Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Itse en ymmärrä sitä tuuninkia, että ajovalot pitää kalvottaa noilla värillisillä mahdollisimman tummilla kalvoilla :idiot2:

 P> P> P> O0
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Anteeksi jos mä en ymmärrä miksi valkoinen valo pitää muuttaa kusenkeltaiseksi? En ymmärrä myöskään sitä täällä Keski-Suomessa miksi katuvalot ovat kusenkeltaisia? Oulussa ja Limingassa ne sentään on valkoisia ja mielellään vielä kirkkaita.

Itse olen ainakin huomannut, että nimenomaan valkoinen valo on miellyttävin sekä selvin silmälle.

Autoissa tuolle keltaiseksi muuttamiselle ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin heikentää valotehoa, sillä se on ainoa mittattava muutos.

Katuvaloissa keltainen väri johtuu valon tuottamistavasta (natrium höyry). Natrium valot tuottavat valoa per watti merkittävästi enemmän kuin elohopeahöyry-lamput.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suurpainenatriumlamppu
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pienpainenatriumlamppu

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valotehokkuus

Tosin tuossa valotehokkuus artikkelissa LED:n kohtaa täytyisi päivittää, sillä kehitys kehittyy.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Ei muuta kun sumarit+muut lisävalot päälle, että näkyy ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ei muuta kun sumarit+muut lisävalot päälle, että näkyy ;D
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tänään sain 30km matkalla Jyväskylässä laskettua 23 sumari Tero-Petteriä. Kirkas taivas eikä sumusta tietoakaan. Päivänvaloa oli ja sen jälkeen myös katuvalaistus.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Mitäs laki sanoo jos askartelen volvooni saattovalot? Äkkiseltään mietittynä ei kiinnosta ketään, kun ei niitä liikenteessä pysty käyttämään, mutta sitten taas lainsäädännössä on ennekin nähty mitä kummallisempia asioita.

Tarkotus siis laittaa sumuvalot viivereleellä (~10sek) palamaan, kun auton ovet lukitaan kaukosäätimellä.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Mitäs laki sanoo jos askartelen volvooni saattovalot? Äkkiseltään mietittynä ei kiinnosta ketään, kun ei niitä liikenteessä pysty käyttämään, mutta sitten taas lainsäädännössä on ennekin nähty mitä kummallisempia asioita.

Tarkotus siis laittaa sumuvalot viivereleellä (~10sek) palamaan, kun auton ovet lukitaan kaukosäätimellä.
Ei sano laki yhtään mitään noista saattovaloista, että senkus rakennat vaan.
Jäitä housuun!

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Milläs tavalla tuo nyt esim katsastuksessa todettaisiin? Ja onhan noita vastaavia systeemejä ihan tehtaalta uusissa autoissa.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Kysymällä ei häviä, kun viestin kirjoitukseen menevän ajan.  :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mä ota mielelläni vastaan keltaisilla ajovaloilla olevia autoja. Eivät häikäise niin ilkeästi.

Voisi kuvitella että ainakin muoviumpion pinnassa se keltainen kelmu aiheuttaa siihen muoviinkin pian tummumia. Näi muodikkaasti kellastetushan on nykyään tehty kelmulla eikä keltaisella polttimolla..

Mulla on muuten jossain sellainen H4 polttimoon laitettava lasihattu jolla sen saa muutettua keltaiseksi. :)

Autoissa tuolle keltaiseksi muuttamiselle ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin heikentää valotehoa, sillä se on ainoa mittattava muutos.

Katuvaloissa keltainen väri johtuu valon tuottamistavasta (natrium höyry). Natrium valot tuottavat valoa per watti merkittävästi enemmän kuin elohopeahöyry-lamput.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suurpainenatriumlamppu
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pienpainenatriumlamppu

https://fi.wikipedia.org/wiki/Valotehokkuus

Tosin tuossa valotehokkuus artikkelissa LED:n kohtaa täytyisi päivittää, sillä kehitys kehittyy.

Monimetallilampullahan saadaan aikaa valkoista valoa ja hyötusuhdekin on samoilla näppylöillä kuin natikoilla, mutta ovat lyhyikäisempiä.

Kaupunkialueilla käytetään kai joskus monimetallia ja keltaista kupua.

Mun mielestä kellertävä katuvalaistus on parempi kuin valkoinen. Se keltainen väri tekee jotenkin sen kontrastin valaisemattomaan alueeseen pehmeämmäksi, ja jotain samansuuntaista kai joku muukin ajattelee, koska esim yleensä led katuvaloissakin on käytetty jotain suotimia jolla valo on saatu vaaleankeltaiseksi, ja ledin kanssa tuo toimenpide ei tule mitenkään vahingossa, vaan se täytyy niihin tarkoituksella ja häviöstä huolimatta suunnitella.

Tuo ledin tehokkuus on ilmeisesti ajateltu virtalähteen kanssa. Siitä korkean hyötysuhteen ledmodulista ei ole iloa kun ei sitä sellaisenaan kuitenkaan voi sähköverkkoon kytkeä. Tai kai niitä periaatteessa voisi, jos laittaisi tasasuuntauksen ja hemmetisti niitä sarjaan, mutta värisevä valo olisi epämiellyttävä jonka lisäksi ensimmäisen ukonilman jälkeen siellä ei montaa lediä palaisi. Led pitää suojata todella huolellisesti jännitehäiriöiltä toisin kuin nuo perinteiset kursitinlamput, jotka luonnostaan suodattavat häiriöt.

Niko_S

  • Vieras
En kyllä itse ole huomannut valtavaa valotehon vähenemistä, vaikka on keltaiset ajovalot.

Polttimoina ovat Osram Silverstarit, jotka ovat valkoisemmat kuin perus H4, ja valoteho on myös oikeasti parempi, kuten valmistaja lupaa.
Tosin olivathan nuo jo vuoden vanhat, kun asensin "kusikalvot", joten voivat olla himmenneet.

Sitä paitsi ainakin oman kokemuksen mukaan keltaisempi valo auttaa pimeällä lumisella tiellä ajaessa, lumipenkan havaitsemista vs. valkoinen valo.

Tosin silmäaseman sivuilta poimittua:

Keltainen

- Keltaisen linssin läpi katsottaessa maailma kirkastuu, linssit toimivat hyvin harmaalla, sumuisella ja kostealla säällä.
- Voidaan käyttää monissa urheilulajeissa, kuten ammunnassa tai laskettelussa.
- Muuttaa myös värien sävyjä, jonka vuoksi väriä ei suositella esimerkiksi autoiluun.

Muuttaa tosiaan värien sävyjä.
Hailakan keltainen valo yrittää huonosti jäljitellä auringonvaloa (omista keltaisista ajovaloista tulee kuljettajan näkökenttään sellaista vaaleankeltaista valoa).

Valkoinen valo taas hieman haalistaa värejä, vaikka tuotettava valoteho olisi sama kuin keltaisemmassa valossa.

Itse en tosin ole vielä päättänyt omaa kantaa valojen värin suhteen, kun keltaista tuli kokeiltua ihan siksi, koska voin, ja pystyn laillisesti kokeilemaan.





 




Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
En kyllä itse ole huomannut valtavaa valotehon vähenemistä, vaikka on keltaiset ajovalot.

Silmillä sitä kirkkauden eroa et huomaa mitenkään, mutta luxi-mittari on lahjomaton.

Jokainen väliaineen rajapinta (ilma/lasi/kalvo/tms.) vähentää valaisimesta säteilevää valoa selkeästi. Ilmiötä voi hämmästellä, vaikka avaamalla auton sivu-ikkunan ja vertaamalla kumpi on silmällä kirkkaampi, taivas joka näkyy suoraan, vaiko lasin läpi näkyvä taivas.

Varsinkin kaikki suodattimet (värilliset kalvot) vähentävät intensiteettiä huomattavasti ns. jatkuvan spektrin valonlähteestä, jollainen halogeeni-polttimo on.

Polttimoina ovat Osram Silverstarit, jotka ovat valkoisemmat kuin perus H4, ja valoteho on myös oikeasti parempi, kuten valmistaja lupaa.
Tosin olivathan nuo jo vuoden vanhat, kun asensin "kusikalvot", joten voivat olla himmenneet.

Halogeeni-polttimo ei käytännössä himmene lainkaan, ennenkuin se sitten lopullisesti sammuu. Ja siinä on koko halogeeni-polttimon ideakin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Halogeenilamppu

Sitä paitsi ainakin oman kokemuksen mukaan keltaisempi valo auttaa pimeällä lumisella tiellä ajaessa, lumipenkan havaitsemista vs. valkoinen valo.

Tämä on enemmän psykologista, kuin optiikkaan perustuvaa, sillä lumi heijastaa kaikkea näkyvää valoa samalla tavalla.

Tosin silmäaseman sivuilta poimittua:

Keltainen
- Keltaisen linssin läpi katsottaessa maailma kirkastuu, linssit toimivat hyvin harmaalla, sumuisella ja kostealla säällä.
- Voidaan käyttää monissa urheilulajeissa, kuten ammunnassa tai laskettelussa.
- Muuttaa myös värien sävyjä, jonka vuoksi väriä ei suositella esimerkiksi autoiluun.

Ampujat käyttävät keltaisia laseja kontrastin suurentamiseksi, erottaakseen hahlon, jyvän ja maalitaulun osumapisteen mahdollisiman suurella kontrastilla.

Autoilussa värjätty valo tekee toisia asioita näkyvämmiksi ja toiset se sitten kadottaa kokonaan.
Kts. kuva, joka on jaettu keltaiseen värikanavaan (CMYK-menetelmällä). Kuvat kertonee pointistani enemmän kuin tuhat sanaa.

Kuva alkuperäisenä:


Keltaisena (keltainen värikanava):


Ja harmaasävyisenä (pelkkä intensiteetti):


Huomannet, miten keltaisessa värikanavassa harmaasävyisenäkin näkyviä asioita katoaa.


Muuttaa tosiaan värien sävyjä.
Hailakan keltainen valo yrittää huonosti jäljitellä auringonvaloa (omista keltaisista ajovaloista tulee kuljettajan näkökenttään sellaista vaaleankeltaista valoa).

Värilämpötila näet. Auringonvalon värilämpötila on 5500K ja halogeenin 3000K. Koska molemmista tulee valoa ns. mustankappaleen säteilylain perusteella, niin niiden spektraalinen vaste on samankaltainen, mutta halogeenissa se on punaisemmassa päässä, koska hehkulangan lämpötila on 2500 astetta matalampi, kuin auringon pinnan.

Valossa ja värien näkemisessä valon spektri on kaikkein tärkein kirkkauden lisäksi. Hehkulankaan perustuvissa valoissa spektri on tasainen, toisin kuin esim. natrium, loisteputki ja ledi valoissa. Jotka muokkaavat värien näkemistä melkoisesti.

Valkoinen valo taas hieman haalistaa värejä, vaikka tuotettava valoteho olisi sama kuin keltaisemmassa valossa.

Itse en tosin ole vielä päättänyt omaa kantaa valojen värin suhteen, kun keltaista tuli kokeiltua ihan siksi, koska voin, ja pystyn laillisesti kokeilemaan.

Ei valkoinen valo haalista värejä, vaan toistaa ne sellaisina kuin ne ovat.

Ihmisen silmä on herkkä intersiteetille (kirkkaus) ja se on loputakin se, millä ihminen näkee asioita.  Eli luksit siellä satojen metrien päässä ratkaisevat, näetkö asian vaiko et ja jokainen heikennys siihen lyhentää näkemismatkaa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Onko valojen sinisyydelle joku raja? Todella ärsyttävää kun tulee aika ajoin h*mmetin kirkkailla ja vielä pistävän sinisillä valoilla varustettuja koslia vastaan. Kerran jynksähti kulkuset prätkän tankkiin oikein kunnolla kun oli erittäin kova vauhtia ja sitten puiden välistä vilkkui sinistä ja tuli jotenkin huonosti jarrutettua.. Tai siis vauhti kyllä hidastui tehokkaasti mutta reidet ei ehtiny mukaan heti alkuun
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ei sitä sinisyyttä ole suoraan määrätty, mutta sinistä valoa saa käyttää ainoastaan pelastustoimi, sairaankuljetus, tulli, rajavartiolaitos ja Suuri ja Harmaa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Onkohan näissä nyt oikeasti valokuvio parantunut vai edelleen täyttä kuraa? http://www.valostore.fi/tuote/led_ajovalo_purelux_proserie_smart_led/

Ainakin tuulettimella ja erillisellä muuntajalla varustetut polttimot ovat olleet kirkkaita, mutta valokuvio on muuttunut kelvottomaksi.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Onkohan näissä nyt oikeasti valokuvio parantunut vai edelleen täyttä kuraa? http://www.valostore.fi/tuote/led_ajovalo_purelux_proserie_smart_led/

Ainakin tuulettimella ja erillisellä muuntajalla varustetut polttimot ovat olleet kirkkaita, mutta valokuvio on muuttunut kelvottomaksi.

Ledillä on niin kauan mahdotonta korvata halogeenipolttimoa, kunnes ledin valoa tuottava pinta on hehkulangan pinta-alainen. Siinä syy miksi ledi-polttimot pääosin tuottavat naurettavasta surku-hupaiseen olevia valokuvioita.

Näkyy tuossa H4 versiossa jo olevan yritystä oikeaan suuntaan.
Kovin ovat vain hintavia, että viitsisi edes harkita moisia hankkivansa, sillä kirkkauskin jää jälkeen halogeenille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo