Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730240 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #60 : 14.06.2012, 17:18:31 »
Bleedi tms. ei saa olla ajon aikana säädettävää mallia ja auton alkuperäisistä ahtopaineista ei taida olla konttoreilla tietoa.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #61 : 15.06.2012, 10:23:40 »
Mulla on 9satkun keskikonsolissa 2x 60mm teollisuusmittaria sekä seos mittari pilarissa, peltipakosarja (alkuperäistyylinen ahdin keskellä alhaalla) 19T ahdin nokka vaihdettu, lastutettu 76mm pakoputki (katilla), vv-suodatin sekä bleed venttiili konehuoneessa ja katsastussetä totesi että harrastuksia pitää olla  :hello:

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #62 : 15.06.2012, 13:32:06 »
Kuten totesin, kyllähän sen jossain voi saada läpi vaikka 454 isolohkolla tms, mutta ei se siitä laillista tee, eikä niistä välttämättä kannata liikoja huudella, jos joku sellaisen läpi päästää. Loppuu nuo harrastajaystävälliset konttoritkin pian kun hommat muuttuu kokoajan tarkemmaksi ja säännöt kiristyy.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #63 : 10.07.2012, 07:44:51 »
oma auto on 240 tdic mutta deeku mikä deeku.. Auto ei nosta ahtoja vaikka ottaa hukkiksen letkun irti niin yli 0,7barin..? Hukkiksen letku paikallaan 2mm reikä letkussa nostaa ahdot n. 0,5bariin, bleedaus ei tunnu auttavan.. :idiot2: turbona t3/t4 kiina ahdin integroidulla hukkiksella ja 2,5" ahtoputkisto sekä 550x225x64 (muistaakseni) cooleri mallia kiina. Pakopesä ei oo halki tai mtn.. Autossa vakiopumppu kiitettävällä syötöllä ja rajummalla karalla. Ahtop.mittarina toimii tällä hetkellä ag normi boost, ei smoke. Mittarilla mitattu pakopaineita parin koeajon verran, mutta en tiiä sitte onko tukossa.. Mietin että pitäskö hukkiksen tankoa koittaa vähän kiristää jos se hukkis on jotenki löyhällä..? Että jos johtuu pakopaineista se että hukkis aukee vaikkei ohjauspainetta tuukkaan.. Pakopaineista ei pitäs olla pelkoa, pakopesä a/r  on .63 joten vakiopumpulla pakop. tuskin saa nousemaan liian korkeeks. Kyseisellä ag mittarilla pakopaineet oli pienemmillä kierroksilla ainaki jtn 0,5 bar luokkaa..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #64 : 10.07.2012, 07:53:35 »
Jos katsastusmies huomaa sen ja ymmärtää sen päälle jotain niin ei leimaa ei irtoa.
Millä perusteella rajapaineventtiili olisi laiton..? Vai tarkoitatko sitä että sitä ei saa asentaa jälkeenpäin muutoskatsastamatta..eipä tietenkään, mutta entä jos on muutenkin autoa muutoskatsastamassa niin eihän se silloin mitenkään laiton pitäs olla..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #65 : 23.07.2012, 20:43:43 »
Millä perusteella rajapaineventtiili olisi laiton..? Vai tarkoitatko sitä että sitä ei saa asentaa jälkeenpäin muutoskatsastamatta..eipä tietenkään, mutta entä jos on muutenkin autoa muutoskatsastamassa niin eihän se silloin mitenkään laiton pitäs olla..?

Ahdettua moottoria ei saa muuttaa. Jos ahtopaineiden noston haluaa muutoskatsastaa vähäpäästöisessä autossa niin se ei olekkaan mikään läpihuutojuttu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #66 : 31.07.2012, 01:41:19 »
Itsellä semmoinen ongelma, että kaasupohjassa kiihdyttäen kiihtyvyys ei ole tasaista vaan ennemminkin 3000 kohalla lähtee vetämään sitten puutuu sitten taas vetää ja puutuu eli nykivää... 2/3 kaasulla kiihtyy parhaiten silloin ei tee tuommoista nyhtämistä
 auto siis -97 b230Fk jossa Tonin lastu, rajapaineventtiili ja Ft kello ahdot on siinä 0,8 paikkeilla, mutta teki tuommoista nyhtämistä jo ihan vakionakin 0,2bar paineilla mistä liene johtuu  :-[
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #67 : 31.07.2012, 11:09:04 »
Itsellä semmoinen ongelma, että kaasupohjassa kiihdyttäen kiihtyvyys ei ole tasaista vaan ennemminkin 3000 kohalla lähtee vetämään sitten puutuu sitten taas vetää ja puutuu eli nykivää... 2/3 kaasulla kiihtyy parhaiten silloin ei tee tuommoista nyhtämistä
 auto siis -97 b230Fk jossa Tonin lastu, rajapaineventtiili ja Ft kello ahdot on siinä 0,8 paikkeilla, mutta teki tuommoista nyhtämistä jo ihan vakionakin 0,2bar paineilla mistä liene johtuu  :-[

IMM ehtoopuolella?  ??? Voiko kyseinen kapistus edes aiheuttaa nykivää käytöstä?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #68 : 02.08.2012, 02:23:55 »
IMM ehtoopuolella?  ??? Voiko kyseinen kapistus edes aiheuttaa nykivää käytöstä?  ???

Tuotas, veikkaisin ennemmin bensiini puolen häikkää.
Mittari bensalinjaan ja tutkimaan miten paineet käyttäytyy ajossa.

Tietty risa tai pätkivä lambda voi tehdä tuollaista.  Toki vaahteramäen eemelikin (IMM), mutta hitusen epäilen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #69 : 02.08.2012, 04:22:25 »
Aluemiitissä Lankun kanssa pähkäiltiin kyseistä ongelmaa, hän(kin) epäili vahvasti polttoaine puolen häikkää esim. PA pumppu/suodatin?

vaihdan suodattimet, kurkkaan tankkiin ja vaihdan sytytys osat.. tulen sitten kertomaan josko ongelma olisi hävinnyt :)

Muuten tuli vaan mieleen, että autossa oli samallaisia oireita lievempinä jo silloin kun auton ostin ja lisäksi silloin oli lentänyt hukkaportin tangon sokka huit hittoon ja tanko ei ollut edes paikoillaan, eli nykimistä esiintyy myös ilman paineita ???

Tosin nytten kun on se 0,8-1.0 bar painetta niin ongelma on lähes sietämätön :2funny:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #70 : 02.08.2012, 13:22:28 »
Yksi vaihtoehto on sitten myös kipinä, eli huonoa happea puolalta eteenpäin tai puola.
Nimittäin kipuna tarvitsee eniten tehoa juuri silloin kun kaasuläppä on eniten avoin, jolloin sylinterin sisäinen paine on korkeimmillaan ja täytös suurin mahdollinen.

Itselläni on puolassa jotakin vikaa, sillä teki samaa ja nimenomaisesti tuossa 3-4000rpm välissä. Ongelma katosi puolan vaihdon jälkeen.

Jos bensanpaineet ovat ok, niin sitten vika on kipunassa. Voi se kone jopa rapistellakkin, jolloin EZK tekee tepposet ja myöhästään jopa 55 astetta sytkää, jolloin meno taatusti puutuu...

Olethan tutkinut vikakoodit?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #71 : 03.08.2012, 08:24:41 »
Aluemiitissä Lankun kanssa pähkäiltiin kyseistä ongelmaa, hän(kin) epäili vahvasti polttoaine puolen häikkää esim. PA pumppu/suodatin?


Viimisimmillään oleva bensa pumppu ei ainakaan minun kohdalla ole aiheuttanut nykimisiä pienillä ahdoilla. Suodattimen vaihto ei varmaankaan ole turhaa varsinkaan jos edellisestä vaihdosta on jo aikaa.

Lähtisin myös mikan kanssa samoille linjoille. bensanpaineen mittaus ja sitten sytkä tarkkailuun.




240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #72 : 15.08.2012, 19:01:12 »
Lainataanpa topiccia, niin ei tarvitse tehdä uutta. (Kaipa tämä virityspuolelle sopii vaikka onkin toistaiseksi epäonnistunut viritys.)

-97 Classicissa B230FT/AW71L tekniikalla seuraavanlainen havainto kansirempan jälkeen:

-Tyhjäkäynti aavistuksen epätasainen, Vaihde D:llä humppaa 800-900 rpm välillä n. 1s välein.
-Vastaa laiskanoloisesti kaasuun, veto päällä myös hieman nylkyttää, tehoa hukassa.
-Tulpat melko vaaleat, eli käynee laihalla...

Kansirempan yhteydessä kanneksi vaihtui portattu 531 A-Nokalla, sekä Ahtimeksi 19T, muuten vakio. Ahtoja n. 0,5bar tässä vaiheessa, enempää en ole uskaltanut laittaa. Jakajankansi, pyörijä, tulpat, ilmansuodatin ja bensansuodatin vaihdettu jo ennen kansiremppaa uusiin. Ennen remppaa toimi melko normaalisti ja tulpat olivat mustia (Pakosarja ja pakopesä halki-> rikkaalla) Pakosarja hitsattu ja pakopesä vaihtui ehjään.

Seuraavia asioita kokeiltu rempan jälkeen:

-Tonin lastu, ei vaikutusta.
-Imuvuotojen etsiminen starttisprayllä, en ole löytänyt.
-Ilmamassamittarin vaihto, ei vaikutusta.
-Nokan ajoitus tarkistettu, oli ok.
-Nokan ajoitus tarkistettu uudelleen ja remmi+kiristäjä vaihdettu uusiin ja laitettu jako varmasti kohdalleen, ei vaikutusta.
-Puristuspaineet 9.8 9.8 9.8 10.8 (Ok?)
-Suutimet vaihdettu 400 cc/min@3bar Bosch browntoppeihin (Ford E5ZE), Persdynolla muutama hp lisää, racechrono eri mieltä...
-Lambdan jännitettä koitin yleismittarilla mittailla, jotain 0-0,5v lukemia sieltä tuli, keskiarvo n. 0,3v (Laiha?)
-Vikakoodit luettu Ecusta ja Ezksta, 1-1-1 molemmissa.

Mitä seuraavaksi? Auto paaliin? :'(

Bensanpainetta voisin yrittää mittailla, onnistuuko kätevästi rengaspainemittarilla siitä tukin venttiilistä?
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #73 : 15.08.2012, 19:48:48 »
Lainataanpa topiccia, niin ei tarvitse tehdä uutta. (Kaipa tämä virityspuolelle sopii vaikka onkin toistaiseksi epäonnistunut viritys.)

Bensanpainetta voisin yrittää mittailla, onnistuuko kätevästi rengaspainemittarilla siitä tukin venttiilistä?

Bensan paine stekkaukseen ja tavis-rengaspainemittari käy oikein hyvin (tosin sen pitää olla lukittavaa mallia).

ERG saattaa olla myös jumissa (auki).

Ja tyhjäkäynnin humppaamiseen riittää se, että IMM:n ja turbon välissä on ilmavuoto, kuten huohotinputki irti tms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #74 : 16.08.2012, 09:02:06 »
Lainataanpa topiccia, niin ei tarvitse tehdä uutta. (Kaipa tämä virityspuolelle sopii vaikka onkin toistaiseksi epäonnistunut viritys.)

-97 Classicissa B230FT/AW71L tekniikalla seuraavanlainen havainto kansirempan jälkeen:

-Tyhjäkäynti aavistuksen epätasainen, Vaihde D:llä humppaa 800-900 rpm välillä n. 1s välein.
-Vastaa laiskanoloisesti kaasuun, veto päällä myös hieman nylkyttää, tehoa hukassa.
-Tulpat melko vaaleat, eli käynee laihalla...

Kansirempan yhteydessä kanneksi vaihtui portattu 531 A-Nokalla, sekä Ahtimeksi 19T, muuten vakio. Ahtoja n. 0,5bar tässä vaiheessa, enempää en ole uskaltanut laittaa. Jakajankansi, pyörijä, tulpat, ilmansuodatin ja bensansuodatin vaihdettu jo ennen kansiremppaa uusiin. Ennen remppaa toimi melko normaalisti ja tulpat olivat mustia (Pakosarja ja pakopesä halki-> rikkaalla) Pakosarja hitsattu ja pakopesä vaihtui ehjään.

Seuraavia asioita kokeiltu rempan jälkeen:

-Tonin lastu, ei vaikutusta.
-Imuvuotojen etsiminen starttisprayllä, en ole löytänyt.
-Ilmamassamittarin vaihto, ei vaikutusta.
-Nokan ajoitus tarkistettu, oli ok.
-Nokan ajoitus tarkistettu uudelleen ja remmi+kiristäjä vaihdettu uusiin ja laitettu jako varmasti kohdalleen, ei vaikutusta.
-Puristuspaineet 9.8 9.8 9.8 10.8 (Ok?)
-Suutimet vaihdettu 400 cc/min@3bar Bosch browntoppeihin (Ford E5ZE), Persdynolla muutama hp lisää, racechrono eri mieltä...
-Lambdan jännitettä koitin yleismittarilla mittailla, jotain 0-0,5v lukemia sieltä tuli, keskiarvo n. 0,3v (Laiha?)
-Vikakoodit luettu Ecusta ja Ezksta, 1-1-1 molemmissa.

Mitä seuraavaksi? Auto paaliin? :'(

Bensanpainetta voisin yrittää mittailla, onnistuuko kätevästi rengaspainemittarilla siitä tukin venttiilistä?
A-nokka tuntuu automaatin sytkäboksiin yhdistettynä aiheuttavan tuommosta ilmiötä että käynti humppaa, kokeiles vakiokepillä notta futaako? Automaateissa on useammin hyperaktiivinen tuo tyhjäkäyntikierrosten säätö, ja tomaatin sytkäboksilla se pienikin kaasu vaikuttaa paljon enempi tyhjäkäynnin tuntumassa jollonka se säätö lähtee oskilloimaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron