Autoracing  KL-varaosat

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585298 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
CE vs. Chine Export :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Et nyt hokannut vitsiä!  ???

Tarkoitin tuolla juuri sitä, että se on juurikin se China Export -hyväksytty.

Jos tuo CE-tarkoittaisi jotain oikeata vakuutusta, niin Marek-rekisteri olisi tyhjä!

No en hokannut, kun tuosta tekstistäsi joku raukka voi luulla, että on olemassa virallinen China Export -merkki (sen sijaan että sellaisia jotkut lätkii miten sattuu).

Ja aika kalliiksi tulisi, jos jokainen kuluttajille myytävä kappale olisi erikseen testattu ja todettu sertien mukaiseksi :) Tähän tapaan:


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
No en hokannut, kun tuosta tekstistäsi joku raukka voi luulla, että on olemassa virallinen China Export -merkki (sen sijaan että sellaisia jotkut lätkii miten sattuu).

Ja aika kalliiksi tulisi, jos jokainen kuluttajille myytävä kappale olisi erikseen testattu ja todettu sertien mukaiseksi :) Tähän tapaan:

Tuo kansallinen tyyppihyväksyntä poistui 1995, jolloin asiassa meneteltiin niin, että laiteesta (vaikkapa sähkö- tai radioleite) lähtettiin maahantuojan toimesta mallikappaleet (radiolaite) Telehallintokeskukselle (nyk. Viestintävirasto) tai sähkölaitteesta Tukes:lle.

Jotka sitten tutkivat laitteen ja totesivat sen vastaavan vaatimuksia, jolloin laite sai myyntiluvan Suomessa ja tuli merkityksi rekisteriin tyyppihyväksyttävänä tuotteena. Jos vaatimuksia ei täytetty, myyntilupaa ei herunut.

Tuon jälkeen asiaa valvottiin satunnais-otannalla myytävistä tuotteista ja jos puutteita havaittiin, toimittiin kuten nyt, eli myyntikieltoa tai tuotteen markkinoilta poisto.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Tuo kansallinen tyyppihyväksyntä poistui 1995, jolloin asiassa meneteltiin niin, että laiteesta (vaikkapa sähkö- tai radioleite) lähtettiin maahantuojan toimesta mallikappaleet (radiolaite) Telehallintokeskukselle (nyk. Viestintävirasto) tai sähkölaitteesta Tukes:lle.

Jotka sitten tutkivat laitteen ja totesivat sen vastaavan vaatimuksia, jolloin laite sai myyntiluvan Suomessa ja tuli merkityksi rekisteriin tyyppihyväksyttävänä tuotteena. Jos vaatimuksia ei täytetty, myyntilupaa ei herunut.

Tuon jälkeen asiaa valvottiin satunnais-otannalla myytävistä tuotteista ja jos puutteita havaittiin, toimittiin kuten nyt, eli myyntikieltoa tai tuotteen markkinoilta poisto.

Aukkojahan tuossakin on, vaikka nopeasti ajatellen onkin tehokkaampi tapa kuin nykyinen deklaraatio.

Ja en siis nyt CE-merkinnän suhteen levittäisi vitsiä, että se tarkoittaa Chinese Export. Suomessakin monet valmistajat tuota käyttävät ihan rehellisesti eikä minään vitsinä.

Mutta tosiaan jos jostain pingpong-tehtaasta tilaa härpäkkeen, jossa on CE-merkki, saa kyllä olla aika kriittinen :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ajatus: jos laittaisin lisäpitkien umpioon h4 kannat ja polttimot niin saisin varmasti kunnolliset lyhyetkin. Vaan onko ne liian tehokkaat sitten ne lyhyetkin lisäpitkän heijastimella, häikäisee vastaantulijat? Toisaalta samalla heijastimellahan se h4 on aina pitkä ja lyhyt.

Jos välttämättä haluat lisälähivalot, niin osta H4 lisävalot, esim motonetissä nuo: https://www.motonet.fi/fi/tuote/484019/H4-ajovalolyhtyparkki-o149mm nuo ovat kuitenkin suunniteltu nimenomaan lähi ja kaukovalokäyttöön. 10 vuotta vanhemmassa autossa ne olisivat jopa täysin lailliset.

Kannattaa kuitenkin aloittaa vaihtamalla uudet umpiot ja releytyksellä.

Yksi kysymys miksi et vain aja ajovalot päällä? Eikait halogeenipolttimot nyt, niin paljoa kulu tai vaihtaminen ole hankalaa?

Mun mielestä suurempi ongelma on heijastimen mustuminen kuin polttimoiden palaminen. Erityisesti kesäkuumalla jossain kaupunkiajossa heijastimen lämpötila nousee melko julmaksi siitä lampun yläpuolelta, juuri siltä alueelta joka on kaikkein tärkein lähivalojen kannalta. Perinteisellä ainavalotpäällä autolla jossain 50tkm kohdalla on heijastin jo ihan selvästi pilalla lampun yläpuolelta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Eikös se ollu niin, että H4 lisävaloja ei enää jonkun tietyn päivämäärän jälkeen saa asentaa edes noihin vanhoihin ropiskoihin?  Siis kahdentaa päävaloja. Tosin mistä sitä tietää, jos sanoo, että aina ne on siinä olleet.

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
1.1.1980 jälkeen on lähivalojen kahdentaminen ollut kiellettyä, koskee myös töningTero-Pettereitä.
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Slerbahuuli

  • Vieras
Mutta, vaikkapa 90-luvun auton keulaan saa asentaa H4 lisävalot, mikäli kytkee omat lyhyet pois käytöstä, kö?

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Käsittääkseni kyllä.
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Ihmettelin pimeällä motarilla, miten kovasti takana ajavan valot häiritsi, vaikka ajoi ihan kohtalaisen turvavälin päässä. Kyllästyin siihen lopulta ja hidastin vauhtia niin paljon, että menisi ohi. Menihän se ja auto oli uusi XC90 ledivaloilla...

Ennenkin olen huomannut, että ainakin uusissa E-Mersuissa ledivalot häikäisee normaalia enemmän, mutta tuo XC90 oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Jos tuollaiset valot on sallitut, niin ei ole monilla jälkiasennus xenon-tero-pettereillä mitään hätää.

Asiasta kukkaruukkuun. Aiemmassa autossa Night Breakerit kesti hyvin. Tai no auto ehti olla vain reilun vuoden, mutta sen aikaa kestivät, vaikka siinä ajovalot paloi aina virran ollessa päällä ja näkyvyys oli hyvä. Nykyisessä hybridissä polttimoparin joutuu uusimaan noin 5tkm välein, vaikka päiväajovaloina on erilliset ledit. Mittasin siis jännitteen polttimon kannalta ja oli 14,7 V! Sen verran on etenkin toisen puolen vaihto kätilön hommaa, että NB:t sai nyt jäädä. No, noilla jännitteitä näkyy hyvin kyllä ihan normi polttimoillakin  ::).

Eikä kyllä kiinnostaisi tota tahtia panostaa halogeenipolttimoihin hinnankaan puolesta. NB tai vastaava polttimopari kun maksaa tuohon 40-50 euroa. Eli keskimääräisellä ajomäärällä pari sataa vuodessa. Hullun hommaa olisi se.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Ihmettelin pimeällä motarilla, miten kovasti takana ajavan valot häiritsi, vaikka ajoi ihan kohtalaisen turvavälin päässä. Kyllästyin siihen lopulta ja hidastin vauhtia niin paljon, että menisi ohi. Menihän se ja auto oli uusi XC90 ledivaloilla...

Ennenkin olen huomannut, että ainakin uusissa E-Mersuissa ledivalot häikäisee normaalia enemmän, mutta tuo XC90 oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Jos tuollaiset valot on sallitut, niin ei ole monilla jälkiasennus xenon-tero-pettereillä mitään hätää.
Ne voi häikäistä kun noissa uusissa alkaa olemaan sitä kaukovaloautomatiikkaa. Eli käytännössä aina pitkät päällä ja auto koittaa kameran perusteella rajata valokuviota.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Ne voi häikäistä kun noissa uusissa alkaa olemaan sitä kaukovaloautomatiikkaa. Eli käytännössä aina pitkät päällä ja auto koittaa kameran perusteella rajata valokuviota.

Aamuvuorossa uus eemeli mese automatiikalla tulee usein vastaan aamuyöstä. Monta kertaa tuli samassa kohtaa ylämäessä vastaan ja häikäs ihan järjettömästi. Pari kertaa annoin valohoitoa ja kuski moikkas anteeks pyytävästi.
Nykyään ei häikäse ja valot "vaihtuu" selvästi. Ilmeisesti ei käytä enää automaatti asentoa kun ei toimi kunnolla jossain paikoissa.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Asiasta kukkaruukkuun. Aiemmassa autossa Night Breakerit kesti hyvin. Tai no auto ehti olla vain reilun vuoden, mutta sen aikaa kestivät, vaikka siinä ajovalot paloi aina virran ollessa päällä ja näkyvyys oli hyvä. Nykyisessä hybridissä polttimoparin joutuu uusimaan noin 5tkm välein, vaikka päiväajovaloina on erilliset ledit. Mittasin siis jännitteen polttimon kannalta ja oli 14,7 V! Sen verran on etenkin toisen puolen vaihto kätilön hommaa, että NB:t sai nyt jäädä. No, noilla jännitteitä näkyy hyvin kyllä ihan normi polttimoillakin  ::).

Eikä kyllä kiinnostaisi tota tahtia panostaa halogeenipolttimoihin hinnankaan puolesta. NB tai vastaava polttimopari kun maksaa tuohon 40-50 euroa. Eli keskimääräisellä ajomäärällä pari sataa vuodessa. Hullun hommaa olisi se.

Osta suosiolla ne osram halogeenit joilla on 3 vuoden takuu. Nuo NB kesto ei ole mikään häävi.

Ai niin motonetissä hekutettiin vuoden takuuta myös polttimoille  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Aamuvuorossa uus eemeli mese automatiikalla tulee usein vastaan aamuyöstä. Monta kertaa tuli samassa kohtaa ylämäessä vastaan ja häikäs ihan järjettömästi. Pari kertaa annoin valohoitoa ja kuski moikkas anteeks pyytävästi.
Nykyään ei häikäse ja valot "vaihtuu" selvästi. Ilmeisesti ei käytä enää automaatti asentoa kun ei toimi kunnolla jossain paikoissa.

Toisaalta ne eemelin kaksoisledit häikäisee ihan helvetisti myös ihan valaistuilla teillä, yms joissa selvästikään ei ole kaukovalot käytössä.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Toisaalta ne eemelin kaksoisledit häikäisee ihan helvetisti myös ihan valaistuilla teillä, yms joissa selvästikään ei ole kaukovalot käytössä.

Jotkut tosiaan tuntuu häikäisevän ihan jopa päivänvalossakin. Tiedä sitten onko noissa osassa säädöt pielessä..
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

 

Kulkukoira  Proturbo