Futurez  Kulkukoira

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Autojen umpioista...

Onko moni pannut merkille, että etenkin etelä-eurooppalaisissa (raskalaiset, italialaiset) ja joissakin saksalaisissa (pääosin Opel) autoissa muoviumpiot sameutuvat pilalle? Onhan näitä sameutumia nähty Volvossakin, mutta oman kokemuksen mukaan huomattavasti vähemmän, kuin edm. maalaisissa kulkuneuvoissa.
Monesti sitä perustellaan UV-säteilyllä. En ihan suoraan siihen itse usko. Päiväntasaajan lähellä on aurinkoa kuitenkin jonkinverran, vaikka UV-tasot eivät välttämättä suoraan sen mukaan menekkään. Mutta yksi asia sieltä "sisilian talvesta" puuttuu, mitä meillä on; lasinpesuneste.

Toinen havainto...

Kun taas on saapunut pohjolaan pimeä, on xenon-pettereiden määrä kasvanut räjähdysmäisesti. Pimeällä kun tässä taajamassa pyörii, on joka viides/kuudes auto vaikutti olevan xenon-halogen-petteri. Ainakin yksi taksi (sprinter) oli ihan selvä.

Mistä näitä sikiää?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Kun taas on saapunut pohjolaan pimeä, on xenon-pettereiden määrä kasvanut räjähdysmäisesti. Pimeällä kun tässä taajamassa pyörii, on joka viides/kuudes auto vaikutti olevan xenon-halogen-petteri. Ainakin yksi taksi (sprinter) oli ihan selvä.

Mistä näitä sikiää?
Tainnu olla aika vanha Sprinter taksina jos pitäny laittaa jälkikäteen xenonit. Noissa on uusimmissa jo LED valot.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Tainnu olla aika vanha Sprinter taksina jos pitäny laittaa jälkikäteen xenonit. Noissa on uusimmissa jo LED valot.
Kakkoskorinen taisi olla. Piti ihan "tarkistaa" kun vierelle valoissa pääsi, enkä ainakaan usko että olisi mitkään ns. "tehdasasenteiset". Rihlattu ja kulunut lasi, jonka sisällä aivan helvetin kirkas valopallo. Valokuvio (mikä?) jokapuolelle.

Joissain uusissa autoissa on nuo LED/xenon lyhyet aivan pirun kirkkaat ja häikivät, jos takanatulija on esim. ylämäessä. Mutta niissä on kuitenkin selkeä valon leikkaava kuvio, jonka vuoksi ei häikäise kuin edm. tilanteessa. Xenonit halogeeniumpioissa häikivät lähes aina.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kun taas on saapunut pohjolaan pimeä, on xenon-pettereiden määrä kasvanut räjähdysmäisesti. Pimeällä kun tässä taajamassa pyörii, on joka viides/kuudes auto vaikutti olevan xenon-halogen-petteri. Ainakin yksi taksi (sprinter) oli ihan selvä.

Mistä näitä sikiää?

Tähän samaan olen itse kiinnittänyt huomiota ja niitä on kohtuu paljon keski-suomessa.

BTW:Saitko äidin autoon ne sopivat lisäpitkät?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Kun taas on saapunut pohjolaan pimeä, on xenon-pettereiden määrä kasvanut räjähdysmäisesti.

Yksi petteri ilmoittautuu :D










Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Yksi petteri ilmoittautuu :D

Multa liikenee pieni ymmärrys teille jotka teette asian oikein eikä vain lätkäistä xenon-polttimoa esimerkiksi rihlattuun H4 umpioon.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Multa liikenee pieni ymmärrys teille jotka teette asian oikein eikä vain lätkäistä xenon-polttimoa esimerkiksi rihlattuun H4 umpioon.

Toki ymmärrän niitä, ketkä noin tekee, koska se vaan on helpompaa verrattuna tähän :D

Tosin tässä suurin työ oli tuo lasin irroitus ja heijastimen pienimuotoinen muokkaus, jotta projektori mahtuu paikoilleen. Muuten tuo oli oikeastaan pientä näpräämistä ja takaisinkasausta. Sekä tietysti varmistamista, että kuvio on varmasti oikealla korkeudella.

Sen verran hyvä maku tästä operaatiosta jäi suuhun, että olen valmis yrittämään tätä joskus toistekin :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Tähän samaan olen itse kiinnittänyt huomiota ja niitä on kohtuu paljon keski-suomessa.

BTW:Saitko äidin autoon ne sopivat lisäpitkät?
Asensin sellaisen yksiriviwen kiinan-led lisävalon. Ensiviikonloppuna tarkoitus ottaa vertailukuva ilman ja kanssa.

Omistajat on tyytyväisiä. Tosin pitkien piiristä löyty samalla maattohäiriö

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Sameista umpioista tuli mieleen...

Vaihdoin hiljattain valojen releistyksen yhteydessä kuskinpuolen ilmeisen alkuperäisen, kivenhakkaaman ja hiekkapuhalletun umpionlasin uuteen, ja ensimmäisen testilenkin jälkeen piti käydä seinää vasten tarkistamassa että meniköhän vaihdon yhteydessä suuntaus vituralleen, kun entisen myrskylyhdyn jälkeen tuntui valaisevan vastaantulijankin kaistan. :D

Kaikkeen sitä vuosien saatossa tottuu...  ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Pimeällä kun tässä taajamassa pyörii, on joka viides/kuudes auto vaikutti olevan xenon-halogen-petteri. Ainakin yksi taksi (sprinter) oli ihan selvä.


On kyllä erikoinen tapaus muutenkin, ne rihlatuilla laseilla olevat sprintterit on kaikki yli 15 vuotta vanhoja, ei niitä kaikkein yleiseimpiä takseja muutenkaan.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Sameista umpioista tuli mieleen...

Olisiko tuo yhteydessä polttimorikkoihin? ??? Omasta autosta kummaltakin puolelta lyhyistä mennyt ainakin minun aikana polttimot ja kummassakin heijastinpinnassa juuri polttimon yläpuolella pienet samentumat

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuo ei lopultakaan liity siihen polttimon suojaukseen, vaan umpion paskoihin heijastin pintojen materiaaleihin!

Tuollainen polttimo kun ei vaan mustakappaleensäteilylain mukaan tuota ihan merkittäviä määriä UV-säteilyä (koska ksenon polttimo noudattaa sitä riittävän hyvin), joten se tummuminen on merkki joko ilman kautta kertyneestä paskasta ja umpion heijastinpintojen epäsopivasta materiaalista.

Lämpöä (termisen infrapunan alueella) halogeeni tuottaa ksenoniin verrattuna vaivaiset 85% enemmän, joten se "palaminen" umpiossa ei ole tekemisissä lämmön kanssa. Tuskin myöskään absoluuttisessa UV:n määrässä, ellei umpion heijastinmateriaali ole erityisen UV-herkkää!
Toisaalta UV-herkälle materiaalille se 1W UV-säteilytehokin tekee nopeasti jänniä juttuja!

Xenon lampussahan se valo tuotetaan valokaarella, ja ainakin sähköllä hitsatessa siitä valokaaresta lähtee kyllä ihan kunnollinen annos uv säteilyä, jonka voi jokainen itse todeta jos on hitsannut niin että jokin osa ihosta on paljaana.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Olisiko tuo yhteydessä polttimorikkoihin? ??? Omasta autosta kummaltakin puolelta lyhyistä mennyt ainakin minun aikana polttimot ja kummassakin heijastinpinnassa juuri polttimon yläpuolella pienet samentumat

Kyseessä siis vm. -89 H4-umpiot. :)

Itse heijastimet ikäisekseen harvinaisen hyvässä kunnossa. Tosin ihmekkö tuo jos polttimoita kitupolttelee +11V jännitteellä...

Hyvin on tähän asti polttimot kestäneetkin. :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Xenon lampussahan se valo tuotetaan valokaarella, ja ainakin sähköllä hitsatessa siitä valokaaresta lähtee kyllä ihan kunnollinen annos uv säteilyä, jonka voi jokainen itse todeta jos on hitsannut niin että jokin osa ihosta on paljaana.

Niin, missäs kaasussa se valokaari palaa hitsatessa ja millä teholla?

Entäs missä kaasussa se palaa ksenon polttimossa ja millä teholla?

Missäs kaasussa se loisteputken valokaari palaa?

Entä missä kaasussa neon-lampun valokaari palaa?

Muitat varmaan takavuosina ne räikeän keltaiset katuvalot, joita saattaa nähdä vielä ratapihoilla yms. vanhoissa teollisuuslaitoksissa? Jos muistat, niin mitäs lamppuja ne olivat? Vihjeenä metalli, joka veteen heitettäessä rupeaa kehittämään vetyä. Ole varmaankin tehnyt joskus yläasteella kemian tunneilla muutamia kokeita em. aineella.

Muuten hitsaus valokaaressa tulee sitä termistä infrapunasäteilyä sitten uskomattomia määriä ja sekin polttaa ihoa! Säteilyttehoissa siinäkin puhutaan likemmäs kilowatista!

Vetäisit analogian hatusta, ymmärtämättä miten se valokaari toimii siinä väliaineessa. Eli se virittää aineen atomien elektroneja ja ne siirtyvät ylemmä kiertoradalle. Virittyneet atomit siten menettävät sen energian pikimmiten, koska elektronit eivät halua pysysä siellä ylemmällä energiatasolla, vaan pyrkivät stabiiliin tilaan ja luovuttavan saadun extra energia sitten kvantteina pihalle (fotoni=valoa).

http://www.explainthatstuff.com/how-xenon-lamps-work.html


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Onhan noita natikoita vieläkin moottoritiet ja kaupungit väärällään.

 

Elekma  Autoracing