Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 250TIC "ATA"

  • 89 Vastauksia
  • 57075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #15 : 23.08.2012, 19:49:49 »
Jääny taas kaikkee nannaa näkemättä S*

SEURANTAAN!!
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #16 : 29.08.2012, 15:31:26 »
Ei lähtenyt vielä Volvo käyntiin, vaikka pikkupomo valkoisessa kauluspaidassaan ja mustassa takissaan on käynyt joka päivä katsomassa. :)

Tänään on kyllä kokeiltu käyntiin, mutta koska vitosen nokka-akselinanturi on Hall-tyyppinen pitää boxiin vaihtaa joku vastus. Eli parempi kun vie auton nyt sellaiselle joka ymmärtää näitten päälle...

Muuten alkaa kaikki olla jo kasassa. Polttoaineletkuja täytyy vielä vaihdella, kunhan löytyy sopivaa ja asentaa by-bass venttiili paikoilleen. Koko Jyväskylästä en en löytänyt 8mm etanolin kestävää letkua? Joillain oli luettelossa mutta hyllyssä ei eikä saanut toist. tilaamallakaan. Teflonista sain teetettyä hydrauliliikkeessä painepuolelle letkut, mutta paluuseen pitää laittaa tavaletku. Pohjaan täytyy tehdä jonkinlainen panssari öljynputsarin alle, kun jäi sen verran arasti palkin etupuolelle alas.

Pissapojansäiliön siirsin apparin umpion alle ja ajovaloreleille ym.lle tein ilmanputsarikotelosta paikan akun tilalle, jonka katsastusmies käski siirtää peräkonttiin, koska uusi kone on painavampi.

Uuteen "sulakerasiaan" laitoin valoreleen, jakorasian, flektin ja sumuvalojen releet, ja puolikkaan 740:n sulakepohjasta. Ainakin vähän siistiytyi konehuone johdoista. Kannen menin päällystämään biltemaanin hiilikuitutarralla, mutta se täytyy maalata tai jotain muuta. Ihan hyvää tarraa jos ei tarvitse venyttää yhtään ja muistaa käyttää kontaktiliimaa kiinnitykseen. (Lähti yön aikana irti, liimasin -> pari päivää ja nyt revennyt venytetyistä kohdin.)

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #17 : 29.08.2012, 20:51:39 »
Mikäs moottorinohjaus sulla oli tässä?
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #18 : 29.08.2012, 20:59:03 »
Mikäs moottorinohjaus sulla oli tässä?
Hestec 3.2 850:n omilla asentoantureilla ja 960:n suorasytyllä. Johtosarja itse muokattu 850:stä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #19 : 16.09.2012, 18:51:56 »
Falunin rompepäiviltä tuli ostettua rosteriset vinotuet konehuoneeseen ja levyt etuiskarien mutterinen alle, lisäksi säädettävä panhard-tanko. Noin 1,5cm oli taka-akseli sivussa madalluksen jälkeen. Muutama kerholainen tuli siellä myös nähtyä.
  Eilen vietiin auto säädettäväksi ja nyt viikko odotellaan miten käy ja onko jotain unohtunut. Katsastukseen pitäisi saada penkkilappu... Sitä varten tein vaihdettavia kuristimia ilmanputsarin sisään ja lisäksi läpän pakoputkeen, kun meinasivat että olisi ahtimelle parempi kuristaa putkistolla? Lisäksi pyysin tekemään toisen ohjelman ilman kuristimia.
  Ennen muutoskatsastusta pitäisi myös nopeusmittari saada toimimaan. Mittariston jo vaihdoin ja johdot on peräkontissa, mutta anturi puuttuu... Lukkoa olen miettinyt samalla jos vaihtaisi koko akselin. Millaisia kokemuksia on torsen-lukoista? Vuosikatsastus on vasta tammikuun loppuun niin ehtii vielä tuumata asiaa. Myös etujarrujen suurentaminen on käynyt useaan otteesenen mielesssä, mutta Virgoihin ei oikein mahdu mitään suurempaa niin se jäänee varmaan tekemättä.
  Pohjaan täytyy kuitenkin ennen ajoon ottamista tehdä jonkinlainen panssari öljyputsarin takia. Käänsin sen jalan suoraan eteenpäin ettei olisi niin lähellä vakaajaa ja lisäksi on helpompi vaihtaa. Nyt sen sen sijainti on aika "ottava" vaikka onkin 3cm etupalkkia korkeammalla.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #20 : 16.10.2012, 18:37:55 »
 mitenkäs tää nyt etenee ?   :hello:
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #21 : 16.10.2012, 18:47:26 »
Ei paljon "punalohko" näy enään, kun on kaikki oheishilppeet kyljessä.  :)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #22 : 16.10.2012, 19:00:42 »
mitenkäs tää nyt etenee ?   :hello:
Ollut useamman viikon nyt Harisella säädettävänä. Pikkuongelmia, öljyvuoto ja nokan asentoanturi, jotka estäneet nyt kahdesti penkityksen. Odotan innolla, jos luoja suo niin lauantaina tarkoitus hakea pois. Toivottavasti ei tule enään muita vikoja. Sitten vielä ennen katsastusta nopeusmittarin anturin laitto.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #23 : 27.10.2012, 18:00:28 »
Tänään haettiin auto takaisin, valitettavasti tuli kärryn kyydissä... Pikkasen isompi remontti, kun vuotaa öljypohjan ja lohkon välistä, ilmeisesti joku O-rengas mennyt pois paikoiltaan öljypohjaa asennettaessa. :( Sen verran työläs juttu että en raaski teetättää kun sen itsekin saan laitettua. Auto kuitenkin käy hienosti ja joulukuussa varmaan uusi säätöyritys. Eilen ostin jo marmoritiskiltä uudet O-renkaat ja 40€:n töhnätuubin ettei ainakaan sen takia jää enää vuotamaan.

