Carcom Oy  Ateho

Volvo 740 B230F lastutus

  • 20 Vastauksia
  • 12939 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Volvo 740 B230F lastutus
« : 03.05.2013, 07:22:41 »
olen yrittänyt kattella vanhoista aiheista mutta ei oikeen selvinny mitään siihen mihkä itse katselin vastausta.
elikkä tarkotuksena olisi lastuttaa muuten vakiota B230F konetta ja lastuksi tulee B230FB paraneltu bensalastu, en ole vielä kerennyt tilaaman lastua kun rupesin miettimään tuota vähäpäästöisyyttä, autoni on vm.-90 ja papereissa lukee että se on vähä päästöinen, elikkä mikähän mahtaa olla vaikutus tuolla lastulla noihin päästöihin.? mahtaneeko päästöt pysyä kurissa lastutuksen jälkeen, ja seuraavan jakorempan aikana vaihtuu nokka akseli V tai VX, kuinka tuon vähäpäästöisyyden käy.?

edit: kuulemani mukaan autoni pystyisi vielä muutos katsastamaan ei vähäpäästöiseksi kun on sen verran vanhempi vielä, tämäkin toki epäilyttää kun lähde josta kuulinkyseisen homman on "himeman" epäluotettava
« Viimeksi muokattu: 03.05.2013, 07:25:33 kirjoittanut -JaniR- »
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #1 : 03.05.2013, 07:25:48 »
Laillinen se ei kai ihan virallisesti ole mutta päästötestit kyllä menee läpi ongelmitta.

Ei tuolla "lastutuksella" kyllä vetoja saa käytännössä yhtään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #2 : 03.05.2013, 07:39:25 »
ok, lähtökoshtasesti mootori on hyvä kun on käynyt läpi täydelisen koneremontin ja periaateessa  kone vastaa jotain 30-60tkm ajettua moottoria.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Juhisx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #3 : 06.05.2013, 00:19:23 »
Omaan B230FB:seen ostin Tonilta lastun jossa on noita FB:n karttoja vähän vielä paranneltu. Kuten tuossa edellä jo mainittu niin päästöistä menee helposti läpi eikä vedoissa ainakaan omassa autossa kummia muutoksia tapahtunu, mutta jos sulla on vasta rempattu kone ja laitat tuollasen lastun niin kyllä se varmasti vähän pirteämpi on kun "lastuttamaton" B230F.


Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #4 : 06.05.2013, 05:03:25 »
kannen tiivisteen vaihdon yhteydessä huomasin että kone on ilmeisesti porattu ja hoonattu ylikokoon kun ei sylintereissä tuntunu rappua ollenkaa ja hoonaus jäljet näky aivan selvästi, öljyä ei ole tarvinut lisäillä sen takia että olis polttanu sitä mutta kerran oli ilmeisesti pääsyt öljykorki pyörähtämään auki ja oli sieltä kautta huohottanut öljyä pihalle. olis pitäny melkee ottaa kuvaa sylintereistä niin voisi laittaa kuvan.

eikä tuon oman kans vedoissa ole nytten mitään vikaa, hienosti jaksaa vääntää matalilla kierroksilla ja korkeemillakin kierroksilla, ihmetyttää vaan kun noita B230F haukutaan laiskoiksi, eihä tuo minukaan mikää raketti ole paikaltaan kiihtymään mutta tuolla maantiellä ei jää jalkoihin vaikka ei pykältäiskän pienempää vaihdetta.

tosiaan joo eilen tuli sitte vaihdettua se kytkin joten täytys seuraavaks kattella poksin numerot tonille jotta pääsis tilaan lastun, vanha kytkin oli sitte kulunu sen verran että osittain haki jo pitoo niitien kannasta ihme ettei luistanu jatkuvasti jo.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2013, 05:10:15 kirjoittanut -JaniR- »
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #5 : 06.05.2013, 17:20:01 »
Tuotas....

Mitä ihmettä te haette sillä lastulla?   :o

Parempia karttojako? Tehoako?
Kyllä ne on tehtaa puolesta jo aikas optimaaliset.

Vakiokuormalla LH2.4 pitää huolen, että moottori toimii aina lambda-arvolla 1.  Kiihdytyksessä vaparilla rikastetaan ja LH toimii lambda-ohjauksessa ns. open-loop tilassa tähdäten soppia sinne 12-13 AFR arvoihin.
Vakio kartoilla tuo kaikki tapahtuu jo B230F koneissa aivan oikein.

Turbossa lastua tarvitaan siksi, että ahtojen noustua siellä 2500-4000 rpm välillä mennään ns. vakion toiminta alueelta ulos sen verran reilusti, että kartat ovat siellä laihalla ja kone kilistelee siksi.  Ihan huippukierroksilla ja kuormalla vakio turbon kartoilla mennään paksulle (turbon suojelemiseksi), mikä ei ole enää tehon puolesta optimaalista ja olisi normaali B230FK/FT koneissa varma vikatilanne, kuten hukkaportin jumittaminen tms.

Ahdot nostetussa B230FK/FT moottorissa mennään siis sille alueelle kartoissa, jossa normaalimoottori olisi ns. vikatilassa.

Siinä on B230FK/FT turbovinokoneen lastujen resepti, jollaisia ne kaikki ovat.

Moottorikohtaiset penkkilastut ovat sitten sitä viimeistä hiomista ja niitä lastuja ei saa ilman penkkissä käyntiä.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #6 : 06.05.2013, 18:39:25 »
Vakiokuormalla LH2.4 pitää huolen, että moottori toimii aina lambda-arvolla 1.  Kiihdytyksessä vaparilla rikastetaan ja LH toimii lambda-ohjauksessa ns. open-loop tilassa tähdäten soppia sinne 12-13 AFR arvoihin.
Vakio kartoilla tuo kaikki tapahtuu jo B230F koneissa aivan oikein.
Ajelin vakiolla B230F:llä (vx nokka) hetkisen pienoisen, laajakaista kiinni, ja vaikka kuinka painoi kaasua pohjaan, puolitiehen, mihinkä vaan, pysyi AFR siellä 14.3-14.8 tuntumassa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Juhisx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #7 : 06.05.2013, 20:39:10 »
Tuotas....

Mitä ihmettä te haette sillä lastulla?   :o

Parempia karttojako? Tehoako?
Kyllä ne on tehtaa puolesta jo aikas optimaaliset.


Omaan autoon hommasin ton lastun lähinnä noita RE85 kokeiluja varten.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #8 : 06.05.2013, 22:46:53 »
Ajelin vakiolla B230F:llä (vx nokka) hetkisen pienoisen, laajakaista kiinni, ja vaikka kuinka painoi kaasua pohjaan, puolitiehen, mihinkä vaan, pysyi AFR siellä 14.3-14.8 tuntumassa.

Sitten WOT ei tainnut toimia.  Muistatko mikä Boxin numero sinulla oli tuossa vehkeessä?

Jurbossa WOT ei ole joko kytketty piuhasarjassa tai sitten se on disabloitu lastussa.

Omaan autoon hommasin ton lastun lähinnä noita RE85 kokeiluja varten.

Ajatko pelkällä wiinalla vai sekä että?  Eli hanskaako lastu molemmat?

Viinalastu on suhteellisen helppo tehdä.

Meikäläisen viimeinen willitys on ollut kokeilla 962 firmistä 954 boxissa.  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juhisx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #9 : 07.05.2013, 00:36:36 »


Ajatko pelkällä wiinalla vai sekä että?  Eli hanskaako lastu molemmat?

Viinalastu on suhteellisen helppo tehdä.

Meikäläisen viimeinen willitys on ollut kokeilla 962 firmistä 954 boxissa.  ;D

Tolla lastulla on tullu ajeltua vakiosuuttimilla vaan 50/50 suhteella E85 ja E10 niin uskaltaa vielä ajella täyskaasullakin.  :)  Turbon suuttimia tuli kokeiltua tuossa jokunen aika sitten lähes täydellä tankilla E85 ja tuntu menevän täyskaasulla jonkin verran paksulle.   ::)  pahoittelut tästä OT:sta
« Viimeksi muokattu: 07.05.2013, 00:38:44 kirjoittanut Juhisx »

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #10 : 07.05.2013, 07:52:26 »
itseänikin kyllä kieltämättä kiinostas tuo viinalla ajaminen kun on sen verran paljon halvempaa. mutta saa se kokeilu odottaa niin kauan kun omalla paikkakunnallani aletaan viinaa pistoolista.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #11 : 09.05.2013, 13:18:40 »
Viinalla läträämiseen sitten kaksois lastu, eli isommalle muistipiirille poltettu lastu, jossa on oma osionsa viinalle ja bensalle ja osion vaihto kytkimen avulla.

Tai sitten flexitune X1 boxi kiinni, joko automaatilla tai valinta kytkimellä toimivaksi.

Itse laitoin flexitune X4:n kun tuota X1:stä ei ollut olemassakaan tuolloin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #12 : 10.05.2013, 02:04:34 »
Varmasti minä olen hieman kalkkis, kun ei koskaan ole mieleen tullut vakiokonetta lastuttaa vaparina. Ainoa kuka siitä varmasti hyötyy on lastun myyjä. Kun se lastu osana ei maksa juuri mitään,vaan se ohjelmointi joka nyt kun hintoja katsastelee on keskinmäärin luokkaa 600€. Tämän voi ymmärtää uudemmissa ja turbokoneissa joissa on sitä reserviä joka vain pitää ottaa käyttöön. ;) Tuossa faaraossa ajokm ei tietoa, eli onko edes remontoitu, näkee kyllä männän päältä merkinnät mahd ylikoosta kun puhdistaa sen. Miksi muuten kannentiiviste piti vaihtaa kunnossa olevaan koneeseen vai oireiliko se?
Turbokoneissa yleensä saa pakoputkiremontilla jo kivasti käyttöön enemmän tehoa, kuin vapaavirtaputsareilla. Tämä nyt esimerkkinä vain. Summa summaarum jos sinulla on se M-nokka edelleen siellä koneessa niin vaihda se VX.ään ja säätöpyörällä voi myöhäistää ajoitusta jos tulee ongelmia. Tuskin tulee kun kaliforniassakin ovat pärjänneet normiensa kanssa sillä, ainoastaan K,H ja tietenkin GT6 Volvon vakionenistä eivät oikein täytä EPA.n normeja ilman kikkailuja. 8) Paremman boxin voi tietysti saada käyttöön ihan täältä osioltakin, mutta ei siitä vakiokoneessa mitään hyötyä ole.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #13 : 10.05.2013, 02:08:49 »
Omaan B230FB:seen ostin Tonilta lastun jossa on noita FB:n karttoja vähän vielä paranneltu. Kuten tuossa edellä jo mainittu niin päästöistä menee helposti läpi eikä vedoissa ainakaan omassa autossa kummia muutoksia tapahtunu, mutta jos sulla on vasta rempattu kone ja laitat tuollasen lastun niin kyllä se varmasti vähän pirteämpi on kun "lastuttamaton" B230F.

Niin FB on sitten 531 kannella ja VX.llä jo valmiiksi ja ero tavalliseen faaraoon on se 20 hv. ;)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Volvo 740 B230F lastutus
« Vastaus #14 : 10.05.2013, 07:26:16 »
Varmasti minä olen hieman kalkkis, kun ei koskaan ole mieleen tullut vakiokonetta lastuttaa vaparina. Ainoa kuka siitä varmasti hyötyy on lastun myyjä. Kun se lastu osana ei maksa juuri mitään,vaan se ohjelmointi joka nyt kun hintoja katsastelee on keskinmäärin luokkaa 600€. Tämän voi ymmärtää uudemmissa ja turbokoneissa joissa on sitä reserviä joka vain pitää ottaa käyttöön. ;) Tuossa faaraossa ajokm ei tietoa, eli onko edes remontoitu, näkee kyllä männän päältä merkinnät mahd ylikoosta kun puhdistaa sen. Miksi muuten kannentiiviste piti vaihtaa kunnossa olevaan koneeseen vai oireiliko se?
Turbokoneissa yleensä saa pakoputkiremontilla jo kivasti käyttöön enemmän tehoa, kuin vapaavirtaputsareilla. Tämä nyt esimerkkinä vain. Summa summaarum jos sinulla on se M-nokka edelleen siellä koneessa niin vaihda se VX.ään ja säätöpyörällä voi myöhäistää ajoitusta jos tulee ongelmia. Tuskin tulee kun kaliforniassakin ovat pärjänneet normiensa kanssa sillä, ainoastaan K,H ja tietenkin GT6 Volvon vakionenistä eivät oikein täytä EPA.n normeja ilman kikkailuja. 8) Paremman boxin voi tietysti saada käyttöön ihan täältä osioltakin, mutta ei siitä vakiokoneessa mitään hyötyä ole.
joku idiooti oli kasannu koneen vanhalla kannentiivisteella ja se alko vuotaa, luulisi puolimiljoona ajetussa koneessa olevan rappua sylinterissä mutta rappua ei ole, ja toiseksi että sylintereissä ei näy pahemmin pystysuunassa kuluma jälkee ainoastaan hoonausjäljet näky kun kansi oli auki. mutenkin koneessa on vedot hyvin tallella eikä tuolla kyllä jalkoihin ole jäänyt vielä millekkään vaikka olen usemasta paiasta lukenut että B230F mootoriset olisisvat laiskoja.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

 

Autoracing  KL-varaosat