Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

945 Turbo -95

  • 41 Vastauksia
  • 19166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #15 : 22.07.2014, 22:12:17 »
Kiitosta!

Lastut tuli asenneltua ja kivasti kulkee etanolilla, kulutuskaan ei niin järjettömästi vaikuta nousseen vrt vakioturbo+suuttimet+lastut. Kilpi siirtyi vakiopaikkaan, siihen se kuuluu :).

Savutuksellekkin saattoi löytyä syy. Kurkkasin paisariin ahtojen nostamisen jälkeen, piti todeta että bensapumppu on tapissa. Öljypisaraahan siellä ja sameaa vettä :-\ Öljyn seassa ei vielä ole. Tuon vois nyt vielä napata auki kun mitään oireita ei ajossa ole. Toisaalta tekis mieli nostaa koko kone pois ja laakeroida+männänrenkaat ja tiivisteet uusia niin menis taas pitkän aikaa. ??? En tiedä, pitää  miettiä, kesämiittikin lähestyy ja kiva ois omalla autolla tulla.

Jokatapauksessa nyt kun pitää taas rempata niin tulee vaihtumaan myös bensapumppu, cooleri, pakosarja ulkosella hukkiksella, 3" ränni varmaan ihan alusta loppuun, IMM vois vaihtaa paikkaa painepuolelle yms.
Alustaan ois hiukan päivitystä tiedossa kans.

EGR lähti tänään kokonaisuudessaan pois, nätimmin se ainakin käy ja lyhemmällä startilla lähti käymään kuin ennen :o
Mikä tarkoitus tolla pöntöllä akun vieressä on, imusarjasta menee pari letkua ja auton allekkin menee joku? Mietin että siihen ois hyvä sijottaa huohotussäiliö, halkes se ahtimen imuletkuun menevä putki niin nyt ei huohota imuilmaan enää ollenkaan. Pikkuletkun nappasin siitä putkesta pois ja vedin sen nippaan ahtopaine mittarin, ennen oli jossakin egr:ään yhteydessä olevassa letkussa liitettynä.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #16 : 24.07.2014, 23:25:08 »
Kansipahvihan se, öljy ja vesikanavan välistä rikki. Kansikin kerettiin jo plaanaamaan ja terävät kulmat vingutin palotiloista. Pari melkoisen ikävää yllätystä löytyi... n.500km ajettu huollettu ahdin aivan selvä :'(, pitkittäistä välystä jopa 3-4mm, savutuksen syy oli siinä. Soittoa huoltaneeseen puljuun, pitää käydä joku päivä näyttämässä niin selviää mitä on käynyt.

Toinen vika on semmonen että motti nousee keulilta pois. Aloin lohkon tiivistepintaa putsaamaan kun ajattelin jo huomenna niputtaa mutta eipäs kasatakkaan ihan vielä. Ykkösen mäntä ylhäällä, nelosen mäntä 1,3mm tason alapuolella, veivi siis ilmeisesti kierossa >:( Mutta mikä sen on saanut kieroon? :o Aika raskaasti kävi kun tänään vielä ennen purkua käytin pari minuuttia. Ei tehosta pitäisi ainakaan vielä johtua kun melkein vaparipaineilla ajeltukin :idiot2:

Muutoin kone näytti ihan hyvältä, ei mitään ihmeempiä pykäliä sylintereissä ja hoonausjäljetkin vielä näkyivät. Kansi nyt oli 0,2mm kierossa.

Koneen rakentamista suunniteltu ja kokoonpano tulee olemaan ehkäpä korkeampi puristeinen, viinallakin kun ajetaan. Vaparin kuoppamännät, ovatko ohuemmat laelta? Sellaiset olis suunnitelmissa laittaa, veivit vielä vähän auki, tehoja tullaan lisäämään joten ehkäpä h profiilit, mutta koska budjetti on melko tiukalla ja 13mm/M veivien pitäisi kestää tälle autolle asetetut tavoitteet niin sellaisetkin sinne saattaa tulla.

