Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack


Mutta jos päälle ajettu vielä väittää,että valot oli päällä.

Näkyisiko se sulakkeista , jos puhui paskaa.

Luulis sulakkeiden palavan,kun valot sammuu tolla tavalla.

Tuskin tollaista nyt tutkittaisiin,mutta jos olis kunnon kuolonkolari.
Se näkyy aika helposti jos polttimot särkyy kolarissa.
Voit itse kokeilla hajottaa polttimon jossa virta päällä, ja sitten sama polttimolle joka kylmänä.
Polttimon lanka hajoaa eritavalla (tai siis kylmän polttimon lanka säilyy lähes ehjänä)
Eli aika pikkujuttu poliisin tarkistaa.

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Se näkyy aika helposti jos polttimot särkyy kolarissa.
Voit itse kokeilla hajottaa polttimon jossa virta päällä, ja sitten sama polttimolle joka kylmänä.
Polttimon lanka hajoaa eritavalla (tai siis kylmän polttimon lanka säilyy lähes ehjänä)
Eli aika pikkujuttu poliisin tarkistaa.
Ei sitä ainakaan pitäisi pystyä näkemään sulakkeista, onko ollut päällä vai ei. Sulakkeen ei kuulu palaa kun polttimot palaa.

Ja jos kunnon mälli persuksiin tulee niin ei varmasti voi sanoa onko lamput olleet päällä vai ei.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Kyllä näkee siitä hehkulangasta onko se ollut päällä kolarissa. Jos kuumana saa happea niin kärvähtää sulaksi. Kylmänä hajotessaan langan pätkä/pätkät jää roikkumaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3985
  • Rehellisyys maan perii


Ajattelin sulakeasiaa lähinnä siten,että jos lampussa menee mällin yhteydssä + ja - yhteen.

Silloin yleensä sulake palaa.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12496

Ajattelin sulakeasiaa lähinnä siten,että jos lampussa menee mällin yhteydssä + ja - yhteen.

Silloin yleensä sulake palaa.
Todennäköisesti lamppu palaa sen takia että lasi menee rikki niin lanka palaa poikki. Sulakkeet voi kyllä mennä jos mällin takia koko valaisin menee rikki ja johdot osuu toisiinsa. Mutta en usko että aletaan CSI tyyliin tutkimaan palaneita polttimoita. Eri asia sitten jos kuolonkolari kyseessä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Kellä nyt enää polttimoa on takavalossa. LEDistä hankalampi tutkia paloiko vai ei. Tosin auton tietokone voi sen kertoa...

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3985
  • Rehellisyys maan perii
Moi !

Slerbahan oli ajellut Hyundain ta Zastavan perässä.

Ainakin Zastavassa on polttimot

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kellä nyt enää polttimoa on takavalossa. LEDistä hankalampi tutkia paloiko vai ei. Tosin auton tietokone voi sen kertoa...

Veikkaan että Suomessa vielä suurimmalla osalla...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
+1
Eiköhän tuohon vielä mahdu muutama auto mistä ei löydy ledejä ;D
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3820/henkiloautojen_keski-ika_yli_11_vuotta_-_harmaa_edelleen_yleisin_vari

Lisään vielä, että kun katsoo esimerkiksi joitan kolopalloja (Golf) missä nuo takaledit välkkyy miten sattuu, niin kyllä tuo normi hehkulankapolttimo on halpa/toimiva ja samoin umpio. Pysyy myös lumipölyssä puhtaana, kun lämmittää umpiota.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Pysyy myös lumipölyssä puhtaana, kun lämmittää umpiota.
Pysyy myös lumipölyssä puhtaana, kun ei lämmitä pintaa niin ei tartu lumi kiinni...
Tämän voit itse kokeilla lumipöllyssä ihan sillai että laitat kuumaa puhaltamaan tuulilasiin.
Ja sitten sama että tuulilsille ei tule lämmintä.
Tietenkin se lasi täytyy olla kylmä ja puhdistettu jo lähtiessä.
Ja siis tuo pakkasella, nollakeleillä pitää tarjota lämpöä.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Pysyy myös lumipölyssä puhtaana, kun ei lämmitä pintaa niin ei tartu lumi kiinni...
Tämän voit itse kokeilla lumipöllyssä ihan sillai että laitat kuumaa puhaltamaan tuulilasiin.
Ja sitten sama että tuulilsille ei tule lämmintä.
Tietenkin se lasi täytyy olla kylmä ja puhdistettu jo lähtiessä.
Ja siis tuo pakkasella, nollakeleillä pitää tarjota lämpöä.

Tuossa on kyse vähän eri ilmiöstä. Takavaloihin kertyy lunta alipaineen vuoksi, tuulilasille se puolestaan läiskähtää ylipaineella. En ole koskaan nähnyt autoa jossa olisi takavaloissa lunta vain lampun lämmittämällä alueella ja muu valaisin olisi lumeton, sen sijaan päinvastoin näkee useinkin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kellä nyt enää polttimoa on takavalossa. LEDistä hankalampi tutkia paloiko vai ei. Tosin auton tietokone voi sen kertoa...

Ylivoimaisesti suurimmalla osalla, kuten taisi olla sinullakin ennenkuin asensit ledit.  ;)
Niissä autoissa, joissa ledit on vakiona, alkaa ohjausyksiköistä saada yllättävän paljon dataa irti kun kolahtaa.

Pysyy myös lumipölyssä puhtaana, kun ei lämmitä pintaa niin ei tartu lumi kiinni...
Tämän voit itse kokeilla lumipöllyssä ihan sillai että laitat kuumaa puhaltamaan tuulilasiin.
Ja sitten sama että tuulilsille ei tule lämmintä.
Tietenkin se lasi täytyy olla kylmä ja puhdistettu jo lähtiessä.
Ja siis tuo pakkasella, nollakeleillä pitää tarjota lämpöä.

Tästä olen kokemuspohjaisesti erimieltä, kuten Julekin.

Pimeään perään tarttuu lunta ihan tolkuttomasti merikontissa ja takavalot sulattavat pienet reiät siihen lumipöllyyn.

Jokaisessa autossa, jolla olen puuterilumikelissä ajanut, perään on tarttunut lunta kylmiinkin kohtiin ja autosta riippuen valot ovat sulattaneet niihin aukon josta valo loistaa.

Ja muuten tuulilasiin ei lumi tartu vaikka lämppäri puhaltaisi lämmintä suoraan lasille. Alijäähtynyt vesi on sitten oma lukunsa, jossa lämmön kääntäminen lasille voi tehdä ihan päinvastoin kuin kuvittelisi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Ja muuten tuulilasiin ei lumi tartu vaikka lämppäri puhaltaisi lämmintä suoraan lasille.
Tässä on varmaan autokohtaisia (=aerodynaamisia) eroja. Fiat 127:lla oli pakko ajaa lämmöt pois lasilta, koska muutoin pyyhkijät ja lasin reunat "muurautuivat" umpeen (lämmityslaite työnsi parhaimmillaan yli 90°C ilmaa, joten lämpöä riitti). Sama efekti oli osittain 240 Volvossa, muttei kyllä läheskään niin huomattavana.

Oikeastaan tuo "lasin muurautuminen" on vahnoista autoista tuttu. Yksikään edes 90 -luvun laite (paitsi lada) ei kokemuksieni mukaan ole moista tehnyt.

Tietysti eriasia on 2000 -luvun alun "pihidieselit", joiden lämpö ei riitä pitämään laseja sulana edes sisäpuolelta pakkasella :facepalm:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tietysti eriasia on 2000 -luvun alun "pihidieselit", joiden lämpö ei riitä pitämään laseja sulana edes sisäpuolelta pakkasella :facepalm:

Uudemmissa on jo sitä varten lisälämmittimet jotka vain pitää osata laittaa päälle. KErran nauratti -28 asteen pakkasella ajella melkein 70km ennen, kuin pystyi tuon lisälämmittimen ottamaan pois päältä  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Proturbo  Autodiagnoosi