Ateho  Elekma

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tai no kai siihen olisi voinut laittaa pelkästään ne lisäH4 valot ja ottaa orkkisvalot kokonaan pois, ulkonäöllisesti olisi ollut aika karu ratkaisu, vaikka olisikin kai ollut laillinen.

Eikö tuollaisesta tulisi laillinen viritelmä yksinkertaisesti kytkemällä omista lyhdyistä lyhyet pois? Tai lisäämällä vaihtokytkin referenssiluvun ylittävien kaukovalojen tapaan?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Eikö tuollaisesta tulisi laillinen viritelmä yksinkertaisesti kytkemällä omista lyhdyistä lyhyet pois? Tai lisäämällä vaihtokytkin referenssiluvun ylittävien kaukovalojen tapaan?
Ei taida olla tuo vaihto kytkentä sallittu kuin aurausvalojen kanssa. Lisäksi käytännössä myös etäisyys ajoneuvon ylkoreunaan tulisi ongelmaksi.

Ehkä jos ne olisi asentanut siihen oman valon yläpuolelle orkkislyhkänen poistettuna... Olisi ollut kyllä komea 8)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Eilen tuli vastaan 740 volvo jossa oli jotkut ledi tai xenon polttimot. Eivät häikäisseet mutta ei ne tietäkään näyttänyt valaisevan. Kiinaledit? :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Jos tällaiset heittää 6v vanhojen orkkisxenonien tilalle, onko apua:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/430034/Philips-X-tremeVision-gen2-Xenon-D1S-12V35W-150

Onko kellään kokemusta näistä toisen sukupolven kirkaspolttimoista?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos tällaiset heittää 6v vanhojen orkkisxenonien tilalle, onko apua:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/430034/Philips-X-tremeVision-gen2-Xenon-D1S-12V35W-150

Onko kellään kokemusta näistä toisen sukupolven kirkaspolttimoista?

Hyvin toimii ja kirkkaat. Saatko +150% niin epäilen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Sehän noissa ajovalojen paranteluissa on ongelmana, että sopiva yhdistelmä on vaikea löytää. Pitäisi päästä johonkin liikkeeseen fyysisesti paikanpäälle jossa on paljon erilaisia lamppuja hyllyssä joita voisi testata.
Tai sitten pitää kaivella kuvetta ja käyttää pinkkaa tuohon testaamiseen.   :-\
Kallista, jos ei ymmärrä mitä tekee.....

Onnistuneimman valojenparannuksen olen tehnyt 1. kopan Sitikka Berlingoon. Siinä kokeiltiin xenonit, uudet umpiot ja releytys, lopullinen ok taso saavutettiin asentamalla H4 lisävalot. Siinä on nimittäin auto jossa on aivan umpisurkeat ajovalot, eikä siihen laillisin keinoin saa kuin parhaimmillaankaan huonot valot.

Surkeita ajovaloja ei pysty pääsääntönä parantamaan valonlähteen kirkkautta lisäämällä, vaan sillä tekee enemmän haittaa kuin hyötyä.
Koska näkemisessä kaikkein tärkein asia on valon jakautuminen.

Tai no kai siihen olisi voinut laittaa pelkästään ne lisäH4 valot ja ottaa orkkisvalot kokonaan pois, ulkonäöllisesti olisi ollut aika karu ratkaisu, vaikka olisikin kai ollut laillinen.

Eipä aikoinaan 17,5 ref luvun omaavat lisä H4 umpiot paljoakaan auttaneet opel record D 37,5ref valoihin.
Vasta 12,5 ref lisävalot autoivat selvästi, sillä valokeilaan tuli reilusti sitä kaivattua leveyttä, eikä huippukirkkautta, mikä on haitaksi 99,9% tapauksissa.

Polttimolla ei voi korjata paskaa valon jakautumaa millään, ellei kyse ole samassa tapauksessa, kuin 940:ssä.
Keila on pirun kirkas releistettunä, mutta tajuttoman kapea. Siinä tekemäni ledi-viritys tekee pelkkää plussaa, sillä huippukirkkaus ei kasva, mutta 5lx keilan pinta-ala kasvaa 4 kertaiseksi, mikä lisää näkemistä.
Tämä johtuu kyseisen H4 ledin leveämmästä rakenteesta. Tämänkin soveltaminen edellyttää jonkinmoista ymmärrystä optiikasta (edes perusteet).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tai sitten pitää kaivella kuvetta ja käyttää pinkkaa tuohon testaamiseen.   :-\
Kallista, jos ei ymmärrä mitä tekee.....

Surkeita ajovaloja ei pysty pääsääntönä parantamaan valonlähteen kirkkautta lisäämällä, vaan sillä tekee enemmän haittaa kuin hyötyä.
Koska näkemisessä kaikkein tärkein asia on valon jakautuminen.

Eipä aikoinaan 17,5 ref luvun omaavat lisä H4 umpiot paljoakaan auttaneet opel record D 37,5ref valoihin.
Vasta 12,5 ref lisävalot autoivat selvästi, sillä valokeilaan tuli reilusti sitä kaivattua leveyttä, eikä huippukirkkautta, mikä on haitaksi 99,9% tapauksissa.

Polttimolla ei voi korjata paskaa valon jakautumaa millään, ellei kyse ole samassa tapauksessa, kuin 940:ssä.
Keila on pirun kirkas releistettunä, mutta tajuttoman kapea. Siinä tekemäni ledi-viritys tekee pelkkää plussaa, sillä huippukirkkaus ei kasva, mutta 5lx keilan pinta-ala kasvaa 4 kertaiseksi, mikä lisää näkemistä.
Tämä johtuu kyseisen H4 ledin leveämmästä rakenteesta. Tämänkin soveltaminen edellyttää jonkinmoista ymmärrystä optiikasta (edes perusteet).

Siis noi H4:t oli kytkettunä lisälähivaloiksi, tuon kanssa sillä referenssiarvolla ei ole mitään tekemistä, tai jos jokin yhtymäkohta on niin se on pikemminkin käänteinen.

Vm 2002 Fiat Scudoon sai kyllä merkittävän parannuksen valoihin vaihtamalla siihen sen aikaiset extrakirkkaat polttimot.. Olisivatkohan olleet Philips Vision plus +70% tms, siinä kohtaa olin valmis allekirjoittamaan sen +70% väittämän. On tietysti mahdollista että OEM lamput oli jotkut himmeät longlife lamput, mutta vakiolampuilla suurin ongelma oli yksinkertaisesti liian heikko valovoima.

Tietysti jos valokuvio on huono, niin eihän sitä lamppua muuttamalla saa paremmaksi, ellei sitten hillittömällä munkilla satu väärän muotoinen lamppu joka jostainsyystä korjaa huonon umpion tuottaman valokeilan, mutta tuon varaan ei paljoa kannata laskea.

Slerbahuuli

  • Vieras
Mittasitko Jule lampun kannan jännitteen Fiatissa?

"Jokainen fiatin sähkö voi sisalta üllatüüs!"

Terv. Nimim "orkkiskytkennöillä 10,9V". Kyllä parani kun sai sen 14.1 lampulle. :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mittasitko Jule lampun kannan jännitteen Fiatissa?

"Jokainen fiatin sähkö voi sisalta üllatüüs!"

Terv. Nimim "orkkiskytkennöillä 10,9V". Kyllä parani kun sai sen 14.1 lampulle. :D

En muista mittasinko, mutta pelkästään sillä polttimomuutoksella ne ajovalot paranivat silmämääräisesti sen 70%.

Aiemmin mainittu berlingohan edustaa saman tehtaan, samaan aikaan toteuttamaa suunnittelua, siihen kyllä tehtiin myös releytys, jolla kantajännite nousi jotain 2,5V... Eikä niillä nähnyt vieläkään mitään.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
En nyt löydä, jossain oli sitä käyty jo läpi että paljonko on Bi-Xenonien REF, Volvo V70 2005 omassa tapauksessa.

Mietin että jos yksi tai kaksi ledipaneelia laittaisi, niin mitkä on maksimireffit, mitä sinne kestää laillisesti laittaa. Houkuttaisi toinen laittaa kilven alle sinne koloon ja heräte pitkiltä valoilta. Toinen sitten ylemmäs, joka tulisi orkkiskatkaisijan taakse. Ajatuksena taistella sumua, sadetta ja lumipyryä vastaan..

Näkyy ihan hyviä vaihtoehtoja olevan nykyisellään saatavilla ja noin 110-130e/kpl pääsee jo paneeleilla alkuun.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3080
En nyt löydä, jossain oli sitä käyty jo läpi että paljonko on Bi-Xenonien REF, Volvo V70 2005 omassa tapauksessa.

Mietin että jos yksi tai kaksi ledipaneelia laittaisi, niin mitkä on maksimireffit, mitä sinne kestää laillisesti laittaa. Houkuttaisi toinen laittaa kilven alle sinne koloon ja heräte pitkiltä valoilta. Toinen sitten ylemmäs, joka tulisi orkkiskatkaisijan taakse. Ajatuksena taistella sumua, sadetta ja lumipyryä vastaan..

Näkyy ihan hyviä vaihtoehtoja olevan nykyisellään saatavilla ja noin 110-130e/kpl pääsee jo paneeleilla alkuun.

30/umpio eli yht: 60 omat valot.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
30/umpio eli yht: 60 omat valot.

Kiitos! Ei sinne sitten oikein taida kahta saada mitenkään päin, yhdelläkin paneelilla saa menemään yli noi reffit melko herkästi.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Kiitos! Ei sinne sitten oikein taida kahta saada mitenkään päin, yhdelläkin paneelilla saa menemään yli noi reffit melko herkästi.
2 kpl ST-8 Evo lamppuja niin riittää referenssit.

Edit: Evot ehkä paremmat kuorma-auton katolle tai maasturiin, jolla ajetaan maastossa. Linear 6 Elitejä 2 kpl. Niissä ei tule liian kirkasta valoa siihen alle sataan metriin vaan kuvio on leveä viuhkamallinen.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2018, 21:54:29 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos jaksaa käyttää hieman aikaa, niin löytyy paljon vaihtoehtoja. Jos kaksi paneelia haluaa, niin silloin on vähemmän.

300 euroa ja ostaa optibeam:n commanderin tai walonia horizonin, niin ei tarvitse pettyä...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Zekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Jos tällaiset heittää 6v vanhojen orkkisxenonien tilalle, onko apua:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/430034/Philips-X-tremeVision-gen2-Xenon-D1S-12V35W-150

Onko kellään kokemusta näistä toisen sukupolven kirkaspolttimoista?

On selkeästi kirkkaammat ku vanhat. Suosittelen. Tiedä sitten tosiaan onko 150% kirkkaammat mutta Suberbin ja S-maxin valoissa iso ero. Ens vkl Volvossa samat testiin.

 

Ateho  Elekma