Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585297 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
No shit ;). Toisessa topic:sssa tuosta väännetty pari päivää.

Jaaha, ei näkynyt tässä topicissa ja ajattelin ettei kukaan ole huomannut.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Tuota tm velo vertailua kun luki niin jäi miettimään että miten ne autotehtaat ei saa led valoista hyviä kun tarvikevalot alkaa olemaan hyviä. Tietty kustannukset pitää olla kurissa koska ei haluta esim. pesureita laittaa. Se rajoittaa valojen tehoa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei kaukovalot tarvii pesureita. Lähivaloja heikennetään siksi ettei tarvitse pesuria laittaa.

Kaukovaloihin ei viitsitä panostaa, kun siihen ei ole tarvetta. Asiakkaita ei kiinnosta kaukovalot. Me ollaan täällä niin pieni markkinaosuus että ketään ei kiinnosta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Mä olenkin joskus miettinyt että mites muualla maailmassa (esim. keski Juurooppa) tuo pitkien ja lisävalojen käyttö? Vai ollaanko myö pohjosen metsäläiset ainoita ketkä niitä varsinaisesti käyttää?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mä olenkin joskus miettinyt että mites muualla maailmassa (esim. keski Juurooppa) tuo pitkien ja lisävalojen käyttö? Vai ollaanko myö pohjosen metsäläiset ainoita ketkä niitä varsinaisesti käyttää?

Taisi TM:ssa olla juttua, että markkinat on pienet ja että lisäpitkiä (ei työvaloja) menisi pohjoismaihin, australiaan ja pohjois-amerikkaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ei kaukovalot tarvii pesureita. Lähivaloja heikennetään siksi ettei tarvitse pesuria laittaa.

Kaukovaloihin ei viitsitä panostaa, kun siihen ei ole tarvetta. Asiakkaita ei kiinnosta kaukovalot. Me ollaan täällä niin pieni markkinaosuus että ketään ei kiinnosta.

Esimerkiksi Saksassa on paljon enemmän pimeitä maanteitä ja autobaanoja ihan suurien kaupunkienkin sisällä. Ei sinällään ihmetytä, että saksalaiset kehittävät laservaloja yms.

Olen usein ihmetellyt miten Suomessa on niin hemmetisti katuvaloja, johtuuko teollisuudesta, jolloin sähköä meni öisin katuvaloihin ja päivällä teollisuuteen eikä tarvinnut sammutella sähkövoimalaitoksia.

Toisaalta on paljon liikennettä ja ei voi perinteiset pitkät päällä paljon sohia, ei siis ihme, että dynaamiset kaukovalotkin on heillä saatavilla.

Täällä köyhien maassa jää tietenkin ne kalliemmat lisäherkut ostamatta ja näillä prolevaloilla ei sitten niin hyvin näe.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eilen tuli nähtyä Suolahdessa kunnon Tero-Petteri. Oli vaihtanut takarekisterikilvenvalot sinisiksi led:ksi (V50 volvo).

Sitten tänään sumarispedet valaistulla tieosuudella vaikkei vettä satanut saati ollut minkäänlaista sumua.  :facepalm:
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Esimerkiksi Saksassa on paljon enemmän pimeitä maanteitä ja autobaanoja ihan suurien kaupunkienkin sisällä. Ei sinällään ihmetytä, että saksalaiset kehittävät laservaloja yms.

Olisin hitusen erimieltä pimeästä euroopasta!  :pomo:



Olen usein ihmetellyt miten Suomessa on niin hemmetisti katuvaloja, johtuuko teollisuudesta, jolloin sähköä meni öisin katuvaloihin ja päivällä teollisuuteen eikä tarvinnut sammutella sähkövoimalaitoksia.
Ihan pimeän ajan pituudesta veikkaisin valojen määrän johtuvan, sillä meillä valoisan ajan pituus on jotain aivan muuta kuin saksassa joulukuussa.

Mucnhenissa 22.12 päivän pituus on 8 tuntia 21 minuuttia ja hämärä päälle. Kouvostoliitossa päivällä em. päivänä on pituutta 5 tuntia ja 22 minuuttia.

