Autoracing  KL-varaosat

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onko joku muu kansainvälisiä foorumeita käyttänyt huomannut että tää sumareista ja valoista noin muutenkin itkeminen on hyvin suomalainen ilmiö? Vai onko vastaava esim ruotsalaisilla foorumeilla? Mulla ei taitu kuin englanti, joten vain englanninkielisistä foorumeista kokemusta.

Takasumariakaan ei tarvitse jos vauhti on rajoituksen mukainen. Mutta sitten kun hidastaa huonon näkyvyyden takia vauhtia niin takasumari päälle!

No on tuokin nyt sitten perustelu.. Mikä helvetti siinä sitten on että edes kunnon sumussa ei voida sitä takasumaria käyttää? Kuluuko se liikaa?

Laajemmalla otannalla takasumuvalo on todella tarpeellinen sakeassa lumi- ja vesisateessa tai sumussa, joka on hyvinkin yleistä öisin varsinkin syksyllä. Sen sijaan etusumareille ei ole juurikaan käyttöä, ne joutaisi kieltää kokonaan lailla.

Sen sijaan kärryissä tulee poltettua takasumaria yöaikaan lumisateessa ja sumussa useinkin, koska se on ainoa mikä näkyy ja pysyy auki kun kärryn perässä on sellaset 20 - 30 cm paksulta lunta. Nykyisten led takavalojen kanssa sekään ei aina auta vaikka se kirkas onkin, kun se ei tuota tarpeeksi lämpöä sulattaakseen lunta.

Tarkoitin nyt sitä millä perusteella autotehtaat noita tehdasvarusteita laittaa. Autotehdastahan ei kiinnosta peppukipeät kotipoliisit, vaan se mitä säädökset vaativat, ja säädöksissä tuo etu- ja takasumarikeli ovat sidottu toisiinsa, joten nämä joka 10000. autoa tai harvempaa koskevat pöllyävän lumen tilanteet ovat tosiaan häviävänpieni osa. Todennäköisesti suurinosa autovalmistajista ei edes tiedä että takasumarille voi olla tarvetta myös tietyntyyppisen lumisateen aikana.. Esim juuri nämä takaledsumarit ovat hyvä esimerkki, se suurempi teho siinä sumarissa on sen sulattavan vaikutuksen takia on se tärkein ominaisuus.


Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Veikkaan että joskus 80-luvulla oli joissakin maissa säädös ettei sumuvalot saanut palaa pitkien kanssa. Esim. -83 vuoden 240 Volvossa tehtaan jäljiltä takasumari sammui kun laittoi pitkät päälle.

Edit: pikaisella googletuksella löytyi että ainakin joissakin usan osavaltioissa on kiellettyä että sumarit palaa pitkien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 19:27:38 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Veikkaan että joskus 80-luvulla oli joissakin maissa säädös ettei sumuvalot saanut palaa pitkien kanssa. Esim. -83 vuoden 240 Volvossa tehtaan jäljiltä takasumari sammui kun laittoi pitkät päälle.

Tuossa nyt ei ole oikein mitään logiikkaa, mutta muuten kerrankin järkeenkäyvä valopykälä. Jos on tarve nähdä ja saada valoa kauas, miksi sitä pitäisi loimottaa nokan eteen?

Piti ihan käydä kokeilemassa '98 945:stä, näkyy jäävän umpion täydeltä palamaan...

E: '89:ssä tulee etusumareiden napilta virta kunhan on parkit päällä, takasumarit palaa vain ajovalojen kanssa. Ei tuokaan siinä pahimmassa hernerokkasumussa ole paras ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 22:01:59 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Veikkaan että tuossa vanhassa 240:ssä takasumarin heräte tulee ajovalolta ja H4 polttimossa lähivalopuoli sammuu kun vetäsee pitkät päälle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Veikkaan että joskus 80-luvulla oli joissakin maissa säädös ettei sumuvalot saanut palaa pitkien kanssa. Esim. -83 vuoden 240 Volvossa tehtaan jäljiltä takasumari sammui kun laittoi pitkät päälle.

Olen huomannut tuon saman, eikä ole suomalaisiin oloihin mikään erityisen järkevä kytkentä tapa, mutta tosiaan taitaa sähköisesti tulla se ohjaus lähivalolta, siksi tekee noin.

Itseasiassa huomasin tuon ominaisuuden kun joskus oli 264:n takasähköissä häikkää ja käytin takasumareita takavaloina, kun vaihtoi pitkien ja lyhkästen välillä, huomasi peilistä kuinka takavalot syttyi/sammui.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Seiskassa ei sentään vilku takasumarit valoja vaihtaessa, vaikka ajovalot päälle vaatiikin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Jospa nyt ensin puhun tuon harraste volvon ostalta. Niin käytän ajovaloja aina kun liikun yleisellä tiellä, parkit sekä takavalot syttyvät automaattisesti kun avain ehtii siihen asti, että merkkivalot syttyvät mittaristossa. Parkkien syttyminen automaattisesti on ihan kiva, kun pimeässä illassa käynnistää, niin on esim. mittarit heti luettavissa. Ja kun lähden ajoon, käännän kytkimestä ajovalot päälle. Harrasteautolla ei tule oikein liikuttua vaikeissa olosuhteissa, että takasumuvaloa tulisi käytettyä, mutta kyllä joskus kesäisinkin on pimeitä iltoja kun mökiltä lähtee, niin tulen laittaneeksi takasumuvalot hetkeksi päälle, niistä saa hyvin valoa pimeälle pihalle, mutta sammutan ne heti kun käännyn yleiselle tielle. 740:ssä on mielestäni ihan kelpo valot edessä ja takana, myös peruutusvalot sellaiset että näkee peruuttaa, ja jos ei näe, niin takasumuvaloilla saa lisää valoa peruutukseen jos haluaa. Ainakin jos muistetaan, että auto on 80 luvulta, niin ihan hyvät nuo valot ovat minusta.
Vilkun käytöstä ei minulla ole muuta sanottavaa kuin, että se on halpa ja yksinkertainen tapa huolehtia omasta ja toisten turvallisuudesta tiellä.

No sitten noista valoista tuon s80:n osalta, siinä ajovalokytkimen voi pitää päällä asennossa kokoajan. Valot syttyvät itsestään ajovaloille, ja kun tulee pimeää, niin pitkätkin valot ovat käytettävissä kun kytkin on, päällä, asennossa. Tavallaan sekin kävisi minulle, että vain parkit tulisivat itsestään. En ole vielä ajanut kertaakaan tuolla s80 pimeässä tai huonon näkyvyyden vallitessa, joten en osaa sanoa auton sumuvaloista tai pitkistä valoista mitään. Ajovalojen linssit kyllä ovat ihan kirkkaat, että siltä osin kaikki ok.
S80:n kohdalla olen ihmetellyt miksi siitä on jätetty punaiset varoitusvalot pois ovien päädyistä, mielestäni ne ovat ihan turvallisuuslisä. S80 näyttää takasumuvaloja olevankin sitten vain yksi kappale. Sen olen havainnut, että myös tässä uudemmassa volvossa peruutusvalot ovat ihan hyvät ja kirkkaat. Paljon paremmat kuin edellisessä arkiautossani, jossa ei juuri tienyt palavatko pakkivalot, vai ei.

Valaistua virtalukkoa olen kaivannut 740 volvoon joskus, mutta taisi tulla vasta uudemmissa 760 malleissa jos oikein muistan.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2020, 21:18:35 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Onko seitensatasia tehty ilman valomuistia? ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Niin se valomuistihan on sellainen, että kytkimen voi jättää päälle ajovaloille, ja ne sitten sammuvat ja syttyvät sytytysvirran mukaan. En vain halua turhaan vilkuttaa ajovalopolttimoita startin hetkellä, enkä aina tarvitse ajovaloja kun käynnistän, saatan vain siirtää auton talliin tai tallista ulos. Sen takia en jätä ajovalokytkintä päälle asentoon.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Eikös seiska ja ysi volvoissa valomuistin saa pois ottamalla irti sulakkeen nro 25 tjsp?

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Eikös seiska ja ysi volvoissa valomuistin saa pois ottamalla irti sulakkeen nro 25 tjsp?

Niin jos tuon sulakkeen ottaa pois niin nolla asennossa valot ei syty vaikka virrat laittaa päälle.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Niin jos tuon sulakkeen ottaa pois niin nolla asennossa valot ei syty vaikka virrat laittaa päälle.
Joo sitä mä just tarkotin. Valomuisti taitaa olla eri asia jos tarkkoja ollaan.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Joo sitä mä just tarkotin. Valomuisti taitaa olla eri asia jos tarkkoja ollaan.

Ite tarkotin valomuistilla just tuota, ettei valoja tartte käännellä päälle eikä varsinkaan pois normaalikäytössä, kun ne sammuu aina kun ottaa avaimen pois.

Sinänsä hauskaa, että ennen kun ajoi ns. tavallisilla valoilla, muodostui rutiiniksi tai paremminkin refleksiksi aina autosta lähtiessä kattoa valot-vaihde-käsijarru, niin sama kaava toistuu edelleen, vaikkei valokytkimeen tarvitse kajotakaan. ::)
« Viimeksi muokattu: 25.12.2020, 09:56:17 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mikä siinä on, että kun lunta tuli taivaalta oikein kunnolla ja nimenomaan keli oli sellainen, että A:Valoja olisi kannattanut käyttää (Ei ajella vain päivävaloilla perä pimeänä) ja B:Myös sitä sumuvaloa ja takasumuvaloa, niin noita valoja ei osata tai viitsitä käyttää?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Proturbo  Autodiagnoosi