Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Sitä aina ihmettelen miksi rekat ei yhtään tykkää motarilla, että ajaa suoralla tiellä vastaan pitkät päällä. Autokoulussakin opetettiin jo kauan sitten että voi ja saa tehdä näin. Muutama auto tuli nytkin pitkillä vastaan eikä se todellakaan häikäise. Sama juttu jo silloin kun ei ollut mitään lisävaloja. Onko nää rekkakuskit kaikki ns. vanhanliiton miehiä vai löytyykö joku järkevä selitys miksi vilkuttelevat valoja? Kaarteessa ei tietenkään kannata pitkiä käyttää, jos ne osoittavat vastaantulevien kaistalle.

Kyllähän se kaukovalo silmiä rasittaa, vaikka se motarilla ei nyt niin julmasti häikäisekään. Joissain tilanteissa tietysti siinä motarin keskellä olevat esteet tekee sen että vastaantuleva henkilöautokuski ei edes näe niitä lisävaloja, mutta kuorkin hytissä ne loimottaa silmiin. Muutenkin sen oman kaukovalon häikäisy motarilla ei ole ihan niin yksiselitteinen, huonosta kaukovalosta voi tulla kuitenkin voimakasta hajavaloa sinne vastaantulijalle, toisessa ääripäässä taas "valoa ihan jokapaikassa" valot häikäisee, koska se valokeila vaan on niin hemmetin leveä.

Toisaalta, kun ajatellaan näitä kakovalojen käytön säädöksiä, niin siellähän on myös se että kaukovalot kytketään hetki ennen kohtaamista päälle.. Tilanne on varmasti ollut eri silloin kun noita pykäliä mietittiin ja kaukovalo oli 45W hehkulamppu.

Jo silloin luokkaa 25vuotta sitten autokoulussa opetuskuvissa olevissa autoissa joissa se kaukovalokeila heitti vastaantulijan ohi, puhuttiin kuinka surkeat ajovalot täytyy autossa olla että se valokeila on niin kapea kuin niissä kuvissa.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Toisaalta, kun ajatellaan näitä kakovalojen käytön säädöksiä, niin siellähän on myös se että kaukovalot kytketään hetki ennen kohtaamista päälle.. Tilanne on varmasti ollut eri silloin kun noita pykäliä mietittiin ja kaukovalo oli 45W hehkulamppu.

Tämä pitkille vaihto juuri ennen kohtaamista tulee esiin aina kun joku media siitä vouhottaa. Ihan helv***n ärsyttävää kun valtaosa kuunoista ei osaa arvioida muutenkaan mitään ja sitten näiltä saa mukavat säihkyt silmille. Purnasin tästä Moottori-lehden toimittajalle joka viimeksi mainosti asiaa, ei ottanut ajatustani vastaan ollenkaan kun ilmaisin mielipiteeni ko. touhusta. Osasyynä nämä uudempien autojen sikakirkkaat, heti syttyvät lyhdyt ja toisaalta tuo kohtaamishetken arvioinnin vaikeus.
Pikkuhiljaa tuo tapa on taas hiipunut kun ihmiset taitavat tajuta jotain saadessaan samat säihkyt silmille.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Kyllähän se kaukovalo silmiä rasittaa, vaikka se motarilla ei nyt niin julmasti häikäisekään. Joissain tilanteissa tietysti siinä motarin keskellä olevat esteet tekee sen että vastaantuleva henkilöautokuski ei edes näe niitä lisävaloja, mutta kuorkin hytissä ne loimottaa silmiin. Muutenkin sen oman kaukovalon häikäisy motarilla ei ole ihan niin yksiselitteinen, huonosta kaukovalosta voi tulla kuitenkin voimakasta hajavaloa sinne vastaantulijalle, toisessa ääripäässä taas "valoa ihan jokapaikassa" valot häikäisee, koska se valokeila vaan on niin hemmetin leveä.

Toisaalta, kun ajatellaan näitä kakovalojen käytön säädöksiä, niin siellähän on myös se että kaukovalot kytketään hetki ennen kohtaamista päälle.. Tilanne on varmasti ollut eri silloin kun noita pykäliä mietittiin ja kaukovalo oli 45W hehkulamppu.

Jo silloin luokkaa 25vuotta sitten autokoulussa opetuskuvissa olevissa autoissa joissa se kaukovalokeila heitti vastaantulijan ohi, puhuttiin kuinka surkeat ajovalot täytyy autossa olla että se valokeila on niin kapea kuin niissä kuvissa.
Vt7 kuninkaantien Abc-Koskenkylän ramppi väli  :buck2: Yleensä löytyy vikkelään lyhkäset ku heittää täys laidallisen muurin ylittäviä pitkiä takas  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Kyllähän se kaukovalo silmiä rasittaa, vaikka se motarilla ei nyt niin julmasti häikäisekään. Joissain tilanteissa tietysti siinä motarin keskellä olevat esteet tekee sen että vastaantuleva henkilöautokuski ei edes näe niitä lisävaloja, mutta kuorkin hytissä ne loimottaa silmiin.
Nuo kaiteet tosiaan blokkaa usein valon aika kivasti - ei pelkästään moottoriteillä, vaan myös keskikaideteillä. Mutta rekat silti tulilinjalla - näiden suhteen taitaa paras olla noudattaa perinteistä ohjetta "pitkät pois, kun näet äärivalot". Näitä äärivaloja ei tunnu Volvonkaan automatiikka ihan aina hiffaavan, joten hereillä pitää olla. Kilpalaulantaan ryhtyminen ei ole kovin viisas veto, noissa on nykyään koko ohjaamon levyisiä led-tankoja - ovat melko häikäiseviä ilmestyksiä.

Ajovalojen tehoissa on tosiaan huimia eroja. Surkeimmillaan kaukovalot ovat samaa tasoa, mitä nyt valokuvio vähän kapeampi, kuin xenon lähivalot. Näillä vehkeillä on aikalailla pakko ajaa moottoritiellä pitkät päällä ja suotakoon se heille. Mutta tehokkaiden kaukovalojen kanssa on syytä olla varovaisempi. Itse en kehtaa ajella moottoritiellä pitkät päällä vastaantulijoita kohdattaessa eikä kunnon lähivalojen ansiosta moiseen ole pakottavaa tarvettakaan.

Vaan riittäähän tuolla niitäkin, mitkä ajelee aina pitkät päällä, myös työntäessään edelläajavaan lisää vauhtia. Ja pahimpana kaikesta pellet, mitkä ovat väkästäneet sumuvaloista jonkinlaiset lisäpitkät änkeämällä niihin xenon/ledpolttimot. Moottoritiellä ollaan kuitenkin aika kaukana vastaantulijan ajolinjasta, joten välimatkan lyhentyessä häikäisy yleensä hiipuu, mutta näissä sumarivirityksissä onkin leveä valokuvio ja niillä häikäisy vain pahenee kohtaamishetkeen saakka.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vaan riittäähän tuolla niitäkin, mitkä ajelee aina pitkät päällä, myös työntäessään edelläajavaan lisää vauhtia. Ja pahimpana kaikesta pellet, mitkä ovat väkästäneet sumuvaloista jonkinlaiset lisäpitkät änkeämällä niihin xenon/ledpolttimot. Moottoritiellä ollaan kuitenkin aika kaukana vastaantulijan ajolinjasta, joten välimatkan lyhentyessä häikäisy yleensä hiipuu, mutta näissä sumarivirityksissä onkin leveä valokuvio ja niillä häikäisy vain pahenee kohtaamishetkeen saakka.

Kun ostin tuon B10M:n niin siinä oli laitettu katolle sumarit.. :)
En oikein tiedä mitä sillä oli haettu, vai oliko vaan laitettu ulkonäön takia jotain sinne. Ei tullut kokeiltua miten ne olisi toimineet pimeällä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eilen laskeskelin tuossa nelostiellä Palokka-Hirvaskangas välillä 42kpl sumuvalot päällä ajavia henkilöitä katuvalaistuksella  :idiot2: :idiot2: :idiot2:.

Kyllä näitä idiootteja riittää!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Väitän että tuo tuplaa niiden häiritsevyyden kun lasket niitä. :D

En millään lailla katsele vastaantulevia sumuvaloja kun ne ei häiritse.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Eilen laskeskelin tuossa nelostiellä Palokka-Hirvaskangas välillä 42kpl sumuvalot päällä ajavia henkilöitä katuvalaistuksella  :idiot2: :idiot2: :idiot2:.

Kyllä näitä idiootteja riittää!

Mun piti oikein tänään tuijottaa kotimatkalla niitä kahta sumarit päällä vastaan ajanutta autoa. Ja edelleenkään en saanut päähäni että mikä niissä sua noin jurppii? Ja mulla on vielä olevinaan valonarat silmät/huono hämäränäkö jolloinka se häikäisy pitäisi vituttaa vielä enemmän...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mun piti oikein tänään tuijottaa kotimatkalla niitä kahta sumarit päällä vastaan ajanutta autoa. Ja edelleenkään en saanut päähäni että mikä niissä sua noin jurppii? Ja mulla on vielä olevinaan valonarat silmät/huono hämäränäkö jolloinka se häikäisy pitäisi vituttaa vielä enemmän...

Mä olen pitkään kärsinyt juuri valonaroista silmistä - tosin niin päin että hämäränäkö on ollut aina erinomainen.. Mielestäni se valonarkuus on juuri johtunut tuosta. Nyt kun ikää on tullut enemmän ja se erinomainen hämäränäkö ei ole enää niin erinomainen tuo valonarkuuskin on vähentynyt. Ei mua ole koskaan sumarit häikäisseet, poislukien selvästi väärin suunnatut, tai kova vesisade, jolloin ne heijastaa siitä tienpinnan vesipatjasta.

Tuo sumareista vauhkoaminen juontaa kyllä juurensa johonkin silmien takapuolelelle. Jostainsyystä hommaan kuuluu myös tarve haukkua näin toimivia autoilijoita, sekä hyökätä myös asiaa ihmettelevien kimppuun, ja päätellä ne samoiksi sumaripelleiksi -idiooteksi tai -(mikäävaan).

Mä saan kuulla sumareiden "vihaajilta" useinkin päänaukomista omasta sumarin käytöstäni, vaikka vielä reilu vuosisitten tilanne oli se ettei mulla ole ollut 15 vuoteen autoa jossa edes olisi sumareita.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Sitten se oleellinen asia.

"Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-kaytat-sumuvaloja-oikein-muista-yksinkertainen-nyrkkisaanto/6128728

Idiootit eivät ymmärrä, että noista sumuvaloista ei ole mitään apua, kuin yllä olevissa tapauksissa. Toki niiden käyttöä voi perustella sillä, että ne näyttää siistiltä tai että näet 10-20 metrin päähän, mutta lailliseksi se ei tee, kuin noissa tapauksissa...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Ota kuvat ja rekisterinumerot ylös ja ilmota poliisille. Kyllä täällä on jo kaikilla hyvin tiedossa että sinua ne häiritsee.

Ja näyttää siltä kaikki mitä muut tekee on väärin ja sinun tekemät on oikein. Sulla on parhaat autot joissa on oikea neliveto joka sekin on vain subaru, valot, vaimot jne.

Oisko jo aika vaihtaa levyä? Tuntuu kaikki jutut pyörivän muutaman asian ympärillä.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Täällä hep! Löysin käyttökohteen sumareille.

Ajan joka päivä pientä mutkaista maakuntatietä, usein pimeellä ja sateessa. Kun tulee autoja vastaan, niiden ajovalot häikii niin että en meinaa nähdä tien reunaa. Pari autoa pärjää hyvin mutta sitten kun tulee pitempi letka vastaan niin ihan tuurilla joutuu ajamaan. "noista ajovaloista x metriä tuohon kohtaan"
 Etenkin jos on tiukkaa mutkaa niin meinaa olla haastavaa.
 Sumareilla näen paremmin tien reunan.

Ajovalot ovat toyotassa... Normaalit. Ei huikeat mutta paljon paremmat kuin monessa muussa. Märkä asfaltti vaan imee sen valon.

Valtatiellä tai kaupungissa ei sumareista ole mitään hyötyä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Meinasin tähän kirjoittaa, että sumuvalojen tuoma valaistu lyhyt kaistale auton edessä/etuviistossa vain häiritsee hämärässä näkemistä koska auton edessä on enemmän hajavaloa...

...mutta sitten kävin ajamassa tuolla omalla pastakulholla. Siinä on lyhyet valot suunniteltu vissiin Milanolaisen lähiö-puudelin tai sitä taluttavan neitosen korkkareiden korkojen havaitsemiseen, kun auton edessä on ihan jumalaton valoläiskä. Pitkät päällä lyhyet jatkavat palamistaan omassa poterossaan, KUNNES laittaa sumuvalot päälle.

Sumarit valaitsevat n. 45 asteen kulmassa etuviistoihin. Ajaessa lyhet + sumuvalot päällä, palavat lyhyet + sumuvalot. Mutta kun pitkät on päällä ja laittaa sumuvalot päälle, sammuvat lyhyet ja se metsän reunojen näkemistä häiritsevä valopallo häviää auton edestä. Vaihtaessa takaisin lyhyille, lyhyet syttyvät palamaan.

En tiedä miksi on noin kytketty, mutta lyhyiden sammuttaminen tällä menetelmällä auttaa jo ihan suoralla tiellä näkemisessä, puhumattakaan siitä mutkaisesta ja mäkisestä keskisuomen soratiestä. Mitään muuta hyötyä en ole sumareista kyllä huomannut.

En tiedä onko monessakin autossa kytketty valot toimimaan noin, tuskinpa enkä usko niiden polttamisen syynä olevan näkeminen vaan enempi se "kattokaa miten cool", ainakin jos kuski on yhtään nuorempi. Puskurissa loimottavat "kulmalyhdyt" on yksinkertasesti nii siistin näköset hei! Tossa omassa vessassa ne on umpioissa, vilkkujen vieressä, että pieleen menee siinäkin. :2funny:

Olen kyllä miettinyt piäni puhki, miten tuosta omasta vessasta saisi ne lyhkäset sammumaan pitkille vaihtaessa, mutten ole keksinyt. Jos olisi "wanhaan hywään aikaan" tehty auto, niin vähän sähköjä käpistelemällä onnistuisi. Muttakun tuokin on täynnä ATK -nimistä tilpehööriä, jonka "keskushermosto" (canväylä) ei töimi kuten njormal sähköjohto, niin kusessa ollaan koko saatanan sakki.

Ei toimi enään vanha viisaus, "väri väriin, loput ovenväliin". :-\

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Tuo on totta mutta kunnon lisäpitkillä ei asialla olekkaan enää merkitystä. Yhtä hyvin näkee 300m päähän, sumarit päällä tai ilman.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Tuo on totta mutta kunnon lisäpitkillä ei asialla olekkaan enää merkitystä. Yhtä hyvin näkee 300m päähän, sumarit päällä tai ilman.
Varmaan riippuu iiriksestä. Kyllä se minulla häiritsee merkittävästi.

Tai en tiedä jos latu olisi vitivalkoinen 20m leveydeltä sinne 300m asti, niin sitten ei häiritsisi.

 

Carcom Oy  Ateho