Carcom Oy  Ateho

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116496 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö"
« Vastaus #60 : 15.05.2016, 17:53:55 »
Ihan kivannäkönehä toi hifistely tuossa lohkossa on, mut mikä tuo väri on :D

Ja näköjään muutenkin jaksaa vääntää, joku ostais valmiin auton missä on kattoluukku. ::) ;D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö"
« Vastaus #61 : 15.05.2016, 18:17:30 »
Ihan kivannäkönehä toi hifistely tuossa lohkossa on, mut mikä tuo väri on :D

Ja näköjään muutenkin jaksaa vääntää, joku ostais valmiin auton missä on kattoluukku. ::) ;D

Tuo värivalinta saattaa selittyä sillä, että punaisia lohkoja on jo yllin kyllin, mutta montako tämänvärisiä on? Väri on muuten banaani :D tai sitten tuo väri selittyy sllä, että vasemman puolen aivolohkossa on joku hirttänyt kunnolla kiinni (oma ääni tälle)

Nojoo, olisihan se valmiiksiluukullinen helpompi ollut, muttei viitsinyt ottaa uutta aihiota tuohon varjelun alle -kai se käy näinkin ::)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö"
« Vastaus #62 : 20.05.2016, 22:42:52 »
Itseasiassa tuo banaanin värinen lohko, mustilla kirjaimilla onkin aika hyvän näköinen. :)

Tuohonhan sopisi vielä hyvin banaanin keltainen venakoppa, jossa kirjaimet ovat korostettu mustalla?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #63 : 19.06.2016, 19:33:30 »
Päivää taas!

Tuohonhan sopisi vielä hyvin banaanin keltainen venakoppa, jossa kirjaimet ovat korostettu mustalla?

Tälle on ajatus uhrattu, muttei ole toteutettu. Sen sijaan on keskitytty hieman relevantimpiin asioihin kuten moottorin kasaukseen, kone/lootapaketin sovitukseen konehuoneeseen ja pakosarjan tekoon.

Biltemasta kävin lunastamassa itselleni moottorinostimen, jotta saa koneeseen asennettua takastefan ja apuakselin päätytulpan

Tulpan asennus herätti hieman ihmetystä kun se ei ollenkaan pysynyt paikallaan, kunnes hoksasin että tulppa on kupera ja mitä kuperalle esineelle tapahtuu kun sitä lyö vasaralla? Se leviää. Tulppa paikoilleen ja pari napakkaa iskua vasaralla ja avot! Sielä on. Takastefa oli aika rujossa kunnossa, siitä mielestäni otin kuvan, muttei sitä löydy mistään  :idiot2: Hälläväliä.. Uusi stefa jemmasta ja asennus paikoilleen.




Tämän jälkeen vein pihalle epämääräisen näköisen mutapaakun ja virittelin painepesurin tulille. Sieltä paljastui tällainen;






Laippa koneen taakse, laatikko kiinni ja sitten koko paketti kiikutettiin korin luo ja tuupattiin (tai yritettiin) sisään.





Ahdasta oli ja totesin, että on otettava konepelti irti että pääsee tarpeeksi syvälle, sekä tulipeltiä oli hieman taottava sisään jotta paketti mahtui paikoilleen kunnolla ja ahdistamatta.


Sielä olis!




Vaihdelaatikon tukipalkkia hieman väsäilin Getragille sopivaksi, eli porasin kylmästi kaksi 9mm reikää sopivaan kohtaan. Pienen ähellyksen jälkeen koko komeus oli paikoillaan.





Tukipalkkia on kuitenkin vielä muutettava niin, että sitä pitää jatkaa jotta saa palkin kahdesta kohtaa kiinni koriin. Syystä että Getrag on sen verran lyhyempi kuin M47 niin palkki jää liian eteen.






Ähellyksen jälkeen tein "pienen" huomion. Etupää ei laskenut käytännössä yhtään vaikka paketti oli paikoillaan :o




Jos tuo ei tuosta rauhoitu niin perälle on tehtävä jotakin. Korotettava! :D


Seuraavaksi tulee pakosarjasta kuvaa -ja ahtimesta tai ahtimista. Ja mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? No melkein projektin alusta asti on pyörinyt mielessä eri variaatioita mitä koneelle tekisi. Ja aina joka kerta on suunnitelma mennyt uusiksi, kun on tullut joku vielä typerämpi idea tilalle. Kuitenkin pääsin sinuksi itseni kanssa ja sain päätettyä mitä koneelle aion tehdä -ja paljon on tehtykin. Sellaista mitä ei edes pitänyt :D aluksi tämän piti olla budjettivehje, mutta karkasi vähän käsistä..  :-[

Sama suomennettuna; tästä autosta tehdään 2.3l TwinTurbo -ehta sellainen.

Ja jotta tämä ylipäätänsä onnistuisi niin oli otettava laskin kauniiseen käteen ja ruvettava laskemaan ihan raakaa matematiikkaa. Oli siis laskettava minkä verran kone tarvitsee ilmaa missäkin kierrosalueella ja mikä ahdin kykenee sen tuottamaan. Ahtimen heräämistä on myös yritetty laskea vaihtelevin tuloksin, mutta hieman vertailemalla eri konevariaatioita keskenään, jotka ovat samalla ahtimella, saatiin jonkinlainen lopputulos. Jos jostakin syystä tämä kyseinen kokoonpano ei toimi halutulla tavalla, niin silloin vaihdetaan ahtimia :juhau: :D

Ahtimiksi ovat siis valikoituneet 2kpl Saabin GT17 ahtimia. Ahtimet asetetaan sarjaan niin, että pyttyjä on 2kpl per ahdin. Kompressorin ja turbiinin siipien koot ovat 47mm ja 45mm. Painepuolen A/R on 0.53 ja pakopuolen A/R 0.47 (muistaakseni?)






Saanen esitellä sisarukset;







Kuitenkin toisen ahtimen välykset eivät miellyttäneet, joten oli tilattava uusi keskiö. Kokonaan uusi keskiö tuli kustantamaan 30e enemmän kuin ahtimen korjaus itse.



Kuvaa keskiöstä;







Jahka kotelot oli irroitettu ja keskiö vaihdettu, niin siirryttiin pakosarjan tekoon.





Sarja "valmiina" eli heftissä ja ensimmäinen ahdin sovituksessa.







Toista sarjaa en alkanut tekemään sen takia, koska en ole vielä tehnyt downpipeä, että näkisi kuinka paljon tilaa tuo yhdistelmä oikeasti vaatii. Seuraava askel on siis etummaiseen ahtimeen downpipen teko, jotta näkee paljonko takimmaiselle ahtimelle jää tilaa. Takimmainen ahdin on tarkoitus nostaa pykälää ylemmäksi kuin etummainen. Downpipet toteutan niin, että konehuoneesta lähtee 2 x 2.5" putkea, jotka yhtyvät auton alla yhdeksi 3" putkeksi.


Tälläisiä kujeita tällä kertaa, odottakaas kun näette tulevan värin :D

Otsikko päivitetty sopivammaksi :juhau:
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:47:31 kirjoittanut razori »

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #64 : 19.06.2016, 21:31:26 »
Joskus aikanaan tuli virtuaaliautojen maailmassa pidettyä kaverin kanssa pientä operaatiota nimeltä Mad FinnTuners Co. mutta tämä on kyllä ehtaa suomalaista hulluutta ihan elävässä elämässä. Rivinelonen aitona tuplaturbona eikä sekventaalina on jotain mistä en muista yhtä ainoaa tuotantosovellutusta - joko siksi että se ei toimi (tosin miksei toimisi?) tai siksi että kukaan ei syystä tai toisesta ole nähnyt sellaisen tekemisessä mitään älyn häivää. Noista kumpikin on kuitenkin jo yksinään aivan riittävän hyviä syitä toteuttaa sellainen.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #65 : 19.06.2016, 21:56:07 »
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta :D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #66 : 19.06.2016, 22:23:14 »
...mutta tämä on kyllä ehtaa suomalaista hulluutta ihan elävässä elämässä.

Tattista! -H-

Rivinelonen aitona tuplaturbona eikä sekventaalina on jotain mistä en muista yhtä ainoaa tuotantosovellutusta - joko siksi että se ei toimi (tosin miksei toimisi?) tai siksi että kukaan ei syystä tai toisesta ole nähnyt sellaisen tekemisessä mitään älyn häivää. Noista kumpikin on kuitenkin jo yksinään aivan riittävän hyviä syitä toteuttaa sellainen.

Tämä juurikin on tässä eräänä erittäin suurena vaikuttajana, eli siis se kun näitä ei vain yksinkertaisesti ole. Ja yksi hyvä perustelu on tuo lausahdus, joka toimittaa "oman tekstin" virkaa :D

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta :D

Seuraile toki. Lisää tapahtuu heti kun saan dp:n laipat käsiini ;)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #67 : 20.06.2016, 07:46:44 »
Mahtavaa, itse suunnittelin samanlaista supran ahtimilla aikoinaan mutta ostin sitten titaanisiipisen turbon.

Jos passaa ehdotella niin tee kerralla sellainen pakosarja jota voisi käyttää sekventaalinakin :)
Laittaa vaan sitten jonkun quick spool valven toisen ahtimen eteen jos haluaa ettiä voimansiirron heikkoja lenkkejä.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 07:50:47 kirjoittanut lakeshead »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #68 : 20.06.2016, 12:30:47 »
Jos passaa ehdotella niin tee kerralla sellainen pakosarja jota voisi käyttää sekventaalinakin :)
Laittaa vaan sitten jonkun quick spool valven toisen ahtimen eteen jos haluaa ettiä voimansiirron heikkoja lenkkejä.

Saa ja pitääkin ehdotella, sillä vaikka tätä on yritetty suunnitella mahdollisimman pitkälle etukäteen, voi silti tulla tilanteita joissa menee sormi suuhun -varsinkin kun mallia ei voi ottaa mistään.

Mutta mitä tuohon sekventiaalisarjaan tulee niin käyriä ja varalaippoja on yllin kyllin, eli jos sekventiaalia haluan niin teen sitten sille oman sarjan :)

Eli tällä hetkellä auto kasataan näillä aikeilla ja ei ole mitään väliä paljonko tehoa koneesta saadaan irti, kunhan se saataisiin edes toimimaan. Jos kaikki toimii odotetusti, niin sitten voidaan aloittaa tehosta puhuminen. Konetta/voimansiirtoa on kuitenkin rakennettu sillä mielellä jos kone toimii, niin tehoa saattaa tulla yli oman tarpeen sillä näiden tuplaturbojen "haittapuoli" on se, että kombinaatio tahtoo antaa hävyttömän suuria lukemia esim. ahtopaineeseen verrattuna :-X



Pakopesästä otettu muutamia mittoja. Pulttijako 3 x 72mm, nielu 55mm, ja ulkopuolella oleva viiste on n.8mm x 40 astetta.

Nyt riehumaan CAD:illä ::)

Pakopesää mittaillessa huomion kiinnitti tuo nielun pienuus.. Dp:n koko pitänee näemmä pienentää 2.5" ---> 2" sillä jos laittaa 2.5" dp:n niin tulee ongelmia laipan pulttien kanssa  :-\ Noh, tehdään nyt nuo laipat niin pääsee tutkimaan tilannetta lisempää :)

Poissa aapo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #69 : 20.06.2016, 17:19:00 »
Saisko Dp:n tehtyä komiasti jos taaemman ahtimen laittaisi pakopuoli eteen päin, jolloin dp:stä tulisi ikään kuin Y mallinen, ja laskeutuisi ahtimien välistä alas?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #70 : 20.06.2016, 17:41:52 »
Saisko Dp:n tehtyä komiasti jos taaemman ahtimen laittaisi pakopuoli eteen päin, jolloin dp:stä tulisi ikään kuin Y mallinen, ja laskeutuisi ahtimien välistä alas?

Saisi ja se olisi helpompi toteuttaa. Pari joustopalaa ahdinten väliin, jonka jälkeen hieman kiinteää tuubaa ja avot. Toki takimmaisen ahtimen ilmanottoa pitäisi hahmotella uudestaan, muttei tuo nyt ole homma eikä mikään :D

Rupiaa olemaan kakslankun tilava konehuone aika lailla täynnä jahka saa kaikki paikoilleen  :idiot2:

edit: nyt kun tuota mietti hiukan enemmän niin taitaa oikeastikkin olla parempi vetää ahtimien kuumat puolet vastakkain. Koska jos tulee kovin ahdasta niin etummaisen ahtimen kuuma puoli grillaa takimmaisen kylmää puolta ja jos ahtauden takia joutuu vetämään takimmaisen dp:n epämiellyttävän läheltä tulipeltiä niin ei sekään ole kiva -siitä huolimatta että koko hoito tullaan käärimään pakosarjakääreeseen..
« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 18:02:43 kirjoittanut razori »

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #71 : 21.06.2016, 00:35:12 »
Niin kuraista maatalouskalustoa että vois jo sensuroida sen takia ;D No ei sillä... Olipa rapia kattoluukun tienoo, näköjään noinkin voi käydä.

Raju ahdinratkaisu!
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #72 : 21.06.2016, 09:09:31 »
Naamakirjassa oli vapaatuunareiden bongaus Mantorpista.



Tosin tommoseen ahdin masennukseen ei taida olla tilaa :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #73 : 21.06.2016, 11:51:47 »
Niin kuraista maatalouskalustoa että vois jo sensuroida sen takia ;D No ei sillä... Olipa rapia kattoluukun tienoo, näköjään noinkin voi käydä.

Eikös se ole sen merkki, että niillä oikeasti tehdään jotakin? :D Juu, hieman rapeahkoksi pääsi.. Vasemmasta takanurkasta tähnä tukkinut vesireiän, ei paljoa muuta vaadi  :-\


Naamakirjassa oli vapaatuunareiden bongaus Mantorpista.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tosin tommoseen ahdin masennukseen ei taida olla tilaa :D


No tuohon ei enää taida tila riittää.. Öljynsuodatin kuitenkin olisi hyvä olla olemassa :D


Josta tuli mieleen.. Mitä raati on mieltä onko järkeä laittaa ahtimille vesilinjat? Vai antaako olla ilman?



Hiukan meinasi laippa aiheuttaa päänraavintaa geometriansa takia. Ei siis sen takia, että se olisi vaikea mallintaa CADillä vaan, että laipan geometria huijaa kivasti aivoja eli väistämättä joku nurkka laipasta näyttää hieman erilaiselta kuin toinen -vaikka kyseessä on tasakylkinen kolmio. Hullun raivolla kun piirto-ohjelmalla otti mittoja joka paikasta niin oli lopun viimein uskottava että laippa on symmetrinen joka vaikka pää huutaa muuta :D


Koko roska apuviivoineen





Ja ylimääräiset siivottuna



« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:48:43 kirjoittanut razori »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #74 : 21.06.2016, 11:55:13 »
Käännät puhelinta/kuvaa kuinka kauan tahansa, niin ala sivu on aina lyhyimmän olonen  :D Tätä rojektia on seurattu ja seurattava jatkossa! :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

KL-varaosat  Race.fi