Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.

  • 25 Vastauksia
  • 10308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nahis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« : 18.01.2014, 16:52:53 »
Elikkä kun Ardickia pitänyt päällä ajastimella muutaman kerran niin tuo hälytys tulee.
Paisuntasäiliöstä hävinnyt nestettä ja kun korkin avaa niin pulputtaa hetken ja nestepinta nousee, mutta sinne on lisättävä ainetta pieni määrä ettämenee maksimiin.
Mikähän tosta ardicista on viturallaan kun tuota tekee vähän väliä??

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #1 : 18.01.2014, 16:58:37 »
Aika suurella todennäköisyydellä Ardicin lämmönvaihtimen pohja puhki, tai ainakin lähes puhki.

Uusi lämmönvaihdin on melko hintava, mutta jotkut kovat jätkät on noita myös korjailleet ihan hyvällä menestyksellä.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3470
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #2 : 18.01.2014, 17:05:55 »
No perkeleissöni, mulla on sama ongelma. Luulin jo loppuneen kun ei herjannut moneen viikkoon mutta nyt perjantaina tuli ilmoitus kahteen kertaan ja illalla piti jo lisätä nestettä että sai pinnan maximiin. Mitä tuo lämmönvaihdin sitten maksaa?
Poltinyksikkö mulle just laitettiin Samppasportissa lokakuun lopussa... eihän tässä puhuta samasta osasta, minä kun näistä tiedä tuon taivaallista?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #3 : 18.01.2014, 17:09:42 »
Mullakin oli samat oireet, mutta sitten korjasin tuon lämmönvaihtimen ;)

Uusi osa maksaa 300-400e, siis noin, en tiedä tarkkaan, mutta tuollaisessa hintaluokassa liikutaan. Tämä lämmönvaihdin on se osa, minkä sisälle laitetaan poltinyksikkö. Puhutaan siis kahdesta eri asiasta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3470
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #4 : 18.01.2014, 17:15:49 »
Ok, kiitokset. Poltinyksikkö oli 325eur, mutta luulisi että olisivat maininneet jos lämmönvaihdinkin olisi näyttänyt vaihtokuntoiselta. Tietysti jos sitä ei helposti pysty toteamaan.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #5 : 18.01.2014, 17:21:23 »
Mullakin oli samat oireet, mutta sitten korjasin tuon lämmönvaihtimen ;)

Uusi osa maksaa 300-400e, siis noin, en tiedä tarkkaan, mutta tuollaisessa hintaluokassa liikutaan. Tämä lämmönvaihdin on se osa, minkä sisälle laitetaan poltinyksikkö. Puhutaan siis kahdesta eri asiasta.

2004 vuosimalliin pari eskoa vailla 480€ on lämmönvaihtimen hinta eli malli pyöreällä irtonaisella pakoputkella.
Kiinteällä kulmikkaalla pakoputkella olevaa lämmönvaihdinta ei uutena enää volvolta saakkaan.



mutta jotkut kovat jätkät on noita myös korjailleet ihan hyvällä menestyksellä.
Ja noiden jätkien lisäksi myös mä oon onnistunut siinä :D

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #6 : 18.01.2014, 17:42:22 »
2004 vuosimalliin pari eskoa vailla 480€ on lämmönvaihtimen hinta eli malli pyöreällä irtonaisella pakoputkella.
Kiinteällä kulmikkaalla pakoputkella olevaa lämmönvaihdinta ei uutena enää volvolta saakkaan.


Ja noiden jätkien lisäksi myös mä oon onnistunut siinä :D

Ziisus!! Noitahan voisi alkaa korjaamaan vaikka työkseen, jos uusi on noin kallis.

Sähän olet yksi niistä kovista jätkistä, keitä tarkoitin...

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #7 : 18.01.2014, 17:57:21 »
Aika suurella todennäköisyydellä Ardicin lämmönvaihtimen pohja puhki, tai ainakin lähes puhki.

Uusi lämmönvaihdin on melko hintava, mutta jotkut kovat jätkät on noita myös korjailleet ihan hyvällä menestyksellä.

Ja myös savuttaa ihan törkeästi jos on pikkusen vuotaa palotilaan.
Mulla on kahdesti palanu puhki, ekalla kerralla tuli nesteet pihalle parin kilometrin päässä kotoa ja toisella kerralla kaverin luona käydessä laitoin lämpiämään auton, aloin haisteleen että glykooli haisee. Sillon tuli kiire kotia ajamaan auto talliin :2funny:

Jos osaa ohutta rosteria hitsata niin helppo korjata.

Paloputkea lyhentämällä saa kestävyyttä tuohon ardiciin.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #8 : 18.01.2014, 18:44:40 »
Irrottelin eilen Ardicin kiehuntaongelmien vuoksi ja "Kovien jätkien" innoittamana mestarin avustuksella avattiin lämmönvaihtimesta pohja.  Huomenna olis tarkoitus mennä kylän metallisepän puheille ja pyytää häntä poistamaan ohueksi venynyt vesitilan ja palotilan välinen pohja. Tilalle sitten 2 mm tavarasta uusi.

Samalla kun lämmityspuolta lähdettiin huoltamaan, niin vaihdan Ardicin vesipumpun (Bosch ~40 eur) ja lämmityslaitteen kennon (Hella ~125 eur) ja puhdistan keskikonsolin lämpötila-anturin nukasta ja pölystä. Poltinyksikön moottorin vaihdoin romukasasta löytyneestä hylätystä poltinyksiköstä.

Miksulta kysyisin, että kuinka tyystin poistit tuon lämmönvaihtimen välipohjan? Mä ajattelin esittää metallisepälle, että poistetaan se siten, että sitä jää noin pari milliä reunoilta jäljelle, jonka varaan uusi juotettava pohja on hyvä sovittaa ja juottaa. Ja onko vaihtimen sisäkalut ja kuori eri matskua? Sisäosiin tarras magneetti, ulkokuoreen ei.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #9 : 18.01.2014, 18:51:36 »
Mä en ole Miksu, mutta vastaan kuitenkin :D Jätin vanhaa pohjaa noin 2mm reunoille, jotta uusi korjauspala pysyy hyvin paikallaan ennen hitsausta. Hitsasin siis tigillä.

Pohjan materiaalilla on varmaan periaatteessa merkitystä, koska puhdas rosteri ei kestä niin hyvin kuumuutta ja lämmönvaihteluita, mitä seostettu. Autojen pakoputkissakin käytetään seostettua putkea. Niihinkin ottaa magneetti kiinni, mutta silti eivät ruostu, kuten normaali musta rauta.

Omaani tein uuden pohjan ruostumattomasta valmiiksi kuperasta, noin 2mm paksusta laipasta, minkä vaan sorvasin sopivan kokoiseksi. En tiedä mihin se lie alunperin tarkoitettu. Ilmeisesti jotain meijeriputkien päätytulppia tjms.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #10 : 18.01.2014, 18:57:40 »
Eli toi parinmillin reuna on sitten varmaan hyvä jättää.

Mittailin, niin tossa vanhassa vaihtimessa on toi pohja mennyt noin 13 mm montulle ja 5 mm on kai se tavoite.



Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #11 : 18.01.2014, 19:00:49 »
Miksulta kysyisin, että kuinka tyystin poistit tuon lämmönvaihtimen välipohjan? Mä ajattelin esittää metallisepälle, että poistetaan se siten, että sitä jää noin pari milliä reunoilta jäljelle, jonka varaan uusi juotettava pohja on hyvä sovittaa ja juottaa.

Jätä sitä reunaa niin paljon, kuin tarpeellista on, mutta ainakin tuo pari milliä, siten kuitenkin, että ei tule vahingossa puhkaistua niitä vestitilan pysty"putkia" kun hitsailee..   voi nekin olla jonkinverran haraustuneita alapäästä, joskaan ei koskaan oo mulle tullu vastaan sellasita, mistä ne olis puhki.
Uudesta pohjasta niin iso, kuin sinne palotilan puolelta saa laitettua ja n. 5mm kuperuus siihen uuteen pohjaan ja sitten vaan hitsaus pohjasta päin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6360
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #12 : 18.01.2014, 19:04:46 »
Uudesta pohjasta niin iso, kuin sinne palotilan puolelta saa laitettua ja n. 5mm kuperuus siihen uuteen pohjaan ja sitten vaan hitsaus pohjasta päin.

Mielenkiintoista. Mä laitoin sen korjauspalan alakautta :)

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #13 : 18.01.2014, 19:23:13 »
Mielenkiintoista. Mä laitoin sen korjauspalan alakautta :)

Alakautta mäkin ajattelin että se laitetaan.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 D5 -04.J.nestetaso alh.pysähdy varoen.
« Vastaus #14 : 18.01.2014, 19:31:33 »


Pohjan materiaalilla on varmaan periaatteessa merkitystä, koska puhdas rosteri ei kestä niin hyvin kuumuutta ja lämmönvaihteluita, mitä seostettu. Autojen pakoputkissakin käytetään seostettua putkea. Niihinkin ottaa magneetti kiinni, mutta silti eivät ruostu, kuten normaali musta rauta.

Mulla taas on rosterista pikkusen eri käsitys ja kokemus. Juu tiedän että rosteri ajan saatossa kyllä haurastuu yms... Mutta tuohon autoon ku olen putken rakentanu niin käytössä on ollu jotain galvanoitua seos putkea, paska se mitään ole estäny. Ihan ruosteessa se on. Nyt on taka-akselilta puskurille rosteri putki ja saumat on ainoastaan ruostunu. Ja kaikki varmaan arvaa miksi ;),

"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy