Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Kyllä sumuvalot vaatii AJOVALOT. :nohnoh





Pykälät tuntevat vain huomiovalot, ei ole virallisesti olemassakaan "päiväajovaloja", se on vain kirjaimellinen käännös engalnninkielen sanasta joka tarkoittaa huomiovaloja.

EU-direktiivissä määritellään että huomiovalot palavat yksinään, ja suomikin on sen pykälän ottanut käyttöön, siksi nykyään on mahdollista ajaa huomiovaloin ilman että takavalot palavat. Paska pyklälä, mutta minkäs teet.


Tieliikennelaki
36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)

Liikenneministeriön päätös
ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
28 §
Etusumuvalot

1. Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi sumuvalon käsittävä, valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava valonheitin. Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella. Jos autossa on etusumuvalot, tulee valonheittimiä olla kaksi.

2. Etusumuvalot on kytkettävä siten, että ne eivät voi toimia yksinään tai huomiovalojen kanssa. Etusumuvalot tulee voida erikseen kytkeä toiminnasta.

3. Etusumuvalot on suunnattava siten, ettei häikäisevää valoa suuntaudu valonheittimen keskipisteen kautta kulkevan vaakatason yläpuolelle silloinkaan, kun auto on kuormattu tai siihen on kytketty hinattava ajoneuvo.

4. Etusumuvalonheittimen tulee olla E-hyväksytty säännön 19/01 tai vastaavan myöhemmän mukaisesti.









Eli etusumuvalot eivät saa toimia yksinään eikä huomiovalojen kanssa, mutta tieliikennelaissa ei vaadita AJOVALOJA palamaan yhta aikaa.
Sumuvaloja voi käyttää ajovalojen asemasta kunhan etuvalot (=n.s. parkit) palavat samalla.

Wikipediasta löytyy lähdeaineistoa vaikka mihin lähtöön mutta sen informaatioon kannattaa suhtautua erityisellä kriittisyydellä.


Slerbahuuli

  • Vieras
Eilen kääntyi eräästä risteyksestä eteeni pieni valkoinen citroän.

Muuten meni kaikki hianosti, mutta shitikassa ei ollut valoja ja pakkaslumi pöllysi. Kahdesti väläytin todella nopeasti pitkiä, jonka jälkeen useasti valot pois/päälle/pois/päälle.

Alkoi vilkuttelemaan jarruvaloja takas... :facepalm:


Oliko valoton vai pälviajovaloinen, en tiedä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Pitkien käytöstä. Tänä syksynä olen huomannut että mulle toistuvasti räpsitään pitkiä valoja - jopa sen verran taajaan että yhdellä reissulla vedin tien sivuun ja tarkastin että ne pitkät tosiaan sammui vivusta vetämällä. Ainahan joku on välkytellyt, mutta nyt tuntuu että pimeässä ei pysty matkaamaan ilman että joku protestoi. En ole omaa valojen käyttöä mitenkään (ainakaan tietoisesti) muuttanut.

Molemmat autot joilla tuota ilmenee on tavallisia, keskimääräistä huonommilla (?) valoilla varustettuja (740 ja v50 perus halogeeneilla). Veemäistä hommasta tekee se että kaikki ajo tapahtuu maan peurarikkaimalla alueella, jossa oikeasti olis mun mielestäni tärkeää pitää niitä valoja päällä. Kahden viikon aikana 25km työmatkalla on näkynyt kolme vasta sattunutta peurakolaria.

Olen vähän haarukoinut tuota omien pitkien käyttöä ja sammutan ne n.150-200m ennen kohtaamista. Tässä vaiheessa mun silmiä ei vielä ainakaan häikäise vastaan tuleva auto, mikäli sen keulalla ei ole jotain 150w ledejä. Auton valotkaan ei ole mitenkään taivaalle suunnatut, kohtaamiskoeajo on tehty. Moni tuntuu isolla tiellä ajavan vallan lyhyillä vaivautumatta laittaa pitkiä päälle, mikä varsinkin v50:n valoilla tuntuu melkoiselta hypyltä tuntemattomaan. Sitten aletaan pitkän suoran päästä välkytellä pitkiä merkiksi.

Välkyttelijöitä on paitsi henkilöautoilijoissa mikä ärsyttävintä rekoissa. Tässäkin ketjussa raskaan liikenteen kuskeja on, niin häikäiseekö tuollaiset maks 40w teholla palavat myrskylyhdyt oikeasti sinne koppiin (jotka siis sammutetaan ennen kohtaamista :D)?
« Viimeksi muokattu: 04.12.2017, 22:29:00 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Laitat kunnon lisävalot, niin loppuu välkyttely  ;).

