Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585271 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mutta aika heikko on saatavuus näemmä moponetissä.
Niin ja tommosen väsää elektroniikkaan hieman enempi perehtynyt hemmo, mutta tohon hintaan ei paljon ite kannata alkaa kasaileen.

Totta, tuohon hintaan ei kannata väsäillä paljoakaan, ellei harrastuneisuuttaan halua.

Heikko saatavuus johtuu siitä, että tuote poistuu markkinoilta.  Veikkaisin syyksi sitä, ettei tuo taida täyttää alkeellisimpiakaan EMC-vaatimuksia....   :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Totta, tuohon hintaan ei kannata väsäillä paljoakaan, ellei harrastuneisuuttaan halua.

Heikko saatavuus johtuu siitä, että tuote poistuu markkinoilta.  Veikkaisin syyksi sitä, ettei tuo taida täyttää alkeellisimpiakaan EMC-vaatimuksia....   :-[

Mulla toimi moitteetta kaksi vuotta tuo H4-sarja ja olin tyytyväinen eikä periaatteessa ollut laiton  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Valojen relytys ja moottorin maiden läpikäynti on erittäin suositeltava toimenpide valojen tehostamiseksi iäkkämmässä ajoneuvossa.

Bilteman relesarja on ihan hyvä, jos ei suoraan niin ainakin lähtökohdaksi. Volvossa ollut nyt moinen kaksi vuotta ja nyt alkaa näkymään väsymisen merkkejä (johdot kovat ja releet lämpenee, valot kellastuneet).

Fiattiin tein vaikeimman kautta, eli itse. Kuusi valoa (2x lyhyt, 4x pitkä), kuusi relettä ja kuusi sulaketta. Valoille meneevirta 4,5 neliön johtoa myöden ja herätteet kulkee 2,5 neliön johtoa myöden (tämä siksi että sattui olemaan). Sarja on tehty niin, että kytketään auton oman johtosarjan ja umpion "väliin", oma johtosarja pysyy koskemattomana ja auto on parissa minuutissa muutettavissa takaisin orkkikseksi.

2,5 neliöinen johto riittäisi oikein hyvin. Tuo oma sarja on mitoitettu ääliömäisen yliampuvasti 1200W jatkuvalle virralle. Tämä siksi että oli tarkoitus tehdä sarja jonka voi kierrättää seuraavaankin autoon (tällähetkellä 330w valotehoa käytössä, ensitalveksi nousee yli 500w).

Mutta kannattaa tosiaan muistaa että pelkkä valojen releytys ei välttämättä riitä vaan kannattaa huolehtia myös moottorin/laturin kunnollisesta maasta ja plussasta. Fiatissa jäi ajanpuutteen vuoksi tekemättä moottorille lisämaata ja sen huomaa kun vaihtaa pitkille (laturi valittaa ja maakaapeli lämpenee).

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
https://www.motonet.fi/fi/tuote/500988/H4-Umpiopari-5x7-FF-heijastin  Itse laiton king cabbiin nuo, yllätävän hyvät valoteholtaan, olikohan polttimot osram coolbluet omissa umpioissa ja umpiot tais olla siriukset merkiltään  :) ja tosin myös releytin valot kun  polttimon kannalle ei tullu ku joku 12v, nyt sen 13.8v eron huomas  :o
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mulla toimi moitteetta kaksi vuotta tuo H4-sarja ja olin tyytyväinen eikä periaatteessa ollut laiton  ;)

Ei se laiton olekkaan (tiettävästi) mutta nuo EMC asiat eivät ole todennäköisesti kunnossa tai sitten niissä on ollut niin pirusti vikoja, että niiden myynti lopetetaan.

Kuten volvertti sanoi, lampun kannalle tuleva jännite on pirun tärkeää umpioiden kunnon lisäksi.

Ja muistini mukaan ne L200:n valot vakiona eivät olleet aivan älyttömän hyvät, koska niille tuli jotain 12,4V ihan uutenakin. Releistin aikoinaan moisen ja kyllä niillä vakio-valoillakin alkoi näkemään lähelle, mutta lisäpitkät olivat pidemmälle näkemistä varten tarpeen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ei se laiton olekkaan (tiettävästi) mutta nuo EMC asiat eivät ole todennäköisesti kunnossa tai sitten niissä on ollut niin pirusti vikoja, että niiden myynti lopetetaan.

CE-Hyväksyntä oli ja selvästi esillä katsastuksessa, että nuo näkyi sekä hyväksynnät eikä ikinä mainittu mitään (Ei toki tee sen laillisempaa jos olivat laittomat). Enkä ikinä jaksanut tuon suhteen ottaa selvää ovatko lailliset vai laittomat, koska pienempi paha kuin kiinaxenonit rihlatussa halogeeniumpiossa  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Emännän ex e34 jatkeeseen tein relytyksen 6neliön piuhoilla... ;D(sattui olemaan ylimääräistä) Hieman liioitellusti.
Hehkuiksi nightbreikkerit, ja valo tuli. Vanhat oli niin surkeat, että en uskaltanut antaa emännän ajaa pimeällä. piuhoihin hävisi muistaakseni vain noin 2.5volttia... :2funny:
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Slerbahuuli

  • Vieras
Mutta se on yhdensortin itsemurhayritys jos releytetään vain pitkät. :D

Mulla aikanaan eräässä pikkukinnerissä oli keulalla Hella Rallit 100w polttimoilla ja kunnon kaapelilla releytetty ne + auton omat pitkät. Lyhyet olivat orkinaaleilla -81 vuoden johdoilla.

Ihan täys pimeys koitti kun vaihtoi pitkiltä lyhyille. :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
piuhoihin hävisi muistaakseni vain noin 2.5volttia... :2funny:

 :o :o :o :o


10% jännitteen tippuminen tiputtaa valotehoa vaatimattomat 40% ja päinvastoin.  8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
:o :o :o :o


10% jännitteen tippuminen tiputtaa valotehoa vaatimattomat 40% ja päinvastoin.  8)
Fiatissa tuli 10,2 ja 10,9 volttia lyhyille/pitkille ennen releitä...

Paljonkos se tiputtaa? ;D

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Fiatissa tuli 10,2 ja 10,9 volttia lyhyille/pitkille ennen releitä...

Paljonkos se tiputtaa? ;D

Kynttilöillä näkisi paremmin tai taskulampulla  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
:o :o :o :o


10% jännitteen tippuminen tiputtaa valotehoa vaatimattomat 40% ja päinvastoin.  8)

Juu, on tuo huonoimpia mitä on tullut mitattua. Ei olis uskonut, että e34sessa voi olla noin hyvät valot, mitä ne oli releytyksen jälkeen. Ennen sitä ei juuri pimeällä märällä asfalttitiellä huomannut oliko valot päällä vai ei...
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Fiatissa tuli 10,2 ja 10,9 volttia lyhyille/pitkille ennen releitä...

Paljonkos se tiputtaa? ;D

Ööööö....   Piti ihan mitata luksimittarilla mitä tapahtuu oikeassa polttimossa....

H4 (osram bilux) tuottaa mittapää 10cm etäisyydellä polttimosta
10,3V * 53 000 Lux
12V   *  87 000 Lux
13,2V * 115 000 Lux
13,8V * 131 000 Lux

  :o :o

Erohan on ääripäillä "vaatimattomasti" vain 4dB, eli 2,47 kertainen....    :2funny: :2funny:

Mietippä ihan itse miten paljon se valojen kantama lisääntyy, jos vaikkapa 5Lux raja on 40m päässä ja 2,16 kertaistat valotehon. Valojen 5 Lux raja pomppasi kertalaakista metreissä ihan mukavasti.

10,3V jännitteellä polttimo on hyvin lähellä hyvän kynttilän kirkkautta.


CE-Hyväksyntä

CE = China Export. Eli pelkkä valmistajan vakuutus siitä, että laite on määräykset täyttävä.

Enkä ikinä jaksanut tuon suhteen ottaa selvää ovatko lailliset vai laittomat, koska pienempi paha kuin kiinaxenonit rihlatussa halogeeniumpiossa  ;).
Samaa mieltä ja lailliset, ellei Luksiraja valojen kirkkaudessa ylity.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo

CE = China Export. Eli pelkkä valmistajan vakuutus siitä, että laite on määräykset täyttävä.


CE = Conformité Européenne. Eli pelkkä valmistajan vakuutus siitä, että laite on määräykset täyttävä.

The Commission is aware that there exists the misconception attributing CE marking the meaning ‘Chinese export’. The Commission is not aware of the existence of a ‘China export mark’ but considers that the mark the Honourable Member refers to constitute the CE marking as foreseen in the European legislation without, however, respecting the dimensions and proportions prescribed therein.

The Commission is aware that CE marking, like any other mark, is misused, e.g. CE marking is affixed to products which do not fulfil the requirements and conditions for its affixing or it is affixed to products for which the affixing is not foreseen. There are also cases where, whilst the product is in compliance with the applicable requirements the CE marking itself does not respect the formal requirements, namely the form of the CE marking or the dimensions and proportions prescribed in the legislation.

The Commission considers market surveillance to be the crucial element to prevent CE marking from being misused. According to the principle of subsidiarity market surveillance is primarily a task of the Member States. Products bearing CE marking although they do not comply with the applicable requirements must be identified by the national competent authorities and subsequently be withdrawn from the market.

As market surveillance does not work on a uniform level throughout the EU the Commission deems it necessary to establish a comprehensive Community legislative framework in order to ensure coherent market surveillance. The Commission, therefore, proposed a draft Regulation setting out the requirements for market surveillance relating to the marketing of products(1). This draft Regulation aims at strengthening market surveillance for industrial products and making it more effective and more efficient in all Member States, consumer goods already being covered by the General Product Safety Directive(2). The proposal sets out minimum requirements in terms of resources and surveillance activities and establishes cooperation and information obligations between authorities, both on a national level and across borders. Furthermore, it will establish an obligation for Member States to execute appropriate checks on the characteristics of a product on an adequate scale before it is released for free circulation. In addition it will introduce the possibility for national authorities to destroy non-compliant products. It also provides for the legal basis for Member States to impose sanctions in the case of misuse which should serve as a deterrent. However, it is up to Member States to actually use this power.

The Commission is in constant discussion with Chinese authorities in order to ensure that Chinese exporters respect Community legislation.

The Commission has already initiated the procedure to register CE marking as a Community collective trademark. National market surveillance authorities will have an additional means to take legal action against manufacturers providing non-compliant products and misusing CE marking. In addition, economic operators/competitors will be entitled to bring proceedings for infringement and to claim for compensation.


« Viimeksi muokattu: 16.02.2016, 11:37:55 kirjoittanut Rodion »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
CE = Conformité Européenne. Eli pelkkä valmistajan vakuutus siitä, että laite on määräykset täyttävä.

Et nyt hokannut vitsiä!  ???

Tarkoitin tuolla juuri sitä, että se on juurikin se China Export -hyväksytty.

Jos tuo CE-tarkoittaisi jotain oikeata vakuutusta, niin Marek-rekisteri olisi tyhjä!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez