KL-varaosat  Race.fi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12496
Kovin ovat vain hintavia, että viitsisi edes harkita moisia hankkivansa, sillä kirkkauskin jää jälkeen halogeenille.
Paljonko irtoaa lumeneja halogeenista?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Paljonko irtoaa lumeneja halogeenista?

Osram ilmoittaa jokaiselle auton H4 halogeenipolttimolle  1650/1000 lm, mutta olisihan se hitusen outoa, että luksimittarin mukaan himmeämpi extra life polttimo antaisi saman valovirran kuin night breaker.

Edit:

Noille H4:lle kun antaa 10% enemmän jännitettä kuin testausjännite (13,2V), kirkkaus kasvaa 40%.

Tuo valovirta (lumenit) ilmoitetaan myös täsmälleen samalla arvolla kaikille xenon-polttimoille (3200lm).
« Viimeksi muokattu: 06.11.2015, 20:55:51 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12496
Osram ilmoittaa jokaiselle auton H4 halogeenipolttimolle  1650/1000 lm, mutta olisihan se hitusen outoa, että luksimittarin mukaan himmeämpi extra life polttimo antaisi saman valovirran kuin night breaker.
Noissa melkein samat tehot kuin uusien autojen LED valoissa. Niissäkin valovirta jää alle 2000lumen vaikka kuinka niitä hypetetään.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Ei sitä sinisyyttä ole suoraan määrätty, mutta sinistä valoa saa käyttää ainoastaan pelastustoimi, sairaankuljetus, tulli, rajavartiolaitos ja Suuri ja Harmaa!

Nyt pakko inistä. Sairaankuljetusta ei ole ollut viimeiseen kymmeneen vuoteen. Uudet asetukset sun muut härdellit tullu niin on muuttunut Ensihoidoksi.. Jos nimike on sairaankuljettaja niin on huonompi palkkakin kuin ensihoitajalla. :P.. Eipä mulla muuta.. Kerran sanoin töissä sairaankuljettaja niin meidän kenttäjohtaja räjähti kaikista henkseleistä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Noissa melkein samat tehot kuin uusien autojen LED valoissa. Niissäkin valovirta jää alle 2000lumen vaikka kuinka niitä hypetetään.

Halogeenin käyttöhän ei enää nykyisin puolla enää mikään muu kuin hinta!

Nimittäin tuolla 129,- hinnalla saa vaikka Osram silverstar polttimoita 8 paria (mätänet), joten niitä polttelee vähintään (3h päivässä) peräti 5 vuotta ja 1 kuukauden (Tc elinikäodotteella laskettuna), eli 5600 tuntia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nimittäin tuolla 129,- hinnalla saa vaikka Osram silverstar polttimoita 8 paria (mätänet), joten niitä polttelee vähintään (3h päivässä) peräti 5 vuotta ja 1 kuukauden (Tc elinikäodotteella laskettuna), eli 5600 tuntia.

Multa saa 4 sarjaa H4 polttimoita 30 eurolla  ;). Jäi ylimääräiseksi, kun myin tuon ykköskoppaisen skeidan pois.
http://www.tori.fi/keski-suomi/H4_polttimoita_8kpl_mm__Night_Breaker_plus_22664881.htm?ma=1
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kun olen kyyläillyt noita TM:n tekemiä valaisin mittauksia autoista, niin minusta on suunnaton pettymys, ettei nyky-autojen pitkät valot meinaa kantaa pitkillä edes sitä 150m matkaa, vaikka kehitys on kehittynyt. Lähivalot sitten vastaavasti valaisevat jopa 100m.

Tosin syynä taitaa olla pitkälti muotoilu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kun olen kyyläillyt noita TM:n tekemiä valaisin mittauksia autoista, niin minusta on suunnaton pettymys, ettei nyky-autojen pitkät valot meinaa kantaa pitkillä edes sitä 150m matkaa, vaikka kehitys on kehittynyt. Lähivalot sitten vastaavasti valaisevat jopa 100m.

Tosin syynä taitaa olla pitkälti muotoilu.

Samaa olen itse ihmetellyt, kun lukenut noita autojen testejä ja varsinkin valo sellaisia. Hyvä esimerkki on vaikka uusi Skeidan octavia johon on unohdettu raksia xenonit. Halogeenipitkät on vain sellainen kellertävä lisäkeila, joka ei näytä mihinkään (Vaikka olisi lähivaloissa xenonit).

Onneksi nuo saa korjattua lisävaloilla, että näkee  ;). Toki jonkun euronhan se maksaa, mutta näkeminen on priceless...Enkä viitsi mitään valovahvistimia noihin orkkispitkiin ruveta ähräämään.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Lasertekniikan halventumista odotellessa. Kunhan Valeo, AL, Bosch ja kumppanit alkavat kilpaa niitä kehittelemään. Toki varmaan Osramilta ja Philipsiltä niihin itse laserit tulee. Onkohan nämä Audin ja BMW:n laserit ihan omaa kehittelyä ???
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
TM:ssähän juuri oli lisäpitkien vertailu, jossa oli myös led-lisäpitkiä mukana.

Selasin lehden vasta, joten ei nyt suurempaa muistikuvaa testistä jäänyt...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
TM:ssähän juuri oli lisäpitkien vertailu, jossa oli myös led-lisäpitkiä mukana.

Selasin lehden vasta, joten ei nyt suurempaa muistikuvaa testistä jäänyt...

No shit ;). Toisessa topic:sssa tuosta väännetty pari päivää.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
TM:ssähän juuri oli lisäpitkien vertailu, jossa oli myös led-lisäpitkiä mukana.

Selasin lehden vasta, joten ei nyt suurempaa muistikuvaa testistä jäänyt...

Oli itseasiassa ledlisäpitkien vertailu, eli ei siellä muunlaisia valoja ollutkaan kuin led valoja.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Oli itseasiassa ledlisäpitkien vertailu, eli ei siellä muunlaisia valoja ollutkaan kuin led valoja.

Oli siinä 4 vai 5 xenon lisäpitkää.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Oli siinä 4 vai 5 xenon lisäpitkää.

Edellisen vertailun top 4 (tjsp) oli painettu myös uuteen lehteen, mutta ne eivät olleet mukana, vain vanha tulos oli kerrottu. Mainitsivat että uuden testin tulokset ovat vertailukelpoisia vanhan kanssa.

E: Tarkemmin muisteltuna, taisikin olla niin että valokuviopiirros on vertailukelpoinen, ei testitulos.. En nyt tähänhätään voi tarkistaa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Edellisen vertailun top 4 (tjsp) oli painettu myös uuteen lehteen, mutta ne eivät olleet mukana, vain vanha tulos oli kerrottu. Mainitsivat että uuden testin tulokset ovat vertailukelpoisia vanhan kanssa.

E: Tarkemmin muisteltuna, taisikin olla niin että valokuviopiirros on vertailukelpoinen, ei testitulos.. En nyt tähänhätään voi tarkistaa.

Valot oli vertailukelpoisia ja pisteytys oli sama ja xenonit oli myös arvostelutaulukossa. Valitettavasti en ota enään penalttyä edes linkistä juttuun ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

RallyBaron  Samppasport