Poissa PaavoB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #24 : 27.10.2012, 18:26:46 »
Toivotaan autolle pikaista "paranemista" ja onnea uuteen penkitykseen! Toivottavasti lukemat miellyttää (jos eivät niin saapahan mennä taas tallille hyvällä syyllä  :D)
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

"Se voi olla taikka sitten ei."

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #25 : 31.10.2012, 19:44:51 »
Tänään tuli öljypohja sitten irrotettua ja ne O-renkaat oli paikoillaan :idiot2: No vikakin kyllä selvisi, oli putsarijalkaa varten hitsattu sellainen holkki ja siinä yhteydessä sulanut osittain umpeen yksi öljypohjan kiinnityspultinreikä. Olin silloin ajatellut ettei se sitä yhtä pulttia kaipaa, mutta siitähän pääsee nyt täysi öljynpaine tiivistepintaan ja siitä sitten ulos. Hylomar ei näköjään pitänyt painetta kahden alumiinin välistä. Vähän vaikeasti selitetty, mutta kuitenkin.
Nopeusmittarikin pitäisi saada toimimaan. Yhden uudemman perän jo uteliaisuuttani purin, mutta ei sitä pelkkää anturin kehää ilmeisesti saa asennettua koko akselia purkamatta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #26 : 05.11.2012, 19:29:57 »
Viikonloppuna sain auton taas kasaan ja talvirenkaat alle. Äsken tuli suoritettua ensimmäinen koeajo ihan isolla tiellä, aika veikeät äänet, ei viskon huminaa, vain vitosen murina ison putken läpi. Imuäänetkin kuuluu aika selvästi kiihdytettäessä. Täytyy ehkä harkita toista vaimentajaa niin ei herätä niin paljon huomiota naapureissa. Seokset näyttivät menevän laihalle yli -0,3bar jälkeen, mutta aika hyvin toimii peruskartalla pelkän lambda-säädön turvin. Koneen alunen näytti nyt kuivalta, mutta hammastanko vuotaa vähän, plus venttiilipöytä jumittaa välillä eli ei aina lähde heti tehostamaan. Täytyy siis vielä katella toinen tanko... Lisäksi hiekkatiellä kotia tullessa hukkui sähköt ajoittain, alle 0,5sek mutta nykäisee autoa ja kiekkamittaria. Nyt näitä "lastentauteja sitten tuntuu riittävän.  :(
Uudenpi taka-akseli on putsattu ja käsitelty ruosteenmuuntoaineella sekä uudet jarrukilvet tilattu. Öljynputsaria varten on hankittuna 4mm alumiinilevy, josta kantataan/hitsataan alkuperäisen pohjamuovin mallinen suoja. Toivotaan nyt kaikki tulisi joulukuuksi kuntoon ja auto saataisiin säädetyksi ja katsastettua.

Nykimisongelma kiusasi, kun vikaa ei meinannut löytyä. Vaihdoin asentoanturin uuteen, ei auttanut. Sitten nokka-anturin ja vika hävisi!

TjjR

  • Vieras
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #27 : 05.11.2012, 20:30:23 »
kun vehkeet rokkaa niin kansa vaatii viteo materiaalia  8)

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #28 : 06.11.2012, 16:22:48 »
Ainahan pientä vastusta näissä hommissa on, mutta pääasia on että liikkuu  :hello:
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #29 : 19.12.2012, 17:21:51 »
Tänään olikin jännä päivä, ATA haettiin Valkeakoskelta (oli muuten liukasta, johtuiko renkaista vai jostain muusta?) ja konttorillakin käytiin tullessa kysymässä onko kaikki tarvittavat paperit vai tarvitaanko vielä jotain. Kaikki oli niiden puolesta OK ja vapaata aikaakin oli joten auto tuli sitten katsastettua samantien. Toista sumuvaloa piti säätää ja nopeusmittari ei toiminut (anturi edelleen tallin pöydällä), muuta huomautettavaa ei ollut. Tehoa oli 185.6hv eli juuri alle vertailutehon ;)  Ajaessa löytyi taas yksi kehityskohde. Kaasuvivuston geometriaa täytyy muuttaa, koska nyt pitää olla todella varovainen ettei sammuta liikkeellelähdöissä, lisäksi siirtyminen moottorijarrutukseen ja pois on terävää. Täytyisi saada läppä aukemaan hitaammin alussa tai ainakin tasaisemmin, kun nyt se aukeaa alussa nopeasti. Perän anturi täytyy vielä laittaa ja hukkaportille mahdollisesti tehdä jotain, koska penkissä ahtopaineet karkasivat 6000rpm-> ja tehokäyrä nousi edelleen eli reserviä jäi vielä... Koska se rajoittamaton teho kuitenkin jotakuta kiinnostaa niin se oli 381hv ja 459Nm

Hyvää Joulua kaikille ja kesäkauden odottelua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo