Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
(lämmityslaite työnsi parhaimmillaan yli 90°C ilmaa, joten lämpöä riitti).
Kova on lämppärin kennossa hyötysuhde jos ajatellaan että sen läpi kiertää noin 90 asteinen jäähdytinneste?

Tietysti eriasia on 2000 -luvun alun "pihidieselit", joiden lämpö ei riitä pitämään laseja sulana edes sisäpuolelta pakkasella :facepalm:
Hyvin tuota tuli edellisellä pihidieselillä (TDI) pari talvea pärjättyä ilman lisälämmitintäkin. Lämpömittarin neula nyt ei puoliväliin nouse ihan niin nopeasti, mutta kyllä sieltä lämmintä tulee ihan mallikkaasti. Ajelee vaikka manuaalin tapauksessa pykälää normaalia pienemmällä vaihteella alkuun ja kuormittaa moottoria reilusti kun saa vähän lämmöille ensin. D5:sta ei voi edes pihiksi sanoa kun kaupungissa palaa automaatilla yli 8l/100km, joten siinä tarkenee varmaan vielä paremmin jos polttoaineen kulutus kerran on synonyymi lämmön määrälle kabiinissa...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ylivoimaisesti suurimmalla osalla, kuten taisi olla sinullakin ennenkuin asensit ledit.  ;)
Niissä autoissa, joissa ledit on vakiona, alkaa ohjausyksiköistä saada yllättävän paljon dataa irti kun kolahtaa.

Kyllä ne takavalot ovat olleet ledit ihan alusta lähtien. Ovat siis ne umpiossa kelluvat valoputket, ledit per putki on siellä piilossa putken alkupäässä.

Samaan tapaan siis kuin etuvalojen angel eyes, mutta eri muoto ja eri väri.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kyllä ne takavalot ovat olleet ledit ihan alusta lähtien. Ovat siis ne umpiossa kelluvat valoputket, ledit per putki on siellä piilossa putken alkupäässä.

Muistelin sinun räplänneen jotain ledejä hehkujen tilalle mutta en muistanut mitä peräpään valoja ne olivat.

Joten siihen liittyen, mitenkäs ledit ovat X3:n peräpäässä toimineet puuterilumikeleillä jos olet +100km reissuja keleissä ajanut?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Kova on lämppärin kennossa hyötysuhde jos ajatellaan että sen läpi kiertää noin 90 asteinen jäähdytinneste?
Parhaimmillaan kennolle meni noin 95-98°C vettä ja mitä nyt messinkisen volvo 240:n kennon hyötysuhde on.
Ei se mahdottomia kuitenkaan vaadi, nykyinenkin auto puhaltaa +80°C (näillä keleillä, muttei pakkasilla).
Muurautumiskeleinä tarkoitin niitä jalkarätti -kelejä (eli maksimissaan -5°C tjsp)

Hyvin tuota tuli edellisellä pihidieselillä (TDI) pari talvea pärjättyä ilman lisälämmitintäkin.
2.5 TDI kait ole muuta kuin hidas lämpeämään. 1.9 SDI ei lämpeä (ellet anna tennaria, mikä taas on ainakin omasta mielestäni hölömöä).

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Muistelin sinun räplänneen jotain ledejä hehkujen tilalle mutta en muistanut mitä peräpään valoja ne olivat.

Joten siihen liittyen, mitenkäs ledit ovat X3:n peräpäässä toimineet puuterilumikeleillä jos olet +100km reissuja keleissä ajanut?

Joo, parkit, jarrut ja vilkut.

Eipä ole tullut ajettua puuterilumikelissä tuollaisia matkoja.

Eikä paljon netissäkään löytynyt kuvia, tässä on lumikeli, mutta ei kovin kylmä: http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2014/02/2014-BMW-X1-xDrive28i-rear-taillight-03.jpg

En löytänyt muutenkaan kuvia, että tuo olisi ongelma (led rear light snow cold).

Itse kyllä räppäsen herkästi sumuvalon päälle taakse, jos on pöllyävää lunta. Esimerkiksi tällaista keliä:

https://www.youtube.com/watch?v=Bq-5ywFkZFs

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Minusta etusumuvaloja ei pitäisi pystyä edes käyttämään yhtäaikaa ajovalojen kanssa, koska silloin noista valoista olisi oikeasti apua todellisessa sumussa tai sateessa.

Niin että puolitetaan valoteho eikä nähdä sitäkään vähää? :D

Koska niitä saa käyttää?
Lain mukaan ”etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- ja lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemasta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.” (Tieliikennelaki 36 §)

Avainsanoja laissa ovat ”rankan” ja ”oleellisesti”. Normaali pienehkö vesi- tai lumisade tai pimeä vuoden-/vuorokaudenaika ei vielä oikeuta sumuvalojen polttamiseen.

”Etuvaloilla” tarkoitetaan tässä lainkohdassa niin sanottuja parkkivaloja.

Ei minua tarvitse ohjeistaa sumareiden käytöstä, tiedän kyllä miten, missä ja milloin niitä voi käyttää laillisuuden puitteissa. Jos puhutaan ei laillisesta niin pimeällä olen sortunut käyttämään, kun sumarit on aika lyömättömät penkkavaloina sen verran mitä niiden kantama on. Joskus sillointällöin tuli jopa käännettyä sumarit pois ennen vastaantulijan kohtaamista ettei tulisi kitinää. Tyhjällä tiellä se on ihan se ja sama onko keulilla vaikka myrskylyhty

Mitä haittaa on valojen virheellisestä käytöstä?

Turhaan palavat etusumuvalot häiritsevät sekä kuljettajaa että vastaantulijaa.

Kuljettajan silmä sopeutuu kirkkaaseen alueeseen, jonka sumuvalot muodostavat auton eteen, kun taas hämäränäkö keilan ulkopuolelle heikkenee.

Tuo nyt vähän riippuu keneltä tiedustelee

Kirkkaassa säässä lisävalot häikäisevät vastaantulijaa. Sumu tai rankkasade sen sijaan imevät sumuvalojen tuomat lisäluksit.

Jatkuvasti palava takasumuvalo on ikävän kirkas ja voi haitata syttyvien jarruvalojen havaitsemista.

En ole puhunut sumareiden käytöstä kirkkaalla säällä puolikkaalla sanallakaan, ne spedeilijät on sitten oma juttunsa

Eikö poliisi välitä?

Osa autoilijoista käyttää sumuvaloja tahallaan väärin auton ”lisäkoristeina” tai unohtaa ne päälle säätilan muuttuessa.

Moni ei edes tiedä, missä sumuvalokytkimet autossa ovat.


Poliisi pysäyttää sumuvaloja turhaan polttavan autoilijan muita herkemmin. Virhekäyttö huomioidaan rangaistusta lisäävänä tekijänä.

Se on heidän häpeänsä. Omalla kohdalla poliisi ei sanonut sumareiden käytöstä puolikkaalla sanallakaan vaikka ajoin ratsiaan sumarit päällä -johtui varmaan siitä että auton omat lähivalot oli sammuksissa ja käytin sumareita lähivaloina. Tuolloin oli iltahämärä taajama-alueella katulampuin valaistulla osuudella.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kuljettajan silmä sopeutuu kirkkaaseen alueeseen, jonka sumuvalot muodostavat auton eteen, kun taas hämäränäkö keilan ulkopuolelle heikkenee.

Niin että puolitetaan valoteho eikä nähdä sitäkään vähää? :D

Tuo nyt vähän riippuu keneltä tiedustelee

Kerrotko lisää aiheesta mitä jätit kommentoimatta vai väitätkö, että sinulla on erillaiset silmät, kuin meillä muilla taviksilla?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Kerrotko lisää aiheesta mitä jätit kommentoimatta

Mielelläni :) ihmisiä ja silmiä on erilaisia, vaikka kaikki on perusrakenteeltaan samaa. Jos nyt tähän pitää vetää tuo silmän sopeutumiskortti, niin jossakin indokiinan merillä elää eräs ihmisheimo jonka silmät ovat tottuneet meriveteen ja he näkevät veden alla samalla lailla kuin näkisivät maallakin. Tästä oli uutinen joskus.

Eli eri ihmisen silmät sopeutuu mm. valoon eri lailla. Lisävalotopicissa valittelin kun pimeän aikaan valaistuilla tiepätkillä pitää laittaa aurinkolippa alas kun katulamput häikäisee, vaikka olisin ajanut valo-osuudella koko ajan (hankala löytää Vaasasta valotonta osuutta)

Jos sinä et näe, se ei tarkoita sitä etteikö muut näkisi -puhumattakaan näistä kaikenmaailman "asiantuntijoista"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Oma mielipiteeni sumuvaloista:

Oikein säädetyt sumuvalot ei häikäise tai haittaa vastaantulijoita, mutta ei niistä kyllä ole oikeastaan mitään hyötyäkään kuskille.

Mielipiteeni on luonnollisesti oikea. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Oma mielipiteeni sumuvaloista:

Oikein säädetyt sumuvalot ei häikäise tai haittaa vastaantulijoita, mutta ei niistä kyllä ole oikeastaan mitään hyötyäkään kuskille.

Mielipiteeni on luonnollisesti oikea. :D
E12 Sisussa oli niin surkeat umpiot tänä kesänä että tunnelissa oli pakko pitää sumuvaloja päällä että siellä näki väistellä terävät kivet. :smoke:
No kun halvalla sai.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
E12 Sisussa oli niin surkeat umpiot tänä kesänä että tunnelissa oli pakko pitää sumuvaloja päällä että siellä näki väistellä terävät kivet. :smoke:

Okei, korjaan lausuntoani: "...ei niistä ole hyötyäkään kuskille kuin harvoissa poikkeustapauksissa" :D :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Edellisessä autossani (Avensis 2006) niistä oli enemmän haittaa kun hyötyä. Lasit oli aina paskana, molemmista ja aina sai selitellä katsastuksessa. Koskaan ei kuitenkaan hylkyä tullut. Polttimot ja piuhat pois umpion lähettyviltä olisi ollut varakeino.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Okei, korjaan lausuntoani: "...ei niistä ole hyötyäkään kuskille kuin harvoissa poikkeustapauksissa" :D :D

Sumussa  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13511
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Omassa sumarit syttyy pitkien kanssa ja sammuu myös. leventää penkoille valoa näin syksyllä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Sumussa  ;)

No aika harvoin sumussakaan, ellei nyt ihan posketon hernerokka ole tai sitten joku kaatosadetilanne tms.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Proturbo  Autodiagnoosi