Proturbo  Autodiagnoosi

242 Turbo -84 [Megasquirt]

  • 337 Vastauksia
  • 133573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #270 : 26.06.2014, 13:22:05 »
Kävin äsken muutoskatsastaa turbotetun pyörän. Joutu keskeyttää katsastuksen. trafi Vaati teholappuun lisämerkinnän millä ahtopaineella ilmoitettu teho tulee. Näytti vielä paperin missä tämä luki. Selvennykseksi kerron että teholapussa oli ekassa lokerossa merkintä 0,4 bar, seuraavassa lokerossa xx hp/6660 rpm.
Pitää kuulemma olla samassa lauseessa tyyliin " maksimiteho mitattu 0,4 barin paineella 6660 rpm:llä".
Mutta tähän ketjuun liittyi seuraavasti.
Samassa paperissa luki että moottoria, mihin on asennettu jälkikäteen ahdin, ei voida hyväksyä tehtaan ilmoittamaa tehoa pienempää tehotodistusta.

Eli taas meiltä kielletään kaikki hauska. :-\
« Viimeksi muokattu: 26.06.2014, 13:27:51 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1797
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #271 : 26.06.2014, 13:28:35 »
Kävin äsken muutoskatsastaa turbotetun pyörän. Joutu keskeyttää katsastuksen. trafi Vaati teholappuun lisämerkinnän millä ahtopaineella ilmoitettu teho tulee. Näytti vielä paperin missä tämä luki.
Samassa paperissa luki että moottoria, mihin on asennettu jälkikäteen ahdin, ei voi hyväksyä tehtaan ilmoittamaa tehoa pienempää tehotodistusta.

Eli taas meiltä kielletään kaikki hauska. :-\
Kuulostaa ihan järkevältä vaikkei kylläkään virittäjän kannalta hyvältä. Kysy siitä trafin paperista kopio, kun käyt ens kerralla siellä.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #272 : 26.06.2014, 13:42:24 »
Mulla on tähän mennessä molemmis muutoskatsastuksissa ollu lappu, jossa ilmotetaan millä paineilla teho tulee ja missä on maininta hukkaportin sinetöinnistä.
Näin ollen ei pitäs tulla napisemista...

Roverin konettahan löytyy jopa 135hv versio, jonka turbottamalla pikkupaineilla vois saada sen 185hv mitä 200-sarjan koppaan saa olla.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #273 : 26.06.2014, 22:13:05 »
Täytyy joo pyytää se. On kyllä taito tuokin että osaa yksinkertaisen asian ilmaista niin moninkertaisenmutkaisesti että olin ihan solmussa itsekin kun yritin sitä tavata.

Juu tuo vaihtoehto kuulostaa mahdolliselta. Tuplapudjettikin kuulostaa mahdollisimman.....varmalta. ;)
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #274 : 26.06.2014, 23:25:56 »
Noissa muutoskatsastusasioissa pätee varmimmin se fakta, minkä kuulet siltä hepulta joka kärryn katsastaa. Toki trafin ohjeet/säännöt on pitäviä, mutta kaikki niiden jälkeen riippuu siitää kuinka hyvin perustelet asian, ja kuinka hyvin perustelusta olette leimaajan kanssa samaa mieltä. Muiden paperit ja tapaukset ei merkkaa mitään. Jos muutos sopii trafin ohjeisiin (edes teoriassa), ja ne jättää tulkinnanvaraa, käy juttelemassa konttorilla asiasta. Nimimerkillä kaksi "mahdotonta" autoa pihassa kilvissä ja leimattuna muutoksineen. Selvitä asia itelles, tue se dokumentein, ja mee konttorille puhuun, noi on ne eväät millä pääsee asiallisesti alkuun. Jos tulee kompastuskivi, ei ole mahdoton ajatus hakea siihen poikkeuslupaa, ja siihenkin saa eväitä konttorilla jutellessa, ja tarvittaessa trafiin soittaessa, siellä heppu saa palkkaa siitä, että puhuu sun kanssa puhelimessa. Kaiken avain on se, että itse perustelet mitä ja miksi, sekä näihin dokumentit, noilla eväillä melko pitkälle moni esim. netissä "mahdottomaksi" teilattu asia avaa yllättäen ovia...

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #275 : 29.06.2014, 10:49:09 »
Keskiviikkona tuli tosiaan haettua pari konetta, toinen kaasariversio ollut 80-luvun alkupuolelta ja toinen efi vm-89.
Ruiskukone on ilmeisesti leikannu kiinni joskus, mut toki siitäkin paljon hyvää partsia saa vielä irti. Katotaan nyt mitä löytyy kun ehtii purkamaan.

Tuo oma kone tulee moniurahihnalla, eli näistä koneista ei käytetä sille osastolle oikeen mitään osia.
Saattaapi olla että sotketaan siihen vähä Volvonki osia lohkon sisälle. ;)

Kuvasaastetta:

« Viimeksi muokattu: 29.06.2014, 10:52:05 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #276 : 29.06.2014, 14:19:39 »
Komeeta!

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #277 : 29.06.2014, 19:02:41 »
Ajelit vaan ohi ku piettiin pientämiittiä abc:llä :P
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #278 : 29.06.2014, 21:22:52 »
Ajelit vaan ohi ku piettiin pientämiittiä abc:llä :P
Kattelinki että siellä oli väkeä. Harmi ku oli soittoreenit just samaan aikaan.  :buck2:
Pitää varmaan vähä ahkerammin ruveta seuraan tota miitti-topiccia.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #279 : 03.07.2014, 23:13:13 »
Siis mielettömän siisti toi Rooverin käsitys pakoputkiyhdistelmäjärjestelmästä .Kait sää tommosena laitat sitä

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #280 : 04.07.2014, 06:22:41 »
Aika vaikuttava hormihan se on, olikohan joku 2" tuo perälle menevä osakin...  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #281 : 15.07.2014, 06:40:38 »
242n joutu tehdä pikku huollon.
Ihmettelin tässä pari päivää kun bypassin äänet kuului paljon kovemmin kuin ennen, aivan ku ois dumppi ollu.
Pieni aavistus oli ja sieltähän se vika löyty kalvosta... eli about yhen kesän ajot kesti tuo IPDn säädettävä "HD" bypassin kalvo.
Onneks löyty 18T mitsun lähes uusi kalvo hyllystä, taas pelaa. :)

Roverin ruiskukonetta tuli vähä riisuttua ja todettua että just tuo kiinnileikannut olis ollut kestävämpi "stiff block", kun taas tuo kaasariversio on heikompaa alkupään mallia.
Täytyy availla tuo ruiskukone täs joku ilta niin tietää joutusko sen putkittaan uusiks (tuskin maksaa vaivaa).


Roverismia:
Vahvempi lohkomalli (paksummat rivat nostajalaaksossa): :D


Alkupään malli:


Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #282 : 23.07.2014, 15:17:08 »
Tuossa kun autolla tulee päivittäin ajeltua työmatkat ym. tuli vähä semmonen fiilis että vois vaikka hommata sähkölasit tähän. :D
Ja samaan syssyynhän ne laittas peilitkin sähkölle, ihan vaan pröystäilyn vuoks.

Jos jollakulla löytyy niin järkevään hintaan voi tarjota. ;)

Näillä helteillä ilmastointi tai edes kattoluukku ois kyllä pop, kumpaakaan ei kuitenkaan huvita ruveta jälkiasentamaan.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2014, 15:20:07 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #283 : 23.07.2014, 15:23:22 »
Ilmastoinnin asennus ei olis ees paha rasti. Osat vaan maksaa jonkin verran. :)

Joko oot ehtiny purkaa noita kaseja pitemmälle?
Jäitä housuun!

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt] *-> V8??? *
« Vastaus #284 : 23.07.2014, 15:28:37 »
Ilmastoinnin asennus ei olis ees paha rasti. Osat vaan maksaa jonkin verran. :)

Joko oot ehtiny purkaa noita kaseja pitemmälle?
Täytyy kattoa sitä ilmastointia kun saa tuon tulevan koneen asenneltua. Kuinkahan paljo sinne jää tilaa...

En oo kaseja ehtiny purkaa sen enempää. Toinen on moottoripukissa jo kiinni, pitäs napata siitä seuraavaks kannet irti.
Rupesin vaan funtsiin että ehtiskö tehä 960n tuon "b234ft" koneen vielä täs loppukesästä. Veekaseja ehtii sit ruuvailla koko pitkän talven. ;)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2014, 15:31:30 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Proturbo  Autodiagnoosi