Tuttu rekkakuski sanoi ettei tuonne hyttiin hirveänä muiden valot haittaa, jos niitä ei erikseen kyttää.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Välkyttelijöitä on paitsi henkilöautoilijoissa mikä ärsyttävintä rekoissa. Tässäkin ketjussa raskaan liikenteen kuskeja on, niin häikäiseekö tuollaiset maks 40w teholla palavat myrskylyhdyt oikeasti sinne koppiin (jotka siis sammutetaan ennen kohtaamista :D)?

Minulle ysissä rekat pääsääntöisesti vaihtavat lyhyille noin 400-900m ennen kohtaamista (matka mitattu siitä kun olemme kohdallain vaihdosta omalla matkamittarillani). Henkilöautot vaihtavat pääsääntönä jo sieltä 800-1500m matkoilta.

Olen jo sen verran ikääntynyt tupakoitsija, että häikäistyminen on minulla suurempaa kuin parikymppisellä jullilla. Siitä huolimatta ihmettelen sitä isojenkin aikaista lyhyille vaihtoa.

Tosin siinä saattaa olla tekemistä myös sillä, että aikaisin vaihtavat ovat usein halogeenivaloilla varustettuja. Ledeillä vaihtaminen on huomattavasti myöhäisempää.

Jopa niin myöhäistä, etteivät vastaan tulevat uusilla ledivaloa-autoilla ajavat valo-spedet vaihda lyhyille lainkaan. Tai siis vaihtavat, kun olen paristi väläyttänyt pitkiäni ja sitten räpännyt sen köyhät 100W ledejä palamaan niissä vanhoissa putkitelkkarin kokoisissa umpioissani.
Tosin eniten vastaan pitkät päällä tulevista on halogeeneillä varustettuja.

Niillähän laittomilla ledeillänihän ei varsinaisesti näe, kuin luksi mittarin mukaan lyhyillä sen 95-110m ja pitkillä vaivaiset 265m. Tosin umpiot ovat jo vanhat (7v). Uudet umpiot odottavat vaihtoa kansipahvin keralla.

Etuvetoisen vara-autoni vakio valoilla kaipaan jo rankasti merinkontin releistettyjä vakiovaloja, vaikka varakatiska volvo onkin.

Valo-asioissa kehitys on mennyt rankasti taakse päin 90-luvusta lähivaloja lukuunottamatta. Tosin tämäkään ei ole pääsääntö uusien autojen lähivaloista!

Minulle lievästi optiikkaan sekaantuneena on tärkeää valokuvio ja sen tasaisuus, sillä se parantaa näkemistä huomattavasti enemmän kuin kirkkaus!
Siksipä ysini valojen huippukirkkaus valokuviossa on jopa vähemmän lyhyillä kuin releistetyillä halogeeneillä, mutta valokuvion pinta-ala on yli kaksinkertainen.

Ps. pitkät päällä ajavia valo-spedejä on tämän syksyn aikana havaittu likemmäs sata kappaletta!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi

Entä jos autoissa on ollutkin näitä uusia mukautuvia ajovaloja, jotka vain kääntävät valosuuntaa kohdatessa. Mitäs niille mahtaa muuta kuin, ettei katsele niitä ::)
Mercedes-Benzin adaptiivinen kaukovaloavustin Plus on kehitetty helpottamaan pitkien ajovalojen käyttöä. Sen avulla pitkät valot voivat olla päällä jatkuvasti ilman, että kuljettaja häikäisisi vastaantulevia tai muuta liikennettä. Järjestelmä perustuu monitoimikameraan, joka tunnistaa vastaantulevat ja edellä ajavat ajoneuvot ja sovittaa valokuvion jakauman niiden mukaisesti.