Vaikka meillä palaa valot öisin kaupungeissa, niin sähkönkulutus romahtaa todella radikaalisti yöllä. Yön ja päivän kulutuksen erotus on luokassa 2 500 MW mikä vastaa suurempaa muutosta kuin OL3 tulee joskus tuottamaan sähköä.

Intensiiviset kuluttajat käyttävät mielellään yöllä sähköä, koska se on silloin halvinta. Muutenkkin energiaintersiivinen teollisuus pyörii kyllä 24/7 tahdilla.

Suomen kaikkien katuvalojen sähkönkulutus on aika hyttysen papana itämeressä kaikkiaan.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Hyvinkin mahdollista, että talven pimeydestä asia johtuu.

Asiasta ei vissiin historiikkia tai tutkimuksia ole? :)

Paljonkos se pimeän ajan ero on kumulatiivisena koko vuoden yli jos vertaa vaikkapa Tampere vs. München?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Eilen tuli nähtyä Suolahdessa kunnon Tero-Petteri. Oli vaihtanut takarekisterikilvenvalot sinisiksi led:ksi (V50 volvo).

Sitten tänään sumarispedet valaistulla tieosuudella vaikkei vettä satanut saati ollut minkäänlaista sumua.  :facepalm:
Ja sumareita ei SAA käyttää taajamassa, vaikka olis minkämoinen sumu tai sade. :idiot2: :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Ja sumareita ei SAA käyttää taajamassa, vaikka olis minkämoinen sumu tai sade. :idiot2: :hello:

Tästäkin on keskusteltu. Minäkin luulin noin, mutta ilmeisesti tota ei ole mitenkään noin rajattu..
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ja sumareita ei SAA käyttää taajamassa, vaikka olis minkämoinen sumu tai sade. :idiot2: :hello:

Siis MITÄ?!!   :o :o

Kannattaa lukea se tieliikennelaki joskus lävitse.....   :facepalm:

Lainaus
36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

Kyseinen pykälä ei rajoita millään muotoa paikkoja, missä sumuvaloja saa käyttää!  :pomo:


Hyvinkin mahdollista, että talven pimeydestä asia johtuu.
Asiasta ei vissiin historiikkia tai tutkimuksia ole? :)
Paljonkos se pimeän ajan ero on kumulatiivisena koko vuoden yli jos vertaa vaikkapa Tampere vs. München?

Kesällä Suomessa on valoisampaa suurimman osan vuorokaudesta kuin Munchenissa, mutta kumulatiivisesti Suomessa on enemmän tunteja joillon aurinko on horisontin takana.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Kesällä Suomessa on valoisampaa suurimman osan vuorokaudesta kuin Munchenissa, mutta kumulatiivisesti Suomessa on enemmän tunteja joillon aurinko on horisontin takana.

Tarkoitatko ihan oikeasti tätä? Vai tarkoititko auringon säteilyä tai auringonpaistetta (pilvet siis voi estää?).

Mitä kauempana päiväntasaajasta on, sitä enemmän edes osa auringosta on horisontin yläpuolella.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Yksi syy suomen taajaan katuvaloverkkoon voi olal ihan sellainen että suomessa suhteellisen harvaan liikennöity tie katsotaan helpommin valaisemisen arvoiseksi, kun liikennettä on yleisestikin ottaen paljon vähemmän. Keskieuroopassa sellainen vähemmän liikennöity tie katsotaan niin vähän käytetyksi ettei valaistuksessa ole järkeä, kun vertailukohtana on niin paljon suuremmat liikennevirrat.

Osittain tialneeseen varmasti vaikutta myös se että Suomessa ajetaan useampi kk normaali aamu- ja iltapäivätyömatka liikenne pimeässä, keskieuroopassa se on kuitenkin huomattavasti rajoitetumman ajan, ja useimmiten muutenkin vain toine suunta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Kun kaupasta saa X-Vision Dominatoreita ja NBB Alphoja, on tievalaistuksessa vähän vaikea nähdä muita etuja kuin kevyen liikenteen etu.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

 

KL-varaosat  Race.fi