RallyBaron  Samppasport

Päästöhuijaukset (VW & muut)

  • 484 Vastauksia
  • 134615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #105 : 29.09.2015, 13:23:52 »
Arvaan, että jollekin pienelle ryhmälle on vaikuttanut aiemminkin, mutta tuo ryhmä on kummasti kasvanut... :)
Hieman off topiccina tähän sopii hyvin tyttäreni 13v kommentti, kun oltiin lähdössä jäähallille T-5R:llä.

"otetaan tuo äitin auto kun tämä saastuttaa, niin kauheasti".

Eli ympäristöarvot ovat myös tärkeitä nuorisolle - onneksi.

Ko topikkiin viitaten - päästömittaus asetusta sen enempää tuntematta, niin miten siellä määritellään tuo päästötasojen valvonta.

Käsittääkseni moottorinohjauksessa on ns omavalvonta, jonka pitää puuttua / kirjoittaa OBD vikakoodi ohjainlaitteseen, mikäli pästöarvot ylittyvät raja-arvojen ylitse.

Silloinhan ei ole ongelma tuo normikäytössä tapahtuva tupruttelu, jos se menee raja-arvoihin. Se onkin toinen asia, jos autonvalmistaja on asettanut ohjainlaitteseen suuremmat raja-arvot ja tuo omavalvonta ei toimi.

Tässä on voitu myös käyttää lain / normin porsaanreikää hyödyksi, kun on keksitty miten auto läpäisee tuon käytönaikaisen testin.

Jokatapauksessa tässä ollaan hämärän rajamailla ja näyttää siltä, että ollaan jo astuttu pimeän puolelle.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #106 : 29.09.2015, 13:30:54 »
Ihan oikeastiko, vaiko nyt vaikuttaa, kun tuli tämä huijaustapa julki? :)

Kyllä sellaisia ihmisiä oikeasti on joita tämmöttiset asiat kiinnostaa. Jenkeissä ei ole mitään syytä teeskennellä koska korvauksia jokatapauksessa tulee joukkokanteiden kautta. Siellä kuluttaja on kingi :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #107 : 29.09.2015, 13:33:05 »
Jokatapauksessa tässä ollaan hämärän rajamailla ja näyttää siltä, että ollaan jo astuttu pimeän puolelle.

Liittyisiköhän tuo näihin alati kiristyviin päästönormeihin  ???

Oli energiatekniikan tunnilla joskus puhe, että autovalmistajilla on oikeasti vaikeuksia pysyä mukana näissä säädöksissä, koska vaatii valtavasti rahaa ja aikaa tutkia mitä vaaditaan, että päästäisiin niihin sallittujen rajojen sisälle ja kun tuo on saavutettu, työnnetään jo uutta päästönormia tupaan  :idiot2:

Ei ihme, että volkkari, audi ja skoda ovat kusettaneet..

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #108 : 29.09.2015, 14:35:08 »
Tässä vielä oikaisu koskien BMW X3 2.0d:n päästöuutisia:


Saksalaislehti Auto Bild julkaisi 24.9. artikkelin, jossa BMW X3 xDrive20d -mallin päästöarvojen kerrottiin ylittävän reilusti valmistajan ilmoittamat arvot. Tämä johti monien medioiden virheelliseen uutisointiin aiheesta.


Vielä samana päivänä Auto Bild julkaisi aiheesti tiedotteen, jossa todetaan, ettei jutussa julkaissut päästöarvot osoita syytteitä päästöjen manipuloinnista. Tulokset perustuivat International Council on Clean Transportation (ICCT) -organisaation mittauksiin, jossa autolla oli ajettu tunnin mittainen testilenkki tieliikenteessä. Auto Bildillä ei ole pääsyä mittauksen yksityiskohtiin, joten eroa ilmoitettuihin päästöarvoihin voi aiheutua pelkästään jo NEDC:stä eroavan reitin ja syklin vuoksi.


Auto Bild haluaa tiedotteessaan korostaa, ettei tulokset millään tavalla viittaa BMW:n manipuloineen testituloksia. Myöskin BMW on julkaissut tiedotteen, jossa se on ilmoittanut noudattavan kaikkien autojen päästömittauksissa kunkin markkina-alueen ja valtion säädöksiä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #109 : 29.09.2015, 16:49:24 »
Liittyisiköhän tuo näihin alati kiristyviin päästönormeihin  ???

Oli energiatekniikan tunnilla joskus puhe, että autovalmistajilla on oikeasti vaikeuksia pysyä mukana näissä säädöksissä, koska vaatii valtavasti rahaa ja aikaa tutkia mitä vaaditaan, että päästäisiin niihin sallittujen rajojen sisälle ja kun tuo on saavutettu, työnnetään jo uutta päästönormia tupaan  :idiot2:

Ei ihme, että volkkari, audi ja skoda ovat kusettaneet..

Ei miljardiyhtiöitä kannata sääliä. Joka bisneksessä on lait ja pelisäännöt joita noudatettava mutta ei ole lakia tahi sääntöä joka kieltäisi voiton tekemisen rehellisellä pelillä ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6041
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #110 : 29.09.2015, 17:35:18 »
Päästöt olis varmaan kyllä pienemmät kun nykyautoista ei yritettäisi ottaa aina rallivehkeitten tehoja ulos vaan ajettais hiljaa niinkuin ennen vanhaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #111 : 29.09.2015, 18:17:46 »
Muistelet väärin. Tästä aiheesta löytyy oikein wikipedia sivusto rehellisellä Lontoonkielellä:
The VW and Audi cars identified as violators had been certified to meet either the US EPA Tier 2 / Bin 5 emissions standard or the California LEV-II ULEV standard.[26] Either standard requires that nitrogen oxide emissions not exceed 0.07 grams per mile (0.043 g/km) for engines at full useful life which is defined as either 120,000 miles (190,000 km) or 150,000 miles (240,000 km) depending on the vehicle and optional certification choices.[27][28]

This nitrogen oxide emission standard is among the tightest on vehicles in the world. For comparison, the contemporary European standards known as Euro 5 (2010–2014 models) and Euro 6 (2015 models) only limit nitrogen oxide emissions to 0.29 grams per mile (0.18 g/km) and 0.13 grams per mile (0.08 g/km) respectively.[29]
Kiitos tästä! Ihan hatusta pudottaen muistelin tuon Cal LEV-II vaativan km / mailimuunnoksen pyöristysvirheen tarkkuudella samaa, mutta onhan siinä selkeä ero, vaikka kertaluokka sama onkin.

Toisekseen, emme tiedä kuinka lähellä normin sallimaa NOx päästöä joku muu auto olisi kohun aikaansaaneessa maantietestissä?

Mutta JOS päästö ilman testitilanteen tunnistavaa huijausta ylittää LEV-II normin 40-kertaisesti, silloin se ylittää EU6 normin 21.5-kertaisesti. Euroopassa tästä EU6 normista ei tule ongelmaa, koska ei VAG ole kyseisen moottorin EU6 normia väittänytkään täyttävän (unohdetaan nyt hetkeksi se, että jos moottori olisi täyttänyt US-normin NOx vaatimuksen, olisi sen pitänyt ilman muuta mahtua myös väljempään EU6 normiin).

Mutta se taas saattaa jotakuta kiinnostaa, että moottori, joka ylittää US LEV-II normin 40-kertaisesti ja EU6 normin 21.5-kertaisesti, ylittää myös EU5 normin suunnilleen 10-kertaisesti. Ja sen moottorin väitettiin täyttävän EU5 normi. Mutta eipä tuomita, ennen kuin kuullaan vapaamuotoisen koeajon sijasta normimittaustilanteen tulos ilman mittaustilanteen tunnistusalgoritmia?
« Viimeksi muokattu: 29.09.2015, 18:24:15 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #112 : 29.09.2015, 19:20:48 »
Moniko muuten tietää tahi muistaa että VW on jo kolmatta kertaa saamassa piiskaa EPA:lta? Minulle oli yllätys että ensimmäinen päästönestolaite huijaus ollut jo 1973 josta paukku sakot. Seuraava oli 2005 josta paukkui siihen aikaan suurimmat sakot mitä vastaavista langetettu.

Toinen kerta on vielä inhimillistä mutta kolmas kerta on kyllä jo..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #113 : 29.09.2015, 20:15:57 »
Moniko muuten tietää tahi muistaa että VW on jo kolmatta kertaa saamassa piiskaa EPA:lta? Minulle oli yllätys että ensimmäinen päästönestolaite huijaus ollut jo 1973 josta paukku sakot. Seuraava oli 2005 josta paukkui siihen aikaan suurimmat sakot mitä vastaavista langetettu.

Toinen kerta on vielä inhimillistä mutta kolmas kerta on kyllä jo..

Ensimmäinen kerta on sattuma.
Toinen kerta on yhteen sattuma.
Kolmas kerta on sodan julistus!  ;D

Lainaus
Volkswagen: Päästötuloksia vääristelevä ohjelmisto asennettu myös 1,8 miljoonaan hyötyajoneuvoon

Tiistai 29.9.2015 klo 12.44

Määrä sisältyy aiemmin ilmoitettuun 11 miljoonaan autoon, joissa ohjelmisto on.

Volkswagen kertoo, että päästötuloksia vääristelevä ohjelmisto on asennettu myös 1,8 miljoonaan hyötyajoneuvoon, kuten pakettiautoihin. Määrä sisältyy aiemmin ilmoitettuun 11 miljoonaan autoon, joissa ohjelmisto on.

No, tästä jäi ensin kiinni housut kintuissa VAG mutta kyllä muutkin narahtavat.


