Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3420 : 26.01.2019, 13:46:04 »
En tiedä onko nastoilla tällä hetkellä kuinka liukasta pirkanmaan rampeissa ja risteysalueilla, mutta kitkoilla kyllä saa luistella.

Napakat pakkaset ja välillä nopeat lauhtimiset sekä samaan aikaa usein satanut pieni lumimäärä on kuuroittanut ja kiillottanut Tampereen tiet ja erityisesti vilkkaimmat rampit ja risteysalueet varsin liukkaaksi. Tänä syksynä ostetuilla Contin kitkoilla on päässyt kyllä kohtuudella liikkeelle ja varsinkaan jarruttaessa ei ole huomannut mitään, mutta herkästi puskee ja lähtee perä irti. Samaten marssinopeuteen kiihdyttäminen välillä vaatii aika pitkää pätkää ja varovaista kaasujalkaa.

Tuntuu että edelliset kitkat (Nokia R2) piti huomattavasti paremmin vastaavalla kelillä, mutta muuten Contit on paljon jämäkämät ja paremmat ajaa. Tosin neljä talvea ajettuina olivat kyllä jo melkein kaiken aikaa tasaisen liukkaat.

Mutuilen vahvasti että myös nastoilla on liukasta tuo kiilloittunut asfaltti, mutta kaipa ne kuitenkin paremmin pitää.

Kiillottunut asvaltti on ainakin Hakka 8:lla huomattavan liukas. Ei nasta pure asvalttiin. Hyvin herkästi liikkelle lähdöissä lyö neljällä pyörällä tyhjää kiillotetulla asvaltilla. Tältä talvelta ei ole millään autolla kokemusta kitkarenkaista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3421 : 26.01.2019, 14:13:58 »
En tiedä onko nastoilla tällä hetkellä kuinka liukasta pirkanmaan rampeissa ja risteysalueilla, mutta kitkoilla kyllä saa luistella.

Napakat pakkaset ja välillä nopeat lauhtimiset sekä samaan aikaa usein satanut pieni lumimäärä on kuuroittanut ja kiillottanut Tampereen tiet ja erityisesti vilkkaimmat rampit ja risteysalueet varsin liukkaaksi. Tänä syksynä ostetuilla Contin kitkoilla on päässyt kyllä kohtuudella liikkeelle ja varsinkaan jarruttaessa ei ole huomannut mitään, mutta herkästi puskee ja lähtee perä irti. Samaten marssinopeuteen kiihdyttäminen välillä vaatii aika pitkää pätkää ja varovaista kaasujalkaa.

Tuntuu että edelliset kitkat (Nokia R2) piti huomattavasti paremmin vastaavalla kelillä, mutta muuten Contit on paljon jämäkämät ja paremmat ajaa. Tosin neljä talvea ajettuina olivat kyllä jo melkein kaiken aikaa tasaisen liukkaat.

Mutuilen vahvasti että myös nastoilla on liukasta tuo kiilloittunut asfaltti, mutta kaipa ne kuitenkin paremmin pitää.
Käytiin kaupungilla ja ainoastaan VT9:ltä Lahden suutaan kiihdytyksessä havaitsin aavistuksen luistoa. Ilmeisesti nyt oli todella liukasta, kun en ole vielä aiemmin tänä talvena havainnut liukkautta. Alla 5 tkm ajetut nastat ja neliveto. Rouva on kyllä valitellut liukkautta jo pidemmän aikaa. Hänellä samanlaiset nastat, mutta etuveto.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3422 : 26.01.2019, 14:40:19 »
Tuo itäiseltä kehältä Lahden suuntaan on juuri kotimatkalla ja tänään nimenomaan totesin sen olevan ehkä liukkain paikka missä ajoin. Tiukka kaarre hitaasti ajaen ei aiheuttanut luistoja, mutta heti kun kaasua avasi niin alkoi luistelu ja 80 vauhtiin sai kyllä melkoisesti käyttää matkaa. Hervannan valtaväylän ja kehätien ramppit ja kaaret oli myös tosi liukkaita.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3423 : 28.01.2019, 08:37:02 »
En tiedä onko nastoilla tällä hetkellä kuinka liukasta pirkanmaan rampeissa ja risteysalueilla, mutta kitkoilla kyllä saa luistella.

Napakat pakkaset ja välillä nopeat lauhtimiset sekä samaan aikaa usein satanut pieni lumimäärä on kuuroittanut ja kiillottanut Tampereen tiet ja erityisesti vilkkaimmat rampit ja risteysalueet varsin liukkaaksi. Tänä syksynä ostetuilla Contin kitkoilla on päässyt kyllä kohtuudella liikkeelle ja varsinkaan jarruttaessa ei ole huomannut mitään, mutta herkästi puskee ja lähtee perä irti. Samaten marssinopeuteen kiihdyttäminen välillä vaatii aika pitkää pätkää ja varovaista kaasujalkaa.

Tuntuu että edelliset kitkat (Nokia R2) piti huomattavasti paremmin vastaavalla kelillä, mutta muuten Contit on paljon jämäkämät ja paremmat ajaa. Tosin neljä talvea ajettuina olivat kyllä jo melkein kaiken aikaa tasaisen liukkaat.

Mutuilen vahvasti että myös nastoilla on liukasta tuo kiilloittunut asfaltti, mutta kaipa ne kuitenkin paremmin pitää.

Mitä Tampereella pyörin tänään uusilla conti ice contact 2:lla en huomannut mitään erikoista tai, että olisi ollut liukasta?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3424 : 28.01.2019, 08:46:46 »
Mitä Tampereella pyörin tänään uusilla conti ice contact 2:lla en huomannut mitään erikoista tai, että olisi ollut liukasta?
Miten ihmiset kokevat liukkauden, on vaikea määritellä.

Toiselle, kokeneelle kuljettajalle peilijää voi olla "vähän tavallista talvikeliä liukkaampi keli", kun taas jollekkin lähiö-autoilijalle ensimmäiset yöpakkaset ja kuiva asfaltti on pelottava ajokeli.

Oma muksu säikähti viime talvena pahasti. Oltiin jääradalla rälläämässä ja kaveri kysyi "saisiko hän ajaa radan ympäri?". Annoin luvan ja tarkoitus oli ihan körötellä, koska muksut kyydissä (ja kaverilla vielä selkä levytetty).

No muuten meni hyvin, muttei muistanut että yhdessä kohtaa on semmonen 160° tiukka takapiikki vasuri. ;D Ei ihan taipunut 60km/h siihen ja rytinällä penkkaan. :2funny:

Muksulle jäi säikähdys (vaikkei mitään käynyt, kenelläkään ei edes vyölukot lukittunut), että siitä lähtien huutanut "ÄÄÄ!!!" kun on auto luirunnut vähääkään.

Noh, kyllästyin siihen huutoon tossa jokuaika sitten (vittumainen, sitä säikähtää itsekkin kun normaalitilanne ja ykskaks selän takaa kuuluu kova huuto) ja pyörittelin yhtä teollisuusalueen kenttää ihan tappisladissa ympäriämpäri vastaheittoja viskoen. Lopulta aloin selittämään, että "katso, ei se tarkoita kolaria jos sutii!".

Sen jälkeen ei ole enään huutanut. Korkeintaan huokaissut jälkeen "vähän jännitti". :)

Mitähän omilla hkpl7:lla olisi nyt ikää, 3-4 vai jopa 5 vuotta? En muista, mutta pidon lipsumisen alkaa huomaamaan.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3425 : 28.01.2019, 09:12:48 »
Mitä Tampereella pyörin tänään uusilla conti ice contact 2:lla en huomannut mitään erikoista tai, että olisi ollut liukasta?

Ajelin eilen uudelleen vastaavia ramppeja ja muita paikkoja ja ei kyllä ollut enää niin liukasta. Monet paikat olivat jo kuluneet paljaalle asfaltille eikä jäisilläkään paikoilla enää lipsutellut. Lauantaina ja perjantaina oli paljon liukkaampaa. Samaa sanoi työkaveriin äsken että nelivetoautolla oli liukastellut perjantaina. Eikä muuten ollut yhtään liukasta tänään töihin tullessakaan.
Äkkiä se liukkaus näemmä muuttuu.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3426 : 28.01.2019, 09:29:50 »
Ajelin eilen uudelleen vastaavia ramppeja ja muita paikkoja ja ei kyllä ollut enää niin liukasta. Monet paikat olivat jo kuluneet paljaalle asfaltille eikä jäisilläkään paikoilla enää lipsutellut. Lauantaina ja perjantaina oli paljon liukkaampaa. Samaa sanoi työkaveriin äsken että nelivetoautolla oli liukastellut perjantaina. Eikä muuten ollut yhtään liukasta tänään töihin tullessakaan.
Äkkiä se liukkaus näemmä muuttuu.
onnea nastoille :buck2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3427 : 28.01.2019, 09:38:14 »
Ajelin eilen uudelleen vastaavia ramppeja ja muita paikkoja ja ei kyllä ollut enää niin liukasta. Monet paikat olivat jo kuluneet paljaalle asfaltille eikä jäisilläkään paikoilla enää lipsutellut. Lauantaina ja perjantaina oli paljon liukkaampaa. Samaa sanoi työkaveriin äsken että nelivetoautolla oli liukastellut perjantaina. Eikä muuten ollut yhtään liukasta tänään töihin tullessakaan.
Äkkiä se liukkaus näemmä muuttuu.
Kaikki on suhteellista. Eilen pesin autot pakkaspäivän ratoksi ja kävin sitten kuivattelemassa jarrut peräjälkeen etuveto ja nelivetoautolla. Molemmissa on periaatteessa samanlaiset nastarenkaat. Ero liukkauden tuntemisessa oli valtava: nelikko ei sudi, vaikka polkee. Etuveto ruopii polanteen päällä pienestäkin kaasupolkimen hipaisusta. Normaali talvikeli kyseessä. Pakkasta -20.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3428 : 04.02.2019, 09:18:46 »
Eilen tuli vettä, tänään -4°c pakkasta taas. Tiet peilijäässä.

Itse edelleen kitkalla, nykyisin etuvedolla jälleen. Ei ongelmia liikenteessä. Oli siellä useammalla sutimista myös nastoilla. Mutta se alkoi heti kun valovaihtui, tiedä sitten onko aggressiivinen liikkeelle lähtö vai mikä mutta armotonta ruopimista oli usealla.

Maltilla maaliin ilman ongelmia.  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3429 : 17.02.2019, 15:17:57 »
Kuminasta tulossa, hmm...? Onko se kitka vai nasta? :)

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuminasta-tuo-renkaaseen-lisaa-pitoa-ja-vahemman-melua-nain-suomessa-kehitetty-nasta-toimii/

Nastarenkaan vannoutuneita käyttäjiä kiinnostaa tietysti pito jäällä. Se paranee.

”Perinteinen nasta ei tunkeudu täysin jäähän, koska sen alumiinirunko estää sen. Kumirunkoinen nasta pureutuu syvemmälle. Jääpito on noin seitsemän prosenttia perinteistä nastaa parempi”, kertoo Continentalin talvirenkaiden kehityspäällikkö Marco Gellings.



Toisaalta, voi lopettaa puheet samalla eikö nastarengas kuluta tietä:

Tikkakoskelainen Tikka Spikes on kehittänyt kumirunkoisen nastan. Joustavalla nastarungolla halutaan vähentää teiden kulumista ja melutasoa pidon siitä kärsimättä.

...

Continentalin mukaan kumirunkoinen nasta kuluttaa tietä 20 prosenttia metallirunkoista vähemmän. Melutaso alenee, kun vähemmän metallia on kosketuksissa tien pintaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3431 : 19.02.2019, 08:05:29 »
Kuminasta tulossa, hmm...? Onko se kitka vai nasta? :)

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuminasta-tuo-renkaaseen-lisaa-pitoa-ja-vahemman-melua-nain-suomessa-kehitetty-nasta-toimii/

Nastarenkaan vannoutuneita käyttäjiä kiinnostaa tietysti pito jäällä. Se paranee.

”Perinteinen nasta ei tunkeudu täysin jäähän, koska sen alumiinirunko estää sen. Kumirunkoinen nasta pureutuu syvemmälle. Jääpito on noin seitsemän prosenttia perinteistä nastaa parempi”, kertoo Continentalin talvirenkaiden kehityspäällikkö Marco Gellings.



Toisaalta, voi lopettaa puheet samalla eikö nastarengas kuluta tietä:

Tikkakoskelainen Tikka Spikes on kehittänyt kumirunkoisen nastan. Joustavalla nastarungolla halutaan vähentää teiden kulumista ja melutasoa pidon siitä kärsimättä.

...

Continentalin mukaan kumirunkoinen nasta kuluttaa tietä 20 prosenttia metallirunkoista vähemmän. Melutaso alenee, kun vähemmän metallia on kosketuksissa tien pintaan.


Kyllähän se nasta on, kärki on edelleen ihan perinteinen nasta, runko vaan vaihtunut.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3432 : 19.02.2019, 08:51:24 »
Kitka ei oo mulle vaihtoehto näillä pohjanmaan teillä.

Eilen hain alle uudet Conti Icecontact 2 renkaat.
Entiset Icecontactit oli alla nyt neljättä tai viidettä talvea. Nastat oli edelleen paikoillaan noin 90%, mutta suurin osa nastoista oli katkennut kärjet pois.  Niin hyvä kokemus kuitenkin Conteista, että piti ottaa uudempi versio, vaikka nykyajomäärällä harkitsin halvempaa sarjaa.

Rengasmyyjä kertoi mulle uutta tietoa
Gislaved Nortfrost 200 on sama rengas kuin tuo Contin vanha Icecontact
Matador sibir ice 2 taas sama kuin entinen Gislaved Nortfrost ja Contin Icecontactin edeltäjä.
Siksi tuo Gislaved olisi saattanut olla hyvä ostos, mutta vain 50e hintaero sarjalle käänsi uudemman eduksi - nastamäärä huomattavasti parempi.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3433 : 19.02.2019, 09:01:13 »
Tuo itäiseltä kehältä Lahden suuntaan on juuri kotimatkalla ja tänään nimenomaan totesin sen olevan ehkä liukkain paikka missä ajoin. Tiukka kaarre hitaasti ajaen ei aiheuttanut luistoja, mutta heti kun kaasua avasi niin alkoi luistelu ja 80 vauhtiin sai kyllä melkoisesti käyttää matkaa.
Kuvaa hyvin mitä meillä päässä liikkuu, nopeusrajoitukseen tähdätään kelistä riippumatta.
Kävin tuossa etelässä pyörähtämässä ja on siellä ihan eri ajaa kuin pohjoisessa, suolattu tie oli hyvä siihen asti kunnes se jäätyi illalla.
Olihan se musta jää liukas mutta nastoilla pärjäsi hyvin, raskas liikenne ajeli reilusti alle rajoitusten niin niiden tahtiin mentiin.
Pohjoisessa tiet ovat aina lumisia tai jäisiä joten ehkä ajaminen on helpompaa kun pito ei muutu matkan aikana.
Niin ja sitä liukkautta ei suolalla hoideta, talvella on liukasta piste, deal with it.  8)

Eilen tuli vettä, tänään -4°c pakkasta taas. Tiet peilijäässä.

Itse edelleen kitkalla, nykyisin etuvedolla jälleen. Ei ongelmia liikenteessä. Oli siellä useammalla sutimista myös nastoilla. Mutta se alkoi heti kun valovaihtui, tiedä sitten onko aggressiivinen liikkeelle lähtö vai mikä mutta armotonta ruopimista oli usealla.

Maltilla maaliin ilman ongelmia.  :)
Emäntä kehui että 850 on helpompi ajaa kuin V70, 850 on niin matalatehoinen että se ei sudi kun lähtee valoista...
Kuulemma vierellä uudet autot jäävät sutimaan mutta ottavat kiinni ennen seuraavia valoja.

Ehkä uudella autolla ei tarvitse osata muuta kuin painaa kaasua ja odottaa että sutimisenesto astuu peliin, mutta onko se hyvä asia?
Kuinka paljon enemmän uusi auto sutimisellaan kuluttaa teitä ja renkaita?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3434 : 19.02.2019, 11:24:24 »
Kaveri ajoi eilen mun 940:n kevyesti ojaan ja syytti kitkoja :D. Miksi minä sillä pysyn tiellä? ::)

Enpäs tiedä v70:n kanssa laittaisinko kitkat vai nastat tulevaisuudessa. Nyt on hyvät hankookin nastat eikä valittamista. Ei ne silti tunnu ihme renkailta verrattuna kitkoihin.

Mutta kun on hyvin äänieristetty etuveto niin ei ole enää niin iso ero onko alla nastat vai kitkat.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Futurez  Kulkukoira