Elekma  Autoracing

242 Turbo -84 [Megasquirt]

  • 337 Vastauksia
  • 133572 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #225 : 23.05.2014, 12:33:21 »
Ei oo tullu konttorilla käytyä kysymäs swapista vielä. Roverin koneeseen on sen sijaan tullu vähä perehdyttyä. Vaikuttais siltä että vakio-osilla maksimitehot rajoittuu tuonne nykyisen 270hv tuntumaan. Ongelmakohtia männät ja kovilla kierroksilla tärisee kampuran pukkien pultit auki -> laakerit lähtee liikkeelle.
Sais sen koneen ny ensin hommattua niin vois ruveta haaliin osia kokoon. :)

Tosielämässä ajattelin tehä pa-linjan pumpulta konehuoneeseen uusiks putkella (nyt siis 8mm kumiletkulla).
8mm putki riittää helposti, täytyy vaan virkistellä muistia ja kurkata millasia liittimiä siellä auton alla olikaan. Varmaan joku happonen putki vois toimia jos vaikka innostuis etanolia käyttään joskus.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #226 : 24.05.2014, 12:11:08 »
Buickin 215 pikkulohko ois kans 3,5l  ;) Ja siis V8
Nuita on saanu 145-200hp.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #227 : 24.05.2014, 12:21:47 »
Tuo Roverin V8 on kopioitu Buickin 215:sta. Jos sellaista 3.5l olet rakentamassa, kannattaa etsiä myös tuota Buickin moottoria. ;)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #228 : 25.05.2014, 00:29:46 »
Pienen etsivätyön pohjalta vedetään pari oikaisua ja/tai lisäystä edellisiin väittämiin, hiukan tehty tutkimusta luotettavan internetin pohjalta ja osin ihan faktatietoakin  ;D. Buick 215 on myyty roverille, sillä erolla että roverin kone jatkoi alumiinisena tuotannossa kauan ja buick teki konetta rautaisena tovin aikaa. Lisäksi on kenties hyvä tietää, että buick 300/340/350 ovat ulkoisesti hämäävän samannäköisiä ja jopa moni ulkoinen osa on vaihtokelpoinen tai täysin samannäköinen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #229 : 25.05.2014, 00:40:38 »
Kyllä tuo Buickin 215 on ihan alumiininen moottori. "Kopiointi" ei ehkä ole oikea sana, mutta pointti tuli varmaan esille.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1797
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #230 : 25.05.2014, 02:49:05 »
yks lusikka lisää vee8 soppaan http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_V8_engines

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #231 : 25.05.2014, 10:29:21 »
tuosta pien ja kevyt v8, nykysestä myyjästä ja hinnasta ei mitään tietoa... eikä se nyt ehkä olemukseltaankaa käy volovoon mutta kumminkin http://www.h1v8.com/page/page/1562069.htm tuossa joku ajopätkä vastaavalla koneella... http://www.youtube.com/watch?v=5CsTOJwfzG0
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #232 : 25.05.2014, 12:16:48 »
Mielenkiintosia ehdotuksia ja makeet sävelethän tuosta Daimlerin padasta lähti.
http://www.youtube.com/watch?v=_IYnwE-rL1U
Vääntöä vaan on aika paljo ohuemmalti Roverin moottoriin verrattuna, tuo 144hv/210Nm taitaa olla aikalailla kasipätkän 2.5 10v koneen arvot.
Tietysti siihen turboilla saa hönkää, mut eipä se paksumpi alavääntö haittais yhtään. Lisäks tuommonen kissa-auton kone voi olla vielä vaikeampi bongata + osien hinta...

Tuo Hartleyn kone on tosiaan ehkä vähä erityyppisiin aplikaatioihin, hienosti tuntuu vinkuvan kyllä. Hintalappu voi olla vähä eri sarjassa mitä meinasin laittaa.  ;)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #233 : 26.05.2014, 01:05:52 »
Kyllä tuo Buickin 215 on ihan alumiininen moottori. "Kopiointi" ei ehkä ole oikea sana, mutta pointti tuli varmaan esille.
Buick teki rautaisena periaatteessa samaa pataa myytyään aluversion roverille.

Heitetään vielä yksi ässä hihasta, vaikka se ajatustasolla kamalan kuuloinen onkin: M60B30, 35 tai 40, riippuen miten paljon tykkää leimalle sohlata.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #234 : 26.05.2014, 01:56:11 »
Buick teki rautaisena periaatteessa samaa pataa myytyään aluversion roverille.

Heitetään vielä yksi ässä hihasta, vaikka se ajatustasolla kamalan kuuloinen onkin: M60B30, 35 tai 40, riippuen miten paljon tykkää leimalle sohlata.

+1  :)
Volvoilusta parantunut

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #235 : 26.05.2014, 06:28:29 »
Sukulaismiehellä on Buick Special vuodelta '62 ja siinä on kyllä ihan alumiinilohkoinen moottori Buickin omilla merkinnöillä. Mutta ei tästä sen enempää, ettei sotketa topikkia. ;)

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #236 : 26.05.2014, 06:30:33 »
Heitetään vielä yksi ässä hihasta, vaikka se ajatustasolla kamalan kuuloinen onkin: M60B30, 35 tai 40, riippuen miten paljon tykkää leimalle sohlata.
Pienimmässäkin on jo lähtöjään liikaa tehoa 200-s koppaan.  ;)
Tehoa sais varmaan aika helposti lisää, mut ois tosi vaikea ainakaan turbottaa leimalle jos vaparinakin jo ylittää tehorajat.

Tuos soundinäytteitä kuunnellessa huomaa miten erilainen soundi saksalaisis kaseissa on verrattuna jenkkikoneisiin, joihin tavallaan tuo roverikin kuuluu. Bemari laulaa hienosti ja kireästi korkealle, mut siinä ei oo alakierroksilla sitä karkeaa "rokkisoundia" vaikka tos yhes pätkäs suorilla putkilla olikin. Tos Daimlerin 250ssä on kans sitä oikeaa karkeutta ja kurlutusta mitä olin hakemas.

Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #237 : 26.05.2014, 06:38:19 »
Sukulaismiehellä on Buick Special vuodelta '62 ja siinä on kyllä ihan alumiinilohkoinen moottori Buickin omilla merkinnöillä. Mutta ei tästä sen enempää, ettei sotketa topikkia. ;)
Buick teki konetta alumiinisenä -63 asti, jonka jälkeen valurautasena jopa -80 asti.
Tuo -62 on varmasti alukone.

Pikku tietopaketti wikipediasta:
"Rover V8 aloitti taipaleensa vuonna 1960 nimellä Buick 215, mallivuodelle 1961 tarkoitettuna täysalumiinisena konstruktiona. Kompaktin kokoinen moottori oli paitsi kevyt, massaltaan noin 144 kg, myös tehokas: Buickin tämän moottorin voimakkaimmat versiot antoivat tehoa 200 hv (SAE brutto) ja samankaltainen Oldsmobilen turboahdettu "Jetfire"-moottori 215 hv (SAE brutto). Vaikka moottori oli amerikkalaisen mittapuun mukaan pieni, se oli silti myynnillisesti melkoinen menestys. Buick valmisti kolmen vuoden aikana 376 799 kappaletta alumiinisella V8-moottorilla varustettua autoa ja Oldsmobilen lukemat olivat samaa luokkaa. Näiden lisäksi joitain Pontiac-malleja varustettiin Buick 215 -moottorilla, lempinimenä tällä oli "BOP 215", akronyyminä sanoista Buick-Oldsmobile-Pontiac. Alumiininen moottori oli kuitenkin kallis valmistaa ja se kärsi öljyn ja jäähdytinnesteen tiiviysongelmista sekä jäähdyttimen tukkeutumisesta, joka johtui alumiinille sopimattoman jäähdytinnesteen käytöstä. Lopputulemana näistä, GM päätti lopettaa kaikkien alumiinimoottoreidensa valmistuksen vuoden 1963 jälkeen. Moottorin design jäi kuitenkin elämään, sillä Buick valmisti vastaavanlaista valurauta-V8 -moottoria vuosina 1964 – 1980".

Roverilla muuttivat valmistustapaa ja saivat valun ja sylinteriputkien asennuksen onnistumaan paremmin, eikä käsittääkseni tiiveysongelmiakaan enää ollut.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #238 : 05.06.2014, 13:47:13 »
Renkulat on nyt vanteilla ja tuli eilen soviteltua takapäätä 22mm spacerin kans.
Muuten tuntus istuvan aika kivasti, mutta auton pultteja joutuu lyhentään vähän kun vanteessa on täysin tasanen kiinnityspinta ja jäävät koholle spacerin pinnasta.  :P
Tietysti vois koittaa 25mm spacerilla, mut ei taida riittää sekään.
Aavistuksen vois autoa vielä madaltaa ja takakaaria joutunee muokkaamaan ettei isommissa joustoissa ota kiinni kaaren takaosasta. Takapäähän vois kyllä vaihtaa muutenki vähä jäykempää settiä, tuo lesjön jousi on vaan aika lötkö...

Renkaiks tuli BF Goodrich 225/45 ja 245/40R17.  :)

« Viimeksi muokattu: 05.06.2014, 13:50:15 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #239 : 05.06.2014, 14:13:14 »
Lainaus
pultteja joutuu lyhentään vähän
Toi on ihan arkipäivä täälläpäin

Hienot vanteet kyllä ,kannattaa  vähän muokata vehettä noitten takia

 

Carcom Oy  Ateho