Ateho  Elekma

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #120 : 07.12.2016, 22:04:11 »
Ei oikee jos haluaa joskus käyttää isoa jakoa (olikoha 765 sre) tulee jo asetelman kierteet näkyviin triggeri reikiä kattellessa.
Reiät täytyy paikottaa oikein, ruuvit menee jaon puolesta juuri läpi niistä anturikehän reikien kannaksien kohdilta  :o. Tosin sevverta hirvitti että me pilattiin starttikehäkin, asetelman pultit tulee vauhtipyörän selän kans tasaan tai jopa puoli kierrosta ylite, ja tosiaan 765 jako osuu just sillaite että ruuvi tulee sen anturireikien kannaksen lisäksi starttikehän ja vp:n rajapinnasta läpi  :P. On hitusen rajoilla jo tuo iso asetelma suoraks ajettuun pottapyörään...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #121 : 07.12.2016, 23:15:50 »
Ei oikee jos haluaa joskus käyttää isoa jakoa (olikoha 765 sre) tulee jo asetelman kierteet näkyviin triggeri reikiä kattellessa.

Tehdäänköhän nämä vähän miten sattuu...? Kun ei mulla yhdenkään -765:lle tarkoitetuista kierteistä näy kun tirkistelee triggerin reiät läpi. Noista rei'istä seuraavan kierre kylläkin. Liekkö -618 ne sitten  ???

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #122 : 11.12.2016, 11:45:57 »
Taitaa olla sitten ACT kierteet jos ei -765, -618 ei ainakaan ollut tuo (pienemmällä halkasijalla kuin -765 jako) kun kasailin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #123 : 11.12.2016, 19:40:24 »
Kumpi vain, pääasia kuitenkin ettei ole juuri ne joita käytetään



Kori on muuten maalattu :)

Perjantai meni viimeisiä pikkujuttuja hioskellessa ja kittaillessa, jonka jälkeen vedin vielä pohjamaalin. Autossa on nyt siis 3 (!!!) kerrosta pohjamaalia. Lauantaina joskus puolenpäivän aikoihin 600p vesihiomapaperi käteen ja läträämään veden kanssa. Kolmisen tuntia taisin saada aikaa kulumaan koria hinkatessa ja ihmetellessäni, että onko nyt varmasti kaikki ???

Pelon sekaisin tuntein ja jännityskerroinmittarin parkuessa yli asteikon, rupesin valmistelemaan käytettäviä ruiskuja koitokseen. Ensiksi huuhtelin ne tinnerillä ja pyyhin säiliöiden sisältä ylimääräisiä roskia pois ja perään vielä heitin rasvanpoistoaineet ja laskin lävitse, jonka jälkeen annoin olla noin 10min jotta aineet kerkesivät varmasti haitua säiliöstä/ruiskusta.

Sitten vaan ison maalisangon kansi auki ja äärimmäisen hyvin sekoittaen. Muutaman kerran laskin maalin pienempään purkkiin ja vedin maalin kaksi kertaa 125 micronin suodattimesta läpi ennen ruiskuun päätymistään. Vesimassan ruiskutuksen aikana kaikki meni juuri niinkuin pitikin -ihme kyllä. Lakkauksen aloitusvaiheessa meinasin saada paskahalvauksen.

Sekoitettuani lakan ja kumottuani sen uuteen juuri pestyyn ruiskuun, alkoi ruiskun pohjalta/sisältä nousemaan lakan sekaan ruiskun sisällä ollutta varastointirasvaa  :buck2: Shokissa vetelin koevedon pahville ja totesin että lakkasatsi on pilalla. Koko säiliöllinen lakkaa (0.5l) hylkyyn, ruiskuun kunnolla tinneriä ja reilu pyörittely että lakka ei kerkiäisi tarttumaan säiliön seiniin saati ruiskun sisään. Sitten nopeasti ruiskun purku atomeiksi ja perusteellinen pesu niin tinnerillä, kuin rasvanpoistoaineella.

Virheestä yhtään mitään oppineena tein saman kokoisen satsin, kumosin ne suodattimien läpi ruiskuun ja uusi koepahvi esiin ja veto. Ei niin minkäänlaatuista virhettä havaittavissa, jotenka tämä erä jatkoon ja suihkuttelemaan autoa.



