Proturbo  Autodiagnoosi

Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64 - MYYTY

  • 26 Vastauksia
  • 9208 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Laitetaampa tästäkin hankinnasta jotain juttua foorumille ja nimenomaan projektipuolelle. Tuskin tämä kuitenkaan ihan vakioksi tulee jäämään.

Speksit:

Volvo PV 544 -1964
Moottori: B18, jossa B20 männät, kanteen tehty uudet seetit joten voi ajaa ilman lisäainetta
Moottorinohjaus: Weber
Vaihteisto: M40

Auto on rakennettu uudelleen 2008-2010 välisenä aikana. Kori on ollut peltipuhdas ja ruostehommat on tehty silloin kunnolla.
Kesästä 2010 auto on ollut joka kesä ajossa noin 1000 - 2000 km suoritteella. Lähtökohtana / rakenteluaihiona tämä on ihan kivassa kunnossa.
Suunnitelmia tälle on jo jonkin verran. Katsotaan mitä asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta kesällä tuo sitten loppujen lopuksi tullessaan.
Sen jälkeen sitten tehdään päätöksiä lopullisista muutoksista tekniikan suhteen.

Tämän hetken suunnitelmissa on tehdä päivityksiä kulkukorkeuteen ja etujarruihin. Eli eteen on tarkoitus sovittaa levyjarrut. Samoin sisustus tulee kokemaan muutoksia. Sinisen plyyshin tilalle mustaa nahkaa.

Muutama kuva laitteesta:








« Viimeksi muokattu: 24.05.2020, 22:03:22 kirjoittanut JuHaU »

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #1 : 17.02.2020, 12:43:01 »
Vaikuttaa vahvasti siltä että tämä(kin) pelastetaan museoinnilta  S*

Seurataan  8)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #2 : 17.02.2020, 13:18:02 »
Minkälaiset näissä on viralliset tehorajat? Voi olla ahtimen kanssa vaikea päästä niihin. Vähän erilainen olisi kovaa ja korkealta kiertävä vapari vitonen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #3 : 17.02.2020, 14:15:19 »
Minkälaiset näissä on viralliset tehorajat? Voi olla ahtimen kanssa vaikea päästä niihin. Vähän erilainen olisi kovaa ja korkealta kiertävä vapari vitonen.

Eikös se Sportin max teho ollut 90 vai 95 hv ja omapaino 1030 kg. Tehopainosuhde siis on ratkaiseva tekijä.

Uudessa muutosehdotuksessa on seuraava kohta ja sen mukaan / toteutuessa autoon saisi asentaa 103 kw / 140 hv moottorin.

Jarruthan näissä on samat riippumatta varustetasosta Favorit / Sport.

Lainaus
Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
1)   ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
2)   moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
3)   jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asen-tamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia.

Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5)   vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-4 alakohdissa ajoneuvon omamassan katsotaan vastaavan punnittua oma-massaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa oma-massaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten ai-heuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai kaasuttimet korvataan polttoai-neen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 prosenttia, taikka jos bensiinikäyttöinen ajoneuvo muutetaan käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2020, 14:29:47 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #4 : 17.02.2020, 14:22:17 »
Eikös se Sportin max teho ollut 90 vai 95 hv ja omapaino 1030 kg. Tehopainosuhde siis on ratkaiseva tekijä.

Uudessa muutosehdotuksessa on seuraava kohta ja sen mukaan / toteutuessa autoon saisi asentaa 103 kw moottorin.

Jarruthan näissä on samat riippumatta varustetasosta Favorit / Sport.
Tuohon rajaan menisi 2.4 litrainen 10v kone.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #5 : 17.02.2020, 14:56:03 »
Tuohon rajaan menisi 2.4 litrainen 10v kone.

Kyllä siihen rajaan löytyy myös 20v vitosvapareita. Eikös se vitoskone olekin ns modular engine, jolloin eri koneista yhdistelemällä voi saada mielenkiintoisia tehorajoja täyttäviä moottoreita.

Niin ja ainahan takataskusta voi kaivaa vinokoneen R-Sport kannella.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2020, 15:05:01 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #6 : 17.02.2020, 15:03:08 »
Täytyy tulla katsomaan tätä joku päivä. Jotain muutakin puuhaa olisi tallissa luvassa. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #7 : 17.02.2020, 15:09:55 »
Kyllä siihen rajaan löytyy myös 20v vitosvapareita. Eikös se vitoskone olekin ns modular engine, jolloin eri koneista yhdistelemällä voi saada mielenkiintoisia tehorajoja täyttäviä moottoreita.

Niin ja ainahan takataskusta voi kaivaa vinokoneen R-Sport kannella.
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan. Tai no voi olla joku makaroni-maan 2-litrainen joka voisi mennä. Tietty jos kasaa oman ja penkittää noihin rajoihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #8 : 17.02.2020, 16:45:37 »
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan. Tai no voi olla joku makaroni-maan 2-litrainen joka voisi mennä. Tietty jos kasaa oman ja penkittää noihin rajoihin.
B5244s? Esim mk2 v70 jne p2 koristen "mopo" kone? ???
Siistin näköinen aihio O0
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #9 : 17.02.2020, 17:14:30 »
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan. Tai no voi olla joku makaroni-maan 2-litrainen joka voisi mennä. Tietty jos kasaa oman ja penkittää noihin rajoihin.

No ei tätä tarvitse sen enempää enää spekuloida. Asetusluonnoksessa lukee, että kg / kw ja jos ei sovi muuten niin kasvatetaan sitten hieman painoa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #10 : 17.02.2020, 17:47:03 »
Ei taida olla tehtaalta saanut 20v joka menisi tuohon rajaan.

 :nohnoh

V70 mk1 2.5 karvalakkibensa on juurikin tuon rajan mukainen 140 hv ja 20V.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #11 : 17.02.2020, 18:32:11 »
Minkälaiset näissä on viralliset tehorajat? Voi olla ahtimen kanssa vaikea päästä niihin.

Kyllä mä luulen että pääsee , ja ylikin ... ;)
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #12 : 17.02.2020, 19:12:51 »
Sehän on siistin näköinen vanhus.

Eikös se Sportin max teho ollut 90 vai 95 hv ja omapaino 1030 kg. Tehopainosuhde siis on ratkaiseva tekijä.
Viimeisen vuosimallin 1965 Sport oli tosiaan 95 SAE hv. Mulla on jossakin sellainen dokumentti, missä on tehtaan ilmoittama DIN teho, olisiko ollut 86 hp? Enemmän kuitenkin kuin mitä tulee rafin muutoskertoimella tuosta 95:stä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #13 : 25.02.2020, 21:00:25 »
Pakollinen ajovalopäivitys "klarglaseihin".



Rengastus tuli myös päivitettyä. Loppuviikosta saapuu ja viikonloppuna ehtinee laittaa paikalleen. Sen verran teaserinä, että vannekoko kasvaa tuumalla 15 -> 16.

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo PV 544 -64
« Vastaus #14 : 26.02.2020, 08:11:27 »
Tästä se lähtee ;)
Amazon 20v
850R
P1800

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron