No kyllä täältä teitä löytyy, joissa on tie alunperin tehty sen mukaan ettei raskasta kalustoa siinä aja. Eli tien pohja ei ole mitenkään erityisen tukeva. Jos siihen sitten laitetaan rekkaliikennettä, pohja pettää ja asvaltti painuu urille. Jos pohja on pehmeä, pinta joustaa raskaiden alla ja tuo sitten osaltaan rikkoo pintaa kun tarpeeksi kauan ajellaan. Eli pinta joustaa kuten jäänpinta. Jäällähän ei rekalla kovaa kannata ajaa...
Kyllähän sen aina silmällä näkee onko urat kulumisuria vai painumisuria.
Tässäpä tie, jossa ei ole ajanut koskaan täyspitkä yhdistelmä tai kuorma-auto (ei mahdu siltojen alta).
https://www.google.fi/maps/@60.8589915,26.7469824,3a,26.3y,71.95h,82.92t/data=!3m6!1e1!3m4!1sN76y5yUnp6ZvwootOV9Jyg!2e0!7i13312!8i6656Asfaltti on peräisin 90-luvulta (alusta), hlö-autoja siinä kulkee ~5000 vuorokaudessa.
Nastarenkaat ovat pikkuhiljaa kaivertaneet tuohon kohtaan uran mutta silti tien asfaltti on ehjää. Pyörätie päällystettiin joskus 80-luvun alkuvuosina.
Kotikatuni asfaltti laskettiin 1978. Paikkaustarvetta on alkanut esiintymään vasta viime vuosina ohentumisen vuoksi ja siksi se toissa kesänä uusittiinkin. Mutta uudessa asfaltissa on jo nyt halkeamia, vaikka alkuperäinen kesti moitteetta nastoilla revittämistä mainiosti 37 vuotta.
VT6 päällystettiin kahdesti 2000-2003 ja uusittiin 2014 luokattoman huonon kunnon takia ja tällä hetkellä siinä on jopa kahden asfalttikerroksen syvyisiä reikiä. Muttei ainuttakaan nastan aiheuttamaa uraa.
Rutumin mutkan kohdalla vanhan tien asfaltti on kotoisin 80-luvulta ja se on vieläkin hyvässä kunnossa. Vaikka "jokunen" nastarenkaallinen autokin on siitä yli kulkenut vanhan nastasäännön mukaisilla piikeillä.
https://www.google.fi/maps/@60.6049235,26.1166261,3a,75y,236.33h,82.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sM4ONY3JnatZwjI4sKcE-Ow!2e0!7i13312!8i6656Tässä kohden asfaltti on räjähtänyt täysin raskaan kaluston rasituksen takia, vaikka tie on "suunniteltu" suurille painoille (erikoiskuljetukset) ja valtaville automäärille.
https://www.google.fi/maps/@60.6428321,26.2314791,3a,75y,53.08h,65.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Ay420WDqWJFcbgFJ7JDLw!2e0!7i13312!8i6656Joten jotakin meni pieleen 2000-luvun alussa kun tietä tehtiin (sama paikka on pettänyt monasti).
Nykyisin käytössä oleva asfalttibetonipäällyste on rektumista ja syvältä/poikittain. Ei kestä talvea (jäätymistä) ja on järkyttävän reikäistä ja koloista uudesta pitäen, mikä osaltaan juuri aiheuttaa sen heikon pakkasen keston.
Kyllähän joku vidiootti yritti tännekkin kopioida hollantilaisten "hiljaista" asfalttia (päästää veden lävitseen), mutta "kenraali talvi" opetti ingenjööriä, kuten hitleriä aikoinaan.
Hommassa kävi kuten betonitie-kokeilussa nastola-lahti välissä. Vähin äänin palattiin entiseen, kun siperia opetti, miten asiat toimivat.
Sanotaan näin, että rullaluistelu tekee asfaltista yllättävän tuttua, ihan eri tavalla kuin autoillessa ja nimenomaisesti kuluneena.