KL-varaosat  Race.fi

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 218 Vastauksia
  • 144408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #120 : 05.10.2016, 18:49:04 »
Kopioidaampa vuosi sitten kirjoittamani viesti päivitettynä: Eli tänään tuli kuluneeksi kaksi vuotta, kun PV talliin työnnettiin. Tänä aikana on työtunteja tullut 655h (233h vuosi sitten) eli yhteensä noin 82(29) täysimittaista 8h:n työpäivää. Erilaista tuumailua en ole laskenut, mikä edelleen muodostaa suuren osan ajankäytöstä. Joitain asioita olisi voinut tuumailla vähemmän, niin ei olisi mennyt aikaa kaikenlaisiin ”parannuksiin”/muutoksiin, mutta ompahan erilainen auto. Rahaa on mennyt kaikkiaan 3039€(951)€ ja kallein yksittäinen ostos on ollut tekniikan luovuttaja S40, 350€ kustannuksellaan. Mainittakoon, että sekalaisiin pientarvikeisiin kuten liittimiin, liimoihin, ruuveihin, hitsaustarvikkeisiin, laikkoihin ym. on mennyt jo 776€, joka yllätti ainakin itseni. Niitä ei yleensä tule laskettua mukaan, kun arvioi kuluja projektille.(eikä varmaan pitäisikään laskea) Vaikka kokoajan on tehty minimibudjeilla, kuluja on kuitenkin pikkuhiljaa tullut. Peltiä on kulunut n.5,5m2 ja valmiita korjauspaloja 2kpl. Reikien lukumäärää en ole laskenut, mutta niitä on kyllä löytynyt.. Tällä viikolla löytyi vielä lisää hitsattavaa, kun hiekkapuhalsin ovien pohjia. Kaasupullo on pitänyt käydä täytättämässä neljästi ja viides lankakela on menossa hitsauskoneessa. Laikkoja on kulutettu varmaan yli 70kpl ja yksi puukko katkaistu, pikkurälläkkä poltettu, sekä lenkkiavain löydetty(varaosa-autosta), joka oli vuosi sitten hukassa. Nahkasohvia sekä sohvatuoleja on ”tuhottu” 4kpl sisustaa varten, joka on yhä kesken. Rulla messumattoa on mennyt lattian/takakontin verhoiluun, sekä pari nahkatakkia koetauluun  ja oviverhoiluihin. Kaatunutta kirsikkapuuta on käytetty n. 1m sisustan osien tekemiseen. Jäätelöä syöty tänä aikana litra tolkulla, johon suuresti vaikuttanut pakastimen sijainti tallin nurkassa. Oikeudet laskuvirheisiin pidätän.

Mitäpä muuta? Koria olen valmistellut maalausta varten, joten kuvia tai mainittavaa ei ole tullut. Tekniikka on paikoillaan konehuoneessa, mutta aika paljon puuttuu vielä ennenkuin pääsee koeajolle. Apparin oveen piti tehdä pohja uusiksi hiekkapuhalluksen jälkeen ja uusia tiivisteurat molempiin oviin. "Uutta" uraprofiilia sai 240:n ovista poraamalla pistehitsit pois.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #121 : 16.10.2016, 17:14:18 »

Lopulta vihreänharmaavalkoinen ulkopinta on yksivärinen, vielä kun ovet ja lokasuojat olisi samassa vaiheessa. Ensi viikolla punaista päälle.

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #122 : 20.10.2016, 09:08:02 »
Huh!  Upeaa tekemistä! Ja monipuolista osaamista! Erittäin mukava seurata!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #123 : 06.11.2016, 17:58:55 »
Huh!  Upeaa tekemistä! Ja monipuolista osaamista! Erittäin mukava seurata!
Kiitoksia

Ensi viikolla punaista päälle.
Ensi viikko taisi vaihtua ensi kuukaudeksi... Saas nähdä mikä on se ensi viikko kun saan ovet maalattua päältäpäin. Täytyy ostaa lisää maalia, ensimmäinen 3l-pänikkä alkaa olla melko tyhjä.


Tänään oli sitten viimeinkin joulun tunnelmaa, eli kirkkaan punaista ja paperia revittäväksi.



Maalaus onnistui yllättävän hyvin itse tehdyksi. Tokikin sain viikko sitten harjoitella yhden hisse-PV:n maalamisella. Konehuoneeseen pääsi vähän sumua ja muutama teippi meinasi olla kovassa, kun samat oli pohjamaalia ruiskutettaessa jo 2 vko sitten. Valumia ei tullut ja suht kiiltäväkin tuli. Maalia on sen verran että on vähän varaa hioakin, jos jaksaa. Itselle taitaa kelvata noinkin, vaikka ensin ajattelin kiilloittamani tämän maalauksen jälkeen.

Vähän työt ja koulu haitannut harrastamista ja oli vielä huolia pohjamaalin kanssakin. Nyt taas motivaatio kasvaa, kun pääsee kasaamaan osia(kun saa loput osat maalattua).

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #124 : 06.11.2016, 21:02:59 »
Ai jumankauta tätä on kiva seurata! Hieno koppa ja moottorivalinnasta isot peukut  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #125 : 12.11.2016, 19:13:06 »
Ai jumankauta tätä on kiva seurata! Hieno koppa ja moottorivalinnasta isot peukut  :)
Kiitoksia, koppa voisi olla kyllä hienompikin, mutta aihio oli mikä oli.


Tuo oli mukava että maali vielä vähän kiristyi kuivuessaan.

Vielä kun koko maalipinta olisi yhtä hyvä. Ovet sain tänään maalattua, toisen alaosa jäi vähän sameammaksi. Neljä kerrosta siinäkin maalia, joten sitä voi kokeilla kiillottaa. PV harrastajat varmaan huomasivat virheen? Minusta nuo vanhemmat tekstit on paremman näköiset kuin tähän kuuluvat.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #126 : 13.11.2016, 08:52:19 »
Jos tossa tilassa maalasit, niin ylättävän hyvin onnistui. Plussaa myös siitä ettei joka paikka ole punaisessa maalipölyssä vaikka miten aatetta kannattaisikin. Pikku vinkki seuraavaan kertaan, kastele lattia vedellä niin sitoo pölyä.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #127 : 13.11.2016, 10:23:24 »
Hyvälle näyttää  8) Itse maalasin aman sisäpuolelta/ovien sisäpinnat ymv. hallilla ja suurin ongelma oli laskeutuva maalinpöly, meinasin kysyä tutulta nuohoojalta sellaista isoa imuria lainaan jos olis kokeillut mutta en sitten jaksanut alkaa virittelemään..
940 classic
Amazon -68

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #128 : 13.11.2016, 17:38:10 »
Jos tossa tilassa maalasit, niin ylättävän hyvin onnistui. Plussaa myös siitä ettei joka paikka ole punaisessa maalipölyssä vaikka miten aatetta kannattaisikin. Pikku vinkki seuraavaan kertaan, kastele lattia vedellä niin sitoo pölyä.
Tuossapa hyvinkin. Lattiaa on kyllä välillä kasteltu, etenkin helmoja ruiskutettaessa. Mutta koska nytkin oli maalatessa vajaa 30°C lämmintä, lattia kuivuu aika äkkiä. Kaikkien roskien välttäminen on tuolla melko mahdotonta.

Hyvälle näyttää  8) Itse maalasin aman sisäpuolelta/ovien sisäpinnat ymv. hallilla ja suurin ongelma oli laskeutuva maalinpöly, meinasin kysyä tutulta nuohoojalta sellaista isoa imuria lainaan jos olis kokeillut mutta en sitten jaksanut alkaa virittelemään..
Imuri auttaa aika paljon. Meillä on viritetty 3-vaihe puhallin imemään auton alta. Lämmitysilma tulee katonrajasta jonkinlaisen suodattimen läpi. Autoa kun maalaa niin sumua on kyllä silti paljon, mutta esim. noita ovia erikseen maalatessa pysyy ilma ihan ok.

Tänään kiillottelin listoja sekä laitoin ikkunoita. Tehtaalla lienee laskettu takalasin asennus kuitenkin minuuteissa eikä tunteina? Mitenhän sen listan saa helpoiten paikoilleen? Laitoin toisen puolikkaan ensin tiivisteeseen ja toisen sitten kun tiiviste oli jo lasissa. Aika hitaita olivat molemmat laittaa tai sitten tein jotain väärin.
Tuulilasin hankin varmaan uuden jos saan värillisellä yläosalla. Listan kai saa viimeisenäkin laitettua paikoilleen narulla tms?

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #129 : 13.11.2016, 18:27:57 »
Minä laitoin listat vasta sitten kun lasit oli autossa jo paikoillaan. 4mm naru vaan sinne uraan ja saippuata ymv liukasteeksi niin hyvin menee silleenkin kun ottaa kaverin painamaan listaa  :)

Kun yritin lasi irtaallaan niin tiiviste vaan aina irtosi ja hermot meni  :P
940 classic
Amazon -68

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #130 : 11.12.2016, 20:51:58 »
Minä laitoin listat vasta sitten kun lasit oli autossa jo paikoillaan. 4mm naru vaan sinne uraan ja saippuata ymv liukasteeksi niin hyvin menee silleenkin kun ottaa kaverin painamaan listaa  :)

Kun yritin lasi irtaallaan niin tiiviste vaan aina irtosi ja hermot meni  :P
Tuulilasiin laitan siis listat tuolla tavalla, kunhan se saapuu. Onneksi oli pitkät hermot, se takalasin lista menikin kyllä tyylillä 2cm paikoilleen ja 4cm irti...

Pikkuhiljaa etenee melkein joka ilta. Etupäässä olen tehnyt sähköhommia ja takapäässä muuta, sekä keskivaiheella kasannut ovia. Melkoisen hidas homma oli ikkunatiivisteiden asennus, myös Sportin listat on nyt sivulasien ympärillä. Tehtaalla on joku ruuvannut monta ruuvia työpäivänsä aikana. Tuollaista laitoin ja kävi oviin todella hyvin, mutta sisäpokiin vähän turhan leveää.
http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=28402&p_id=25443&editmode=showprod

Auton johtosarja alkaa olla muutamia pistokkeita vailla, lisään viimeisenä, kun lokasuojat ja valot on paikoillaan, niin saa katkoa valojen johdot oikean mittaisiksi. Sain kaikki johdot piiloon konehuoneesta, vetämällä ne muoviputkessa lokasuojien sisällä. Ovien sähköt puuttuu, niitä olisi pitänyt hieman miettiä tarkemmin ennen maalausta. Saranoiden liikeradan vuoksi ne ei käyneetkään ihan niin kuin olin ajatellut. Peräkärryn 7-napainen kumikaapeli oli tarkoitus laittaa oven väliin.

Moottorin johtosarjan teen erillisenä ja siinä onkin ollut perkaamista, nopeammin olisi tehnyt kokonaan uuden. Vaikka on saman vuotinen sinikantinen kytkentäkaavio, niin johtojen värit ei täsmää. Lisäksi ranskalainen sähkösuunnittelija on unohtanut boxin kammasta liitinnumerot.. Hankaluutta tuo myös moottorin "kääntö", kun johtojen pituudet menivät miten sattuu. Parin tunnin ihmettelyn jälkeen merkkasin johdot ja katkaisin koko nipun. Siten sain johdot kiinni antureihin ja reititettyä siististi yksi kerrallaan. Lopuksi vain katkoo sopivan mittaisiksi, osassa on 30cm ylimääräistä ja joissain toista metriä. Nyt kun kaikissa on merkit, niin kytkentäkaavan mukaan on helppo liittää ECUlle. Ulkonäkösyistä vaihdoin 960:n puolat, kun ne mahtuvat 850:n pikkukannen alle, eikä tarvitse sitä kaameaa muovia sovittaa moottorin päälle. Oletan että en aiheuta vikakoodeja, vaikka nyt pitää kytkeä kaksi erillistä puolaa samaan lähtöön, kun aiemmin oli yksi puola kahta sylinteriä varten? Muuten kävivät suoraan, mutta ykköselle ei ole kannessa kiinnityspultinpaikkaa edes valussa. Pitää tehdä joku kikkakakkonen siihenkin.

Eteen vaihdoin vakiot 142:n jouset, painoa tässä on paljon vähemmän, koska on vain 10mm ulosjoustoa. Paljon toki puuttuu vielä osiakin, mutta joutunee hankkimaan jotkut madallusjouset.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #131 : 25.12.2016, 18:49:40 »
Nyt pitäisi olla sähköjen puolesta auto käyntikunnossa. On ehkä Suomen ainut PV, jossa on OBD-pistoke? Vikakoodeja ym. en saanut luettua, mutta oma testeri ei toiminut vastaavassa räpeltämättömässäkään järjestelmässä(Fenix). Ei ole toiminut aiemmin vaggilaisissakaan, joten vika lienee itse testerissä.


Moottorin päälimuovin vaihdoin alumiiniseen, niin on nätimpi, vaikkakin kuvassa pölyinen.

Tuommonen hiilipytty mikälie tuli kanssa asennettua.

Kaikkia johtoja ei saanut piiloon konehuoneessa, mm. tuo relerasia tuolla pakosarjan vieressä. Johtosarjan teippasin punaiseksi, oli alkuun hyvä idea, mutta valmiina näyttää vähän erikoiselta. Toisaalta on muutenkin erikoinen rakennelma ja kai siihen väriinkin tottuu.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #132 : 26.12.2016, 08:51:36 »
En oo alusta seurannu tätä mut, tinakoneen laitat? :) pidätkö ahdetun vai vapari ? :) vai joutuuko rajojen vuoksi jäämään vapariin?  :o en oo ihan perillä näistä vanhemmista.  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #133 : 27.12.2016, 14:19:21 »
Vikakoodeja ym. en saanut luettua, mutta oma testeri ei toiminut vastaavassa räpeltämättömässäkään järjestelmässä(Fenix). Ei ole toiminut aiemmin vaggilaisissakaan, joten vika lienee itse testerissä.
Tuohon fenixiin on pirun vaikea päästä sisään yleensäkkään millään "tarvike" lukijalla, joten vika tuskin on vehkeissä.

Hienolta näyttää  O0

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #134 : 02.03.2017, 19:43:07 »
En oo alusta seurannu tätä mut, tinakoneen laitat? :) pidätkö ahdetun vai vapari ? :) vai joutuuko rajojen vuoksi jäämään vapariin?  :o en oo ihan perillä näistä vanhemmista.  :)
Tinakone, koska halusin tehdä jotain hieman erilaista. Vaparina pysyy ja vakiona, oli aikamoisen työn takana saada luvat jo näihin tekniikanmuutoksiin.


Tuohon fenixiin on pirun vaikea päästä sisään yleensäkkään millään "tarvike" lukijalla, joten vika tuskin on vehkeissä.

Hienolta näyttää  O0
Sitten vain toivotaan ettei tule isompia ongelmia, tosin voisi olla aika hauska viedä tätä merkkihuoltoon vikakoodeja luetuttamaan ;D


Tänä vuonna ei ole kovin paljoa edistynyt. Jarru- ja polttoainepuket tein ja asensin jarrut taakse. Etujarrut vielä kesken, koska levyt on vielä matkalla. Huomion arvoista teille jotka rakennatte/ajatte 140:llä. Yllätyin kun ajattelin vain "käydä hakemassa" kylältä uusia jarruosia. Satulat sai Motonetista tilaamalla, mutta jarrulevyjä ei saanut tarvikkeena enää miltään tukkurilta ja ainoa paikka jossa Jkl:ssä olisi saanut oli KL-osat, vähän vajaa 80€/kpl, viikon toimitusaika-arvio! Onneksi Ruotsista vielä saa järkihintaan. Etupyöränlaakerit jouduin myös uusimaan, kun oli rasvat vähän kuivahtaneet ja ulkokoolit ruosteessa.

Jos on hyviä kuvia/vinkkejä 140-akseli/PV etujarruletkujen asennukseen niin kertokaa. En haluaisi kierrättää letkuja ja putkia akselin ympäri kuten 140:ssä. Luontevampi reitti putkille olisi akselin takapuolelta, jonne alustavasti jo mallailin Amazonin letkuja, mutta ovat ehkä vähän turhan lyhyet.


Imusarjasta tuli tällainen

Kiitokset jälleen naapurille alumiinin hitsauksista. S40:n imusarjan alkuosa ja omavalmistetta loppu. Kotelon tein kahdesta kappaleesta ja särmäykset prässillä kahden kulmaraudan välissä. Levityskuvat tein ensin pahvista. Konehuoneessa ei olisi varmaan haittaa valtakunnansovittelijan taidoista. Fenix:n TK-venttiili on ollut imusarjassa sillein kiinni ettei tähän sovitukseen saanut. Se on nyt kiinni imusarjan alapuolella. Imusarjaan on puhkaistu yksi reikä ja "ohitusleikkauksella" toinen kanava letkun avulla. Myös MAP-anturi meni vähän vaikeammin vaihdettavaan paikkaan, mutta pysyy konehuone yksinkertaisemman näköisenä. Lisänä vielä jarrutehostimen ja huohottimen letkulähdöt. Tuo kuvassa näkyvä kanttaus on rattiakselia varten, jonka vuoksi myös tehostimen letku lähtee taaksepäin.


Ja paikoillaan näyttää tältä(Kyllä, vaijerin sini/puna väritys tulee vielä muuttumaan)

Kokeilin ensimmäistä kertaa ryppymaalia ja ihan hyvältä näyttää omasta mielestä. Voisi samalla maalata jakopäänkopankin.

 

Kulkukoira  Proturbo