Tuotahan ne juuri selvittävät. Valmistajat er mieltä kuin hallitus.
Meanwhile in England:
Englannin liikenneministeriö on testauttanut viime syyskuusta lähtien Lontoon Imperial College-yliopiston teknillisessä tiedekunnassa maan 37 suosituimman dieselautomallin typenoksidipäästöjä. Testiin otettiin autovuokraamojen kalustoa maahantuojien mahdollisten viritysten välttämiseksi.
Joukossa oli Euro 5- ja Euro 6-normit täyttäviä moottoreita. Edellisten typenoksidien päästöraja on 180 ja jälkimmäisten 80 milligammaa kilometrillä.
Testin laboratoriomittauksissa kaikkien autojen päästöt pysyivät kutakuinkin luvatuissa rajoissa. Sen sijaan oikeissa monipuolisissa ajo-olosuhteissa ylitykset saattoivat nousta moninkertaisiksi.
Ministeriö painottaa, etteivät ylitykset riko lakia, sillä rajat on säädetty laboratoriomittausten pohjalta.
Tavallisia ajo-olosuhteita peilaavalla testilenkillä Euro 5-sarjassa pahimmat päästöt lähtivät Range Rover Sportista, sitten Opel Insignian brittivastineesta Vauxhall Insigniasta ja kolmanneksi Volvo V40:stä.
Seuraavat Vauxhall Astra (Opel Astra), Nissan Qashqai 1.6 ja Kia Sportage tulivat kaukana perässä.
Parhaiten 5-normilaisista menestyivät Citroën C4, Honda CRV, Hyundai Santa Fe ja Peugeot 208.
Yksikään ei kuitenkaan päässyt lähellekään normirajaa.
Euro 6-normin mukaisista dieselautoista pahiten saastuttivat Mercedes-Benz A180, Renault Megane ja Vauxhall Mokka (Opel Mokka).
Rajan alle pääsivät vain Audi A3, BMW 320d, BMW X5, Mini Countryman ja uusimman polven Volkswagen Golf.
Englanti ottaa ensi vuonna käyttöön päästöhyväksynnässä käyttöön WLTP-testin (World-Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), joka noudattaa paremmin oikeita ajo-olosuhteita ja ajotapoja.