KL-varaosat  Race.fi

945 bensa-94 volttit hukassa

  • 12 Vastauksia
  • 3027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
945 bensa-94 volttit hukassa
« : 11.06.2012, 20:04:41 »
Mittailin vollen jännitteitä. Laturin +-navan ja akun plusnavan välillä jännite-ero 1,5 volttia!  Onko tuossa vakiojohtosarjassa jokin liitos laturin ja akun välillä latausjohdossa?  Paikka josta aikojen kuluessa tulee ongelma?

Päättelin, ettei vikaa ole maadotuksessa, koska voltit ovat samat maadoituspaikasta riippumatta ( laturin runko - moottorin runko - miinusnapa). Siis mitattuna vuorottain näiden ja laturin +-navan väliltä. Laturilla onkin toki ylimäärinen maadoitus moottorin runkoon.

Mistä vika löytyy?

Vai laitanko suosiolla kunnolisen suoran yhteyden laturin +-navan ja akun +-navan välille? Olisihan se kiva saada kaikki voltit käyttöön. Akulta kun syötetään myös valoja. Ilman voltteja ei ole kirkkautta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #1 : 11.06.2012, 21:30:46 »
Laturin +kaapeli menee yleensä startin päänapaan, josta sitten pääkaapeli akkuun. Mahdollisia hapettuvia liitoksia on kolme. (laturin-, startin ja akun +navat)

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #2 : 12.06.2012, 17:10:31 »
Mulla oli ihan samanlainen vika, akun + -navan kenkä oli huonona. Koitapa löytyykö vikapaikka ihan lämpenemisen perusteella, 1.5V jännitehäviön pitäisi jo lämmittääkin jonkun verran.

Mulla oli lisäksi moottorilohkoon menevä maadoituspiuha huonona, moottorin pään kaapelikenkä meni vaihtoon.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #3 : 12.06.2012, 20:41:38 »
niinpä... startilla ei vollessa ole kuin se "piuha", joka tulee akulta. Lämpöä on kyllä laturin pyllystä siinä plusnavassa, mutta on tiukka ja hyvä hapettumaton on se liitos.  Maadoituspuolella laturin runko/ miinusnapa häviö on luokkaa 0,1 volttia. Ei siis ole maadotus tässä ongelma. Täytyy tutkia. Jospa laitan sen latauksen suoraan "tukijohdolla" laturin +-navalta sinne akun +-navalle. Ensi hätään. Sellainen 10 mm2 johto voisi olla liitokset tinattuna ja hyvin suojattuna ihan perustelu ratkaisu.  ::)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #4 : 13.06.2012, 19:52:40 »
 :'( 0,5 volttia auttoi kun akun +-kengän kiristelin. On siinä niin paljon lisälähtöjä, että oli se lisälähtöpuoli (ei starttipiuhanpuoli) vähä löysällä. Ajon jälkeen kuumuus todellakin paljasti, missä oli löysyyttä. Loput hukkavoltit varmaan löytyy, jahka käytän laturin puolelta latauspiuhan irti. Nyt sentään tulee akulle jo 13,0 volttia tyhjäkäynnillä. Laturin pyllyssä se on 14,0 volttia.

Kauan olen haaveillut erillisestä jakokeskuksesta, josta +-lähdöt omille asennuksille tulee pultin alle kiristettäviksi. Voisi olla vaikkapa 3 lähtöä 6 mm:n pultilla. Ja muovisuoja koko komeudelle. Olikos se niin, että 240:ssä olikin joku tuollainen aikoinaan?Onko kenelläkään ylimääräisenä tuollaista?
Nyt ajattelin sellaisen jakorasian alkaa ettimään ja toteuttamaan. Voisi silloin päästä helpommalla tuon akunkengän kiristyksessä. Nyt se on kahdella mutterilla. Eka kiristää sen kengän +-navalle ja toinen ne lähdöt (5kpl) ja latauspiuhan siihen napaan.
Kiitti ToniA!

Poissa 013

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 09:36:38 »
Kauan olen haaveillut erillisestä jakokeskuksesta, josta +-lähdöt omille asennuksille tulee pultin alle kiristettäviksi. Voisi olla vaikkapa 3 lähtöä 6 mm:n pultilla. Ja muovisuoja koko komeudelle. Olikos se niin, että 240:ssä olikin joku tuollainen aikoinaan?Onko kenelläkään ylimääräisenä tuollaista?
Nyt ajattelin sellaisen jakorasian alkaa ettimään ja toteuttamaan. Voisi silloin päästä helpommalla tuon akunkengän kiristyksessä. Nyt se on kahdella mutterilla. Eka kiristää sen kengän +-navalle ja toinen ne lähdöt (5kpl) ja latauspiuhan siihen napaan. 

http://www.adita.fi/?file=393  <- onhan noita kun ettii 8)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 20:52:41 »
Hitsi. Nyt kun tietää nimityksen, löytyi Motonetistä venepuolelta "kaapelin kytkentäpultti 6mm", tuote 38-6913.
Muuten hyvä, mutta ei ole lupauksesta huolimatta 6 mm, vaan on 5 mm.  :nohnoh
Eiköhän se sillä ala jakaminen helpottumaan...

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #7 : 14.06.2012, 21:05:17 »
Mulla tuli ihan hyvä sillä että uusi pari liitintä. Laturin napajännitteeseen verrattuna akun napajännite on alle 0.2V alhaisempi vaikka kaikki sähkölaitteet olisivat päällä.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #8 : 20.06.2012, 11:31:59 »
Oli itelläkin josasin vaiheesa tuo ongelma ja totesin huonon liitkosen olevan siinä missä tuo startin piuhasta haarottuu laturille. Korjasin sen sillai että laitoin akun+ navasta 25m2 johdon suoraan laturille ja nyt lataa. Menee vain jotenki siellä todella ahtaasti imusrajan alla tuo vakio johtosarja että päädyin tuollaiseen ratkaisuun.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #9 : 20.06.2012, 21:47:02 »
Kauan olen haaveillut erillisestä jakokeskuksesta, josta +-lähdöt omille asennuksille tulee pultin alle kiristettäviksi. Voisi olla vaikkapa 3 lähtöä 6 mm:n pultilla. Ja muovisuoja koko komeudelle. Olikos se niin, että 240:ssä olikin joku tuollainen aikoinaan?Onko kenelläkään ylimääräisenä tuollaista?
Nyt ajattelin sellaisen jakorasian alkaa ettimään ja toteuttamaan. Voisi silloin päästä helpommalla tuon akunkengän kiristyksessä. Nyt se on kahdella mutterilla. Eka kiristää sen kengän +-navalle ja toinen ne lähdöt (5kpl) ja latauspiuhan siihen napaan.
Kiitti ToniA!

Jos laajentaa etsintää vahvavirtatarvikkeisiin, niin esim. oikein rajut kiskot ,kun laittaa AM5 tai AM4 kiskon.
http://www.sahkokaluste.fi/category/132/maadoitusliittimet

Ite olen käyttänyt noita AM5-kiskoja omissa autoissani.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #10 : 26.06.2012, 21:14:04 »
Nyt on sitten voltit lähes OK! Uusi akun +-kenkä ja kytkentäpultteja 2 kpl, joilta lähtee ne omien- ja vakioasennusten lähdöt, ynnä ylimäärinen latausjohto ja tietty kaikki liitokset tinattuna. Silti häviää 0.15 volttia +-puolella ja 0,1 volttia miinuspuolella... :'( yhteensä siis 0.25 volttia.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #11 : 26.06.2012, 22:01:24 »
Nyt on sitten voltit lähes OK! Uusi akun +-kenkä ja kytkentäpultteja 2 kpl, joilta lähtee ne omien- ja vakioasennusten lähdöt, ynnä ylimäärinen latausjohto ja tietty kaikki liitokset tinattuna. Silti häviää 0.15 volttia +-puolella ja 0,1 volttia miinuspuolella... :'( yhteensä siis 0.25 volttia.
+ - mittarin toleransit.
Tottakai siellä jännitehäviötä on, jos virtaakin kulkee. Nuo arvot on ihan ok!

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 bensa-94 volttit hukassa
« Vastaus #12 : 27.06.2012, 20:57:54 »
 ;) :D
Liian tosissan ei saa olla pojaat! Lampunkannoillekin tulee nyt se 14 volttia. Vielä kun löytää tuohon sisätuuletettuun 14,6 voltin säätimen pimeänkauden säätimeksi, alkaa olla asia tyydyttävällä tasolla. Porojen seassa kun taivaltaa, mielellään pitää tien ja pientareet näkyvillä kauas. Kokemus sanoo, että siihen auttaa hyvien umpioiden lisäksi kunnolla palavat polttimot. ELK

 

Samppasport  Futurez