Samppasport  Futurez

Customen styling 360

  • 426 Vastauksia
  • 143322 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Paljon kiitoksia kaikille P> :hg:

Joo onhan nuista jonkin verran kyselty että mitenkä ois mahollista, muttei mitään tosihaluamisia ole ollut. Aikaa on siinä mielessä huonosti että töiden lisäksi tuossa
omassakin kalustossa on värkkäämistä. Miksei itse osan valmistus voisi mennä siinä muiden puuhien ohella, itse laminointi on aika nopeaa puuhaa, ja välissä pitää
kuivatella kerroksia. Mutta purseiden poisto, pohjatyöt ja kiinnikkeiden teko jäisi sitten ostajan hommiksi. +sovittelu autoon niin näistäkin kertyy varmaan 20h töitä.
Kyllähän se siis suoraan menee auton muotoihin, mutta siinä on vähän sovittelua että saa sen oikeaan kohtaan kun kiinnikkeet pitää tehä itse. Tuossakin voi oikoa
ja näppärä vetää vaikka ihteporautuvalla kiinni mutta sitten onkin mätiminen taattua jos ei saa ruuveja suojattua. Itse levikkeet hengittää kyllä täysin, ne ei ole mistään
autoa vasten.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Tuossa tuli aloteltua tekemään sapluunaa soittimenkehykselle. tuleekin melko iso soittimenkehys, voisko tätä siis kutsua ennemmin keskipaneeliksi?

Koelauta meneekin sitten jo vissiin vaihtoon, sen verta rupes kyrsiin tuo painauma tätä paneelia tehdessä.
Meinasin tuon lämppärin säätöpaneelinkin piilottaa tuon alle niin että vaan säätönupit näkyy. Mutta sen verta ois joutunu sahuroimaan tuota säätöpaneelia
matalemmaksi että päätin sitten vaan suikata sivuilta niin paljon muovia pois että tuohon tulevaan "keskipaneeliin" saa riittävästi paksuutta tuossa lämppärin-
säätöpaneelin kohdalla. Lämppärinsäätöpaneeliin teen uudet tehokkaat valaistukset ledeistä.

Äsken tuli mieleen että josko nuo ilmasuuttimetkin kursis pois ja leikkaisi sitten vaan rivat niiden kohdalle tuohon "keskipaneeliin". Nuot on-off säätörullat säilys
että raitisilman saa suljettuakkin. Mutta käytännössähän nuilla ohjaus-suuttimilla ei tee paljon mitään.

Tuli lopen keksittyä myös miten soitin ja paneeli ruuvataan hyvästi kiinni. Tuossa soittimen ja lämppärinsäätöhässäkän välissä on ilmeisesti lämpöpelti mihin
pystys hitsaan kiinnityskorvakkeet soittimelle ja paneelille.

Paneelin alaosaan tulee ilmeisesti USB ja 12v ulosotto.

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3337
  • Nonnih!
Miten tämä jakselee?
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Etenee etenee -H-

Lokakuussa meni seisontaan. Sen jälkeen tuli pidettyä vapaata auton laittelusta jokunen viikko kun vuosi putkeen oli värkätty joka ilta ja joka viikonloppu.

Muutama viikko sitten tuli aloteltua taas pikkuhiljaa. Nyt on tiputettu koko voimalinja laattialle. Tarkotuksena on ennen kesää fiksailla alustan/voimansiirron
pikku puutteita. Joten tiputin lopen kaikki osat alas; loota/peräpaketti, vetoakselit, kardaani suojaputkineen, vaihteensiirtotanko, kytkin ja pakoputkisto.

Alkuperänen tavote oli kunnostaa vetoakselit, vuotava peräkopan tiiviste ja vaihtaa jarruletkut alustan puolelle. Siinä alko sitte tuntuun että ehkä ois fiksua
vaihtaa kytkinpakettikin uuteen kun se on alkuperänen tehtaan asentama 270tkm ajettu, vaijeri säädetty liki tappiin ja hienoista ravistusta alko tuntumaan
polkimen noston aikana. Fiksuksi ratkaisuksi osoittautuikin sillä levyn niitteihin oli enää matkaa alta puoli milliä. Ja koska peräkopan tiiviste vuoti vähän ja
kytkimenvaihto ei ole ihan niin helppo homma kuin muissa autoissa, ja tiesin tällä alueella muitakin pikku "hifistely" vikoja olevan, niin tiputin kaikki osat alas.

Nyt on fiksailtu:
-vetoakseli nro 1
-osia pesty ja putsattu
-vaihdekeppiteline
-peräkopan lommot oiottu
-perä purettu ja uudet tiivisteet sinne hommattu/tilattu. Toisen vetoakselinlaipan stefa vuosi vähän jonka takia koko perä oli öljypöly-seoksen peittämä.
-downpipe ja sen tukirauta erotettu toisistaan, oli pultit ruostunu totaali jumiin.

Tehtävää:
-vetoakseli nro 2 fiksata. Tämä oli huono ja Aukki toimitti uuden :hello:
-Vaihdekeppi tihittää vaihteensiirtotankoon
-keppitelineen puslat vaihtaa jämäkempiin
-kasata perä uusilla tiivisteillä
-uusi kytkin
-kardaanin tukilaakerit vaihtaa (kuivan kuuloset)
-maalailla osia

Sitten taidan vielä irrottaa taka-akselinkin jarruineen kaikkineen ja viedä hiekkapuhallukseen nyt kun on kerta hipisteleen alettu.
Oikea takapyöränlaakeri on kuiva ja ääntää, joten menee vaihtoon. Jarruletkuissa hienosia hiusmurtumia joten menevät vaihtoon.

Tämän jälkeen pitäs vielä tehä putkisto uusiksi. Uudet osat on hommattuna. Katista tulee pikakiinnitteinen. Liitokset kartiolaipoilla. Keskivaimentajaksi tarttu hetken
mielijohteesta bilteman vapaastivirtaava, takapöntöksi tulee marteliuksen turbovaimennin. Mutkat ja muut putkistonpätkät lähti mukaan biltemasta.

Sitten tämän jälkeen pitäs vielä ennen kesää keretä koelauta vaihtaan. Uudet Hötsistä mukaan lähteneet MTX:n popit odottaa asennusta, peräkonttiin pitäs tehä subikotelo
varapyöräkoteloon, sähkölasit odottaa asennusta ja niin edelleen ::)

Popit nyt ei haittaa vaikka pikkusen kesän puolellekkin venähtäis, kuhan ois syksyllä ihan valmis; tarkotuksena ois hakia amk-koulutukseen ja varmaan erikoistuminen
autopuolelle niin pikkunen pitäs olla iskussa mahdollisille opiskeluvuosille :) (siis jos nyt sisään pääsee :D)

Semmosta. Nyt kun Samigo nosti aiheen niin voi tieten alkaa taas kuvia jakeleen :)

Tuossa aijemmin kirjotin tankin "huuru"letkujen vaihdosta. Onnistunu homma muuten, ei enään tule käryt sisään täydellä tankilla.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 02:33:26 kirjoittanut Customer »

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Perhanan tyyllikäs! Varsinkin lähtökohtaan nähden.  O0

Ei ole korisarja yliampuva ruma kökötys, vaan näyttää linjakkaalle ja sulavalle.

Nyt et mällää sillä mihikään tolppaan!  ;D
V70 D5
850 T5
145 T5

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3337
  • Nonnih!
Nyt et mällää sillä mihikään tolppaan!  ;D

 :nuhtelu
Eipäs maalailla piruja seinille siellä :D
Mutta tää on kyllä ehkä ensimmäinen 300-sarjalainen joka näyttää hyvältä ;)
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Toivotaan ettei mitään satu kun korvaamaton peli on. Oma ajotyyli on rauhallinen ja tässä kolmen vuoden aikana ei ole mihinkään vielä törmätty muuta kuin omaan
roskakatokseen :D

Kiitoksia nyt vielä sitten :hello: HTS-reissulla auto kyllä herätti täysin asiasta kiinnostuneiden huomion niin messuhallin parkkiksella kuin hotellinkin parkkiksella.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Ja sitten kun olet saanut kaiken vaihdettua, otat ja öljyät koko auton kotelot, ovet, luukkujen reunat, alustan jne. Ei tartte sit heti ruveta hitsaamaan. Ja tottakai auton pitää olla rutikuiva, ja seisonu lämpimässä tallissa viikkoja, muuten pääsee kosteus muhimaan. :)

Omassa 350tkm mittarissa, yleensähän nää on ollut lahoja 200-250tkm kohdilla, omaan tuli noilla kilsoilla vasta eka pintakukka takalokareihin. Öljytty faijjan toimesta joka vuosi ihan vaan vanhalla moottoriöljyllä. 20v tuli viikko sitten täyteen meidän perheessä tuolla. Ainoa hitsaus on oikean takajousen etukiinnike, joka murtui irti, osittain ainakin voiman ansiosta. Ruosteeton se ei ole, mutta niin lähellä kun 26v vanha auto voi olla, varmasti kiitos öljyämisen. :)

Samalla kun ruklaat vaihdekeppiä, katso ettei kepin ja siirtotangon välisessä puslituksessa ole klappia, on aika tavallinen vika, ja johtaa siihen että keppi on kun puurokauha. Muuttu ihan sairaasti omassa ku fiksas ton.

