Elekma  Autoracing

VOLVO 9700 varustamista.

  • 45 Vastauksia
  • 22492 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
VOLVO 9700 varustamista.
« : 16.04.2015, 20:38:48 »
tuossa maaliskuun puolessavälissä alettiin rakentamaan aavistuksen henkilöautoa isompaa vollea.

lähtökohta on volvo 9700
moottori luonnollisestikkin volvon ja teholtaan 420hv. tehoja tietenki nostetaan yli viidensadan.
automaatti laatikko huolehtiin vaihteiston toiminnan.
moottori ja vaihteisto on takana.
autolla on ajettu noin 850tkm joka ei näille vehkeille ole mitään.

ihan ensimmäisenä tuli viron poika ja ajoi auton viroon jossa tehtiin seuraavaa.
-auto maalattiin
-purettiin sisältä lähes täysin
-matkustamon takaosan lattiat purettiin pois ja tilalle tehtiin tasainen lattia. etuosa matkustamon lattiasta jäi orginelliksi.
-alusta kunnostettiin
-moottori ja vaihteisto tarkastettiin.
tässä näin pääpiirteittäin virolaisten osuus. ja sisällä näytti osimmoilleen tyhjältä.

auto ajettiin suomeen ja alettiin mittomaan onnistuuko suunnitelmat vai pitääkö purkaa lisää.
no pitää tietenki. ei muutaku lentävä laulamaan ja katto kanava kuskin puolelta pois tasaisenlattian osalta. nyt sopii kävelemään seinän vieressä.
kuva kanavan poiston jälkeen.




kattoverhoilu revittiin myös alas.


seuraavana vuorossa tilojen mittausta ja wc/ph paikan määrittäminen. paikka löytyi ja lattian kallistus piti tehdä mutta miten?
näin toteutettiin. kuvassa myös lattialämmityksen aloittelua.



eteistä lisäeristettiin uretaani levyin niinkuin kaikki muutkin seinät.



lattialämmitys puolessa välissä.



eteiseen kans lattialämmitys.



lattialevyt ruuvattu paikalleen. huomaa pesuhuoneen kallistettu lattia yhteen reunaan, sinne tulee koko seinän levyinen lattiakaivo. vähä paskasti jää nuo huoltoluukut ph lattiaan mutta keksittiin keino säilyttää luukut ja huolto on mahdollista edelleen. kuvassa lähimmäinen pikku luukku on painesäiliölle, keskimmäinen vaihdelaatikolle ja takimmainen moottorille. moottorin huolto luukku on makuuhuoneen lattiassa. voi olla huoltomies ihmeissään jos joutuu huoltamaan laatikkoa pesuhuoneessa tai moottoria parisängyn alla.



pesuhuoneen kohdalta katkaistiin kattokanava ja saatiin lisää seisomakorkeaa tilaa käyttöön. takimmainen ikkuna eristettiin umpeen ja kahteen seuraavaan laitettiin 105w aurinkopaneelit ja loppu ikkuna eristettiin.



yleis kuva takaa eteenpäin. kuvassa näkyy se kohta missä orginelli lattia muuttuu tasalattiaksi.
samaten näkyy missä kohti autoa on "ns" eteinen.



lattialämmitys jakojotukit. piirikohtainen säätö fjvr venttiilein (paluuvesisäädin)
oikealla harmaa nahka päällysteinen faasimuutos varaaja ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Faasimuutos )
varaaja latautuu ajaessa ja luovuttaa leirissä lämpöä lattialämmitykseen. kun varaaja jäähtyy riittävästi nii webasto lämmittää varaajan kuumaksi jne jne...



päivitän taas kunhan jotain on saatu aikaan.

muok.
ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö on ruumassa ja sitä ei huomaa ulkoa ihan äkkinäinen. tämän säleikön läpi puhaltaa ilman pihalle ja pohjan alta imee ilmaa kennoille.

« Viimeksi muokattu: 22.04.2015, 12:31:26 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #1 : 16.04.2015, 23:04:38 »
Hienoa!

Kenen tämä auto on ollut alunperin? H vai HD-korkuinen? Onko ihan muunninautomaatti vai I-Shift?

Hyviä laitoksia nuo ovat, rakentelukin näyttää hyvältä! Eräässä ajamassani erikoisautossa oli myös ilmalämpöpumpun yksikkö laitettu kylkiluukkuun, hyvin toimi ja kesti sääolosuhteitakin.
Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #2 : 16.04.2015, 23:22:37 »
Olikos tämä mahuri vai takamoottori?

Minkä ikäinen alusta, joko on AdBlue -vehkeet?
850 tkm kun aktiivikäytössä tulee neljässä vuodessa.

Melko luotettavia ovat, I-shifteissä mahureissa on laatikon kannen ilmavuotoja ja takatuuppareissa kytkinongelmia mutta aika vähän kaikenkaikkiaan
verrattuna moneen muuhun merkkiin...

Hieman epäilyttää tuo ilp-ilmanotto auton alta, ajon aikana varsinkin aika likaista ilmaa on käytössä.

Hienoa että joku näitä rakentaa harrastuksenakin (?), yleensä aihio on täysinpalvellut ja käytöstä poistettu kymmeniä vuosoa vanha hylsy.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #3 : 16.04.2015, 23:32:02 »
Hienoa!

Kenen tämä auto on ollut alunperin? H vai HD-korkuinen? Onko ihan muunninautomaatti vai I-Shift?

Hyviä laitoksia nuo ovat, rakentelukin näyttää hyvältä! Eräässä ajamassani erikoisautossa oli myös ilmalämpöpumpun yksikkö laitettu kylkiluukkuun, hyvin toimi ja kesti sääolosuhteitakin.

tuonti auto. H korkea. hd ois mukavampi rakentaa.

Olikos tämä mahuri vai takamoottori?

Minkä ikäinen alusta, joko on AdBlue -vehkeet?
850 tkm kun aktiivikäytössä tulee neljässä vuodessa.

Melko luotettavia ovat, I-shifteissä mahureissa on laatikon kannen ilmavuotoja ja takatuuppareissa kytkinongelmia mutta aika vähän kaikenkaikkiaan
verrattuna moneen muuhun merkkiin...

Hieman epäilyttää tuo ilp-ilmanotto auton alta, ajon aikana varsinkin aika likaista ilmaa on käytössä.

Hienoa että joku näitä rakentaa harrastuksenakin (?), yleensä aihio on täysinpalvellut ja käytöstä poistettu kymmeniä vuosoa vanha hylsy.

olikohan -04. aloitus viestissä lukee että moottori ja laatikko takana elikkä takamoottori. I-shift laatikko muistaakseni. en oo ajanu tällä metriäkään.
ilpin ilmanottoon tulee loskaohjaimet. ainaki ne vähentää skeidan lentämistä suoraan pumppuun. pumppu on siis täysin erillisessä kopissa eikä kura pääse leviään ruumaan.

niin ja auto ei ole minun. porukassa ideoidaan ja ite oon pääasiassa toteuttamassa kaikkia mitä nyt keksitään tehdä.

edit: vuosimalli korjattu!
« Viimeksi muokattu: 17.04.2015, 21:22:44 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #4 : 17.04.2015, 08:54:10 »
aloitus viestissä lukee että moottori ja laatikko takana elikkä takamoottori.

Heh, yritin etsiä tuota tietoa kun luin tuota niin ei vaan sattunut silmiin...

I-shift se on, ja tuon ikäisessä taitaa olla jo kusivehkeet (= AdBlue-järjestelmä) mutta Euro-luokitus 4 eli jos vaikka häiriö tulee (= kun tulee) niin ei onneksi vaikuta tehoon kuten Euro 5 -autoissa.

Kyllähän tuo Volvon I-shift on esim. Scanian vastaavaa huomattavasti miellyttävämmin vaihtava.
Toisaalta vie 5-10 litraa enemmän ainettakin / 100 km, kaikkea ei saa samassa paketissa vieläkään.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #5 : 17.04.2015, 09:48:02 »
Toisaalta vie 5-10 litraa enemmän ainettakin / 100 km, kaikkea ei saa samassa paketissa vieläkään.
20-35% kulutuslisä näillä hinnoilla on luvallista jos vaihtaa nätimmin? :D
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #6 : 17.04.2015, 13:21:44 »
20-35% kulutuslisä näillä hinnoilla on luvallista jos vaihtaa nätimmin? :D

No, tuollaisen auton kilometreillä ja muulla kustannusrakenteella ei taida olla kuin n.s. akateeminen merkitys...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #7 : 17.04.2015, 15:27:19 »
Ainakin oman työkokemuksen (linja-autoyrityksessä asentajana) perusteella 2006 mallissa on AdBlue-järjestelmä, 2005 ei vielä ollut. 2006 oli vielä takamoottorikin makuullaan eikä pystyssä. Alusta on siis B12B, keskimoottorinenhan olisi B12M.

Tuota 5-10 litran kulutuseroa muihin merkkeihin en kyllä ihan allekirjoita vaikka tuon ikäisessä onkin vielä se vanhempi I-Shift ilman Eco-Roll toimintoa.

Jos tarkkoja ollaan niin vaihteistohan on robotti eikä automaatti. ;) Ihan normaali kuiva yksilevyinen kytkin siellä on ja jatkeena 12-pykäläinen alue-jakajavaihteisto kuten useimmissa kuorma-autoissakin. Synkronoimattomana tosin ja kaikki vain liikkuu paineilmalla eikä lihasvoimalla.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2015, 17:22:22 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #8 : 17.04.2015, 15:48:37 »
Ainakin oman työkokemuksen (linja-autoyrityksessä asentajana) perusteella 2006 mallissa on AdBlue-järjestelmä, 2005 ei vielä ollut. 2006 oli vielä takamoottorikin makuullaan eikä pystyssä. Alusta on siis B12B, keskimoottorinenhan olisi B12M.

Tuota 5-10 litran kulutuseroa muihin merkkeihin en kyllä ihan allekirjoita vaikka tuon ikäisessä onkin vielä se vanhempi I-Shift ilman Eco-Roll toimintoa.

Jos tarkkoja ollaan niin vaihteistohan on robotti eikä automaatti. ;) Ihan normaali kuiva yksilevyinen kytkin siellä on ja jatkeena 12-pykäläinen alue-jakajavaihteisto kuten useimmissa kuorma-autoissakin. Tässä kaikki vain liikkuu paineilmalla eikä lihasvoimalla.

Jep, ihan oikeassa olet.

Tuo kulutusero on esimerkinomainen, voin sen tarkaankin laskea jos jotakuta kiinnostaa.
Referenssejä on miljoonaluokkaa olevista kilometreistä sekä 9700 Volvoilla sekä vaikkapa 12-litraisista OmniExpress Scanioista.
Aika laikka samanlaisessa ajossa ovat nuo autot.

Ja kyllä, vaihteisto on robotti eikä momentinmuuntimella oleva automaatti.
Jos kohta käyttäjälle se vaihteiston käyttätapa on ihan sama, vaihteisto toimii automaattisesti.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #9 : 17.04.2015, 15:52:06 »
8-pätkän kanssa samoilla linjoilla (en kirjaimellisesti, tietääkseni).

Linjan ajossa tietty voi olla suuriakin heittoja, kuitenkin tiluritouhuissa siistillä kengällä erot tasottuvat merkkien välillä huomattavasti. Ainoastaan eräällä kotimaisella omavalmisteella olen päässyt alle 20 litran lukemiin, mutta jopa B9R -alustainen 9500:n meni karvan yli. Higer -korinen K410 menee kyllä mukavan pienellä, mun ajolla tilausajoissa 22-24 litraa, mutta samaan meni kyllä myös toiset ruotsalaiset. Uusin tulokas VDL pitäisi päästä testaamaan, sillä voisi päästäkin alle kahteenkymppiin.

Toki 90-luvun B12:t veivät enemmän soppaa kuin kilpailijan K113, mutta kyllä löylyäkin oli enemmän. Hyvällä yksilöllä olen tiluria ajanut 6x2 602/B12/420hv/EGS -yhdistelmälläkin alle 25 litraan, mutta se vaati kyllä jo superkeskittymistä, muuten lipesi lähemmäksi kolmea kymppiä tai yli.

Juurikin nämä OG-koriset 9700:t (eli pre 2006) menevät kyllä pienemmällä. 340hv mahurin sain joskus menemään alle 21 litraan, vaikka oli lyhyt perä. Kun ei näe kuvista mittaristoa, ei voi sanoa vuosimallia varmaksi. Mittaristosta nyt voisi ainakin vahvistaa sen 2006 -vuotisuuden tai uudemman.

Laitahan ulkokuvia myös!
Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #10 : 17.04.2015, 20:42:29 »
jep jep.
taas on päivä nakerrettu.

aiemmin tehdyistä asennuksista pari kuvaa.

ILP ulkoyksikkö koppeineen.





paskasäiliö (700l) alimmaisena. rst säiliö on lämminvesivaraaja, keskellä katossa webastolta varaajaan menevät latausputket, vasemmalla katossa ilpin putket. jokunen piuhakin jo vedetty.
paskasäiliön päälle tulee vielä käyttövesi säiliöt (320l).



lvv kuvattuna eteisestä. (tähän tulee huolto luukku ja varaajan voi vaihtaa vaikka 100km/h vauhdissa.



tekniikan käyttöpaneeli. tähän tulee vielä lisää tavaraa...



sähköjä ja putki hommia...



ILP sisäyksikkö. sianti on niin että esim laskettelu vaatteet ripustetaan ilpin eteen ja ilppi kuivaa kamppeet.
ilppi imee ilmansa kattokanavasta ja puhaltaa keskeltä autoa jolloin koko auto lämpeää tai tarvittaessa jäähtyy samalla vekottimella. muutama piuhaki on kuvassa.



wc istuin on seinämalli ja näkyviin jää vain pelkkä kulho.
ILP kondessivesi ohjataan wc istuimen säiliöön ja sillä voi huuhella köntsää säiliötä kohti... kätevää?
viemärit jää keittiökalusteiden sokkeliin. kaikki vesijohdot on laskulla tyhjennys venttiiliä kohti. (linjat valuu tyhjiksi eikä jäädy jos autoa seisotetaan kylmänä)



tämmösen väsäsin tänään. mikäköhän tästäkin tulee? tästä kuvia ja tarinaa lisää kunhan kyhäelmä on paikallaan.



aiemmasta autosta voin laittaa kuvia jos kansa vain tahtoo?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #11 : 18.04.2015, 00:43:03 »
aiemmasta autosta voin laittaa kuvia jos kansa vain tahtoo?

Ilmanmuuta kiinnostaa.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #12 : 19.04.2015, 19:32:33 »
aiemmasta autosta pari kuvaa. tästä tulee hienompi.















maanantaina jatkuu rakentelu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #13 : 19.04.2015, 19:36:07 »
Tehkääpä mullekkin yks. Saatte 10€ :D

Komee tulee varmasti O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO 9700 varustamista.
« Vastaus #14 : 19.04.2015, 21:12:22 »
Tehkääpä mullekkin yks. Saatte 10€ :D

Komee tulee varmasti O0

Vähänlaisesti nollia tarjouksessa.
Kyllähän me tehdään vaikka madonnalle auto jos tarve vaatii.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy