Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585276 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eilen kotikadulle käännyttäessä n.22.00 jälkeen oli kolme tyttöä päätyä keulakoristeeksi. Kenelläkään ei mitään valoja tai kypärää ja ajoivat keskellä tietä. Tunti oltiin kaverin kanssa pihamaalla, niin yli 10 polkupyöräilijästä yhdelläkään ei ollut mitään valoja!!!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Piti ihan kaverilta kysäistä jolla tuollainen 2008 Braaaavo on.
- Voi ajaa ilman valoja (0)
- Voi ajaa parkeilla (en kysynyt mikä asento)
Kyllä voi, tosin liikkuminen on mallia mäkiauto. Valokytkimessä kun on vain vaihtoehdot 0-1 eli lähivalot päällä/pois. Parkit sai päälle vain naksuttelmalla kytkintä edestakaisin kun moottori ei ollut käynnissä. Taisipa vuosituhannen alun Stilossakin olla sama järjestely - siitä ainakin olen varma, että härvelin kojelaudassa oli erillinen nappi pysäköintivalojen kytkemiseksi. Myös Giuliettasta puuttui kokonaan P asento valokytkimestä.

P on parkit ja 1 on sitten ajovalot + pitkät + parkit + mittarivalot.
En ymmärrä miksi koska monessa autossa missä moinen viritelmä on, on valomuisti vakiona. Eli kytkin 1 asennossa valot sammuvat kun sytytysvirta katkeaa.
Sehän on ihan fiksu ratkaisu, että valokytkimen voi koko ajan pitää 1-asennossa ja kaikki valot sammuvat, kun moottorin sammuttaa. Myös jo mainittu 0=valoautomatiikka, jossa lähivalot palavat alennetulla jännitteellä on fiksu (ajaa täysin samaa asiaa kuin nykyiset päiväajovalot).

Tässä on vain ollut kummallisia virityksiä eri merkeillä. Kaikkein kauhein on Volkkarin perinteinen tyyli - kun moottorin sammutti, niin lähivalot sammuivat, mutta parkit jäivät päälle. Suht varma tapa tyhjentää akku, kun valosummeria ei ollut eikä parkkeja erottanut aurinkoisella säällä.

Japsien perinteinen tyyli oli, että autoilla kuului päivällä ajaa ilman ajovaloja. Valokytkin 0-P-1 ja kytkettäessä lähivalot päälle himmennettiin kojelaudalla oleva tikitalikello häikäisyn estämiseksi. Kun Suomeen tuli ajovalopakko, näihin lisätiin purkkaviritys, joka kytki parkit+lähivalot päälle, kun valokytkin oli 0-asennossa (loogista?) ja sytytysvirta päällä. Johti "hauskoihin" piirteisiin
  • tikitalikellosta ei saanut päivänvalossa tolkkua
  • takasumuvaloa tai kaukovaloja ei saanut päälle ellei ensin kääntänyt valokytkintä 1- asentoon
  • pelkillä parkeilla ajelu sujuu sujuvasti (tätä näkee yhä edelleen)
  • valosummeria ei tietenkään ollut, koska valoautomatiikka, joten syystä X "pakkovaloasentoon" käännetty valokytkin saatoi ajon päätteeksi unohtua kääntää nollille...

Minua ärsyttäisi suunnattomasti, jos autosta ei saisi valoja kokonaan pois päältä.
Turvallisuuden puolesta on tärkeää, ettei autolla pysty ajamaan vailla valoja. Vanhemmalla kalustolla pystyy ja kyllähän näitä puupäitä riittää - jopa moottoritiellä vedellään pilkkopimeässä ilman valoja. Ei järkiautoilija huomaa edes mittarivalaistuksen puutetta, koska järkiautoilijalla ei ole tarvetta nopeusmittaria vilkuilla - järkiautoilija ajaa aina Oikeaa Tilannenopeutta ja muut joko kaahaa tai ovat tientukkoja.

Myös pelkillä parkeilla ajelu on ihan pyllystä ja pitäisi myös tehdä mahdottomaksi. Esimerkki. Roikuin säiliörekan perässä. Rankkasade oli tauonnut, mutta rekka nosti vielä vesisumua tienpinnasta. Eteen avautui pitkä suora, jonka toisesta päästä, reilun kilometrin päästä, kiiluivat vastaantulijan valot. Oiva ohituspaikka siis, mutta jäin silti muutamaksi sekunniksi himmailemaan ja hyvä niin. Äkkäsinkin, että paljon lähempänä oli tulossa Stealth -mallin auto vastaan. Maantienvärinen auto vailla ajovaloja sulautui oivasti taustaan, kun vesisumu vähän heikensi näkyvyyttä. Tiessä oli pientä kaarretta tai painannetta, joten tämä ei myöskään blokannut kauempana olevan valoja, mikä loi vaikutelmaa siitä, että minulla olisi esteetön näkyvyys sinne 1+ km päähän ja tie selvä. Oli tällä puupäällä parkit päällä, mutta päivänvalossa ne erotti vasta parinkymmenen metrin päästä. Olisi voinut tulla hilppasen kiire väistölle siltä etäisyydeltä...

Jos ajovalopolttimoiden kuluminen tai PA kulutus kiusaa, niin silloin ratkaisun tarjoaa jälkiasenteiset päiväajovalot! Joiden asennus puolestaan on paljon helpompaa, mikäli autosta saa (moottorin käydessä) valot kokonaan pois. Juuie pala sitten päiväajovalojen kanssa takavalot, muttei toisaalta tule vahingossakaan ajeltua päivä- ja lähivalot samanaikaisesti päällä. Pimeällä päiväajovalot voivat häikäistä pirullisesti, koska ne on nimenomaan suunniteltu ampumaan valoa suoraan vastaantulijoiden näköelimiä kohti.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Eikö nykyautoissa saa valoja kokonaan pois niin halutessaan?

-98 940, 0-asennossa palaa parkit, mittarivalot, takavalot ja lyhyet ajovalot - pitkät ei jää päälle. Keski-asennossa palaa parkit, mittarivalot ja takavalot. Valot päällä-asennossa palaa parkit, mittarivalot, takavalot ja lyhyet ajovalot - pitkät jää päälle.

-05 V70, sama kuin yllä.

Eli noita kumpaakaan ei saa pimeäksi sytytysvirta päällä tai moottorin käydessä. 940 on sulake, jolla valomuistin saa pois. Tällöin 0-asennossa ei pala ajovalot, muiden valojen toiminnasta en muista.

Volvoissa (ns. Nykyaikaisissa) on loistava käytäntö esim. Japanialaisiin nähden, mittarivalot palaa aina auton käydessä.

En muista että minulla olisi koskaan ollut autoa jossa olisi saanut valot kokonaan pois (ja ennen vanhaan Keski-Euroopassa vilkuteltiin päivällä aika usein valoja vastaan tullessa, nykyään harvemmin). Voi olla että joskus 80-luvulla on sellainenkin ollut.

Hyvinkin 80-luvun autot on saanut pimeäksi valokatkaisijasta. Myös -92 Opel Calibran saa valokatkaisijasta täysin pimeäksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Kokonaan pimenee myös '92 240. Valojen 0-asento on todellakin 0 kpl valoja, parkeilla palaa kaikki paitsi lähivalot (pitkiä voi vilkutella, ei jää päälle) ja "valot päällä" asennossa on kaikki käytettävissä. Käytännössähän se nappi tulee väännettyä aina katsastuksen jälkeen täysille valoille ja siinä se pysyy kunnes katsuri kääntää sitä taas vuoden päästä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei ole vitsi, olen törmännyt johonkin tutkimukseen, minkä mukaan erillinen jarruvalo havaitaan nopeammin kuin jarruvalon syttyminen käytettäessä yhdistettyä taka/jarruvalopoltinta. Tietysti se ero oli tyyliin 0,1 s, mutta sehän voi matkana tarkoittaa paria metriä. Luonnollisesti tämäkin tutkimus on parin vuosikymmenen takaa ja testit tehty hehkulampuilla eikä välittömästi täyteen tehoonsa syttyvillä ledeillä. Mutta noin niikuin perusteluna "oudolle" direktiiville.

Se erillinen jarruvalo oli tuossa tutkmuksessa lisäjarruvalo, eli auton keskilinjalla, paikassa jossa ainoa esiintyvä valo on jarruvalo.

On tietysti esitetty väittämiä että sen parkin takia ei huomaisi jarruvaloa koska se vana kirkastuu, mutta en ainakaan ole kuullut että tuota olisi oikeasti tutkittu.

Slerbahuuli

  • Vieras
Olisiko mitään hyviä vihjeitä/vippaskonstia auton ajovalojen suuntaamiseen ns. "tien päällä"?

Nyt on pimeää, muttei sopivaa seinää ja tasaista maastoa, eikä huvita lähteä etsimäänkään sellaista.

Huomasin tuossa kun alkoi hämärää tulemaan, että toisen valon sivusuuntaus ja toisen valon korkeussuuntaus on ihan päin helevettejä.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Olisiko mitään hyviä vihjeitä/vippaskonstia auton ajovalojen suuntaamiseen ns. "tien päällä"?

Nyt on pimeää, muttei sopivaa seinää ja tasaista maastoa, eikä huvita lähteä etsimäänkään sellaista.

Huomasin tuossa kun alkoi hämärää tulemaan, että toisen valon sivusuuntaus ja toisen valon korkeussuuntaus on ihan päin helevettejä.

Kattoo mihin kohtaa punttia valo näyttää auton edessä, ja kävelee 5metriä eteenpäin ja kattoo mihin näyttää nyt.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Yksi automerkki osaa kyllä yllättää näiden valojen käytössä eli BMW:t. Ne stna angel eye:t on varmana omasta mielestä siistin näköiset ja itse näet, mutta voipi olla, että ne ei näy vastaantulijalle kunnolla! Ja ei ne ei ole ajovalot!

Jos kaikki rahat on mennyt tuohon kippoon/led-polttimoihin ettei ole vara kuluttaa xenoneita, niin suosittelen vaihtoehdoksi julkisia tai kävelemistä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Yksi automerkki osaa kyllä yllättää näiden valojen käytössä eli BMW:t. Ne stna angel eye:t on varmana omasta mielestä siistin näköiset ja itse näet, mutta voipi olla, että ne ei näy vastaantulijalle kunnolla! Ja ei ne ei ole ajovalot
Monesti tullut väläytettyä pitkiä noille kun olen luullut että valot ei ole päällä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Olisiko mitään hyviä vihjeitä/vippaskonstia auton ajovalojen suuntaamiseen ns. "tien päällä"?

Nyt on pimeää, muttei sopivaa seinää ja tasaista maastoa, eikä huvita lähteä etsimäänkään sellaista.

Huomasin tuossa kun alkoi hämärää tulemaan, että toisen valon sivusuuntaus ja toisen valon korkeussuuntaus on ihan päin helevettejä.

Ihan ensimmäisenä kannattaa tarkistaa että polttimot on oikein ja kunnolla umpiossa paikoillaan.
Ja niitä polttimoitakin on kaikentasoisia, huonoimmista voi jo päällepäin silmämääräisesti sanoa että ovat susia.

Slerbahuuli

  • Vieras
Polttimoiden asemoinnin katsoin umpion läpi heti ja ovat kohdallaan.
Monesti eläessäni olen säätänyt valot ns seinää vasten, mutta nyt ei ollut sopivaa seinää lähellä.

Täytyy joku viritelmä tehdä jos vielä pimeällä ajelee. Periaatteessa pieni sivutie ja tasainen suorakin riittää.

Kunhan vaan vuoden vanha TYC umpio ei ole grometrialtaan perseellään.... Eiois ensimmäinen. :facepalm:

Bmw:n enkelin silimät joo, ei ne kovin kauas näy. Tosin päiväajovaloista ilmeisesti Toyota on edelleen sellainen, että polttaa vain edessä ledejä.

Eilen oli semmoinen valoisan sumuinen keli. Eli esim. puhelin sääti näytön kirkkauden pihalla seisoessa melko isolle (80-90%) vaikka olikin hämärää. Monessa liki uudessa Toyotassa perä pimeänä, paitsi jonkin alikulun tms kohdalla paloi takavalot hetken.

Minen ymmärrä tuota.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Tosin päiväajovaloista ilmeisesti Toyota on edelleen sellainen, että polttaa vain edessä ledejä.

Korean ihmeistä osa ja VAG-konsernin tuotteista kans osa myös hanuri pimeänä.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
FCA tuotteet peppu pimeänä. Kaikki japsit, ainakin osa Renaulteista yms. Kyllä tämä melkeinpä valtavirtaa on.

Asiassa hämää se, että käytännössä kaikki datsun kasvaimet ja tojota varikset  ja pösön yms. tilakotilot ajelee aina ja kaikkialla etusumuvalot päällä, koska se tekee kotilosta matalan ja sporttisen näköisen. :facepalm: Tämän seurauksen takavalotkin palavat. Ja sitten kun näkee sen yksilön, missä ei ole etusumuvalot päällä, niin ei siinä sitten taka+lähivalotkaan pala, vaikka olisi pilkkopimeää ja/tai sataisi saavista kaatamalla. Sekin on tullut todettua, että näille arjen sankareille on ihan turha pitkiä vilkautella.

Idän ihmeissä pääsääntöisesti ei ole hämäräkytkiautomatiikkaakaan päätellen siitä, ettei lähivalot syty tunneleissa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kaveri justiin valitti pösössään kun siinä on niin surkean kapeat lähivalot että joutuu käyttämään sumareita että näkee penkkoja..

Tosin eipä noista autojen orkkissumareista ole kellekään juuri haittaa, jos ei käyttäjälleen hyötyäkään..

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kaveri justiin valitti pösössään kun siinä on niin surkean kapeat lähivalot että joutuu käyttämään sumareita että näkee penkkoja..

Tosin eipä noista autojen orkkissumareista ole kellekään juuri haittaa, jos ei käyttäjälleen hyötyäkään..

Olisiko tärkeämpää nähdä eteenpäin entä penkat lähivaloilla?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy