Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Päästöhuijaukset (VW & muut)

  • 484 Vastauksia
  • 134555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #315 : 16.02.2016, 19:09:00 »
Epäilenpä että varsinaisia huijauksia ei tule ilmenemään enempää.

Varmasti joissain autoissa se on juurikin tuo sykli jolla päästöt jää alle asetettujen maksimiarvojen, mutta johtuen siitä että sitä on vaan optimoitu pelkkään sykliin, ei niin että se käyttäisi täysin eri ohjelmaa vain syklin ajan.

Juu, VW astui yli rajan. Kaikkihan optimoivat autot testeihin mutta VW meni liian pitkälle testisoftineen. Tuskin toista vastaavaa löytyy.

Epäilenpä että jotain pienempää automerkkiä ei olisi lyöty yhtä raskaalla kädellä samasta vilpistä. Mutta koko, ylimielinen asenne ja minusta todella törkeä ja häikäilemätön ylpeily ja mainonta "clean diesel", " green police" jne teemalla..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #316 : 16.02.2016, 21:08:11 »
Epäilenpä että varsinaisia huijauksia ei tule ilmenemään enempää.

Varmasti joissain autoissa se on juurikin tuo sykli jolla päästöt jää alle asetettujen maksimiarvojen, mutta johtuen siitä että sitä on vaan optimoitu pelkkään sykliin, ei niin että se käyttäisi täysin eri ohjelmaa vain syklin ajan.

Kyllä näkee joissain kartoissa että on haettu normipisteitä ihan hillittömän tarkasti ja sitten muualla suurin piirtein interpoloimalla
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #317 : 18.02.2016, 17:47:15 »
Kyllä näkee joissain kartoissa että on haettu normipisteitä ihan hillittömän tarkasti ja sitten muualla suurin piirtein interpoloimalla
Joo, mutta volkkarihan tosiaan käytti aivan eri karttaa testisykillä.

Sinänsä tuonkin toteaminen olisi älyttömän helppoa. Ajaa täsmälleen sen testisyklin, mutta eri järjestyksessä kuin normaalisti. Eli alottaa vaikka sillä motariajolla. Päästöarvojen pitäisi olla mittaustoleranssien sisällä, jos on jotain muuta niin auto vetää eri ohjelmalla.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #318 : 19.02.2016, 13:22:59 »
Varsinaisia yhtä röyhkeitä huijauksia tuskin tulee enemmän. Päästömittauksien ongelmia tulee varmasti enemmän, mm. ilmoitetun kulutuksen ja käytännön kulutuksen erot näyttävät jo mielestäni sen, että nykyinen päästömittaus ei toimi realistisella tavalla.

Jenkeissä Mersun Bluetech tekniikka on suurennuslasin alla, ilmeisesti urean käyttö voi olla rajoitettu kylmässä:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/02/19/mersua-syytetaan-huijauksesta-paastot-suurempia-alle-10-asteessa/20161965/304

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #319 : 19.02.2016, 15:48:38 »
Varsinaisia yhtä röyhkeitä huijauksia tuskin tulee enemmän. Päästömittauksien ongelmia tulee varmasti enemmän, mm. ilmoitetun kulutuksen ja käytännön kulutuksen erot näyttävät jo mielestäni sen, että nykyinen päästömittaus ei toimi realistisella tavalla.

Nythän ei siis ole ollut kyse ollenkaan näistä ilmoitetuista kulutuksista, joissa ei ole ollut mitään laitonta, ja mitään raja-arvoa ei ole, kulutus, eli hiilidioksidipäästö on puhdas palamistuote, sen sijaan vokkarin virityksissä on kyse saasteista, ei päästöistä.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #320 : 19.02.2016, 16:24:41 »
Totta, eihän niissä ole mitään laitonta. Ehkä enemmänkin eettisesti kyseenalaista, että optimoidaan auto testisykliin, jotta saadan pienempi kulutus paperilla (ja näinollen pienempi verotus). Vaikka se hiilidioksiidi on puhdas palamsituote, sillä on vaikutusta ympäristöön. Jos Bluetech epäilyt osoittautuvat todeksi, niin saadaan (ehkä) saasteita kylmässä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #321 : 19.02.2016, 16:34:29 »
Vaikka se hiilidioksiidi on puhdas palamsituote, sillä on vaikutusta ympäristöön. Jos Bluetech epäilyt osoittautuvat todeksi, niin saadaan (ehkä) saasteita kylmässä.

CO2 on turha mörkö, jolla pelotellaan tietämättömiä!  >:(

NOx päästöt ovat todellinen saaste ja dieseleiden riesa.

Tästä syystä etanoli-moottori on huomattavasti puhtaampi, koska polttoaine on huomattavasti vetypitoisempaa kuin diesel ja bensiini. Vedyn palamistulos kun on pelkkä divetyoksidi. Se vähäinen hiilimäärä, mitä etanolissa on palaa hiilidioksidiksi. Häkä päästöjähän etanoli-vehkeestä kun ei meinaa saada kirveelläkään.

Minusta tuo jenkkien typenoksideille tiukka linja on huomattavasti parempi ympäristölle, kuin Eurooppalainen hiilidioksidin pelko, jossa NOx-päästöt ei merkkaa mitään.

Edit: seison korjattuna!  ;)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2016, 17:33:35 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #322 : 19.02.2016, 16:54:30 »
Vedyn palamistulos kun on pelkkä vetydioksidi.

Prööt, takaisin kemiantunnille.

* * *

Päästöissä on paikallisesti ja laajemmin vaikuttavia. Kaikki pitää ottaa huomioon lajinsa mukaan. Dieselin kanssa ei sovi unohtaa myöskään hiukkaspäästöjä, ja toisaalta etanolivehkeestäkin tulee epätäydellisen palamisen tuloksena karsinogeenisiä aineita putkesta.

CO2 on merkityksetön ainoastaan jos se on ei-fossiilista hiiltä. Biomassasta tai biojätteestä tehty etanoli on siinä mielessä hyvä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #323 : 19.02.2016, 17:55:20 »

Päästöissä on paikallisesti ja laajemmin vaikuttavia. Kaikki pitää ottaa huomioon lajinsa mukaan. Dieselin kanssa ei sovi unohtaa myöskään hiukkaspäästöjä, ja toisaalta etanolivehkeestäkin tulee epätäydellisen palamisen tuloksena karsinogeenisiä aineita putkesta.

Pienhiukkaset ovat myös melkoisia myrkkyjä ihmiselle.

Juu, etanoli vehkeestä tulee jopa 2700% bensaa enemmän asetaldehydipäästöjä, jos siinä ei ole katalysaattoria.
Tosin formaldehydin, asetaldehydin ja muidenkin aldehydien puoliintumisaika mitataan sekunneissa jos ilmaa(happea) on läsnä kuumana putkesta tullessaan, jos selvisivät katalysaattorin lävitse palamatta.

Tosin jos läsnä on vettä, niin siihenkin ne liukenevat kiivaasti ja siten puoliintuvat hitaammin.

Asetaldehydin itsesyttymislämpötila on suhteellisen matala +185C, joten etanolimoottoria hapetettaessa reilummin ne yhtyvät putkesta tullessaan ilman happeen välittömästi.

Ylipäätään etanoli-vehkeitä on vaikea saada polttamaan wiinaksia epätäydellisesti, sen verran wiina tykkää kuumassa hapesta.

Tai no, kylmäkäynnistys on melkoisen "saastuttava".

CO2 on merkityksetön ainoastaan jos se on ei-fossiilista hiiltä. Biomassasta tai biojätteestä tehty etanoli on siinä mielessä hyvä.

Ylipäätään CO2 on aika merkityksetön aine, eikä muodosta PPM pitoisuuksissa ongelmia, eikä terveyshaittoja. Kemiallisesti se on hyvin stabiili, toisin kuin aldehydit ja typen oksidit.

Mutta typenoksidit ovat vielä myrkyllisempiä kuin aldehydit, jotain kertonee sekin, että niiden työhygieeninen raja on hyvin alhainen 5ppm, kun esim. asetaldehydin raja on 25ppm.
Mutta harvapa haluaa typpihappoa hengittää...  :(
« Viimeksi muokattu: 19.02.2016, 17:58:06 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #324 : 19.02.2016, 18:23:55 »
Ylipäätään etanoli-vehkeitä on vaikea saada polttamaan wiinaksia epätäydellisesti, sen verran wiina tykkää kuumassa hapesta.

Tai no, kylmäkäynnistys on melkoisen "saastuttava".

Nimenomaan. Ajattelepa Helsingin kokoiselle alueelle 200.000 omasi kaltaista viinakonttia tekemään kylmästarttia kunnon pakkasesta.

Ylipäätään CO2 on aika merkityksetön aine, eikä muodosta PPM pitoisuuksissa ongelmia, eikä terveyshaittoja. Kemiallisesti se on hyvin stabiili, toisin kuin aldehydit ja typen oksidit.

Paikallisesti kyllä huomaamaton, mutta sitten on ne laajemmat vaikutukset. Ilmakehässä nykyään noin 400 ppm ja mieluummin vähempi kuin enempi. Tuo luku kasvaa ihan huomattavasti vuosittain -- biosfääri sitoo noin puolet ihmiskunnan vapauttamasta CO2:sta, mutta se jäljellejäävä osuuskin on luokkaa 10 ppm/v. Jonkunlainen haittavero tuollakin siis hyvä olla päästöjen rajoittamiseksi.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #325 : 20.02.2016, 10:34:32 »
Tässä päästöhuijausjutussa ei kannattaisi nyt sekoittaa monia asioita keskenään.

Se on selvää, että fossiilisten polttoaineiden käyttö vapauttaa jo sitoutunutta hiilidioksia takaisin luonnon kiertoon ja sitä kautta hiilidioksidin määrä kasvaa kierrossa / ilmakehässä.
Päästöhuijaushommassa kyse on edelleen muista asioista kuin hiilidioksidin määrästä (saasteet, NOx ym...). Yhtä relevanttia voisi olla jos puututtaisiin vääristeltyihin kulutuslukemiin, jolloin kuluttajille ei jäisi epäselväksi, että paljonko se oma auto vapauttaa tuota hiilidioksia takaisin luontoon ja onko se linjassa siihen mitä autonvalmistajat ilmoittavat/ovat ilmoittaneet.

Jos autonvalmistajan kulutuslukema on 15 % pielessä käytännön kanssa, niin varmasti myös noiden vapautuvien saasteiden määrä on oikeasti silloin suurempi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #326 : 20.02.2016, 12:50:39 »
Nimenomaan. Ajattelepa Helsingin kokoiselle alueelle 200.000 omasi kaltaista viinakonttia tekemään kylmästarttia kunnon pakkasesta.

Tuoksu olisi suorastaan humalluttava! No, juopot ainakin tykkäisivät hajusta!  :2funny:

Etanoli kun ei sinällään ole ilmansaaste tai myrkyllinen aine, vaikka se maksatoksinen onkin suurissa määrissä...   ;) ;D

Paikallisesti kyllä huomaamaton, mutta sitten on ne laajemmat vaikutukset. Ilmakehässä nykyään noin 400 ppm ja mieluummin vähempi kuin enempi. Tuo luku kasvaa ihan huomattavasti vuosittain -- biosfääri sitoo noin puolet ihmiskunnan vapauttamasta CO2:sta, mutta se jäljellejäävä osuuskin on luokkaa 10 ppm/v. Jonkunlainen haittavero tuollakin siis hyvä olla päästöjen rajoittamiseksi.

Toisaalta, jos CO2 määrä laskee kovin alas, alkaa kasveilla olemaan suuria vaikeuksia.
Itseasiassa CO2 määrä ei nouse millään niihin pitoisuuksiin, missä se on aikojen saatossa ollut, edes elämän aikana....

Karbonaatit kertovat asiasta aikas tylyä kieltään.

Ollos huoletta, biosfääri sitoo kyllä sitä CO2:sta huimiä määriä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fotosynteesi

Kaikkien päästöjen ulkois-vaikutukset tulisi minimoida, eikä CO2 ole siinä kärkisijoilla, vaan pienhiukkaset (diesel/bensa), typen oksidit (diesel/bensa) yms. aineet, jotka ovat oikeasti haitallisia.

Wiina on siitä hassu polttoaine, että kymmenien tuhansien kilometrien jälkeenkin pakoputken sisäpinnasta ei irtoa nokea tms. jäämiä lainkaan.

Päästöhuijaushommassa kyse on edelleen muista asioista kuin hiilidioksidin määrästä (saasteet, NOx ym...). Yhtä relevanttia voisi olla jos puututtaisiin vääristeltyihin kulutuslukemiin, jolloin kuluttajille ei jäisi epäselväksi, että paljonko se oma auto vapauttaa tuota hiilidioksia takaisin luontoon ja onko se linjassa siihen mitä autonvalmistajat ilmoittavat/ovat ilmoittaneet.

Jos autonvalmistajan kulutuslukema on 15 % pielessä käytännön kanssa, niin varmasti myös noiden vapautuvien saasteiden määrä on oikeasti silloin suurempi.

Tämähän on ollut "maan tapa" jo pitkään, etteivät ilmoitetut kulutuslukemat ole todellisesta maailmasta, vaan jostain todella "optimoidusta" mittaus-syklistä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #327 : 20.02.2016, 14:06:12 »
Vaikka ne testikulutukset ei vastaa todellisia arvoja, ne kuitenkin korreloi jossain määrin todellisuuden kanssa. Kuluttaja voi testikulutuksen perusteella vertailla eri autoja keskenään.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #328 : 22.02.2016, 11:23:43 »
Etanoli kun ei sinällään ole ilmansaaste tai myrkyllinen aine, vaikka se maksatoksinen onkin suurissa määrissä...   ;) ;D

Etanoli on hermostomyrkky.

Alkoholin keskushermostovaikutukset:

–  GABA-järjestelmä
– NMDA-reseptorit
– Glutamaatti
– antidiureettisen hormonin erityksen väheneminen

• Seurauksena sekä humalatilassa että krapulassa
– keskittymiskyvyn heikentyminen
– muistijäljen syntymisen heikentyminen

• Pitkäaikaiskäytössä
– neurotoksisuus
– aivoatrofia
– polyneuropatia

Vai onko tämä samanlaista "läppää" kuin Chinese Export?

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Päästöhuijaukset (VW & muut)
« Vastaus #329 : 22.02.2016, 12:38:13 »
Etanoli on hermostomyrkky.

Sitäkin, mutta merkityksellisempiä saasteita pakoputkesta tulevana ovat pienempinä annoksina vaikuttavat vajaan palamisen tuotteet.

 

Samppasport  Futurez