Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Modernin autovarkaan välineet

  • 130 Vastauksia
  • 42640 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #45 : 22.03.2011, 21:14:02 »
Riittää edelleen, koska systeemi poistaa auton ja avaimen ns. "fyysisen" välimatkan.
Tai sitten avain ei kelpaa lainkaan...  :pomo:

Mikä sen avaimen saa lähettämään sen koodin, jos auto ei sitä kysy..

Vai oliko oletus nyt niin, että ollaan auton luona, tökätään käsi kahvaan, auto kysyy, toistin lähettää kyselyn kaaaaauas avaimelle, avain vastaa ja toistin saa tämän avaimen signaalinkin poimittua jostain parin kilsan päästä ja välittää sen autolle ja näinollen ovet siis aukeaa?
Saako jollain laitteella napattua avaimen radiosignaalin vaikka kilometrin päästä, jonka kantavuus olisi ehkä 20-30 metriä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #46 : 22.03.2011, 21:32:52 »
Mutta aika pätevät systeemit pitää olla että pääsee toistimen vastaanottimen kanssa avainten viereen ja kaveri on toistimen lähettimen kanssa auton vieressä painamassa nappia.

Mikä on vieressä? 10m 100m 1000m ?

Homma on siitä fiksu, että se toimii täysin ilman käyttäjän aktiivisia toimia.

Ja homma toimii nimenomaisesti sellaisissa autoissa, jotka reagoivat avaimen läheisyyteen.

Mikä sen avaimen saa lähettämään sen koodin, jos auto ei sitä kysy..

Homma ei tietenkään toimi silloin kun koodia ei kysytä.
Osassa autoja se vaatii jotain toimia kuten kahvaan tarttumisen ja osassa pelkkä avaimen läheisyys riittää, joka tarkoittaa, että koodia kysellään määrävälein.

Vai oliko oletus nyt niin, että ollaan auton luona, tökätään käsi kahvaan, auto kysyy, toistin lähettää kyselyn kaaaaauas avaimelle, avain vastaa ja toistin saa tämän avaimen signaalinkin poimittua jostain parin kilsan päästä ja välittää sen autolle ja näinollen ovet siis aukeaa?
Saako jollain laitteella napattua avaimen radiosignaalin vaikka kilometrin päästä, jonka kantavuus olisi ehkä 20-30 metriä?

Saa, koska tuo kantama perustuu vain avaimen heikkotehoisuuteen, jota voi kompensoida monilla erilaisilla tavoilla.
Avaimen signaalin pystyy sieppaamaan kohtuu helposti useiden kilometrien päästä. Vaikeampaa on lähettää avaimelle riittävän voimakas signaali auton päästä.

Edit: Nopsasti laskin, että 5000m metrin jälkeen homma muuttuu haasteelliseksi (terminen kohina tulee vastaan).

Auton puolella tuo lyhyt kantama perustuu siihen, että käytetään magneettikenttää sähkökentän sijasta ja erittäin pienestä tehosta tämän lisäksi. Rosvon ei EU-direktiivin vaatimuksista tai ficoran määräyksistä tarvitse välittää.

Lainaus
433,050 – 434,790 MHz
Efektiivinen säteilyteho ≤ 1 mW ERP.
Laajakaistaisen lähettimen lähetteen
spektrin tehotiheys oltava alle
- 13 dBm/10 kHz ERP.
Toimintasuhteelle ei rajoitusta.
Puhesovellukset, joissa on soveltuva
liikennöintiprotokolla10 ja automaattinen
kantoaallon sammutustoiminto, on
sallittu.
Ficoran määräys 15.
Tuo on nimenomaisesti avaimen lähetteelle.

Ja mitä kaikkea radiospektrissä on, voi ihmetellä tästä.
http://www.ficora.fi/attachments/5wVyEVebX/Taajuusjakotaulukko_10_2_2011.pdf
« Viimeksi muokattu: 22.03.2011, 21:47:40 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #47 : 22.03.2011, 21:51:51 »
No entäs sitten kun auton ovet on auki? Mitä meinasit semmoisesta autosta viedä missä on avaimeton toiminto? Volvostakaan ei lähde edes soitin irti ilman että käyttää rälläkkää? Auton voi saada samalla mekanismilla käyntiin, mutta taitaa kaikki autot tarkistaa määrä ajoin että avain on vielä kantaman päässä. Jos ei ole niin auto vetää herneet nenään.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #48 : 22.03.2011, 22:06:08 »
No entäs sitten kun auton ovet on auki? Mitä meinasit semmoisesta autosta viedä missä on avaimeton toiminto? Volvostakaan ei lähde edes soitin irti ilman että käyttää rälläkkää? Auton voi saada samalla mekanismilla käyntiin, mutta taitaa kaikki autot tarkistaa määrä ajoin että avain on vielä kantaman päässä. Jos ei ole niin auto vetää herneet nenään.

Säilytetäänhän niissä toki läppäreitä, lompakkoja,kameroita, airbageja jne :)
Auto ei tokikaan sammu, vaikka avain katoaisi, se ei vain käynnisty uudelleen sen jälkeen, kun on sammutettu.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #49 : 22.03.2011, 22:08:59 »
Säilytetäänhän niissä toki läppäreitä, lompakkoja,kameroita, airbageja jne :)
Auto ei tokikaan sammu, vaikka avain katoaisi, se ei vain käynnisty uudelleen sen jälkeen, kun on sammutettu.
Okei, eli ei sammu. Joskus jossain luki että se menisi johonki  nilkuta kotiin moodiin tai vastaavaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #50 : 22.03.2011, 22:13:42 »
No entäs sitten kun auton ovet on auki? Mitä meinasit semmoisesta autosta viedä missä on avaimeton toiminto?

En tiedä, koska en ole autovaras.  ???

Olen vain tälläinen juntti, joka tietää sen, että menetelmä toimii oikein hyvin.  :pomo:

Volvostakaan ei lähde edes soitin irti ilman että käyttää rälläkkää? Auton voi saada samalla mekanismilla käyntiin, mutta taitaa kaikki autot tarkistaa määrä ajoin että avain on vielä kantaman päässä. Jos ei ole niin auto vetää herneet nenään.

Kuten sanottu, en ole varas, niin en ota kantaa siihen mitä varas mahdollisesti tekee tai jättää tekemättä.
Irtaimisto kuitenkin on vaarassa jos ovet aukeavat. Ja tietyissä parkkilaitoksissa lasien läväyttäminen herättää huomiota mutta avoimien ovien kautta tapahtuva auton "putsaus" ei.

Ja siitä, tarkistaako auto avaimen läsnäoloa auton käynnistämisen jälkeen, en tiedä.  :hello:
Täytynee kokeilla muijan kauppakassilla. Tosin tämän voi kokeilla kaikki, jolla on siruavain tai kuvattu systeemi.

Säilytetäänhän niissä toki läppäreitä, lompakkoja,kameroita, airbageja jne :)
Auto ei tokikaan sammu, vaikka avain katoaisi, se ei vain käynnisty uudelleen sen jälkeen, kun on sammutettu.
Näköjään Miksu vastasikin.

Eli auto lähtee...  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #51 : 23.03.2011, 00:52:38 »
Hyvä järjestelmä kestää vaikka sen speksi on kaikilta osin julkinen, ja järjestelmästä ei historian valossa tule hyvä jos sen speksi on salainen. Esimerkkeinä voisi mainita vaikka HTTPS (julkinen ja turvallinen) vs. GSM (salainen ja täysi vitsi).
Periaatteesta olen aivan samaa mieltä. Hyvin rakennettu turva-arkkitehtuuri sietää periaatteen lisäksi jopa protokollan julkistamisen.

Mutta kerrotko miksi sinun mielestäsi GSM salaus on täysi vitsi?

En suinkaan kiellä etteikö GSM suojausta voisi kiertää, mutta tarpeettomien pelkojen ja juorujen sijasta voisi olla parempi että kerrot mikä riski sinulla oli mielessä niin funtsitaan sitten sitä?

MiM?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #52 : 23.03.2011, 01:09:31 »
Mutta riittääkö se pelkkä toisto, jos auto ei hyväksyisikkään aiemmin käytettyä koodia?
Vaihtuva avain torppaa ns. playback hyökkäyksen, jossa kenties jopa salattu oikea vastaus tallennetaan sen käyttämiseksi myöhemmin. Vaihtuvan avaimen menetelmäpä vaatiikin silloin taas uutta avainta, eikä aiemmin tallennettu kelpaa.

Tässähän ei ole kyse siitä, eikä edes puhdasoppisesta Man-in-the-middle hyökkäyksestä, jolla mentäisiin väliin peukaloimaan suojattua signalointia.

Ei tässä hyökkäyksessä tarvitse muuta kuin kytkeä protokolla-automaattina jokaiseen kysymykseen vastaavan avaimen aina kysyttäessä antama oikea vastaus auton suojauslaitteelle. Ei siihen koodiin tarvi mitenkään päästäkään käsiksi, koska oikean avaimen antama koodi vain johdetaan sellaisenaan auton luo.

Vaikkapa näin: Kaksi veijaria huomaa parkkihalliin saapuvan auton. Yksi seuraa kuljettajaa parin askeleen päässä suunta-antennin kanssa eikä hän välitä mistään ajoituksista mitään. Ainoastaan seuraa kohdetta.

Toinen virtuoosi odottaa em. parivaljakon poistumista näköetäisyyden ulkopuolelle ja menee auton luo kun katsoo sen sopivaksi. Auton vieressä hän ottaa esiin oman päänsä antennilangasta ja nyppää kahvasta.

Auto kysyy avainta, avain vastaa, ovi aukeaa.

Ainoa vaatimus veijarin 1 ja veijarin 2 välisen kaapelin korvaamiseksi langattomalla yhteydellä on riittävän viiveetön linkki.

Eihän tuo voi olla toimimatta?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #53 : 23.03.2011, 05:40:10 »
Mikä sen avaimen saa lähettämään sen koodin, jos auto ei sitä kysy..
Se autohan kysyy kahvasta nykäistäessä.

Vai oliko oletus nyt niin, että ollaan auton luona, tökätään käsi kahvaan, auto kysyy, toistin lähettää kyselyn kaaaaauas avaimelle, avain vastaa...
Tähän saakka oikein.

toistin saa tämän avaimen signaalinkin poimittua jostain parin kilsan päästä ja välittää sen autolle ja näinollen ovet siis aukeaa?
Saako jollain laitteella napattua avaimen radiosignaalin vaikka kilometrin päästä, jonka kantavuus olisi ehkä 20-30 metriä?
No ei.

Eikä se ole edes tarpeen. Juuri sen vuoksi avaimen haltijan kulkureitille sijoitetaan tunnistinlaite, jonka lähellä hänen on pakko käydä, tai vielä helpommin, jätetään tekniikka vähemmälle ja laitetaan yksi kaveri tepastelemaan 2 askeleen päässä uhrista suunta-antennin kanssa.

Avaimen antama signaali pitää mennä tunnistamaan sen avaimen läheltä, ei tämä muuten toimi.

Kun se avaimen antama vastaus saadaan kiinni, sitä ei jäädä tallettamaan tai purkamaan tai muutenkaan mutustelemaan, vaan se vastaus reititetään sellaisenaan viiveettä matkaan parin kilometrin päähän sijaitsevaan autoon.

Koko homman jippo on huijata puolen metrin matkalla toimimaan suunniteltu yhteys toimimaan rakentamalla kaukana toisistaan sijaitsevan auton ja avaimen välille (lähes) häviötön ja (lähes) viiveetön signalointitie, jolloin auto saa kahvaa nykäistessä pyytämänsä vastuksen pikana vaikka avain sijaitseekin kilometrin päässä.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2011, 05:44:48 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9008
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #54 : 23.03.2011, 09:56:11 »
Mutta kerrotko miksi sinun mielestäsi GSM salaus on täysi vitsi?

Ei tätä oikein muuten voi luonnehtia: In 1999, Ian Goldberg and David A. Wagner cryptanalyzed A5/2 in the same month it was published, and showed that it was extremely weak — so much so that low end equipment can probably break it in real time. (http://en.wikipedia.org/wiki/A5/2)

Silti tuo oli käytössä vuoteen 2006 asti.

Eikä se vahvempi A5/1 ole turvallinen sekään: In 2000, Alex Biryukov, Adi Shamir and David Wagner showed that A5/1 can be cryptanalysed in real time using a time-memory tradeoff attack (http://en.wikipedia.org/wiki/A5/1)

A5/3 (3G) on myös murrettu...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #55 : 23.03.2011, 20:14:09 »
Koko homman jippo on huijata puolen metrin matkalla toimimaan suunniteltu yhteys toimimaan rakentamalla kaukana toisistaan sijaitsevan auton ja avaimen välille (lähes) häviötön ja (lähes) viiveetön signalointitie, jolloin auto saa kahvaa nykäistessä pyytämänsä vastuksen pikana vaikka avain sijaitseekin kilometrin päässä.

Aivan niin, se ei voi olla toimimatta!  :-[

Siinä mielessä autonvalmistajat eivät ole asiaa ajatelleen loppuun asti.   :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #56 : 23.03.2011, 20:17:14 »
Vaan mikä olisi sitten esto tällaiseen?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13583
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #57 : 23.03.2011, 20:25:08 »
Vaan mikä olisi sitten esto tällaiseen?
Elkää suuttuko, mutta sitä sanotaan mekaaniseksi avaimeksi, usein se on kromattu siitä osasta joka menee siihen vastakappaleeseen jota kutsuttu virtalukoksi.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #58 : 23.03.2011, 20:31:52 »
Elkää suuttuko, mutta sitä sanotaan mekaaniseksi avaimeksi, usein se on kromattu siitä osasta joka menee siihen vastakappaleeseen jota kutsuttu virtalukoksi.
Joo mä olen kuullu noista, niitä oli joskus viime vuosituhannella autoissa.  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #59 : 23.03.2011, 20:36:45 »
Vaan mikä olisi sitten esto tällaiseen?

Siihen on konsteja, yksinkertaisesta monimutkaiseen. Hitusen paremmasta hyvään varmuuteen.
Ja julkisesti en sitä kerro, koska se auttaa taasen rosmoja.

Jos autonvalmistajat haluaisivat, tuo hyökkäys on mahdollista tehdä erittäin huomattavasti vaikeammaksi, mutta täysin aukottomaksi systeemiä ei saa jos rosmo on ammattikuntani edustaja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi