Samppasport  Futurez

740 OM606

  • 1213 Vastauksia
  • 523387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #825 : 08.08.2016, 19:48:10 »
Dumppi vois olla asiaa tuossa vehkeessä...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #826 : 08.08.2016, 19:48:20 »
Ei oo maailman suurin ihme tuo akselin katkeaminen jos on billetti siipi paikallaan.
Pyörintämassa on isolla kehällä eikä akseli kestä äkillisiä kierrosluku muutoksia.
Pulling puolella katkeilee vähäväliä akselit.

Meinaat siis että tuho johtuu billet siivestä? Mää ku oon ollu siinä luulossa että se rasittais akselia vähemmän mitä valusiipi?  ???

Turbo lähtee turbotohtorille tutkittavaksi, jospa sieltä tulis selvyys siihen mistä rikkoutuminen johtui.. 
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #827 : 08.08.2016, 23:14:05 »
Joo kyllä tuo on selvä ja tosi raju sakkausääni. Se varmasti vaikuttaa ahtimen kestoon, mutta kuinka paljon onkin toinen tarina. Dumppi kuulostais äkkiseltään tarpeelliselta ratkasulta, niin hullulta kun se kuulostaakin  :idiot2:

Tosin taitaa olla että dumpin ohjaus olis ihan pelkkä jousi, joka aukeaisi kun paine ylittää arvon x? Toiminee toki sillainkin ihan ok  ::)
« Viimeksi muokattu: 09.08.2016, 16:50:46 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #828 : 09.08.2016, 09:20:00 »
Palautteet myyjistä niille varattuun osioon tai olemalla suoraan yhteydessä myyjään - ei kenenkään toisen projektipäiväkirjaan.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #829 : 10.08.2016, 03:05:39 »
Minhän en luonnollisestikkaan mitään tiedä mistään mitään.
Mutta käsittääkseni sulla on hx52pro ahdin?
Jos näin on niin et voi olettaa että akseli kestäis saman kuin hx55 runkoon pohjautuva ahdin.
Pro52 pohjautuu kuitenki hx50 ahtimelle ja siitä tekee pro:version imu puoli. Kasvata imusiipeä ja nauti ahdin rikosta.

Kaikin puolin mukavaa seurattavaa rakentamista.

Jatka samaan malliin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #830 : 10.08.2016, 07:45:37 »
Minhän en luonnollisestikkaan mitään tiedä mistään mitään.
Mutta käsittääkseni sulla on hx52pro ahdin?
Jos näin on niin et voi olettaa että akseli kestäis saman kuin hx55 runkoon pohjautuva ahdin.
Pro52 pohjautuu kuitenki hx50 ahtimelle ja siitä tekee pro:version imu puoli. Kasvata imusiipeä ja nauti ahdin rikosta.

Kaikin puolin mukavaa seurattavaa rakentamista.

Jatka samaan malliin.

Ei ole pro, vaan hx. Ymmärrän sun pointin nyt ku puhutaan siiven halkaisijan isontamisesta. Aiemmin mainitsit vaan billetistä... Minä en ole olettanut mitään, vaan kertonut turbopajalle mitä haluan turbolta ja sen mukaan ovat sen rakentanu. Luulisi heidän ottavan tuollaisenkin asian huomioon.. Turhaan kai tätä enempää spekuloi ennen ku turbo on käyny tutkittavana....
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #831 : 10.08.2016, 19:51:46 »
Ei ole pro, vaan hx. Ymmärrän sun pointin nyt ku puhutaan siiven halkaisijan isontamisesta. Aiemmin mainitsit vaan billetistä... Minä en ole olettanut mitään, vaan kertonut turbopajalle mitä haluan turbolta ja sen mukaan ovat sen rakentanu. Luulisi heidän ottavan tuollaisenkin asian huomioon.. Turhaan kai tätä enempää spekuloi ennen ku turbo on käyny tutkittavana....

Niin suottapa me aikaset ukot aletaan tinkaamaan.
Ehkä aiemmassa viestissä tuli muutama väärä sanavalinta ja asia tuli ilmaistua turhan hyökkäävästi.
Eiköhän se turbo tohtori löydä syyn akselin katkeamiseen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #832 : 13.08.2016, 04:34:01 »
Toivottavasti löytävät syyn, seurauksen ja ratkaisun. Turbon sakkaaminen on bensakoneissa ihan selkeää, kun sieltä kuitenkin kaasuläppä löytyy virtausta haittaamasta, mutta riittääkö dieseleissä pakokaasun määrän ero samaan? Tosin ilmeisen reiluilla pakopaineilla on tässä menty, joten ehkä tuokin akseli momenttia kestää vaan lajinsa verran ja sitten on aika siirtyä järeämpään.

Hattua pitää kuitenkin nostaa kun lämmitysöljystä tuon verran voimaa tehdään. Vähempikin riittää bensakoneiden nöyryyttämiseen esim. ison asuntovaunun edessä.  ;D
V70 2.5D -00

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #833 : 18.08.2016, 12:40:22 »
Toivottavasti löytävät syyn, seurauksen ja ratkaisun. Turbon sakkaaminen on bensakoneissa ihan selkeää, kun sieltä kuitenkin kaasuläppä löytyy virtausta haittaamasta, mutta riittääkö dieseleissä pakokaasun määrän ero samaan?

Koneeseen virtaava ilmamäärä tipahtaa merkittävästi kun kierrokset äkillisesti vaihtotilanteessa putoaa. Sama efekti kun kaasuläppä menisi kiinnipäin.

Noita dumppeja dieseliin on toteutettu niin että alipaine tehostajan pumpulta, linjaan magneettiventtiili jota ohjataan kytkimeltä. Tuohon tarkoitukseen tietenkin pitää olla ohitus että saa paineet nostettua kytkin pohjassa lähtöä varten.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #834 : 21.08.2016, 05:24:36 »
Koneeseen virtaava ilmamäärä tipahtaa merkittävästi kun kierrokset äkillisesti vaihtotilanteessa putoaa. Sama efekti kun kaasuläppä menisi kiinnipäin.

Noita dumppeja dieseliin on toteutettu niin että alipaine tehostajan pumpulta, linjaan magneettiventtiili jota ohjataan kytkimeltä. Tuohon tarkoitukseen tietenkin pitää olla ohitus että saa paineet nostettua kytkin pohjassa lähtöä varten.
No kun mie en moottoreita äärirajoille viritä, niin en käytännöstä tiedä. Vaihtaessa ei pitäis kyllä minun laskuopilla kierrosten niin paljoa tippua, että se ahtopainetta mainittavasti lisäis. Ja samalla laskuopilla lähdössä pitää olla dumppi auki silloin kun kytkin on pohjassa että saa ahtimelle kierroksia. Voihan se olla jotta käytäntö on muuta, mutta ne tietää jotka eri teoriat kokeilee.
V70 2.5D -00

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #835 : 21.08.2016, 12:45:18 »
Koska diisseli koneessa ei ole kaasuläppää johtuu sakkaus siitä että turbiinia pyörittävä tilavuusvirta(pakokaasut) vähenee kaasu nostettaessa jolloin turbon pyörimisnopeus laskee äkillisesti ja ilmavirta alkaa oskilloimaan/sakkaamaaan kompressoripuolella.


Edit.massavirta korjattu tilavuusvirraksi
« Viimeksi muokattu: 21.08.2016, 12:49:37 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #836 : 21.08.2016, 13:43:49 »
Koska diisseli koneessa ei ole kaasuläppää johtuu sakkaus siitä että turbiinia pyörittävä tilavuusvirta(pakokaasut) vähenee kaasu nostettaessa jolloin turbon pyörimisnopeus laskee äkillisesti ja ilmavirta alkaa oskilloimaan/sakkaamaaan kompressoripuolella.


Edit.massavirta korjattu tilavuusvirraksi

Vaiko kuitenkin toisinpäin? Moottorin kierrosten tippuessa moottorin ottama tilavuusvirta putoaa äkillisesti ja aiheuttaa saman efektin kuin bensakoneessa läpän sulkeutuminen. Kuten olikin jo aiemmin kirjoiteltu. /OT
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #837 : 21.08.2016, 16:54:07 »
Vaiko kuitenkin toisinpäin? Moottorin kierrosten tippuessa moottorin ottama tilavuusvirta putoaa äkillisesti ja aiheuttaa saman efektin kuin bensakoneessa läpän sulkeutuminen. Kuten olikin jo aiemmin kirjoiteltu. /OT
Toki kierrosten tippuminen voimistaa sakkaamista mutta sakkausta voi esiintyä ilman kierrosten laskuakin pelkästään nostamalla kaasupoljinta
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #838 : 21.08.2016, 20:24:46 »
Ahdin kävi viikolla kahdessa eri turbopajassa ihmeteltävänä ja molemmissa pajoissa oltiin samaa mieltä että: ahdin on turbiiniltaan liian pieni. Eli pakopaine tappoi ahtimen.
Pakopesän ahtautta olen epäillyt ensimmäisestä penkityksestä asti ja siitä oli talvella puhetta kun pariinkin turbopajaan soittelin. Tarkoitus alunperin olikin sorvauttaa pakopesään isompi siipi mutta koska ehtona oli että heräävyys ei saa huonontua, niin päädyttiin erilaisiin ratkaisuihin... Omaa tyhmyyttä tietysti ku ahtoja isonnettiin vaikka pakopainemittari lakkas toimimasta. Oikeastaan en enään halunnut edes tietää miten paljon niitä on..  ;)
No nyt se tuli ainakin selväksi että pakopuolta on isonnettava!  Perjantaina posti toikin jo uuden ahtimen ja vklopun aika värkkäilin sen paikalleen. Tämä on nyt aika reippaastikkin isompi turbiiniltaan, joten hieman hirvittää että saako tätä hereillä ollenkaan... Pikku testin kävin soratiellä ajaan mutta ei siellä oikein saanu tuntumaa. Ens viikonloppuna käyn penkissä niin näkee miten toimii, vai toimiiko ollenkaan...  ???

Holset hx50 mfs #19 siivet: 70/77





« Viimeksi muokattu: 02.09.2016, 12:52:30 kirjoittanut -hh- »
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm
« Vastaus #839 : 25.08.2016, 22:20:28 »
Turbon vauriot näyttää tältä. Akseli musta, laakeri räjähtänyt ja siipi irtipoikki...






Tänään pääsin vähän testaan asfaltilla uudella ahtimella, ei oikein tuntunu hyvältä... Turbon herääminen tuntui hieman miedolta verrattuna edelliseen, joka herättyään potkaisi heti niin että pito katosi joka vaihteella... Tosin ajelin "etana" asetuksilla jolla ahtopaineet on pienemmät. Huomenna penkkiin ja siellä sitten ahdot sopivaksi pakopaineiden ehdoilla. Katotaan miten käy...  :o
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

 

Carcom Oy  Ateho