Jo, iki-vanha LH taitaa vastaavan kikan....   ;D
Kiihdytysrikastukset ovat täysin toisenlaiset kun auto liikkuu, vs. tilanteeseen, jossa auto ei liiku!
Samaten lambda-säätö on agressiivisempi ja pyrkii epätoivoisesti stoikkaan kun tietoa liikkeestä ei tule.   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #114 : 29.09.2015, 22:29:36 »
Autoon mahtuvat päästömittauslaitteet on aika uusi juttu.Niillä on kaivettu esiin uusia jänniä ilmiöitä. Jarrussa on hankalaa jäljitellä aitoja ajotilanteita ja se aiheuttaa omituisuuksia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #115 : 30.09.2015, 10:43:31 »
Autoon mahtuvat päästömittauslaitteet on aika uusi juttu.Niillä on kaivettu esiin uusia jänniä ilmiöitä. Jarrussa on hankalaa jäljitellä aitoja ajotilanteita ja se aiheuttaa omituisuuksia.

Ei kai niiden päästöjen pussiin kerääminen ole ollut mahdotonta ennenkään? Toki kaasujen tilavuus on suuri ja varmaan aika iso säkki pitäisi olla perässä että saa kerättyä kaikki kaasut ajosyklistä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #116 : 30.09.2015, 14:02:51 »
Ei kai niiden päästöjen pussiin kerääminen ole ollut mahdotonta ennenkään? Toki kaasujen tilavuus on suuri ja varmaan aika iso säkki pitäisi olla perässä että saa kerättyä kaikki kaasut ajosyklistä?

Hm....  Nyt et kyllä ole hajullakaan siitä pakoputkesta tulevan kaman määrästä!  :o

Kuvitellaan, että minulla on ahdettu vinokone, jonka ahdot ovat ns. nollat sylinteristä mitattuna.

2319cm3/2=11595cm3 ~1,1595L   (puolet sylintereistä tekee kierroksella imutahdin)

Kuvitellaan, että koneen keskikierrosluku on minulla 3500rpm ja kiihdytän sataseen sen 8 sekuntia.

1,1595 * 3500 = 4 058,25 Litraa

Ja sen 8 sekunnin aikana noita litroja tulee 8 * 4 058,25 = 32 466L mikä tekee vain 32 kuutiometriä normaalipaineessa pelkästään imetystä ilmasta, tähän ei ole lisätty palamistuotteita eikä lämpölaajenemista.

Tässä hitusen mieletmkuvaa minun autostani takaa katsottuna kevyehköstä kiihdytyksestä talvella, jolloin saa parhaan käsityksen pakoputkesta tulevan kaman määrästä....
https://www.youtube.com/watch?v=U5xDJnP7YvI






Mutta kiistän ehdottomasti pätemättömänä tuon oton kommentin tuosta autoon mahtuvista päästömittauslaitteista.
Asian voi ratkaista teknisesti monellakin tavalla, sillä taakse saa auton, johon päästömittauslaitteet mahtuvat ja väliin saa putken/letkun.

Toisaalta, miten oikeassa jarrupenkissä ei sitä moottoria pystyisi kiusaamaan täsmälleen oikealla tavalla, mikä vastaa kadulla ajamista?  :o
Kysymyshän on lopultakin vain sen penkin säätämisestä?  ::)  S*


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #117 : 30.09.2015, 15:44:41 »
John German, Automaailman Edward Snowden!  :2funny:

http://yle.fi/uutiset/onko_han_automaailman_snowden_john_german_paljasti_volkswagenin_paastohuijauksen/8342431

Lainaus
Paria kuukautta myöhemmin Kalifornian ilmanlaatua tarkkaileva lautakunta teki autojen pistokokeita ja huomasi, että Volkswageneissa oli edelleen päästörajoituksia manipuloivia ohjelmistoja.

– Se on kaikista käsittämättömin juttu tässä koko tarinassa. Volkswagenilla oli mahdollisuus korjata ongelma, mutta he jatkoivat huijaamista. Se on hämmästyttävää, German ihmettelee.

No, suottaapi olla, että hiujjauksen hinta tulee lopultakin olemaan yhtiölle melkoisen kova!  >:(

Voipi olla niin, kun vagina julkaisee "korjauksen" moottorinohjausohjelmistoonsa, niin "korjattujen" diesel-mallien tehot hitusen hupenevat....  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #118 : 30.09.2015, 15:52:58 »
Ei kai niiden päästöjen pussiin kerääminen ole ollut mahdotonta ennenkään? Toki kaasujen tilavuus on suuri ja varmaan aika iso säkki pitäisi olla perässä että saa kerättyä kaikki kaasut ajosyklistä?

Jep voi tietysti kerätä pussiin, mutta pussin kerääntynyt satsi on keskiarvo ajosyklistä. Kun pakokaasuja analysoidaan on-line ajotilanteesta,  voidaan helpommin kaivaa ne todelliset ongelmatilanteet esiin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6029
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

 

Proturbo  Autodiagnoosi