Nyt vaihtuu viimein manuaalilaatikkokin kun  koneenkin joutuu pois nostamaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #17 : 24.07.2014, 23:48:11 »
Kansipahvihan se, öljy ja vesikanavan välistä rikki. Kansikin kerettiin jo plaanaamaan ja terävät kulmat vingutin palotiloista. Pari melkoisen ikävää yllätystä löytyi... n.500km ajettu huollettu ahdin aivan selvä :'(, pitkittäistä välystä jopa 3-4mm, savutuksen syy oli siinä. Soittoa huoltaneeseen puljuun, pitää käydä joku päivä näyttämässä niin selviää mitä on käynyt.

Toinen vika on semmonen että motti nousee keulilta pois. Aloin lohkon tiivistepintaa putsaamaan kun ajattelin jo huomenna niputtaa mutta eipäs kasatakkaan ihan vielä. Ykkösen mäntä ylhäällä, nelosen mäntä 1,3mm tason alapuolella, veivi siis ilmeisesti kierossa >:( Mutta mikä sen on saanut kieroon? :o Aika raskaasti kävi kun tänään vielä ennen purkua käytin pari minuuttia. Ei tehosta pitäisi ainakaan vielä johtua kun melkein vaparipaineilla ajeltukin :idiot2:

Muutoin kone näytti ihan hyvältä, ei mitään ihmeempiä pykäliä sylintereissä ja hoonausjäljetkin vielä näkyivät. Kansi nyt oli 0,2mm kierossa.

Koneen rakentamista suunniteltu ja kokoonpano tulee olemaan ehkäpä korkeampi puristeinen, viinallakin kun ajetaan. Vaparin kuoppamännät, ovatko ohuemmat laelta? Sellaiset olis suunnitelmissa laittaa, veivit vielä vähän auki, tehoja tullaan lisäämään joten ehkäpä h profiilit, mutta koska budjetti on melko tiukalla ja 13mm/M veivien pitäisi kestää tälle autolle asetetut tavoitteet niin sellaisetkin sinne saattaa tulla.

Nyt vaihtuu viimein manuaalilaatikkokin kun  koneenkin joutuu pois nostamaan.

Nakutus luultavasti tappanut veivin... Vakio ahtimellakin, vakio syttylastu rapisee hyvin siellä n.0.8bar.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #18 : 25.07.2014, 08:07:58 »
Sehän se voi olla syynä. Painetta oli kuitenkin 1bar vakio ahtimella ilman sytkälastua. Raskaasti se alkoi kuitenkin vasta käymään jokunen päivä sitten, lastut oli jo silloin paikallaan. Mutta tästä opitaan.

Ei taida kesämiittiin keretä tällä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2014, 08:14:06 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #19 : 14.08.2014, 18:49:57 »
Motivaation puute vaivaa. Kone pistetty palasiks, osat haalittu, automaattilaatikko myyty, takaisin ei tuu. Ahdin ei mene takuuseen, pakopaine kuulemma hajottanut :facepalm:, hauskempi homma vaan että se on aikanaan ollut samanlaisessa koneessa kiinni jopa kovemmilla ahtopaineilla ilman ongelmia... No, en aio asioida kyseisessä puljussa enää, pidä tunkkis prkl :peetu:. Kytkimeks taitaa tulla tuon sintterilevyn kanssa SRE 763, oliko tää nyt se suoraan pottapyörään sopiva? http://www.race.fi/fi/product/32794a/sachs-sre-clutch-covers-performance .


Elringin yläpään tiivistesarja, victor reinzin tiivisteet alakertaan, uudet kk+runkolaakerit ja silmälaakeri. B230F männät uusilla männänrenkailla ja 13mm veiveillä. Puristussuhde pitäis laskea vielä kun konetta saa ensin vähän kasaanpäin.


Ykkösen ja nelosen veivi. Nelosen veivistä alalenkki vääntynyt hieman ja varrestakin vähän mutkalla, muut oli silmämääräisesti suoria, ei tarkemmin mitattu, männissä ei merkkejä nakutuksesta. Olisko nestepuristus hajottanut? Voi olla että on ollut jo kauankin kierossa, kansipahvi ei kuitenkaan nyt vuotanut palotiloihin... :idiot2:

Suunnitelmia olis autolle paljonkin erilaisia, työt loppuu tältäerää huomenna joten taitaa jäädä tekemättä kaikki isompi. Myyntikin käyny mielessä jos hommais hiukan järkevimmillä kuluilla menevän käyttiksen ja meinaa noi kakspyöräset viedä mielenkiinnon autoista. +20l/100km kulutus ei oikein nappaa. No, laitetaan kuntoon ja katotaan.

Jos sattuu sopivasti saamaan jostain, niin joku hx35 vois olla ahtimeks ihan hyvä, ei tarvisi vakiolla ajella, samalla putkisto, peltisarjakin olis jo mihin ulkonen hukkis screamerilla, bensapumppu, cooleri yms lista on loputon. Coilover tolpat tulee varmaan tehtyä viimeistään ennen seuraavaa katastusta, kun kierreholkit,jouset ja iskarit ei niin mahdottomia maksa eikä ei jaksa sitä ainaista jousien vaihtoa ja matalammalle pitäs saada, nyt pohjaa iskarit. Vanteiks jotain kevytmetallista. Nää on näitä :D

Jos joltain löytyy esim holset hx35, joku t3/4, tuollanen switzerin s2b tai joku noin suunnilleen tohon kokoluokkaan, isompikin? Niin saa tarjota jos hintaa on alle 300e. Myös joku väljä tollanen s2b kiinnostaa, jos sais kasattua yhden ehjän kahdesta  ::)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #20 : 31.08.2014, 23:01:15 »
Reilun kuukauden seisonnan jälkeen taas kasassa mutta ei ajokunnossa koska vauhtipyörä osoittautui vääräksi ;D



Ahtimelle osien luovuttajaksi tuli schwitzerin s2a jossa oli sivuttaisvälystä 'paljon', siitä päittäislaakerit ja öljyrenkaat isompaan s2b:hen. Saa nähdä kauanko kestää, seuraava ahdin on kyllä joku uusi tai todella vähän ajettu merkkiahdin, jos tuo tosta hajoaa...

Pakosarja tuli kaverilta ja siihen tein hukkiksen lähdön, paineita ohjailee bilteman 50mm hukkis, screamer pipe pitäs vielä sovittaa johonkin, ahdasta meinaa olla. Myös 3" dp tuli tehtyä, v-band liitos päässä, ainakin taka-akselille asti tulee 3", ehkä koko pätkä.

Kytkimeks tuli sitten tuo sre -763 sintterilevyn kera, sen mitä autoa koitin siirtää, on se aika haastava ajaa :D.

Ensviikolla uus vauhtis paikalleen ja koitetaan uusiks.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #21 : 31.08.2014, 23:09:52 »
Olisit ovien kans saanu 2.4:n vauhtiksen :D
No kun halvalla sai.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #22 : 31.08.2014, 23:16:23 »
Olisit ovien kans saanu 2.4:n vauhtiksen :D
Olis pitäny tajuta kysyä :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #23 : 04.09.2014, 21:41:37 »
Auto saatu ajoon ja muutama pienempi ja isompi juttu  vaatii laittoa. Turbo on susip**ka, öljyä palaa oikein kivasti,  tähän löytyi jo lääke, holsetin h1c.

Auto pätkii aivan törkeesti, Imm liitin irti toimii kierroksilla hiukan paremmin mutta ei hyvin, kokeiltu jo kahdella immulla. Sytkävehkeet vaihdettu 1000km sitten. Bensapaine ainakin tyhjäkäynnillä ok.

Hukkis aukeaa jo 0,5bar kohdalla,  jäykempi jousi vai rajapaineventtiili lääkkeeksi tähän?

Lisäks olis syytä varmaan laittaa bypass/dumppi kun sammuu jokaiseen risteykseen :D
« Viimeksi muokattu: 05.09.2014, 08:34:09 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #24 : 04.09.2014, 21:54:45 »
Auto saatu ajoon ja muutama pienempi ja isompi juttu  vaatii laittoa. Turbo on susip**ka, öljyä palaa oilein kivasti,  tähän löytyi jo lääke, holsetin h1c.

 Auto pätkii aivan törkeesti, Imm liitin irti toimii kierroksilla hiukan paremmin mutta ei hyvin, kokeiltu jo kahdella immulla. Sytkävehkeet vaihdettu 1000km sitten. Bensapaine ainakin tyhjäkäynnillä ok.

Hukkis aukeaa jo 0,5bar kohdalla,  jäykempi jousi vai rajapaineventtiili lääkkeeksi tähän?

Lisäks olis syytä varmaan laittaa bypass/dumppi kun sammuu jokaiseen risteykseen :D

Se maaginen 500tkm mistä puhuttiin, kummitteleeko se tässäki  :D Tuus näyttään volvoo huomenna ja tuo mulle kauhee rahakasa, tuo vaikka swizereitäki näytille jos kelpuutan vaihdossa jotai  ::)
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #25 : 05.09.2014, 08:37:27 »
Se maaginen 500tkm mistä puhuttiin, kummitteleeko se tässäki  :D Tuus näyttään volvoo huomenna ja tuo mulle kauhee rahakasa, tuo vaikka swizereitäki näytille jos kelpuutan vaihdossa jotai  ::)
Aika kasa osia meni vaihtoon siinä 498tkm paikkeilla, nyt tais olla 502tkm ja kummittelee edelleen :D Kyllä vaan jos saan holsetin sopiin paikalleen!
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #26 : 06.09.2014, 16:07:12 »
Konehuone saatu sellaseen malliin millasena se varmaan pysyy melko pitkään.

Ahtimen imuletku kylläkin vaihtuu, toi vakio ei ihan kivuttomasti holsettiin sopinu :D IMM painepuolelle ja dumppi ennen sitä.

Käyntiongelma on vähän hämärä.  Sytkää koitettu säätää ilman mitään suurempaa vaikutusta. Pienellä kaasulla kulkee hyvin. Ahtojen noustessa 0,5bar alkaa rötäily, toisinaan ei tarvitse edes ahtoa, riittää kun kaasun painaa pohjaan niin rötäily alkaa, kävin koittamassa ilman hukkiksen ohjausletkua, kaasua painelemalla edes taas nousee ahdot 1,2 jolloin hukkis aukeaa ja mennään kovaa ja puhtaasti vetää :D Ohjausletku jää varmaan pois koska 1,2bar paineet on aika lähellä haettua painetta.

Mikäs tuossa mahtaa nyt olla vikana? Tosiaan sytkävehkeet uusittu hiljattain, tulpat,johdot ja jakaja. 9 lämpöarvon tulpat laitoin, vanhalla kokoonpanolla ei ainakaan huonommaks menny kun 6 lämpöarvon tulpat vaihtoi noihin. "Hiilipönttö" napattu pois ja imusarjan nippojen väliin laitettu vaan letku, ajatuksena oli sen tilalle laittaa huohotussäiliö. Huohotin ei ole yhteydessä imusarjaan enää. Ahtomittari laitettu siihen pienen huohotusletkun nippaan ja taas hukkaportin ohjaus otettu siitä mistä menee vakiona letku bypassille. Pitäiskö imusarjassa olla joku nippa vapaana? Vakionahan siellä on yks nippa joka menee huohotusputkeen ja se kyseinen nippa on nyt painemittarilla "tukittu".

Tän hetken kokoonpano on siis:
B230FK 230F männillä+ pottapyörä,sre -763 sintterilevyllä+M47
Holset H1C 54/60 18# pakopesä
Peltisarja+50mm bilteman hukkis
630cc/min siemens dekat
Tonin lastut sytkä ja bensaboksissa
016 IMM :facepalm:
RE85
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 21:56:12 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #27 : 06.09.2014, 22:03:29 »
Tän hetken kokoonpano on siis:
B230FK 230F männillä+ pottapyörä,sre -763 sintterilevyllä+M47
Holset H1C 54/60 18# pakopesä
Peltisarja+50mm bilteman hukkis
630cc/min siemens dekat
Tonin lastut sytkä ja bensaboksissa
016 IMM :facepalm:
RE85

Todellakin :facepalm:

Dumppi? Vai By-pass?

Tehotavoite?

Onko ihan ehta Wiinalastu vaiko bensalastu?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #28 : 07.09.2014, 19:59:16 »
Todellakin :facepalm:

Dumppi? Vai By-pass?

Tehotavoite?

Onko ihan ehta Wiinalastu vaiko bensalastu?
Ihan nätisti se tuollakin immulla pelas aiemmalla kokoonpanolla,  vaikka se nyt ei varmasti mikään paras mahdollinen olekaan tälläiseen kokoonpanoon.

Dumppia eikä bypassia  autosta vielä löydy.

Mitään tarkempaa tehotavoitetta ei ole, mutta jos tästä aikanaan sais tuplasti mitä vakiossa =270hv

Bensalastu, tonilta asiasta kysyin niin pitäisi toimia etanolillakin, mainitsin kyllä että sillä aion ajaa.

En kaipaa lisää tietoa siitä kuinka imm ja lastu on väärä vaan miksi  se ei yhtäkkiä toimi? Huomenna kuitenkin koitan 3" Immua jos se oikeesti olisikin siitä kiinni. Jotenkin en vaan usko, koska ei tarvitse edes ahtoa että alkaa rötään, riittää kun kaasun painaa pohjaan, jos kierrättää pintakaasulla 4500rpm asti ja siitä painaa kaasun pohjaan niin saattaa välillä toimia.

Jos autoa ois tarkotus pitää pidempään niin tässä olisi jo megasquirt...
« Viimeksi muokattu: 07.09.2014, 21:54:44 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #29 : 07.09.2014, 22:07:34 »
Ihan nätisti se tuollakin immulla pelas aiemmalla kokoonpanolla,  vaikka se nyt ei varmasti mikään paras mahdollinen olekaan tälläiseen kokoonpanoon.

Sopituksen muuttuminen ajan funktiona tekee tepposia. Eli jos setti ei ole toimiva, niin se voi seota aika hyvin kun sopeutumat hakeutuvat kohdilleen.

Mutta setissäsi on jo niin paljon asioita, jotka eivät ole oikein, niin huono toiminta ei ole yllätys!  :'(

Dumppia eikä bypassia  autosta vielä löydy.
:facepalm:

Pässi kiinni ja sassiin, sillä painepiikit rikkovat jotain hyvin nopeasti.

Dumppikin toimii jos IMMu on painepuolella.
Tosin tällöin luultavasti rikot sen IMMun nopeasti!

Suosittelisin tuota FEFE-mallista IMMua, josta ei lanka katkea (ei ole). Mutta sekään ei ole immuni kannen irtoamiselle.

Mitään tarkempaa tehotavoitetta ei ole, mutta jos tästä aikanaan sais tuplasta mitä vakiossa =270hv

helpohkosti saavutettavissa. Eikä vaadi kuin isompaa ahdistinta, IMMua ja kevyen pakoputkiston muokkauksen.


Bensalastu.

:facepalm: Ei voi toimia järkevästi lopultakaan!   :nuhtelu

Eli bensalastulle bensaa ja Wiinalastulle Wiinaa!  ELK

En kaipaa lisää tietoa siitä kuinka imm ja lastu on väärä vaan miksi  se ei yhtäkkiä toimi? Huomenna kuitenkin koitan 3" Immua jos se oikeesti olisikin siitä kiinni. Jotenkin en vaan usko, koska ei tarvitse edes ahtoa että alkaa rötään, riittää kun kaasun painaa pohjaan, jos kierrättää pintakaasulla 4500rpm asti ja siitä painaa kaasun pohjaan niin saattaa välillä toimia.

Lastussa ei luultavasti ole mitään erityistä vikaa, jos se on hankittu bensalle ja noille 630cc suuttimille.

Mutta jos olet tuolle lastulle lyönyt vain isommat suuttimet vakio suuttimille tarkoitettuun lastuun, niin sawolaiset supersankarit ovat tulleet visiitille.
(Wituiksmen ja Uusiksmen).
:nuhtelu
 
Jos autoa ois tarkotus pitää pidempään niin tässä olisi jo megasquirt...

Turhaa säätämistä noilla tehotavoitteilla!
LH/EZK pärjäävät oikein hyvin ja ovat säädettävissä helpohkosti!

Tämä kaikki ilman sarvia ja hampaita!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi