Elekma  Autoracing

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #75 : 22.06.2016, 13:54:10 »
Käännät puhelinta/kuvaa kuinka kauan tahansa, niin ala sivu on aina lyhyimmän olonen  :D

Tuo on muuten jännä ilmiö noissa kolmiolaipoissa. Ei ole kauan kun johonkin sellaista pajalla tein ja kaveri manasi vieressä että tasajaolla ne reiät piti olla eikä noin että yksi väli on lyhyempi. Tuumasin kaverille että käännä laippaa niin mittavirheen paikka vaihtuu... :D

Ennakkoluulottoman oloinen "kyhäys" tulossa, mielenkiinnolla odotetaan tuloksia. Hyvähän ne vesilinjat olisi olla jos ahtimet vesijäähdytteisiksi on tarkoitettu, mutta toimii ne ilmankin. Taitaa olla aika työläs tehdä kun on ahdasta ilmankin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #76 : 30.06.2016, 21:02:10 »
...mielenkiinnolla odotetaan tuloksia.

Niinkuin täälläkin :D

Hyvähän ne vesilinjat olisi olla jos ahtimet vesijäähdytteisiksi on tarkoitettu, mutta toimii ne ilmankin. Taitaa olla aika työläs tehdä kun on ahdasta ilmankin.

Kyllähän nuo alunperin on tarkoitettu vesijäähdytteisiksi. Pitää vielä miettiä mistä ottaa tulon ja mihin kytkee menon.



Laipat tuli leikkuusta!  *taavih-> Tai ovat varmaan olleet valmiina jo muutaman päivän, tiedä häntä. En aikaisemmin ole kerinnyt toiselle hallille tarkastelemaan tilannetta.

Heti kun kello oli sitä mieltä, että töistä saa livistää niin leimasin itseni pihalle ja tasalaukkaa romut kainalossa painelin miehittämään sorvia ennekuin joku muu ehtii ensin. Kerkesin! 8) Omat jutut ovat tärkeämpiä kuin myöhässä olevat asiakastilaukset :D

Laipoissa oli kuitenkin perustavaa laatua oleva vika nimeltään mittavirhe. Reikien paikat heittivät 1mm verran ja laippa ei mennyt paikoilleen. Ratkaisu? -Porasin kylmästi suuremmat reiät.

Sitten riehumaan.









DP värkkiäkin tuli haettua ja hieman lattialla hahmottelin miltä se tulisi näyttämään ja se näyttäisi about tältä;





Eli laippojen jälkeen 2.5" 90 asteiset mutkat, jonka jälkeen joustoputket (miksi? siksi, että kahta kiinteästi aseteltua objektia ei pysty liittämään toisiinsa, kun jompikumpi on lopullisella paikallaan. Joustot siis mahdollistavat objektin asennuksen/poisoton vaikka ne olisivat paikoillaan), joustoputkien jälkeen kaksi 2.5" yhdysputkea jotka liitetään haaraksi ennen 3" 60 asteista mutkaa. Loppumatka pappamutkaa myöten tulee 3" rännistä. Tuo DP nyt näyttää tuossa lattialta vähän ruokottoman suurelta/pitkältä, mutta onneksi putkissa on sen verran varaa pätkiä pois :)


Huomenna MinarcMig laulaa :nälkä:


huomautus; kuvien laadusta vastaa nykyisin Lumia 950 ja omaan silmään vaikuttaa vahvasti sille, että kuvien laatu on kohentunut? ???
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:53:06 kirjoittanut razori »

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #77 : 02.07.2016, 05:15:25 »
tämä on kyllä mielenkiintonen projekti  :o

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #78 : 02.07.2016, 21:26:45 »
tämä on kyllä mielenkiintonen projekti  :o

Tattista! -H-



Heti tähän alkuun olisi hieman oikaistavaa ja se liittyy alla olevaan kuvaan.

DP värkkiäkin tuli haettua ja hieman lattialla hahmottelin miltä se tulisi näyttämään ja se näyttäisi about tältä;

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että suunnitelmat on tehty sitä varten, että jokin pieni juttu voi romuttaa ne täysin :D

Avataan asiaa kuvan muodossa;








Eli tilaa ei yksinkertaisesti ole tuolle DP ratkaisulle  :-\

Joten palattiin asiaan DP-EVO1 muodossa.





Hyvin se mahtuu, pääasia kun ei ota kiinni :D


Seuraavaksi piti hahmotella toisen turbon paikkaa ja sitä varten piti tehä "jigi"





Toisen sarjan tekoon meni huomattavasti enemmän aikaa, sillä toinen ahdin pitää olla selvästi ylempänä kuin toinen ja tämä toteutus olisi vaatinut hieman suoraa putkea ja kun jemmasta löytyi vain 90 asteisia käyriä niin homma vaati hieman luovuutta. Lopulta luovuus palkittiin ja toinenkin sarja oli valmis :)

Äkkiä osat paikalleen ja fiilistelemään lopputulosta.











Pikku mussukat S*


Toisellekkin kyhäsin DP:tä ja tilan akuutista puutteesta on tullut kroonista :D





2.5" DP:t yhdistyvät auton alla yhdeksi 3" putkeksi, mutta tuota ei vielä ollut mahdollista toteuttaa, sillä ostamatta jäi supiste 2.5" ---> 3". Tästä kuitenkin saa jonkinlaisen kuvan mitä haetaan takaa.





Eli etummaiselta lähtee supiste 2.5" ---> 3" perää kohti ja takimmainen DP liitetään 3" osioon. Näinollen vältytään mahdolliselta ahdistumiselta.


Kujeillaan kohta lisää ;)
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:56:18 kirjoittanut razori »

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #79 : 03.07.2016, 03:25:35 »
Kyllä vaatii sorminäppäryyttä ja kätilön käsiä kunhan tuossa alkaa olla kaikki loput hilut ja putket ja letkut paikallaan  :D
Toivotaan ettei lopu mielenkiinto kesken ;)

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #80 : 03.07.2016, 20:32:01 »
Hienoa työskentelyä! Tätä täytyy seurata.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2016, 22:44:57 kirjoittanut Jukki »
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #81 : 03.07.2016, 21:13:45 »
Toivotaan ettei lopu mielenkiinto kesken ;)

Mitähän tähän ja sanoisi... Mielenkiintoa on hieman liikaakin ja monta kertaa löytää itsensä selaamasta esim nettiautoa ja uusia projekteja joita voisi aloittaa, mutta silloin oma pää rupeaa huutamaan, että jos laitan hunajaisia mansikoita uuteen projektiin niin sinne meni se varallisuus ja pihassa makaa kaksi rahareikää, mutta jos laitan ne hunajaiset mansikat tähän projektiin niin se on sitten taas sen verran valmiimpi :D Joten kyllä tämä loppuun saatetaan.

Hienoa työskentelyä! Tätä täytyy seurata.

Taitaa siis olla parempi etten laita tänne kaikkia kuvia yksityiskohdista, jotka itseä häiritsevät.. Mutta mukava nähdä kun ihmisiä kiinnostaa oma kätten jälki :)



Taas on touhuttu tälle päivälle jotakin. Ihan niin paljon en kerinnyt saamaan aikaan, kuin mitä olisin halunnut. Syystä että puolet päivästä meni villikissojemme vastasyntyneiden pentujen ihmettelyyn :facepalm: Mutta minkä sitä sisäiselle pehmolleen voi? :D

Valopelti tuli silvottua ja sovitettua cooleria paikalleen. 5x50mm latasta väänsin L-muotoisen kannakkeen etupalkin alle cooleria varten.






Pissapojan säiliön raudan irroitin ja hain putsarin kannen malliksi, että minkä verran tilaa putsari vaatii. Ja nyt ensimmäistä kertaa tuli todettua, että voi muoviämpäri kun käy ahtaaksi :D




Toisesta suunnasta lisähahmotukseksi




Etupalkista myös napsaisin siivun pois, sillä jos cooleri olisi ollut liian edessä, otti konepellin lukkomekanismi kiinni cooleriin ja liian alas en halunnut cooleria sijoittaa jäähdytystehon takia (tuskin mitään merkitystä jos olisi ollut 10mm matalammalla, mutta silti). Samalla sijoittelin coolerin muutenkin niin, ettei se kolise mihinkään/ota mihinkään kiinni.





-"Mikä se sellainen cooleri on?"
-"Se on sellainen jännä juttu, joka täyttää koko keulan"






Jollakin tapaa härskin näköinen :idiot2:


Pakosarjatkin saivat sen verran huomiota, että hitsasin ne lopulliseen muotoonsa. Todella rasittava vain tuo hiilidioksidi suojakaasuna, kun hitsin räkiminen lisääntyy exponentiaalisesti. Rälläkällä ei taas joka paikkaan yllä, että saisi roiskeet pois. Täytyy töissä snurrailla loput pois..






Seuraavaksi nuo saisi heittää lämmönkäsittely-uuniin, hiekkapuhaltaa, oikaista tasopinnat, pinnoittaa ja kääriä kääreeseen :) Onneksi työpaikka tarjoaa ratkaisun 3/5 ongelmaan :D


Jatketaan -H-
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 21:58:55 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #82 : 11.07.2016, 20:59:24 »
Suurmiitistä selviydytty ehjin nahoin takaisin ja tämän tekemistä on jatkettu enemmän tai vähemmän pitkin kuluvaa ja mennyttä viikkoa :)

Pakosarjat siis kävivät lämpökäsittelyssä, eli sarjoja pidettiin reilu 12 tuntia ~550-580°C lämpötilassa, jotta hitsaussaumojen sisäiset jännitykset laukeaisivat eivätkä vetelisi sarjoja miten sattuu kieroon ym, kun ne lopun viimenään irrotettiin jigeistään.

Tuo lämpökäsittely myös sen verran nokeaa, että piti heittää erittäin lyhyeen teräskuulapuhallus -käsittelyyn jotta joka paikka ei olisi ihan noessa sarjoja käsitellessä. Jahka kaikki pakolliset muodollisuudet oli tehty (kanavien siistiminen ym) niin ihmeteltiin sarjat jyrsinpöytään kiinni.





Kotona vielä hiekkapuhalsin sarjojen, että pakopesien pinnat sillä ThermoTecin Black Satin -pinnoite vaatii joko hiekkapuhalletun tai alumiinioksidilla puhalletun pinnan. Teräskuulalla kun puhaltaa niin pinta on "kraaterimainen" ja pinnoite ei tartu kunnolla.





Pinnoite päälle






Uuni päälle, 300°C ja 0.5h kiitos.



"Pistän pullat uunihin,
vedän toiset takaisin.."
:pupu:




Touhu vain meni sillä lailla reisille, kun rupesin ihmettelemään sankkaa savun muodostusta. Leivinpaperihan se sielä komeasti kärysi ja äkkiä homma seis ettei savu leviä kerrostalon rappukäytävään :D myöhemmin kun katsahdin leivinpaperin specsejä niin leivinpaperin lämmönkestoksi ilmoitettiin vaivaiset 220°C  :-[ Aina oppii jotakin uutta  :idiot2: :D


Valmiita paisteja




Niinkuin yllä jo mainitsin niin kanavia tuli siistittyä ja ne näyttävät tältä

Järjestyksessä 1, 2, 3 ja 4











Seuraaviin tuloksiin en ole kovin tyytyväinen  :-[


Etummaisen turbon tulo




Ja takimmaisen






Ajatuksena vielä oli, että kääräisisin nuo vielä lämpökääreeseen, mutta on nyt vähän niin ja näin että käärinkö sittenkään. Nimittäin kääre tuppaa aiheuttamaan pitkällä tähtäimellä erittäin voimakasta syöpymistä.





Ahtoputkia on myös ihmetelty :)


- Putsarilta lähtee 3" putki, joka haarautuu Y-haaralla 2 x 3" putkeksi. Putki liitetään 76-->70mm supistajalla turbon imupuolelle.


- Turbolta lähtee välijäähdyttimelle 2 x 2" putkea, jotka yhtyvät Y-haaralla yhdeksi 3" putkeksi ja 3" putki liitetään välijäähdyttimeen 76-->70mm supistajalla.


- Välijäähdyttimeltä taasen lähtee imusarjalle 3" putki ja välijäähdyttimen päähän putki tarvitsee jälleen 76-->70mm supistajan.


Vielä pitäisi By Pass saada mahdutettua jonnekkin väliin- ja IMM :-X  :D





Hetken päästä taas -H-
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 22:02:47 kirjoittanut razori »

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #83 : 12.07.2016, 16:22:44 »
tämmösiä päiväkirjoja on aina mukava lukee missä kerrotaan millä,miten ja missä tehtiin joku juttu ja sitte on kuvia riittävästi  -H-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #84 : 12.07.2016, 17:14:51 »
Luulisi, että kun sinulla on tuo pinnoite, niin ei teipin kanssa ihan noin syövy.

Tosin, nuo putket ovat "palaneet" puhki joten periaatteessahan se voi syödä sisältäkin.

Pääsimpäs kommentoimaan ja seuraamaan! Hieno prokkis!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #85 : 13.07.2016, 07:35:18 »
tämmösiä päiväkirjoja on aina mukava lukee missä kerrotaan millä,miten ja missä tehtiin joku juttu ja sitte on kuvia riittävästi  -H-

Kyllähän siitä kattavamman kokonaiskuvan saa kun sepostaa kunnolla :D


Luulisi, että kun sinulla on tuo pinnoite, niin ei teipin kanssa ihan noin syövy.

Tosin, nuo putket ovat "palaneet" puhki joten periaatteessahan se voi syödä sisältäkin.

Pääsimpäs kommentoimaan ja seuraamaan! Hieno prokkis!

Niimpä, kun ei voi tietää.. Sekään ei varmastikkaan tee hyvää jos erehtyy sateessa ajelemaan ja kääre pääsee hieman kastumaan tai seisoessa imee kosteutta. Muuten en näin paljoa tätä asiaa miettisi, muttakun takimmaisen turbon imupuolen liitos toteutetaan silikoniputkella ja kun etummaisen dp menee niin läheltä niin huonostihan siinä käy jos noin jättää ja en halua joka toinen vuosi tehdä uusia sarjoja jos nauhan takia mätänevät käsiin  :( :D

Yksi varteen otettava vaihtoehto tuohon väliin olisi lämpöpelti

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #86 : 13.07.2016, 09:53:29 »
Teippi ympärille vaan. Kuitenkin jos mätänee, niin jotain uusia parannuksia on varmasti mielessä.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #87 : 16.07.2016, 10:41:38 »
Teippi ympärille vaan. Kuitenkin jos mätänee, niin jotain uusia parannuksia on varmasti mielessä.
samaa mieli puolta  :D
hienoa jälkeä  ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #88 : 16.07.2016, 21:31:47 »
jos noistais koneen pystyyn niin vois saada lisää tilaa? ja eikö pesunestesäiliön vois nakata vaikka konttiin :D

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #89 : 16.07.2016, 21:34:52 »
Siksihän vinokone on alunperinkin jo kallellaan että se ei silloin aikanaan mahtunut 240:n konehuoneeseen pystyssä joten en usko että mahtuu vieläkään.

 

Kulkukoira  Proturbo