Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 732926 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #675 : 22.01.2014, 22:49:55 »
Mistäs noitasuuttimia kantsis sit lähtee ettiin? Uutena tai käytettynä. Mikä tossa IMMun halkasijan isontamisessa on ideana? Jos kerta pelittää vakiokoossakin..  :idiot2:

Vaikka Finjectorilta.

Immua suurennetaan kun vakio -016 immu on 0.8bar jälkeen tapissa. (jotain 600kg/h) Ei siis mittaa sen jälkeen menevää ilmaa ollenkaan.
Seuraava immu tästä on 3" -012 (jotain max. 1000kg/h), siihen on LH:n linerisointi käyrät. Suuttimet ja immun muutos vaatii aina lastun. Ja sellaisen lastun mikä on tarkotettu kyseisille osille.

Väärällä lastulla immujen muokkaaminen heittää kuormatiedon päin vittua.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #676 : 22.01.2014, 23:09:43 »
Asia kunnossa, ilmeisesti porukka on myös tehnyt itse tuosta -016 immusta isomman siirtämällä tämän tekniikan esim 3" putkeen? Ja lastu on hommattu tonilta kuten aikaisemmin mainitsin. Kiitos vastauksista!  :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #677 : 22.01.2014, 23:18:33 »
Täsmennetään vielä tuota IMMua asiaa.

-016 immu mittaa absoluuttisesti maksimissaan tuon +600kg/h. Nimellismittausalue on 470kg/h ja -012 IMMulla se on 690kg/h ja maksimissaan sen +1000kg/h.

IMMun mittausalueesta on jotakin FAQ jutussa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Nimimerkillä -012 IMMu ja oikeat linearisointikäyrät käytössä, eikä IMMu pohjaile!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #678 : 23.01.2014, 05:30:28 »
Joo-o, ei kyllä varmana tartte 0.8 barille vaihtaa immua näissä ns. lastuviritetyissä, jää vähän semmonen kuva nyt "pätejien" kirjotuksista ainakin uudemmille käyttäjille.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #679 : 23.01.2014, 05:42:52 »
Joo-o, ei kyllä varmana tartte 0.8 barille vaihtaa immua näissä ns. lastuviritetyissä, jää vähän semmonen kuva nyt "pätejien" kirjotuksista ainakin uudemmille käyttäjille.
Taitaa eräskin valkoinen ysisatku liikkua ihan vakioromuilla lastutettuna reilun kilon paineella eikä ole vielä(kään) räjähtänyt, lenkkarin saamisesta ei taida olla kiinni. Ai niin, siinä ei oo T-nokkaa, ei voi olla hyvä...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #680 : 23.01.2014, 10:48:06 »
kl-racing myy tuota isompaa ilmamäärämittaria -016 loppuisena hyllytavarana.

edit. Suuttimien esivastuksen joutuu yleensä ottamaan pois käytöstä kun hommaa uudet suuttimet volvoon käypäsillä ohmi luvuilla kun ei oikeen löydy sopivia.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2014, 10:49:55 kirjoittanut Niksa »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #681 : 23.01.2014, 14:15:23 »
Joo-o, ei kyllä varmana tartte 0.8 barille vaihtaa immua näissä ns. lastuviritetyissä, jää vähän semmonen kuva nyt "pätejien" kirjotuksista ainakin uudemmille käyttäjille.

Ainakaan minun vähäisen ymmärryksen mukaan, kukaan ei ole väittänytkään, että IMMu tarvitsee vaihtaa 0,8 baarin ahtojen jälkeen!
On ainoastaan todettu ja sanottu ääneen se fakta, että siinä vaiheessa -016 IMMun mittauskyky käytännössä loppuu B230FK/FT moottorien kohdalla!  :nuhtelu

Kannattaa lukea ajatuksella, mitä kirjoitetaan, eikä muodostaa omaa fantasiaa ominen asenteiden pohjalta!  :facepalm:

Taitaa eräskin valkoinen ysisatku liikkua ihan vakioromuilla lastutettuna reilun kilon paineella eikä ole vielä(kään) räjähtänyt, lenkkarin saamisesta ei taida olla kiinni. Ai niin, siinä ei oo T-nokkaa, ei voi olla hyvä...
Vakiomoottori kestää läjässä sen, mitä vakioromuilla saa irti!  Se voi räjähtää sillä T-nokalla, joten voi olla hyväkin, ettei se ole kiinni!  ;D

Minusta on täysin typerää mennä perse edellä puuhun ja kokeilla samat virheet uudelleen, mitä kymmenet, sadat tai tuhannet muut ovat tehneet tiedon puutteen vuoksi!  :facepalm:

Jos asiasta oikeasti jotain ymmärtää, niin ymmärtää hyvin myös sen, miksi IMMua suurennetaan ja suuttimia myös ja miksi ne tehdään aina yhdessä lastun kanssa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #682 : 23.01.2014, 16:19:57 »
b230fk lohko hoonattu ja uudet männänrenkaat tulossa. Paljonko ois suositeltu katkosväli?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #683 : 23.01.2014, 19:10:40 »
Minusta on täysin typerää mennä perse edellä puuhun ja kokeilla samat virheet uudelleen, mitä kymmenet, sadat tai tuhannet muut ovat tehneet tiedon puutteen vuoksi!  :facepalm:

Jos asiasta oikeasti jotain ymmärtää, niin ymmärtää hyvin myös sen, miksi IMMua suurennetaan ja suuttimia myös ja miksi ne tehdään aina yhdessä lastun kanssa.
Missä kohtaa tässä tehdään se virhe? Eikös homma toimi silloin jos vehkeet kulkee ja vieläpä nakuttamatta oli sitä painetta nyt minkä verran vaan milläkin immulla/suuttimilla/ahtimella ja kuun asennolla. Mielestäni on turhan kärjistettyä väittää absoluuttisena totuutena että esimerkiksi vakioromuilla kilon jälkeen tulee koneremontti ym. shaibaa. Sitten ymmärtäisin jos omakohtaisesti näin olisi käynyt...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #684 : 23.01.2014, 20:34:23 »
Nin, ihmetyttää tosiaan että iän-päivän on näillä ajeltu sillä 1 ja vähän päälle paineilla vakio romuilla ja sitten tulee tietomiehet ja kertoo että se ei ole mahdollista.  :2funny:
Ei voi mitään jos ei mee jakeluun.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #685 : 23.01.2014, 20:53:37 »
Nin, ihmetyttää tosiaan että iän-päivän on näillä ajeltu sillä 1 ja vähän päälle paineilla vakio romuilla ja sitten tulee tietomiehet ja kertoo että se ei ole mahdollista.  :2funny:
Ei voi mitään jos ei mee jakeluun.

Ei kukaan ole väittänyt etteikö voisi ajaa tai kone hajoisi sen 0.8bar jälkeen. Itse ajoin 1.1bar vakio romuilla. 0.8bar jälkeen IMM ei nää enään sitä lisääntynyttä 0.3bar.  (joka ei tässä tapauksessa haittaa mitään)  8)

Voihan sen viimisen 0.8bar tiedon laittaa överi paksulle ja sytkän myöhäselle niin voi ajaa vaikka 3bar.  :hello:

Jos on niin pösilö ettei tajua, että immu on tapissa 0.8bar, mutta sillä voi ajaa vaikka 10bar asti, mutta ei nää enään 0.8bar jälkeen lisääntynyttä ilmaa niin kannattaa mennä vaikka osastolle tarkastettavaksi.  :2funny:

Eikös Mikanilla oo T-nokka kun on automaatti?  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #686 : 23.01.2014, 21:21:06 »
Ei kukaan ole väittänyt etteikö voisi ajaa tai kone hajoisi sen 0.8bar jälkeen. Itse ajoin 1.1bar vakio romuilla. 0.8bar jälkeen IMM ei nää enään sitä lisääntynyttä 0.3bar.  (joka ei tässä tapauksessa haittaa mitään)  8)

Voihan sen viimisen 0.8bar tiedon laittaa överi paksulle ja sytkän myöhäselle niin voi ajaa vaikka 3bar.  :hello:

Jos on niin pösilö ettei tajua, että immu on tapissa 0.8bar, mutta sillä voi ajaa vaikka 10bar asti, mutta ei nää enään 0.8bar jälkeen lisääntynyttä ilmaa niin kannattaa mennä vaikka osastolle tarkastettavaksi.  :2funny:

Eikös Mikanilla oo T-nokka kun on automaatti?  :P
Viimeks viime perjantaina kävin, mutta päästivät pois  ;D

Kirjoituksista jäi vaan semmonen kuva jotenkin että 0.8bar ja immu vaihtoon jota sitten aloin ehkä vähän kärkkäästi oikomaan.
Enivei, vehkeet pelaa ja silleen.
V-nokka muuten pelaa automaatti FT:ssä hyvin kera 1.2bar, -025 ja 500cc joo ja lastukin on mutta ei Suomalainen.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #687 : 23.01.2014, 21:25:49 »
Viimeks viime perjantaina kävin, mutta päästivät pois  ;D

Kirjoituksista jäi vaan semmonen kuva jotenkin että 0.8bar ja immu vaihtoon jota sitten aloin ehkä vähän kärkkäästi oikomaan.
Enivei, vehkeet pelaa ja silleen.
V-nokka muuten pelaa automaatti FT:ssä hyvin kera 1.2bar, -025 ja 500cc joo ja lastukin on mutta ei Suomalainen.

Mul huono päivä ollu töissä. Sen takii vähä hermo kireenä :-[

Täällä -012, 578cc, td05-16g ,1.5bar, oma lastu.  ELK
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #688 : 23.01.2014, 23:22:35 »
Kirjoituksista jäi vaan semmonen kuva jotenkin että 0.8bar ja immu vaihtoon jota sitten aloin ehkä vähän kärkkäästi oikomaan.
Enivei, vehkeet pelaa ja silleen.

Jos viisarilla näyttävä kierrosluku/nopeus/jännite-mittari on maksiminäytössään, niin se ei näytä muuta kuin sen maksimin vaikka esim. jännite on enemmän kuin maksimi näyttämä.
Koska tämä on minusta itsestään selvää, en ole sitä kokenut tarpeelliseksi mainita erikseen.

Lukaisemalla tuon FAQ-juttuni, tämä pitäisi olla itsestään selvää kun mittauskäppyröitä katselee!  :pomo:


Missä kohtaa tässä tehdään se virhe? Eikös homma toimi silloin jos vehkeet kulkee ja vieläpä nakuttamatta oli sitä painetta nyt minkä verran vaan milläkin immulla/suuttimilla/ahtimella ja kuun asennolla. Mielestäni on turhan kärjistettyä väittää absoluuttisena totuutena että esimerkiksi vakioromuilla kilon jälkeen tulee koneremontti ym. shaibaa. Sitten ymmärtäisin jos omakohtaisesti näin olisi käynyt...

Missään kohdassahan kukaan ei väittänyt mitään muuta, kuin sen, että 0,8 baarin kohdilla B230FK/FT moottorin ohjauksen vakio -016 IMMu pohjaa!

Tämän jälkeen kuormatieto LH:lla ei muutu, vaan pysyy siinä mihin se voi nousta ja siinä se pysyy.
Onko siinä mitään järkeä, että 16*16 kartasta käyttää sitä yhtä säätöpistettä 50% moottorin imemästä ilmamassasta, koska säätö toimii vain osassa aluetta oikein ja muualla sopat ovat poskellaan!

Virhe on siinä, ettei hyödynnetä sitä koko 16*16 (oikeasti 256*256) karttaa koko alueella ja sitten ihmetellään, ettei tulokset ole likikään sitä mitä olisi saatavilla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #689 : 24.01.2014, 15:05:55 »
Turbon pumppu, mutta se oli lepsumpi malli. Kyllä sen pitäis noille tehoille vielä riittää, kertokoot joku viisaampi. Malpassia käyttäneet monet, mutta myös orggis piisaa.

Excel laskurini, joka pohjautuu Mats Ivarssonin nyrkkisääntöön 650cc/min/100hv 8v vinokoneessa sanoo että 260hv vaatii suutinta 423cc/min (100% DC), tai 470cc/min (80% DC). Itse laittisin suoraan esim 630cc dekat tuollaseen kokoonpanoon, niin ei lopu heti kesken.

Bpumppua vaatii nuo arvot 101lph@(bpaine+ahtopaine)

Vaikio FT:n intank pumppu (95- eteenpäin) on Boschin kataogin mukaan 98lph@4bar, joten 3Bar vakiobensanpaineella ja kilon ahdoilla riittää melkein. Eipä taida vaan vielä kilo 19T:llä riittää 260hv, ellei ole joku hiponismodatsun blingbling -kone huikealla hyötysuhteella, ja puhutaan penkkihevosista. Sitten jos laitetaan malpassia ja hankitaan liian pienet suuttimet jotka vaatii vaikaapa 4bar bpaineen, niin bensapumpun vaatimukset pompsahtavat entisestään.

Vanhemman 900-satasen auton alla oleva FT:n pumppu (-070 loppuinen) tuottaa saman 98lph@4bar (ulkomuistista, kannattaa tarkistaa bosch katalogista), joten sekin on vähän niin ja näin. Olen tuollaisen mitannut ja tuotti n. 120lph @3bar ja alle 12v (ei autoa käynnissä/toista autoa lataamassa.)

200-sataseen halvin ja järkevin pumppu 260hv koneeseen on vapari K-Jetin pumppu (-949 tai 953 -loppuinen), joka on 128lph@5bar. Pitäisi kyllä helposti riittää jopa yli 300hv:seen jos muut palikat ja parametrit koneessa edes jokseenkin kohdallaan. Turbon pumppu (-909) piisaa toki myös, ja riittä vielä vähän pidemmälle (Muistaakseni n. 150lph@5bar), tosin harvinaisempi ja vaikeampi löytää halvalla käytetty.

Jos ei löydy sopivasti käytettyä K-Jet pumppua omasta varastosta/muutamalla kympillä foorumilta, niin Bilteman 49e (tjsp) maksava turbo K-jetille tarkoitettu pumppu on ilmeisesti ihan jees. Eräs foorumilainen ajoi 2kpl Biltemapumpulla 10,3/217 ja toimi useita vuosia ilman ongelmia.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron