Carcom Oy  Ateho

Vaunun veto

  • 119 Vastauksia
  • 39465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #30 : 02.07.2013, 21:42:45 »
Vedin 945tic Aut.lähes aina D asennossa kuormattuna n.1600kg painavaa traileria , ehkä 25000km toimi ihan hyvin ,vielä myydessä auto aj.645000
vauhtia pidettiin noin tierajoitusten mukaan  :nohnoh ehkä joskus lipsahti yli
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vaunun veto
« Vastaus #31 : 02.07.2013, 21:58:07 »
Tuntuu että tuossa V70 02vm D5:ssa on vitonen on aika lyhyt. 

Joku karavaanari on joskua toimittamut että kierroslukumittarin viisari pitää olla korkeammalla kuin nopeusmittari vaunua vedettäessä.  Kun vaihtaa neloselta vitoselle,  niin nopeusmittari on hiukan "ylempänä"  kuin kiekkamittari. 
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #32 : 02.07.2013, 22:04:53 »
Ja kun samoilla ajatuksilla ottaa dieselin ja bensavehkeen mittaristoista kuvat.. Faija josku opetti tarkistamaan ilmanpaineet moskalla, älkää pahastuko, mutta toi nyrkkisääntö kuullostaa yhtä tarkalta.

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vs: Vaunun veto
« Vastaus #33 : 02.07.2013, 22:09:08 »
Ja kun samoilla ajatuksilla ottaa dieselin ja bensavehkeen mittaristoista kuvat.. Faija josku opetti tarkistamaan ilmanpaineet moskalla, älkää pahastuko, mutta toi nyrkkisääntö kuullostaa yhtä tarkalta.

Appiukko tarkistaa kans aina aamuisin lekalla traktorin ilmanpaineet,  ennenkuin  lähtee liikkeelle
:-)
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #34 : 02.07.2013, 22:21:50 »
Ja kun samoilla ajatuksilla ottaa dieselin ja bensavehkeen mittaristoista kuvat.. Faija joskus opetti tarkistamaan ilmanpaineet moskalla, älkää pahastuko, mutta toi nyrkkisääntö kuullostaa yhtä tarkalta.

No joo, itsehän tarjoan korvaa ja takapuolituntumaa samaan asiaan.. (en nyt kommentoi tota ruohonleikkuriasiaa)

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #35 : 02.07.2013, 22:58:49 »
Selvis toi juttu eli voi vetää vitosella tai sitten ei.. ;)

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #36 : 03.07.2013, 01:36:55 »
Suora vaihde on vetohommiin paras.

Jep. Tietääkös kukaan että mikä on MKII V70 D5:ssa sitten se suora vaihde. Vitonen ??

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #37 : 03.07.2013, 01:49:08 »
Jep. Tietääkös kukaan että mikä on MKII V70 D5:ssa sitten se suora vaihde. Vitonen ??
Liekkö kolmonen lähimpänä, nelonen ja vitonen on ylivaihteita. :buck2:

järviin vetelee vaan kolmosella ilmeisesti asuntovaunua, ihmekkään kun karavaanareista aina valitetaan.

Vai onko sun d5 jo niin uus että 6vaihteinen toosa?
6vaihteisen, ainakin Rversioissa olevan toosan nelonen on lähinnä suoraa(1.08)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa hama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #38 : 03.07.2013, 01:57:43 »
Vois ehkä yleistää että se toiseksi ísoin vaihde.

Ja tuossa joku tais mainita että ei ne laatikot niillä vähillä vedoilla kerkeä särkyä. Ehkä, mutta ei sitä kukaan konkurssiinkaan mene jos vetää sillä toiseksi isoimmalla vaihteella, kuitenkin kun se jaksaa jokatapauksessa vetääkkin  sillä paremmin. Kympin vuosisäästöllä säästää pitkässä juoksussa ne uuden laatikon öljyt. Mutta laatikko menee vielä omasta pussista. :idiot2:

Ja on sama voitelu joo samoilla kierroksilla, mutta kuormituksessa se laatikko tarviikin enempi sitä voitelua/jäähdytystä. Mutta mulleppa tuo on aivan sama, kukin särkeköön oman laatikkonsa. :-[ Itte raaskin tuhlata vuositasolla muutaman kympin ylimäärästä, "huudattaa" konetta kärryä vedellessä.
Volvo s60 2.5t / MB ML270

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #39 : 03.07.2013, 09:57:07 »
Vois ehkä yleistää että se toiseksi ísoin vaihde.

Ja tuossa joku tais mainita että ei ne laatikot niillä vähillä vedoilla kerkeä särkyä. Ehkä, mutta ei sitä kukaan konkurssiinkaan mene jos vetää sillä toiseksi isoimmalla vaihteella, kuitenkin kun se jaksaa jokatapauksessa vetääkkin  sillä paremmin. Kympin vuosisäästöllä säästää pitkässä juoksussa ne uuden laatikon öljyt. Mutta laatikko menee vielä omasta pussista. :idiot2:

Ja on sama voitelu joo samoilla kierroksilla, mutta kuormituksessa se laatikko tarviikin enempi sitä voitelua/jäähdytystä. Mutta mulleppa tuo on aivan sama, kukin särkeköön oman laatikkonsa. :-[ Itte raaskin tuhlata vuositasolla muutaman kympin ylimäärästä, "huudattaa" konetta kärryä vedellessä.

Tuossa oli vahva viisauden siemen O0
Moni täälläkin neuvoo, että hinaa suurimmalla pykälällä vain mutta moniko neuvojista on valmis osallistumaan laatikon remonttikuluihin, jos pintapaine hammaspyörällä tai laakerilla kasvaa liikaa suhteessa voiteluun ja kuuluu iso poks...
Joskus muinoin sanottiin, että markan seppä tekee helposti kympin vahingon.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #40 : 03.07.2013, 10:09:55 »
Kestää nuo manuaalit hienosti viritetyissä vehkeissä joten kestää ne vetää sitä vaunua/kärriä vitosellakin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #41 : 03.07.2013, 10:30:23 »
Mutta jos mikään vaihde ei ole "suora" niin samalla tavallahan se kulkee siellä laatikossa rattaiden kautta välityssuhteesta riippumatta. Ainakin ennen takavetoisten laatikoissa oli todellakin suora vaihde ja se oli yleensä se suurin nelonen. Silloin se vaihdelaatikko ei rasittunut, kun voimalinja vain kulki sen läpi.

Ainakin V70 D5:n kiertää sen verran hitaasti, että kovin jyrkkää mäkeä asuntovaunun kanssa se tuskin jaksaa vetää eikä 80:sta ole vara kierroksia pudottaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #42 : 03.07.2013, 15:04:26 »
Vedin 945tic Aut.lähes aina D asennossa kuormattuna n.1600kg painavaa traileria , ehkä 25000km toimi ihan hyvin ,vielä myydessä auto aj.645000
vauhtia pidettiin noin tierajoitusten mukaan  :nohnoh ehkä joskus lipsahti yli

Ysin manuaalissa neuvotaan kytkemään 4:s vaihde aina pois päältä vedettäessä peräkärryä automaattivaihteisella.
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1995/1995_940/95940_4_1.html#4.5
Ja sieltä kohta 4.8.

Nimittäin kyllä wituttaa ysin laatikon öljyjä, jos nelosella (ylivaihde) kiskoo kärryä, ilman lisäjäähdyttimiä yms. hiluja. ja sittenkin se saattaa olla sitä mieltä, että nyt loppui leikki!

Kestää nuo manuaalit hienosti viritetyissä vehkeissä joten kestää ne vetää sitä vaunua/kärriä vitosellakin.

Vaikka tehoa olisi sen 1000hv/1000nm, niin silti se ei sitä voimaa tarvitse yhtään enempää sen 80km/h kulkemiseen, kuin vakiokaan...   :hello:

Kiihdytyksessä sitä voi käyttää ja sitä saa irti (voimaa), mutta se on aina lyhytaikainen rasitus laatikolle, toisin kuin peräkärrin tms. hinaaminen jatkuvasti!

Vaikka M90 laatikko kestäisikin sen +600nm ja +400hv vakiona, niin silti en vitosella vetelisi mitään auton omaa painoa raskaampaa kuormaa, sillä voitelu on vähän niin ja näin kun hampaiden pintapaineet kasvavat.

Manuaalissa kärrin vetämisessä ongelma on voitelu, eli pintapaineet/leikkausvoimat hammasrattailla kasvavat, mutta voitelu ja sitä kautta myös jäähdytys ei vastaa kasvanutta kuormitusta isoimmalla vaihteella.

Automaatissa rasitus tulee öljyille ja uudemmissa tomaateissa lisäksi myös turbiinin lukolle ja sen kitkapinnoille (jos laatikko sallii turbiinin lukittumisen). 
Tomaatissa se turbiinin lukon auki oleminen ja momentinmuuntimen toiminta keittää öljyjä iloisesti jos kuormaa on.

Tätä voi jokainen automaagimies kokeilla painamalla kaasun pohjaan ja säätämällä jarruja painamalla sen nopeuden siihen 80km/h kaasupohjassa. Ja mittaamalla laatikkoöljyjen lämpötilan 30 ja/tai 60 sekunnin sekunnin kuluttua.

Jos öljyt kiehahtavat tuossa 60 sekunnin ajassa, olivat ne jo vaihtokunnossa aikoja sitten!  :buck2:

Mutta jolleivät kiehahda, niin yllätys voi olla iso, kun katsoo kuinka kuumaksi se öljy ehtii kuumentua jo 30 sekunnissa!    ;)



Jep. Tietääkös kukaan että mikä on MKII V70 D5:ssa sitten se suora vaihde. Vitonen ??
Jos tätä uskoo, niin nelonen/vitonen. Eli ei kumpikaan.  ???

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Gear Ratios:
1    2    3    4    5    6    R    Final Drive
4.148    2.370    1.556    1.155    0.859    0.686    3.394    3.20

Maximum Shift speeds:

7000 rpm (up to 350 Nm)
6500 rpm (350 Nm to 400 Nm)


Nyrkkisääntönä voisi sanoa, ettei isoimmalla vaihteella saa vetää mitään auton perässä.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #43 : 03.07.2013, 15:52:54 »
Ysin manuaalissa neuvotaan kytkemään 4:s vaihde aina pois päältä vedettäessä peräkärryä automaattivaihteisella.
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1995/1995_940/95940_4_1.html#4.5
Ja sieltä kohta 4.8.

Nimittäin kyllä wituttaa ysin laatikon öljyjä, jos nelosella (ylivaihde) kiskoo kärryä, ilman lisäjäähdyttimiä yms. hiluja. ja sittenkin se saattaa olla sitä mieltä, että nyt loppui leikki!

Vaikka tehoa olisi sen 1000hv/1000nm, niin silti se ei sitä voimaa tarvitse yhtään enempää sen 80km/h kulkemiseen, kuin vakiokaan...   :hello:

Kiihdytyksessä sitä voi käyttää ja sitä saa irti (voimaa), mutta se on aina lyhytaikainen rasitus laatikolle, toisin kuin peräkärrin tms. hinaaminen jatkuvasti!

Vaikka M90 laatikko kestäisikin sen +600nm ja +400hv vakiona, niin silti en vitosella vetelisi mitään auton omaa painoa raskaampaa kuormaa, sillä voitelu on vähän niin ja näin kun hampaiden pintapaineet kasvavat.

Manuaalissa kärrin vetämisessä ongelma on voitelu, eli pintapaineet/leikkausvoimat hammasrattailla kasvavat, mutta voitelu ja sitä kautta myös jäähdytys ei vastaa kasvanutta kuormitusta isoimmalla vaihteella.

Automaatissa rasitus tulee öljyille ja uudemmissa tomaateissa lisäksi myös turbiinin lukolle ja sen kitkapinnoille (jos laatikko sallii turbiinin lukittumisen). 
Tomaatissa se turbiinin lukon auki oleminen ja momentinmuuntimen toiminta keittää öljyjä iloisesti jos kuormaa on.

Tätä voi jokainen automaagimies kokeilla painamalla kaasun pohjaan ja säätämällä jarruja painamalla sen nopeuden siihen 80km/h kaasupohjassa. Ja mittaamalla laatikkoöljyjen lämpötilan 30 ja/tai 60 sekunnin sekunnin kuluttua.

Jos öljyt kiehahtavat tuossa 60 sekunnin ajassa, olivat ne jo vaihtokunnossa aikoja sitten!  :buck2:

Mutta jolleivät kiehahda, niin yllätys voi olla iso, kun katsoo kuinka kuumaksi se öljy ehtii kuumentua jo 30 sekunnissa!    ;)





Nyrkkisääntönä voisi sanoa, ettei isoimmalla vaihteella saa vetää mitään auton perässä.

Uudemmissa ei ole tuollaisia ohjeita.

Hainkin juuri sitä että rasitusta tulee huikeasti enemmän vaikka maililla kuin kärrin vedossa. Tasaisella puhutaan murto osasta tuosta 600 hepasta mitä tarvitaan ja mitä enemmän voimaa välittyy syntyy lämpöä kanssa sitä enemmän.

Nykyautomaateissa on suoja toiminnot ylilämpenemisen estämiseksi.

Itsekkään en lähde hinaamaan painavampaa yhdistelmää mitä itse veto auto painaa. Ihan mukavuus syistä en sen vitosen/kutosen takia. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #44 : 03.07.2013, 16:22:12 »
Hainkin juuri sitä että rasitusta tulee huikeasti enemmän vaikka maililla kuin kärrin vedossa. Tasaisella puhutaan murto osasta tuosta 600 hepasta mitä tarvitaan ja mitä enemmän voimaa välittyy syntyy lämpöä kanssa sitä enemmän.
Siinä seisovan mailin vedossa se jäähdytyskin on aivan eri luokassa, kuin tasaisessa 80km/h vedossa!   :hello:

Kulutuslukemat kertovat suoraan siitä, kuinka paljon enemmän voimaa tarvitaan kärryn vetämisessä vs. auton normaalikulutus samalla nopeudella. 
-> Kulutus kasvaa = Voiman tarve on kasvanut!

Nykyautomaateissa on suoja toiminnot ylilämpenemisen estämiseksi.

Onhan noita kaikkia idioottisuojaustoimintoja automaageissa, mutta silti se laatikkoöljyn lämmittäminen optimitoiminta-alueelta ylöspäin lyhentää öljyn funktionaalista ikää ja sitä kautta tekee hallaa laatikolle, koska kuitenkaan nämä kärrinvetäjät eivät puolita sitä öljyn vaihtoväliä!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira