Elekma  Autoracing

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116512 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #90 : 16.07.2016, 22:06:40 »
uusia parannuksia on varmasti mielessä.

Eikai mun ajatuksenjuoksu ole noin ennalta-arvattavaa? :D joo, eiköhän se teippi tuohon ympärille vielä tiensä löydä  :)

jos noistais koneen pystyyn niin vois saada lisää tilaa? ja eikö pesunestesäiliön vois nakata vaikka konttiin :D

Jos koneen nostaa pystyyn niin ei ole tilaa poikkituelle  :-\ :D ja pesunestesäiliön paikkaa on jo hahmoteltu konttiin. Kuvia tulee jossakin vaiheessa ::)

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #91 : 17.07.2016, 04:25:59 »
en tiädä miten 240 farmareis on mutta tos omas 245 kalmankyydis on 2 pesunestesäiliötä ja toinen on kontis :)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #92 : 17.07.2016, 12:00:49 »
Farmarissa on ihan normaalisti yksi säiliö edessä ja letku menee jostain herra ties mistä D-pilariin josta nousee tiivisteen viertä luukkuun. Näin ainakin tuossa minun '92 mallisessa.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #93 : 17.07.2016, 12:53:00 »
Näin ainakin tuossa minun '92 mallisessa.
Seitkytluvun vehkeissä on apparin munapussissa oma säiliö ja pumppu takalasille.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #94 : 07.08.2016, 21:55:02 »
Päivää taloon! -H-

Hieman jotakin pientä on tullut harrasteltua kulissien takana. Harrastusta on kuitenkin hieman jarruttanut käyttöauton huomionhakuisuus ja siitä johtuva hetkellinen rahahävikki.

Muttamutta. Sarjat päällystin kuin päällystinkin pakosarjanauhalla. Tulin myös hankkineeksi Turbon putsarin kotelonkin, kun vapari- ja turbomallin kotelojen koot eivät kohtaa keskenään :facepalm: mutta siitä päästäänkin seuraavaan asiaan. Konehuoneessa ei ole tilaa kotelohässäkälle, joten hoidetaan suodatus amismallin kartiosuodattimella :D


Asiasta voimalinjaan. Johtuen Getragin lyhyydestä, oli kardaanin väliin teetettävä sovitepala, tai jatkettava kardaania. Valitsin kardaanin jatkamisen.

Ennenkuin kardaanille tein yhtään mitään, heitin kardaanin puhalluskoneeseen jotta sai kaiken mahdollisen lian irti, sekä maalausta varten puhtaan pinnan :)

Sitten vaan sorviin kiinni ja katkaisu tehtaan sauman vierestä.





Poikki on






Holkin päiden ajoa suoraksi






Hitsauksessa







Ja paikallaan, sopii just eikä melkein










Kuvia tuosta ko. operaatiosta tuli vähänlaisesti, mutta homma ei edennyt ihan noin suorasukaisesti kuin kuvat antavat ymmärtää. Varmistelua oli enemmän kuin olisi ollut tarve, mutta ainakin on suora! :D tasapainosta en edes sano mitään, jos täristää niin sitten painotetaan :D Kardaani siis piteni kaikenkaikkiaan 81mm. 77mm varsinaista pituuden lisäystä ja 4mm sorvin teräpalan poisleikkaamaa materiaalilisää.



Sarjoistakin sen verran, että ovat nyt tämän näköiset;








Ahtoputkiasiaa on saatu sen verran eteenpäin, että tilasin juuri chinabaystä tarvittavat mutkat/supistajat sun muut härpäkkeet. Toimitusajankohtaa valehtelisi olevan vajaan kahden viikon päähän :) Itse putkia en vielä tilannut.

Tilaus käsitti;

1kpl 3" 90 ast. mutkan
4kpl 3" --> 2.75" suoraa supistajaa
3kpl 3" jatkoa
2kpl 2" jatkoa
2kpl 2" 90 ast. mutkaa
2kpl 3" 45 ast. mutkaa

Sovellutusselvennykset tulevat myöhemmin

Vielä pitäisi ihmetellä itse ahtoputket tilaukseen. Joko alumiinisia tai rosterisia.. Aika näyttää ::)


« Viimeksi muokattu: 02.07.2017, 17:30:07 kirjoittanut razori »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #95 : 07.08.2016, 22:36:42 »
Horsmassa on kahdesta kardaanin jämästä ja jatkoholkista väsätty kardaani ja se ei ravista yhtään. Kaverilla tallin lattialla melkeen suoraan hitsattu ja edes se ei ravista, vaikka silmämääräsesti se on ns tosi vino. En usko siis sullakaan olevan ongelmaa asian kanssa.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #96 : 08.08.2016, 14:40:32 »
Miten mulla on mennyt kokonaan ohi näin mielenkiintoinen topic? Tohon pakosarjahommaan palatakseni, älä missään nimessä kääri niitä jos jo black satinin olet niihin vetänyt. Se pinnoite irtoaa tuon kääreen takia alta aikayksikön ja black satiniahan käytetään nimenomaan sen takia, ettei tarvitsisi käärettä käyttää

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #97 : 08.08.2016, 14:51:37 »
Neljä vuotta mulla pysynyt kääreen alla Black satini...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #98 : 09.08.2016, 11:26:44 »
Neljä vuotta mulla pysynyt kääreen alla Black satini...

Vähän jotakin tällaista ounastelin, sillä miksi ne sieltä mihinkään rapisisi? ???

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #99 : 12.08.2016, 00:41:57 »
Eipä se kardaani helposti tunnu ravistavan. Kotona väkertelin kilpa-autoon uusia mittoja (tosin lyhensin) putkilekurilla poikki rälläkällä juuresta pätkä irti ja migillä kiinni, luultavasti se ei niin suora ole miltä itsestä tuntuu, vaikka mitta kädessä touhusin :D Toki onhan siellä keskitävä osa sisällä.
Ei ehkä paras vertauskuva, mutta pakko oli jotain kommentoida, että pääsee osoittamaan mielenkiintoa pannuhuoneelle :D
Jos vielä kehtaan kysästä mikä cooleri, näyttäs kooltaan mukavalta  ???

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #100 : 12.08.2016, 11:48:52 »
Todella hienoa, seurataan mielenkiinnolla  ;)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #101 : 05.09.2016, 16:10:58 »
Jos vielä kehtaan kysästä mikä cooleri, näyttäs kooltaan mukavalta  ???

Siellähän se ekalla sivulla lukee, 240/740/940 mallisopiva kuuleri KL-racingiltä :D mittoja en ole jaksanut ottaa vieläkään vaikka kyselyä tuon koosta on tullut  :idiot2: 2.5" lähdöt siinä ainakin on

Todella hienoa, seurataan mielenkiinnolla  ;)

KiitosKiitos  :)

Autolle ei ole tällä välillä tapahtunut oikein mitään. Viime viikolla askartelin tukipalkin valmiiksi. Otin sen ja kardaanin loppupätkän mukaan töihin ja vedin pari kertaa puhalluskoneen läpi, maalauskin jäi vähän niin ja näin kun loppui viikonlopusta aika ja minulta maali. Ahtoputkitavaraa tilailin tänään, sillä oletan että viimeisetkin silikonikäyrät löytävät tiensä suomeen tällä viikolla. Ensimmäinen paketti tuli yhdeksässä päivässä, mutta viides ja samalla viimeinen ei vieläkään :idiot2: Kiinasta siis tilailin. Miksikö? Nokun suomen ~190e vs kiinan ~81e ei tarvitse paljoa perustelua.

Öljylinjalle on sen verran annettu ajatusta, että öljyt otetaan lohkon päässä olevasta tulpatusta rööristä. Mutta missä linjakoossa? AN6:sta alusta loppuun asti vai pelkästään haaroittajalle asti josta linja jatkuu AN4 koossa turboille? Turbojen öljylaippoja minullahan ei näihin ole joten loppupään kokoa en osaa arvailla, mutta AN6:tta se ei ainakaan ole. Tietysti itse tekemällä saisi justiinsa sen kokoisen kuin haluaa, mutta ei jaksaisi alkaa vääntämään kun valmiita löytyy ~8e pintaan, jos vain sopivat paikalleen.

edit: Nyt sienien syönti seis :D banjoliittimellähän tuo öljyn vienti turbolle hoidetaan ja paluupuolelle tulee laippa. Mikä lie ajatuskatko tullut  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 28.09.2016, 21:48:30 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #102 : 07.09.2016, 18:45:35 »
Tänään kotiutui viimeisetkin putkien rippeet :)

Kokoelma kokonaisuudessaan;





Alumiiniputkia kokoa 3" ja 2", sekä pari 3" 45 asteen käyrää. Silikonitavaraa kaikkea koossa maan ja taivaan väliltä -pääasiassa  2" - 3"

Alumiinihitsarin loistaessa poissaolollaan, teen y-haarat itse. Näillä näkymin rosterista ja normilangalla  :nuhtelu koko haaran pintaan on ajatus kiilloituksen jälkeen laittaa lakkakerros (tai virheet peittävä maali), niin pysyy saumakohta edes jonkinlaisena  :D
« Viimeksi muokattu: 02.07.2017, 17:30:58 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #103 : 26.09.2016, 10:48:25 »
Tehdään tälläinen pieni välipäivitys, vaikka nyt sen merkiksi ettei tätä ole unohdettu. Hiljaa hyvä tulee  ::)

Alumiinihitsarin loistaessa poissaolollaan, teen y-haarat itse. Näillä näkymin rosterista ja normilangalla  :nuhtelu koko haaran pintaan on ajatus kiilloituksen jälkeen laittaa lakkakerros (tai virheet peittävä maali), niin pysyy saumakohta edes jonkinlaisena  :D

Hevonkukkua! Itselle muistiin; älä suunnittele mitään etukäteen :D


Tässä mennään nyt




« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:26:43 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #104 : 24.10.2016, 09:45:08 »
Etenee taas kerran, hitaasti ja jotenkuten epävarmasti, kun muut jutut painaa päälle.



Ahtolinjoja mietitty uusiksi ja foorumin kautta löytyi eräs haasteita pelkäämätön harrastaja. Lähetin hänelle postin kautta molemmat kompurakotelot, pari alumiinikäyrää ja mielenvikaisen piirroksen mitä halusin, eli lähdöstä pala pois ja käyrä tilalle. Paketin tullessa takaisin odotti järkytys, sillä en olisi uskonut että tuotoksesta tulisi niin hyvä  S* vaikkakin pakettiin oli laitettu mukaan pieni "heippa" -lappu, jossa pahoiteltiin työn laatua  :D hitsari astukoon esiin rivistöstä jos niin katsoo

Niin miksi koteloihin piti ylipäätään hitsata alukäyrät? Syystä, että taaimmaisen ahtimen lähtö on hieman korkealla ja silikonikäyrällä toteutettu tuotos otti konepeltiin kiinni. Pienisäteisellä alukäyrällä saatiin kurvi paljon alemmas ja nyt mahtuu peitto kiinni. Ja koska takimmaiseen ahtimeen hitsattiin käyrä, niin piti hitsata etummaiseenkin, koska silloin etummainen olisi taas ollut takimmaisen linjan tiellä.

Jonkinnäköisiä investointeja on myös tehty -jos näitä voi edes sanoa investoinneiksi?  ???  :idiot2: Tuli tilattua teräsvauhtipyörä 60-2 triggerillä, -765 paineasetelma, sekä 240mm orgaaninen jousitetty kytkinlevy. Kytkinlevy näistä kolmesta piti hankkia ensin levyn paksuustiedon takia, joka pitää ilmoittaa vauhtipyörää tekevälle puljulle niin tietävät tehdä oikeanlaisen. Sopiva kytkinlevy löytyi S38B38:n takaa BMW E34 sarjan edustajasta -joka on volvoihmisille tulkattuna BMW M5 3.8l arvoilla 340hp/400Nm. Eli kestää hyvin tämän minun sovellutuksen :D Levyn paksuushan on siis n.9.7mm


Yleisilme. Alustalle on kyllä tehtävä jotakin, näyttää kun olisi nousukiidossa vaikkei mihinkään liikuta. Ja tuo on ihan 100% pyörillään, likipitäen kaikki sisustan osat sisällä lukuunottamatta penkkejä :facepalm: Kasaan taittuvat siivet tuohon kylkeen voisi hitsata? :))





Ahtoputket näyttäisi kutakuinkin tälle








Sivutuki tuolle koneelle pitää ehdottomasti väsätä niin ei vahingossakaan ota kiinni, sillä tilaa on lähdön ja pellin välissä rullamitalla säheltäen reilu 15mm



Levyn koesovitus, sillä ekalla yrittämällä tuli väärä






Meinasin lyödä paketin takaisin, mutta alkukesästä hankittu, ulkoruokinnassa ollut bilteman nostin rupesi vinoilemaan ja ilmoitti että eipäs nostetakkaan. Pitänee varmaan kostoksi näyttää pumpulle laikkakonetta -tai sitten viedä pumppu nöyränä kiltisti aspaan, haukkua koko ketju, laatu, työntekijät ja vinkua uusi pumppu tilalle. Tai lisätä öljyä, tiedä häntä :D
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:30:34 kirjoittanut razori »

 

Proturbo  Autodiagnoosi