Tällainenhan siitä tuli;







On mulla muitakin kuvia valmiista tuotoksesta, mutta katsotaan niitä sitten joskus kun kaikki loputkin osat on maalattuina ::) Autohan siis ei ole juuri tuon värinen kuin kuva antaa ymmärtää, todellisuus on jotakin ihan muuta S*



Jatketaan taas joskus!
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:43:49 kirjoittanut razori »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #124 : 12.12.2016, 20:23:09 »
Vain kolme tuntia hiomiseen  :o
Mulla meni 16h silloin aikoinaan 740 hiomavärin hiontaan ennen pintamaalausta  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #125 : 13.12.2016, 12:54:46 »
No sä nyt ootkin joku ammattilainen ja kumminkin hinkkasit johonkin 1500p asti :D

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #126 : 13.12.2016, 12:58:10 »
No sä nyt ootkin joku ammattilainen ja kumminkin hinkkasit johonkin 1500p asti :D
Noup, 500 kuivissa ja 1000 sitten veden kanssa, tosin tuli aika tarkkaan hinkattua  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #127 : 13.12.2016, 13:04:31 »
Noup, 500 kuivissa ja 1000 sitten veden kanssa, tosin tuli aika tarkkaan hinkattua  ELK

Itse ajattelin, että ennen märkää 600 hion 400 kuivana, mutta kun edellisen pohjamaalikerroksen olin viimeistellyt 400 kuivana ja silloinkin paperi veteli koko ajan tukkoon ja sai olla repimässä arkista uutta palaa, niin iski vitutus kuivahiontaa kohtaan ja vetelin vikan kerroksen suoraan märkänä :D

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #128 : 13.12.2016, 13:15:21 »
Noissa hiomapapereissa on todella paljon eroja ja halvalla ei hyvää saa...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #129 : 13.12.2016, 13:34:34 »
Nyt vasta bongattu tämän prokkis. Nyt liityn minäkin seuraajien joukkoon.

Ja hyvältähän tämä näyttää  O0
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #130 : 13.12.2016, 16:29:09 »
Noissa hiomapapereissa on todella paljon eroja ja halvalla ei hyvää saa...

No sanotaan vaikka vinkiksi muille näin; jättäkää ne bilteman hiomapaperit ihan oikeasti kauppaan, ettei mene hermo kun paperi on koko ajan tukossa. 120p paperi vielä jotenkuten menee, mutta siitä ylöspäin olevilla papereilla ei tee mitään.
Onneksi otin tuon 600p paperin automaaliliikkeestä. Oli "ilo" hioa kun paperi pysyi koko ajan auki, eikä mennyt niin herkästi kurttuun ilman tukea hioessa pieniä koloja ja rakoja.

Nyt vasta bongattu tämän prokkis. Nyt liityn minäkin seuraajien joukkoon.

Ja hyvältähän tämä näyttää  O0

Tattista vaan -H-

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #131 : 18.12.2016, 21:18:45 »
Perjantaina siirsin auton pois maalaamosta takaisin omaan paikkaansa ja aloitin iltamyöhäisellä pohjien teon lokasuojiin ja oviin. Lauantaina sain hiottua lokasuojat loppuun, sekä ovien sisäpuolet ja vetelin vielä pohjamaalin. Ovien sisäpuoliin ei mennyt kauaa aikaa, kun niiden ei tarvitse olla ihan nyt niin justiinsa kun eivät sieltä mihinkään näy, mutta tehdään kuitenkin sen verran hyvin ettei ala jälkeenpäin vituttamaan kun tuli oiottua :) Ovia kuitenkin joutui sisäpuolelta hiekkapuhaltamaan, kun oli muutamassa kohtaa ruosteläiskiä. Hiekkapuhallus siksi, että hiekalla saa ne ruosteesta syntyvät kraaterit varmasti tyhjäksi ruosteesta, konehionnalla ei saa ellei puhuta rälläkästä.

Maalausvehkeitä välpätessäni, muistin sen piloille menneen 0.5l lakkasatsin ja rupesin miettimään, että mitä sille tämän viikon jälkeen kuuluu? Kaivelin purkin esiin jemmasta ja ihmettelin lopputulosta.




On se jännä..


Tänään kääntelin ovet ympäri ja aloin työstämään pintapuolta, joissa meni sitten himpun verran kauemmin, syy? -Tämä;






Oli pientä kiveniskemää ja maalihalkeamaa siellä sun täällä niin ei muutakuin auki..  :idiot2:

Alkaa pikkuhiljaa tulla koko ajan paremmaksi tuossa kittaamisessa, oikean määrän tekemisessä, levittämisessä jne ja parempi niin :) Pohjia vedellessä tuli huomattua muutama kohta, jotka vaativat lisää välitöntä huomiota ennen lopullista väriä.


Palaset jäivät tähän tilaan kun maalamosta poistuin;






Yritetään nyt jotenkin vielä olla salamyhkäisiä ja julkaista tällaisia epämäräisiä kuvia Väinöstä eri valossa;





Onko se musta? -Ehkä. C-pilari hieman ilmiantaa oikeaa sävyä  ;) Voisi melkein laittaa läjään noilla Adharoilla. Näyttää aika miellyttäviltä tuossa korkeudessa, mutta laitetaan ne Coronatkin kuntoon varmuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:43:22 kirjoittanut razori »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #132 : 29.12.2016, 00:44:59 »
Maalailin tänään lokasuojat, sekä ovet molemmin puolin. Kuivukoot nyt ainakin loppuviikon/vuoden rauhassa ja katsellaan niitä uudestaan viikolla 1.
Hyvillä mielin rupesin maalailemaan osia, mutta homman edetessä joku olkapäällä istuva perkele lausui loitsun "epäonnistumus maximus", joten näiden osien maalauksessa ei puutetta ollut ainakaan ärräpäistä, eikä silmittömästä huutamisesta.

Kaikista paras hätäapu on tuossa tilanteessa olla tekemättä mitään, sillä jos tavara on ruiskittu pintaan ja se meni vituiksi, niin sille ei ehdottomasti saa tehdä mitään. Tilanne muutoin vain pahenee.
Tässä tapauksessa lokasuojat menivät ihan perseelleen lakkauksen aikana, sillä jostakin käsittämättömästä syystä lakan sekaan pääsi rasvaa. Mielenkiintoista sinänsä, ovien sisäpuolien lakkauksen aikana ei ilmennyt minkäänlaista oiretta rasvasta lakan seassa. Hetken tilanneselvityksen jälkeen rasvan lähteeksi paljastuivat pakasta vedetyt (!!!) mittapurkit. Tämän jälkeen pesin käyttämäni mittapurkin ennen suoritettavaa toimenpidettä.

Hermo kireällä sitten odotellen, että lakkakerros kuivaa ja sekoittelin uuden lakkasatsin suoraan uudestaan pestyyn ruiskuun ja vetelin pari lakkakerrosta tuohon vituiksi menneen kerroksen päälle -toivoen että vesihionta pelastaisi edes vähän. Tilanne ei siis ole täydellisen katastrofaalinen vaan pikemminkin "ei hyväksyttävä"

Toinen koettelemus tuli ovien pintapuolien värjäyksen aikana.

Käyttämäni maali on vesiohenteista, joten se liukenee veteen -tietenkin. Mutta kun yritetään liuottaa vesi maaliin niin asia ei olekaan enää niin simppeli. Käy nimittäin samalla lailla, kun jos liuotinohenteisen maalin/lakan sekaan pääsisi rasvaa. No arvatkaas miten kävi? Aamullisen maalaussession ja sitä seuranneella ruiskunpesusessiolla oli jonnekkin ruiskun sisälle jäänyt tilkka vettä. Hyväuskoisena hölmönä vedin koevedon ja all systems go. Vasta toisen oven kohdilla lensi paska tuulettimeen ja isosti. Vittusaatana.

Maalit hylkyyn, hiuksien repimistä, sekä hysteeristä kiljumista vartin verran. Edelleen paskahalvauksesta lamaantuneena vaihdoin ruiskun uuteen, sekä tein uuden maalisatsin ja aloin suihkimaan. Tästä edespäin ei epäonnistumisia tullut niin pintavärin, -kuin lakkauksenkaan aikana. Ovien saranat myös vetelin samoilla hysteerisillä hengenvedoilla valmiiksi niin saa kiinnitellä ovet suoraan koriin jahka ovat kuivuvat.

Pintavärikin otti ja loppui. Tosin, eihän sitä ollut kuin 2.5l. Litran verran kun vielä hakisi varastoon niin saisi loput osat eli kone, -ja valopellin sekä taka- ja tankinluukun maalatuksi. Pohjamaalia täytyy myös varautua ostamaan.

Loppusaldo tälle päivälle on seuraava; molemmat lokasuojat, sekä kaikki ovet on nyt maalattu, joista kumpikin lokasuoja sekä yksi ovi täydellisen vituiksi. Ei olisi kannattanut herätä tähän päivään ollenkaan.


Mutta tässä kuva lähinnä oman vitutukseni lievittämiseksi jostakin ovesta joka ei ole pilalla;





Helvetin perkele tätä harrastusta

« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:44:18 kirjoittanut razori »

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #133 : 29.12.2016, 07:55:02 »
Loppusaldo tälle päivälle on seuraava; molemmat lokasuojat, sekä kaikki ovet on nyt maalattu, joista kumpikin lokasuoja sekä yksi ovi täydellisen vituiksi. Ei olisi kannattanut herätä tähän päivään ollenkaan.



Helvetin perkele tätä harrastusta



No voi ny  :-\ pystyn täysin yhtymään niihin raivon ja **tutuksen tunteisiin kun maalaus menee pipariks.
Itse kans paljon maalanneena tuntuu, et välillä kun teet vaan vaikka paikkamaalausta johonki romuun ja et edes kunnolla pidä puhtaudesta huolta ja vedät vaan "nopeasti", niin silloin kaikki onnistuu ja jälki on hienoa.

Mut sit kun alat harrasteautoa maalaamaan mihinkä toivotaan täydellistä maalipintaa ja pidät puhtaudesta huolta ja likainen autotallikin muistuttaa lähinnä leikkaussalia, niin eikö se *erkeleen rasvapallo tai hengitysmaskista se hengitysilmasta tiivistynyt vesi tilkka tipahda juuri silloin juuri vedetylle maalipinnalle  >:(

Ja miten se ainakin mulla sattuu AINA lakkauksen kanssa, maalin saan aina hyvin pintaan, mut se lakka  :buck2:

Tässä sun kohdalla kannattaa tehdä juuri silleen miten ajattelitkin, eli antaa kunnolla vaan kuivua ja tehdä se vesihionta ja tsekata sen jälkeen, että tarviiko uusinta maalata vai tuleeko maalipinnasta hyvä. Jos maalia ja lakkaa hyvin pinnassa niin yleensä vesihionta pelastaa  :)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #134 : 03.01.2017, 20:18:36 »
Tätä vuotta vaan kaikille  :)



Tänään hain oikean puolen ovet ja molemmat lokasuojat maalaamosta ja laittelin kiinni. Vasemman puolen ovia en kerinnyt hakea kun apulaiselle tuli pienimuotoista menoa ja yksin ei vastamaalattujen ovien kanssa viitsi häslätä. Oikeastaan nytkin kävi vahinko, sillä takaovi raapaisi kynnystä kun kokeilin mahtuuko ovi kääntymään auki asti.  :-\ Joten lisää saranoiden hienosäätöä ja näennäisesti nyt on hyvä. Lukkoja en vielä laitellut paikoilleen joten ovet ovat hieman raollaan, mutta lukot varmaan tulee laiteltua huomenissa.


Päivemmällä meinasin hakea vaimennusmattoa, mutta jätin sikseen kun ajattelin että ensin selvittelen johtopuolen kuntoon ja asentelen paikoilleen. Tuulilasinkin voisi pikkuhiljaa tilailla, pestä verhoilun osia ja ja ja...  ::)


Osia kiinnitellessä löysin sopivan kuvakulman, jossa näkyy koko värimaailma. Volvolla on tähän väriin vastaava, mutta sinisen pigmentillä varustettuna ja se kulkee nimellä Blackberry Pearl. Tämän värin nimi on Persia Pearl ja se löytyy Opelin osastolta värikoodilla Z299/58L. Väri vaihtuu katselukulman, sekä valoisuuden mukaan. Perusvärinä tuossa on musta johon läträttiin 7 (muistaakseni) eri väriä joihin lukeutui mm. musta, punainen, violetti, ruskea ja valkoinen. Päivänvalossa auto näyttää punaisenruskealle ja valon vähentyessä väri vaihtuu mustaksi. Jos valoa on saatavilla jostakin kulmasta väri seilaa mustan ja lilan välillä.


Ja havainnollistava kuva;





On se S* S*

« Viimeksi muokattu: 03.07.2017, 17:44:44 kirjoittanut razori »

 

Kulkukoira  Proturbo