Perän pelti on usein mätä, mulla taitaa enää olla 1 tai 2 ehjää, ja about 10 perää löytyy. Aika helppo tekasta esim rosteripellistä uus, poraa vaan reijät, ja pulttaa kiinni tyhjään perään ja koputtelee sisäänpäin, ja käätää sen sit ulos sen kuhmun. Täyttöpropun voi vaik antaa olla tekemättä, täyttää perän tyhjennyspropusta, tosin huohotin pitää olla.

Hyvältä näyttää tähän asti, jatka samaan malliin. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
On tätä suojailtu kyllä. Takakaaret kotelosujattu 3 kertaa, etukaaret 3 kertaa, helmoja muistaakseni kerran. A-pilarit operoihtin sillon -2010 ja nekin on suojattu muutamalla
kerroksella. Ovet oon ruutannu. Mutta runkopalkkeja ei ainakaan minun toimesta ja ne olis tarkotus. Tässä ei mätää ole yhtään pohjassa/auton keskelleä, peräkoppakin on
tiukkaa tavaraa. Tämä on etelä-lapista kotosin. Just kesänlopulla tein uuen perä/lootapaketin kannatinpalkin. Eikä tällä nyt ajellakkaan näillänäkymin kuin kesäkäyttiksenä.

Joo vaihteensiirron ongelmat on tiedossa ja justiinsakin se keppi liikkuu siinä haarukassa 2-3mm sivusuunnassa. Jotku rikat sinne tihittään. Ja keppitelineen kumiripustimet
vaikuttaa niin veltoilta että ehkä niihin pistän jotain järeämpää. Ei tieten kuitenkaan taida tohtia suoraan pultata kardaaniputkeen?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Kardaaniputkeen hitsattuja ja suoraan pultattuja keppitelineitäkin näkynyt puretuissa volvokoneisissa. Ei ole ajossa huomannut.

Omassa rellukoneen keppiteline, eli kardaanitunneliin, siis auton peltiin pultattu, siitä menee tukitanko taaksepäin lootalle, kuten rellukoneisissa. Volvokoneisissahan se tukitanko menee kytkinkoppaan eteenpäin. Toiminut toi oma volvolaatikolla ainakin erittäin jämäkästi, eikä tärissyt ainakaan enempää tai metelöinyt kun toinen vakio 360 volvo, jossa kumipuslat välissä.

Se mikä vakio 360 keppisysteemissä ottaa nuppiin, ni mäkisellä tiellä näkyy vaan ku keppi liikkuu korkeussuunnassa, kun voimansiirto liikkuu korkeussuunnassa suhteessa auton koriin. Sitähän tuo oma ei tee, kun keppiteline on korissa kiinni, ja nivelletty laatikkoon, sekä tuennalta että siirtotangoltaan. :)

Haarukan rutistin itse vaan oikeaan mittaan ruuvipenkissä, ni tuli jämäkkä, voi sinne varmaan shimmiprikkojaki laitella... tiiä meneekö hifistelyks...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Tässäpä jotain kuulumisia mitä on tehty. Pitänee rueta kahteleen joku digipokkari ihan omaan käyttöön kun on tuo yhteiskäytössä oleva on niin hankalasti saatavissa..
Nytkin se tuotiin mutta akku oli lähes tyhmä, ja tietty laturi piti sitten jättää kyydistä :hello:

Perästä irrotin eka kannen kun se vuoti. Sitten päädyin vielä purkaan sen kokonaan kun oli semmosen ruskean öljykarstan peitossa kaikki pinnat, näin saatiin putsattua ne pois.
Tasauspyörästöstä ja sen laakereista muhujut lähti näppärästi jarru ja kytkin spraylla. Kuskinpuolen vetoakselinlaipan stefa vuoti ja ne on tilattu uuet. Laipoissa olevat tiiviste-
pinnat tuli pyöräytettyä sorvissa hienolla hiekkapaperilla sileiksi samalla kun hiekkapuhalsi laipat.

Perä nyt:


Perä ennen:....


Hiekkapuhallettua osaa; vetarinlaipat, perän kansi ja downpipen kannake:





Keppiteline, vaati vähän korjaushitsausta osakseen kuten kaikki autoon perehtyneet tietääkin:


Auton oma fiksattu vetoakseli ja Aukin toimittama "uusi" toisen huonon tilalle:


sjs: Lueskelin öljytopickia ja olit sinne kirjotellu että 360 myös vaihteistoon 80-90 öljyt. Eikö nuo oo liika kankeat? Mansikkakiisseliä on mulla
ruukannu tuolla olla. Perässä sitten nuo mörkö-öljyt.

Onko tuo perän kannen yläosassa oleva "muovipurkki" nyt sitten huohotin vai vaihtoehtonen öljyntäyttö? Eihän tuossa mitään huohotusaukkoja kyllä ole ???
Ja jotenkin tuntuu että siellä oli sisällä metallivillaa tms, joka viittaa huohottimeen, mutta mutta nyt siellä ei ainakaan ole enään metallivillaa joka tuntuukin
kummalta että ihanko siellä ois ollu aikasemmin, liekkö johonkin tippunut :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012, 13:37:19 kirjoittanut Customer »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
ATF laatikkoon, 3L on tilavuus, perään mielellään 75w90 synteettinen 1,6L, mutta 80w90 mineraali käy kans, kuluttaa vaan enemmän bensaa kylmillä keleillä, ja on kankeampi mineraaliöljyillä. Lootaan saa kans synteettisiä atf öljyjä esim motonetistä, motox atf SYN 7,6e litra, mineraali jotain 5e litra...

Faijja laitto joskus vaihdelootaan 80w90 mineraaliöljyt, ja oli kyl talvipakkasilla hankala saada vaihteita päälle. ;D

Peräkopassa on sit todella usein ruostereikiä, kun sanoit että kerran vuosi. Kato ny sisäpuolelta, ettei sullakin oo sellanen alle millin kokonen ruostereikä siellä. Tosin, toi sun maali on kyl voinu tukkia sen. Harvemmin noi on tiivisteistä vuotanut.  :)

Se muovipurkki peräkopassa on tosiaan huohotin, on about puolet on sillä 3x5x3xm muovipurkilla, ja puolessa peristä on sit vaan muovitulppa siinä... teräsvilloja en oo löytäny vielä mistään, mutta voi hyvinkin olla että joissakin on ollut... Öljyjen täyttäminenkin varmasti tuota kautta onnistuu, mut se kandee sillon tehdä +20asteen lämmössä, talvipakkasilla GL5 peräöljyt on kyl sellasta jöötiä.

Tasohan tarkistetaan perästä tuosta kopan keskellä olevasta propusta, ja tyhjennysproppu on kuskin puolella alhaalla takanurkassa. Lootan täyttö ja tasoproppu on kans kuskin puolella keskellä vaihteensiirtomekanismin koppaa, ja tyhjennysproppu keskellä lootaa alapuolella.

Toi öljymössöinen perä on muuten näissä todella yleinen näky.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
ai saakeli et on saatu ympyrästä hieno  S* 
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Juu on niitä öljyjä tähän vaiheltu että kaikki roput sun muut on tiejossa kyllä. Kuhan aattelin että mikä sen muovipurkin virka oikeastaan on kun ei siinä mitään
happireikiäkään ole lopen mistä pääsis huohottaan.

Mineraaleihin en ole ikinä koskenut, paitsi no kuplan koneeseen ei tohi synteettisiä pistää.

Kyl se tuli peräkopan tiivisteestä. Tiivistepinnan hapettuminen perässä on varmaan yksi osasyy + kerran on tunkki vähän livennyt ja paino lommon koppaan. Niin
ja tuossa ei tosiaan ruostetta ollut kuin reunoissa. Muuten tuo oli kuin tehtaalta. Kyllä sen olisin huomannut jos ruosteen takia vuotas, on sen ruosteen kanssa sen
verran pelattu jo tässä elämässä. Hiekkapuhalletut kohat tuossa kopan keskialueella oli vaan semmosia että töhäsin vähän karheammaksi koska just siihen se tunkki
kerran lipes. Pultinreikien kohdalla oli vaan kevyttä pintaruostetta.

Tänään tuli pistettyä difi paikalleen ja nuo laakerinpaikat ruuvattua kiinni. Tuli sitten maalailtuakkin perä että laatikko.

Semmosta vielä sjs, lootan peräpäässä on semmonen suorakaiteen muotonen reikä oikealla puolella. Tuo on tieten sitten lootan huohotus. Mietein vain että mahtasko
tuo voida hönkiä sen verran että se ois tehnyt osansa tuosta öljyrapasotkusta. Mietein että jos siihen tekis jonkun letkulähdön mistä vetäs letkun perän huohottimeen,
mutta lopen annoin olla, ei se taija niin paljoa hönkäillä.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012, 20:30:05 kirjoittanut Customer »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Painemobiilissa mulla oli tosi kova huohotus vaihdelootalla, tosin bmw lootalla, siinä huohotin pari senttiä ylempänä kun volvon lootassa, heitti aina täyskaasuvedossa öljyjä ulos. Pistin siihen metrin letkun jonka pään laitoin runkopalkin sisään, siihen loppu huohottelut. Volvon vakioloota kun ei niitä tehoja enää kestänyt, millä öljyt rupes lenteleen, ni hankala sanoa olisko sillä ollut samaa ongelmaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi