Elekma  Autoracing

Kökkömobil -2012 (245 turbo -77) tatech suunnittelua

  • 120 Vastauksia
  • 56521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
« Viimeksi muokattu: 15.04.2013, 18:00:47 kirjoittanut Kökkö »
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Kuinka ollakaan, taudinkuvani on edennyt siihen asteeseen että olen ensimmäistä kertaa ostanut oman entisen autoni takaisin itselleni!  ::)



Eli tänään kävin hakemassa takaisin entisen -77 245:seni, joka oli minulla 2009-2010. Silloin keväällä luovuin siitä kun ei oikein ollut säilytystilaa ja muutenkin auto kaipasi kipeästi peltitöitä ja maalausta. Nyt on taas talleissa tilaa kun olen saanut pari autoa myytyä, mm. seuraavaksi projektiksi suunniteltu 242GT on juuri siirtynyt uudelle omistajalle.

Edellinen omistaja (vai pitäisikö sanoa väliomistaja?) teki hieman peltitöitä autoon, mm. uudet etulokasuojat, takaluukku, takakaaret, helmojen parsimista yms. Lopuksi koko auto on maalattu, talliolosuhteissa tosin, mutta nyt siinä on taas ehjä maalipinta. Eli auto on nyt siltä osin entistä ehompi ja säästyin itse onneksi tuolta peltisavotalta.

Autoon tuli vaihdettua koko tekniikka uusiksi minun omistuksessani ja sillä ei ole ajettu kuin ehkä max. 10000km sen jälkeen. Joten tekniikan puolesta ei pitäisi suurempia huolia olla odotettavissa.

Auton edellinen projektipäiväkirja oli joskus luettavissa Volvolandiassa, mutta eipä ole enää. Joten kertaan tähän hieman mitä autolle tuli tehtyä syksyllä 2009.
Nettisivuillani on edelleen vanhat kuvat siltä ajalta nähtävillä: http://www.volvere.fi/245DL.htm

Tämä 245 löytyi autoliikkeen sivuilta, oli ollut edellisellä omistajalla jotain 8 vuotta ja iso pinkka vanhoja kuitteja tuli auton mukana. Mittarissa oli 230 tuhatta ja edellisen omistajan mukaan kaikki piti olla mittarissa? Ostin auton silloin ihan talviautoksi mutta mopo karkasi perinteiseen tapaan välittömästi käsistä. ::)
Minulla oli Bertone projektista purettu B23E ja toisesta varaosa-autosta M46 sekä perä 3.54 välityksellä jemmassa. Sitten muiden osien hakureissulla silmiin sattui osien myyjän varaston nurkassa 240 Turbosta puretut K-jet ruiskun osat, välijäähdytin ja pakosarja, niistähän piti kaupat sopia saman tien! JuhaU:lta löytyi sopivasti kunnostettu Mitsun 16T ahdin ja saman tien auton turbotus olikin ainoa mieleen juolahtava vaihtoehto.
Omat tallit ja varastot olivat täynnä eikä muutenkaan aikaa eikä ihan taitoakaan ollut riittävästi joten kysyin kavereilta apua. Täältä Lappeenrannan lähistöltä Lemin suunnalta tunnetut Volvo harrastajat TitanIC:n johdolla lupautuivat onneksi tekniikan vaihtotöihin.

Tekniikan kokoonpanoksi tuli siis seuraava:
- B23E kone, 398 kansi, K nokka
- 398 kannesta piti palotiloja kaivaa suuremmiksi että puristuksia sai alemmaksi
- B21ET:n K-jet ruisku ja sytkä, bensanpaineita nostettu
- halkopakosarja + 16T ahdin, paineet nostettu n. 0,6 bar, vakio välijäähdytin
- M46 laatikko + uusi kytkin, laatikolla ei muuten ollut ajettu kuin alle 200tkm
- Etutolpat, joissa Lesjöfors madallusjouset, Koni Sport iskarit ja jäähdytetyt jarrulevyt
- perä ja takatukivarret PU puslilla, säädettävä panhard, Koni iskarit ja lyhennetyt 245 kuormajouset
- paksummat IPD kallistuksen vakaajat laitettiin myös, eteen 25mm ja taakse 22mm
- pakoputkisto tuli myös JuhaU:n pohjattomasta varastosta, 3" setti heti turbolta alkaen

Samalla sain hankittua 244:n vanhan malliset nahkapenkit, takapenkin joutui verhoilija muokkaamaan kartanoautoon sopivaksi. Muuten ei katsastukseen tarvinnut kuin pari pientä paikkaa laittaa pohjaan ja helmoihin, sitten Volvolta hankitun muutoslausunnon kanssa ei muuta kuin suoraan muutoskatsastukseen. Ja niin oli auto valmiina talveen!  :)


Ja mitä sitten autolle nyt tapahtuu? Tämä pääsee taas palvelemaan talviautona koska V70 menee jälleen kerran talveksi talliin lepäämään. Kaikenlaista
erikoisempaakin 240 sarjan alkuperäistä tarvikeosaa on edelleen tallin kätköissä odottamassa ja ajattelinkin nyt pikkuhiljaa jatkojalostaa autoa.  ;)
Tällä hetkellä on vakaa aikomus että auto saa jäädä pitemmäksikin aikaa minulle mutta mistäpä sitä koskaan tietää...

Uusia kuvia saan toivottavasti otettua lähipäivinä, en vaan millään malttanut olla aloittamatta tätä topiccia!  :D
 
« Viimeksi muokattu: 05.05.2012, 18:47:41 kirjoittanut volvere »
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #2 : 03.09.2011, 20:50:56 »
No tätä en osannut odottaa :D.
Onnea ostoksesta :hello:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #3 : 04.09.2011, 00:28:29 »
Ullatys...

Hait sen sittenkin takaisin. Tähän on hyvä laittaa takaisin ne show osat sieltä hylllyltä.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #4 : 04.09.2011, 00:38:58 »
Jep, en voinut vastustaa kiusausta!  ;)

Parantelu on jo aloitettu, USA malliset etuvilkkujen lasit laitoin ekana paikoilleen.
R-Sport ratti tulee heti huomenna ja sitten kokeillaan myös hieman rouheampaa vannetta. Ehkä huomenna saisin pari kuvaa otettua?
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #5 : 04.09.2011, 00:42:07 »
Volvere on taas elementissään. Tästä tulee hieno "talvi"auto kunhan, et madalla sitä lisää 10 cm.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #6 : 04.09.2011, 00:48:19 »
Niin kauan kuin siihen tulee vanteiksi jotain ihan muuta kuin ne joilla se oli jossain vaiheessa kaupan niin ei voi mennä ainakaan pieleen...

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #7 : 04.09.2011, 00:48:41 »
Tästä tulee hieno "talvi"auto kunhan, et madalla sitä lisää 10 cm.

Takapää on jo just kohdallaan, mutta keulaa voisi hieman laskea. Mutta ei ehkä kuitenkaan talveksi?  :D

Itse asiassa yksi suurimpia syitä ostaa tämä auto takaisin olivat vanteet jotka alun perinkin piti tulla tähän autoon. Sain vanteet kuntoon vasta tänä kesänä vuosi auton myymisen jälkeen. Eli nyt minulla oli just sopivat vanteet mutta ei enää niihin sopivaa autoa. Mutta siitä lisää toivottavasti huomenna?  ;)
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #8 : 04.09.2011, 09:56:08 »
Hienoa että sait tämän takaisin.

Joskus taisitkin kirjoitella, että tämän myyminen aikoinaan harmitti hieman jälkeenpäin.

Hieno on auto ja otahan tosiaan lisää kuvia.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #9 : 04.09.2011, 10:23:54 »
Kuinka ollakaan, taudinkuvani on edennyt siihen asteeseen että olen ensimmäistä kertaa ostanut oman entisen autoni takaisin itselleni!  ::)

Ei sille sairaudelle mahda mitään!

Hyvä että toiset sairastaa niin me toiset saadaan seurata taudin kehittymistä!
Volvoton

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #10 : 04.09.2011, 22:06:57 »
Tulipa tänään hieman pakerrettua auton parissa. Ensin kunnon pesu ja imurointi, oli muuten melkoisen pölyinen sisältä.
Ensiksi keulan ilme uusiksi, ajattelin ensin että laitan tuon GTX keulan neliskulmaisilla jenkkivaloilla. Mutta minulla on ollut jo pari vuotta tallin kätköissä tarvittavat osat myös noihin pyöreisiin tuplavaloihin, joten ajattelinpa kokeilla ensi kertaa niitä paikoilleen. Ja eipä ollenkaan hullummalta näytä nekään, varsinkaan flathood konepellin ja GTX maskin kanssa!  :pomo:



Ja sitten ne vanteet. Nämä vanteet hankin aikoinaan juuri tätä autoa varten Ruotsista. Ne olivat silloin 9" levennetyt, mutta aivan järkyttävän huonosti tehty ja yksi niistä räjähti halki renkaita asennettaessa. No ei muuta kuin koko setti uusiksi.  >:(
Vanteiden keskiöt ja takaosat ovat 140 sarjan 15" vanteista ja julkisivun puolet tehtiin sitten joistakin etuvedon peltivanteista. Eli 8 kpl vanteita sorvailtiin kappaleiksi ja niistä on ammattimies nämä vanteet kasannut. Halusin ehdottomasti käyttää noita 140 sarjan keskiöitä soikeilla rei'illä ja isojen pölykapseleiden "kiinnikekuhmuilla". Vanteiden tekoon meni sitten niin pitkään että ehdin tämän auton jo myydä, mutta nyt sainkin sopivan syyn hankkia auton takaisin!  ;)
Vanteilla on leveyttä n. 8" ja renkaina on uudet Toyo T1R, edessä 195/55-15 ja takana 205/50-15. 



No ei se vanteiden asennus kuitenkaan ihan käden käänteessä käynyt? Nuo 140 sarjan vanteet eivät mahtuneetkaan suoraan eteen koska jäähdytettyjen jarrujlevyjen jarrusatulat ovat liian isot niille. Väliin piti laittaa 2,5mm spacerit ja vielä sittenkin piti rälläköidä jarrusatuloista hieman pois.
Mutta lopputulos oli vaivan arvoinen!  :)

Tuon siloitellun takaluukun hankin aikoinaan myös tätä autoa varten "JomppaPapalta" (terveisiä!  :hello: ) ja nyt senkin oli edellinen omistaja viritellyt paikoilleen. Kilven kolo on täytetty ja pyyhkijä sekä lukkopesä on poistettu. Lukituksen hoitaa nykyään sähköinen keskuslukitus.
Melko mukavasti tuokin istuu paikoilleen.

Kaikki tänään otetut kuvat löytyvät tuttuun tapaan nettisivuiltani: http://www.volvere.fi/245DL.htm


Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #11 : 04.09.2011, 22:39:59 »
No tämä erottuu joukosta, ja sillä hyvällä tavalla P>
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #12 : 04.09.2011, 23:04:23 »
Sehän on ainakin erikoinen. Toi musta konepelti on kyllä aika häiritsevä, sanoisinko amis virityksen näköinen. :(
Mutta muuten sairaan siisti auto!  :)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #13 : 05.09.2011, 09:40:56 »
Takaluukku kaipaisi ehdottomasti jotain mallimerkintöjä.
Ei kuitenkaan mitää R merkkiä, vaikka se sun nimikirjain olisikin.


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 245 -77 Turbo "Sinipiian paluu"
« Vastaus #14 : 05.09.2011, 09:47:03 »
Takaluukku kaipaisi ehdottomasti jotain mallimerkintöjä.
Ei kuitenkaan mitää R merkkiä, vaikka se sun nimikirjain olisikin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Samaa ieltä. mutta yleisesti ompas taas hieno  S*
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Samppasport  Futurez