Käytännössä järjestelmä himmentää niitä ledejä, joiden tuottama osa valokuviosta sokaisisi vastaan tai edellä ajavat. Kuljettajan ei siten tarvitse lainkaan vaihtaa itse lyhyiden ja pitkien valojen välillä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija

Entä jos autoissa on ollutkin näitä uusia mukautuvia ajovaloja, jotka vain kääntävät valosuuntaa kohdatessa. Mitäs niille mahtaa muuta kuin, ettei katsele niitä ::)
Mercedes-Benzin adaptiivinen kaukovaloavustin Plus on kehitetty helpottamaan pitkien ajovalojen käyttöä. Sen avulla pitkät valot voivat olla päällä jatkuvasti ilman, että kuljettaja häikäisisi vastaantulevia tai muuta liikennettä. Järjestelmä perustuu monitoimikameraan, joka tunnistaa vastaantulevat ja edellä ajavat ajoneuvot ja sovittaa valokuvion jakauman niiden mukaisesti.

Käytännössä järjestelmä himmentää niitä ledejä, joiden tuottama osa valokuviosta sokaisisi vastaan tai edellä ajavat. Kuljettajan ei siten tarvitse lainkaan vaihtaa itse lyhyiden ja pitkien valojen välillä.




Ei näitä niin monissa autoissa vielä ole.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Ei näitä niin monissa autoissa vielä ole.
Ei ole ei, mutta mistä sen erottaa, kun ei selkeätä vaihtoa tule lyhyille? Silloinko aletaan tujottamaan valoja ja räpsimään vastaantulijalle ::)
Eikös uusissa Volvoisa tule High Tech paketin mukana juurikin nuo mukautuvat ledit? Joten kyllä niitä liikenteessä alkaa jo olemaan. Ettei vaan ole niille vilkuteltu :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Ei ole ei, mutta mistä sen erottaa, kun ei selkeätä vaihtoa tule lyhyille? Silloinko aletaan tujottamaan valoja ja räpsimään vastaantulijalle ::)
Eikös uusissa Volvoisa tule High Tech paketin mukana juurikin nuo mukautuvat ledit? Joten kyllä niitä liikenteessä alkaa jo olemaan. Ettei vaan ole niille vilkuteltu :D
Erottaa siitä, että valot äkkiä ikäänkuin himmenevät.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Ei näitä niin monissa autoissa vielä ole.
Ooppeli on tuonut järjestelmän jo 2008 vuonna markkinoille. Tosin ei vakiona ole ollut. Nykyään saa jopa Corsaa ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Entä jos autoissa on ollutkin näitä uusia mukautuvia ajovaloja, jotka vain kääntävät valosuuntaa kohdatessa. Mitäs niille mahtaa muuta kuin, ettei katsele niitä ::)

Eihän vastaantulijan valoihin tuijoteta vaikka se ajais kuinka lyhyet päällä vastaan. Ja ne adaptiiviset on sua kohti lyhyet. Ei siinä tarvi muuta kun nauttia valaistusta tiestä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Eihän vastaantulijan valoihin tuijoteta vaikka se ajais kuinka lyhyet päällä vastaan. Ja ne adaptiiviset on sua kohti lyhyet. Ei siinä tarvi muuta kun nauttia valaistusta tiestä.
Ei ole tapana katso. Ehkä siksi mun ajoa ei liian "myöhään" vaihdetut pitkät häiritse . Täällä vaan foorumin sankareita päivittäin valot häikii 8)
Enemmän häiritsee, kun tiellä ensimmäinen valokeila näkyy, niin joku laittaa jo kilometrin päästä lyhyille. Siinä itse ajelen pitkillä, niin ei kauaa mene kun aletaan räpsimään, että munkin tarvitsee vaihtaa lyhyille, vaikka matkaa on vielä semmoinen 400-500m >:(
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Koska mua ei täällä lynkattu oletan käyttäneeni pitkiä suhteellisen oikein. :D

Täytynee ottaa tästä -karppa-:n kommentista neuvoa ja koittaa harsia "talviauto" kasaan, siinä olis valovoimaa vilkutella takasin.

Laitat kunnon lisävalot, niin loppuu välkyttely  ;).

Tuttu rekkakuski sanoi ettei tuonne hyttiin hirveänä muiden valot haittaa, jos niitä ei erikseen kyttää.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Täytynee ottaa tästä -karppa-:n kommentista neuvoa ja koittaa harsia "talviauto" kasaan, siinä olis valovoimaa vilkutella takasin.

Loppuu yllättävän lyhyeen tuo takaisin räpsiminen kun on mitä räpsiä :D

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Tämä keskustelu (talvirengastopicin kanssa) paljastaa varsin hyvin, miksi liikennekulttuuri Suomessa on sellaista kuin se on. On vain heitä, jotka toimivat oikein ja kaikki muut toimivat väärin.

 

Samppasport  Futurez