Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585284 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Aika tehokkaat sumarit, jos valokeilan saa jopa 70m päähän :o
Ihanneolosuhteissa. Mutta on sumatäreiksi valokuvio "erikoinen". Olisiko sitten poltin väärin tjsp...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Sumareihin saa enemmän kantoa kuin lähivaloihin, koska valokeilaa ei "tuhlata" alas, mutta noin säädettynä ne on aika ikävät varsinkin epätasaisessa maastossa kun ne valaisevat herkästi pelkkiä puita. Eikä niitä tietenkään voi normaali liikenteessä noin pitää, ellei niitä ole sitten asennettu jotankin poikkeuksellisen ylös.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Just, aurauskeppien mukaanhan se on hyvä alkaa tähtäilemään, varsinkin silloin kun niistä on muutama aurattu kumoon..

En tiedä minkä verran ajat matkaa, mutta aika vähän näin syksyllä noita on ajettu kumoon ja vesisateessakin ne näkyy selvästi.

Mitä sitten näihin sumuvalojen käyttöön tulee, niin eilen taas seurasin. Tuli pimeän hämärtyessä keski-suomessa seitsämän autoa vastaan joista neljä oli volvoja. Ilmeisesti volvossa noita penkkavaloja tarvitaan (S60, S80, C70 ja V70 vanhempi koppainen). Enkä tällä provoa mitenkään. Loput oli Mini Coopper, BMW (Tämä nyt ei ole mikään yllätys) ja yksi paskatti kuski. Ja kyllä JKL:ssä katuvalaistuskin pelaa ja jos nytkin pihalle katsoo, niin kirkas taivas on ja kuiva asvaltti.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Joo.. no jos tilanne on se että mulla on autossa sumarit, ja pelkkien lähivalojen valossa ajaminen perustuisi pelkästään aurauskeppien varassa tähtäilyyn, niin kyllä mä ne sumarit päälle laitan.

BTW, miten hemmetissä sä voit tunnistaa vastaantulevan auton pimeellä? En mä pekistä valoista tunnista kuin jotain ääri harvoja autoja. Vai kyttäätkö sä tienpientareella niitä sumarin loimottajia?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Joo.. no jos tilanne on se että mulla on autossa sumarit, ja pelkkien lähivalojen valossa ajaminen perustuisi pelkästään aurauskeppien varassa tähtäilyyn, niin kyllä mä ne sumarit päälle laitan.

BTW, miten hemmetissä sä voit tunnistaa vastaantulevan auton pimeellä? En mä pekistä valoista tunnista kuin jotain ääri harvoja autoja. Vai kyttäätkö sä tienpientareella niitä sumarin loimottajia?

Meinaatko että näet sumareilla paremmin tien? Ennen tietä pystyi seurailemaan sähkö/puhelintolppien perusteella. Nykyään noiden aurausviittojen perusteella, kun on esimerkiksi hernerokkasumu tai lumisade. Vai miten meinaat aura-autojen onnistuvan duunissaan eikä kaikki ole ojan pohjalla?

Minä tunnistan metsälläkin eläimet ilman lamppuja, joka on paljon haastavampaa. Kun meidän poika oli kolmivuotias tunnisti se suurimman osan autoista mm Porchen panameran ja Ukki oli ihmeissään. Monesti matkassa ollaan kilpailtu kumpi tunnistaa enemmän vastaan tulevia autoja. Sama kilpailu oli minulla nuoruudessa. Se että seuraa mitä ympärillä tapahtuu on yksilökohtaista. Toisilla taas ei onnistu edes ratin, vilkun ja polkimien käyttö saati siihen vielä liikenteen seuraaminen  ;).

BTW: Vaikka Jyväskylä on korpea, niin täälläkin toimii illalla katuvalaistus...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Niko_S

  • Vieras
Laitoin keltaiset Talmut Volvoon.
Asensin huomiovaloiksi, eli toimivat parkkien kanssa, ja sammuvat kun laittaa ajovalot päälle.
Siten täyttävät lain kirjaimen, mutta suuntausta en sen kummemmin vielä katsonut, kuin että näyttää eteen, ja hieman alas.

Onhan minulla keltaiset ajovalotkin, eivätkä nekään ole laittomat kyseiseen autoon, kun on vanhempi kuin 01.01.1994.
Tosin katsastaja ei tykkää, kun on kalvoilla toteutettu. Keltaiset polttimot saisi olla leimalla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Meinaatko että näet sumareilla paremmin tien? Ennen tietä pystyi seurailemaan sähkö/puhelintolppien perusteella. Nykyään noiden aurausviittojen perusteella, kun on esimerkiksi hernerokkasumu tai lumisade. Vai miten meinaat aura-autojen onnistuvan duunissaan eikä kaikki ole ojan pohjalla?

Minä tunnistan metsälläkin eläimet ilman lamppuja, joka on paljon haastavampaa. Kun meidän poika oli kolmivuotias tunnisti se suurimman osan autoista mm Porchen panameran ja Ukki oli ihmeissään. Monesti matkassa ollaan kilpailtu kumpi tunnistaa enemmän vastaan tulevia autoja. Sama kilpailu oli minulla nuoruudessa. Se että seuraa mitä ympärillä tapahtuu on yksilökohtaista. Toisilla taas ei onnistu edes ratin, vilkun ja polkimien käyttö saati siihen vielä liikenteen seuraaminen  ;).

BTW: Vaikka Jyväskylä on korpea, niin täälläkin toimii illalla katuvalaistus...

Siis, jos auton valoista ei tule niin paljoa valoa että tie erottuisi, niin kyllähän sen valon määrän lisääminen yleensä tilanteeseen auttaa. Sumussa ja lumisateessa ongelma on siinä takaisinheijastuvassa valossa, eikä niinkään tien näkymisessä. Ja mä en nyt tajua miten tuo auraaminen asiaan liittyy. Jos liikenteessä olisi yksinään, niin kaipa sitä voisi ajaa vaikka pelkillä etuparkeilla, omia valojahan tarvitsee siksi että näkee tien silloin kun on muuta liikennettä.

Ja mä kuvittelin että sä bongaat pimeällä vastaantulevia autoja. Mä en ymmärrä miten se mitenkään voisi olla mahdollista, vastaantuleva autohan on yhtäkuin kaksi (tai useampi) miniaurinkoa mustaa taustaa vasten.

Niko_S

  • Vieras
Omien Talmujen suuntausta tänään pimeässä tarkistin.

Polttimoina ovat Philips Vision+ 12 / 21W.

Auringon laskun aikaan olen ajellut Talmut päällä, mutta en pimeässä.

Nyt pimeässä otin kuvia:

10 metriä:


20 metriä:


Otin mitan, että Talmujen valaisema matka on 12 metriä.
Talmut olen suunnannut hieman alaspäin.

Katsastuksessa sitten saa kuulla onko suuntaus hyvä vai ei, kun lailliset kuitenkin ovat toiminnaltaan.

Poliisia ei muuten ole kiinnostaneet keltaiset ajovalot, mutta yhden puhallusratsian yhteydessä konstaapeli halusi tarkastaa, ja loppujen lopuksi totesi, että saa olla keltaiset ajovalot, kun on vanhempi kuin 01.01.1994.

Eli ne ajovalot:


Ajovalot ovat kuitenkin käytännössä laittomat, koska keltainen valo on toteutettu kalvolla.
Ei muuta valokuviota suuntaan tai toiseen, ja valon värikin on lain sallima, mutta kun on laiton värikalvo...








Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Anteeksi jos mä en ymmärrä miksi valkoinen valo pitää muuttaa kusenkeltaiseksi? En ymmärrä myöskään sitä täällä Keski-Suomessa miksi katuvalot ovat kusenkeltaisia? Oulussa ja Limingassa ne sentään on valkoisia ja mielellään vielä kirkkaita.

Itse olen ainakin huomannut, että nimenomaan valkoinen valo on miellyttävin sekä selvin silmälle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Anteeksi jos mä en ymmärrä miksi valkoinen valo pitää muuttaa kusenkeltaiseksi? En ymmärrä myöskään sitä täällä Keski-Suomessa miksi katuvalot ovat kusenkeltaisia? Oulussa ja Limingassa ne sentään on valkoisia ja mielellään vielä kirkkaita.

Itse olen ainakin huomannut, että nimenomaan valkoinen valo on miellyttävin sekä selvin silmälle.

No halogeenit ei kyllä ole valkoset alun alkujaankaan..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No halogeenit ei kyllä ole valkoset alun alkujaankaan..
j

Kellertävät mutteivat kusenkeltaiset. Tänä päivänä jopa halogeneeissäkin voi valita värisävyä. Jokainen tyylillään. Lainaten kaveria: Kun tuntee mut usean vuoden takaa, niin mulla on aina parhaat mahdolliset valot. Oli kyse autosta, fillarista tai otsalampusta. Ja kiitoksia noista ledeistä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
j

Kellertävät mutteivat kusenkeltaiset. Tänä päivänä jopa halogeneeissäkin voi valita värisävyä. Jokainen tyylillään. Lainaten kaveria: Kun tuntee mut usean vuoden takaa, niin mulla on aina parhaat mahdolliset valot. Oli kyse autosta, fillarista tai otsalampusta. Ja kiitoksia noista ledeistä!

Kyllä tiedän että halogeeneissä on valinnanvaraa. Viime talvena eräs kaveri tokas että xenonit olet laittanu. Otin nokkapellin ylös ja kysyin mistä löytyy ballastit? ;)
Ja tällä hetkellä (oikeastaan monena vuonna jo) taskussa fikkarina on 1000lm led lamppu :hello:
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Anteeksi jos mä en ymmärrä miksi valkoinen valo pitää muuttaa kusenkeltaiseksi? En ymmärrä myöskään sitä täällä Keski-Suomessa miksi katuvalot ovat kusenkeltaisia?

Nukuttaa paremmin?

Joskus vuonna miekka ja kilpi, kun noita oli vielä enemmän käytössä, tosi automiehet horisi, että niillä näkee sumussa ja muissa hankalissa oloissa paremmin. Parantaisi erottelukykyä. En tiedä, kun omakohtaiset kokemukset noista rajoittuu vain kerran kyydissä istumiseen ja niillä valoilla ei kyllä nähnyt yhtään mitään millään mittarilla.

Vanhan liiton tietojen vastaisesti tosiaan valkoinen valo rasittaa pimeäajossa vähiten ainakin, jos sitä on riittävästi ja riittävän laajalla alueella.

Kuulostaa btw aika hasardilta, jos sumarit on paremmat kuin ajovalot. Kyllähän niillä sumareilla ne lähipenkat ja tien reunat näkee paremmin, mutta jos sen varassa pitäisi pimeällä ajaa, niin huh-huh. En ajaisi ainakaan, jos ei puuttini makarohvia pitäisi ohimolla ja silloinkin hiiitaastii...  :)


Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kuulostaa btw aika hasardilta, jos sumarit on paremmat kuin ajovalot. Kyllähän niillä sumareilla ne lähipenkat ja tien reunat näkee paremmin, mutta jos sen varassa pitäisi pimeällä ajaa, niin huh-huh. En ajaisi ainakaan, jos ei puuttini makarohvia pitäisi ohimolla ja silloinkin hiiitaastii...  :)

Tuolloin kannattaisi vaihtaa jo umpiot, tarkistaa lampun kantaan tuleva virta/uusi johdot/releyttää tai käydä silmälääkärissä  ;).

JA jos sumarit näyttää 12 metriä, niin yli 35km/h tunnissa kovempaa en uskaltaisi ajaa. Tähän en edes laskenut n. sekunnin reaktiaikaa, koska silloin olisi huristeltu jo 20 metriä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Itse en ymmärrä sitä tuuninkia, että ajovalot pitää kalvottaa noilla värillisillä mahdollisimman tummilla kalvoilla :idiot2:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Autoracing  KL-varaosat