickr.com/5105/5594223315_a42de6a10b.jpg

Aika kipeä konehuone :P Tuossa olisi toki tavoitetta. Noh autoa nakertelen pikkuhiljaa ajan ja varallisuuden puitteissa. Kolme vuotta etsiskelin mieluista peliä ja pari päivää sitten se ajeli vastaan kun olin jo etsinnästä lähes luopunut. Hyvä välietappi olisi vaikkapa onnistua säilyttämään auto saman aikaa mitä edellinen omistaja (21 vuotta)..
Volvo 940 Turbo -97

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #12 : 16.08.2012, 19:08:06 »
Komia vanhus! Itselläni on samaa vuosi kertaa oleva yksilö joten tulen seuraamaan tätä teidän projektia. :hello:  Ja niin vielä piti sanoman että, tappikutosen saundit on ihan omaa luokkaansa... Niitäpä ei ihan joka poika pääse kuulemaankaan 8)
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #13 : 16.08.2012, 19:29:13 »
Komia vanhus! Itselläni on samaa vuosi kertaa oleva yksilö joten tulen seuraamaan tätä teidän projektia. :hello:  Ja niin vielä piti sanoman että, tappikutosen saundit on ihan omaa luokkaansa... Niitäpä ei ihan joka poika pääse kuulemaankaan 8)

Kiitokset tosiaan kaikille kehuista, kiva huomata että täällä näin ahkeraan porukka seuraa muiden projekteja. Jos suunnilleen suuntaa autolle pitäisi jostain etsiä, olisi varmaan tämän videon 164:sen look aika sitä mitä itse olisin hakemassa http://www.youtube.com/watch?v=lSEtz8JnuAQ
Volvo 940 Turbo -97

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 kesäkaara
« Vastaus #14 : 16.08.2012, 20:47:20 »
Kiitokset tosiaan kaikille kehuista, kiva huomata että täällä näin ahkeraan porukka seuraa muiden projekteja. Jos suunnilleen suuntaa autolle pitäisi jostain etsiä, olisi varmaan tämän videon 164:sen look aika sitä mitä itse olisin hakemassa http://www.youtube.com/watch?v=lSEtz8JnuAQ

Jees! Otappa yhteyttä kun rupiat alkuperäisiä osia/tekniikkaa vaihtamaan saattaisin olla kiinnostunut... Itselläni on alkuperäistyylinen lookki autossani ja olen noita muutoksia pikkuhiljaa palautellut takaisin joita on aikanaan siihen tehty ??? Mutta en usko, että museorekisteriin asti tulee ikinä, näillä mennään nyt :D
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy