Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Ainakin käytännössä näyttää todella kirkkaalta. Kirkkaassa huoneessakin valaisee seinän kunnolla. Lightforce+100 watin xenon sarja on varmasti kirkas. Jotkut väittävät yhden pitkän Lazerin vastaavan kolmea X-vision xenonia.
ei ainakaan valmistaja väitä niin :). Tuossa sinun kertomassa mallissa 3 luxin raja oli n. 180m kohdalla. X-visionilla taisi mittauksissa olla pitkästi yli 200m. Sama mikä valo on kirkas 100w xenon sarjalla.  :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Yks mikä voi vaikuttaa kun ihmiset vertailee noita sarjoja. Raskaalla liikenteellä tulee käyttötunteja aika paljon lisävaloille ja ne xenonit hyytyy. 30tkm ajetut polttimot on kaukana uusista.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Yks mikä voi vaikuttaa kun ihmiset vertailee noita sarjoja. Raskaalla liikenteellä tulee käyttötunteja aika paljon lisävaloille ja ne xenonit hyytyy. 30tkm ajetut polttimot on kaukana uusista.

Mä vaihdoin LED:t, kun alle 50tkm kohdalla paloi X-Visionista nuo alkuperäiset xenonpolttimot. Tosin ei vaihto ollut iso homma, kun laitoin osram:t tilalle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Kun vierekkäin laittaa palamaan x-vision ledin ja Lazerin niin aika selvästi lazer on parempi normaalikäyttöön laajemman valokuvion vuoksi. Mutta ainakin omaan silmään x-visionin ledi on kirkkaimmasta kohtaa yhtä kirkas ellei jopa kirkkaampi kuin lazerin tehokkaampi malli. Tosin suppeammalla alueella.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Taidettiin Mikaninkin kanssa tästä keskustella tässä viestiketjussa aikaisemmin, jos ei ole kadonnut bittiavaruuteen.
http://www.erikoistekniikka.fi/merkki/lazer/Lazer/

Bittiavaruuteen on se keskustelu siirtynyt.

Mutta ledit jäävät vielä xenoneille kantamassa ja W/lumen arvossa (tarkoitan ns. jatkuvan spektrin valonlähteitä). Kestoiässä ne hakkaavatkin melkein kaikki muut valon lähteet. Tosin rikki-plasmalamppu kestää kyllä ikuisuuksia, vaikkei sen teholähde (magtroni) olekkaan ikuinen ja taitaa tuottaa kaikista eniten lumeneita watilla. Mutta ei oikein sovellu kilowattiteholuokkansa takia autoihin.  :D

Kaivelin valmistajan sivuilta noista lazereista speksejä, niin luvut eivät vakuuta. 3632 Lm ja silti 1luxin kantama on säälittävät 197 metriä.   :o :o

Johan tuon hakkaa jo sysipaskoilla halogeeneilla. Tosin, jos noita laittaa neljä rinnakkain, niin pääseehän se jo 4 luxiin tuossa 197m matkalla. Jopa sysipaskoilla merikontin halogeenivaloilla antaa tuolle pataan iloisesti (235m/5lux).  :facepalm:

Joten jos minä mittaisin oman kotteroni pitkien valojen kantaman 0,1lux arvolla, puhuttaisiin jo huimista matkoista!
Laskennallisesti 1880metriä 0,625luxin kirkkaudella. Mitä vastaa havaintoja!

0.5 lx line   278 metres vastaavasti RS-4:lla!   :idiot2:
Neljällä tuollaisella saisi sen 0,625luxin rajan tuonne 500m nurkkaan.  :facepalm:
Ja silti yhden lampun sähköteho on 48W. Eikös ne lailliset ksenonit liiku siinä 35W nurkissa?

Lopulta vieläkin ledien ainoat hyödyt ovat jumalaton elinikä ja täyden kirkkauden nopeus, joka pätkii sitten kaikki muut valonlähteet. Lisäksi liki täydellinen tunteettomuus tärinälle on ehdoton valtti!
50% kirkkaudesta/20 000 tuntia on kova arvo kestoiän puolesta!

Olen itse alkanut vierastamaan noita kaikenkarvaisia ledivaloja niiden surkeiden ECM-ominaisuuksien vuoksi.
Tosin tuo ei ole pelkästään huonojen kiinalaisten ongelma, vaan ihan laadukkaiden osramienkin ongelma.
Itselläni on bilhelveten päivävalot pakki-valoina (radiohäiriöitä) ja mätänetistä ostetut 0,7W polttimot etuparkeissa (radiohäiriöitä). Joten pakkivalot ovat saaneet olla, koska niitä käytetään vähän aikaa ja etuparkit vain siksi, että olen laiska vaihtamaan niitä. Laitoin sentään ferriittejä blokkaaman pahimmat ongelmat.   >:(
Kun saisi itsestään irti, niin heittäisin niiden virtalähteillä kuikkaa ja tekisin uudet omin kätösin.

Syynä sysipaska virtalähteen suunnittelu ja nipinapin EMC-direktiivin riman alittava häiriösäteilytaso. Jota EU-aikanaan huononsi "kilpailu-asetelmien"  parantamiseksi. Eli niiltä poistettiin kansallisten taajuusviranomaisten ennakkotarkastus sertifiointi. Nyt sitten suoritetaan "markkinavalvontaa"....

Tuollaisesta ongelma-pesäkkeestä on hyvä esimerkki uusi ja hieno Hämpin parkkiluola tampereella.
Yrittäkääpäs tamperelaiset käydä luolassa ja kuunnella radiota luolassa!

Ei toimi, vaikka siellä on järjestelmä jossa on ns. laittoman paljon tehoa systeemiin (poikkeuslupa) ja silti se ei riitä ylittämään häiriötasoa kunnolla. Myös matkapuhelinverkon ongelmat siellä johtuvat juuri noista 5300 led-valaisimesta.
Jokainen noista valaisimista yksinään alittaa direktiivin rajat, mutta tuhannet yhdessä ylittävät ne tuhat kertaisesti.

No, tukes ei ole sammuttanut valoja sieltä, koska pimeässä luolassa on ikävä olla. Puhumattakaan luolan omistajasta (tre:n kaupunki, joka on poliittinen jarru).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Tuohon ledien häiriöön itse törmäsin vuosi sitten pyörässä. Hommasin uuden maantiepyörän ja siihen hyvän langattoman mittarin. Sarveen kun laittoi 1000lumenen valon niin mittari sekosi. Pitää rikkoa lakia jos haluaa ajella tuolla pimeällä ja mennä ainoastaan kypärävalolla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Pitää rikkoa lakia jos haluaa ajella tuolla pimeällä ja mennä ainoastaan kypärävalolla.

Mä oon nauranut tuolle, että otsavalosta saat sakot vaikka se olisi päässä, kun ajat fillarilla. Ei lasketa ajovaloksi  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mä oon nauranut tuolle, että otsavalosta saat sakot vaikka se olisi päässä, kun ajat fillarilla. Ei lasketa ajovaloksi  ;).
jos tarkkoja ollaan niin otsavalosta ei saa sakkoja, jos pyörässä on kiinteä valo. Itsekkin ajan maastossa niin pimeällä kypärävalo on ihan ehdoton. Maastossa ajelen kahden valon kanssa. Kypärässä ja sarvessa on molemmissa samanlaiset 1000lumenen valot. Kypärässä on myös taaksepäin punainen led valo :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
jos tarkkoja ollaan niin otsavalosta ei saa sakkoja, jos pyörässä on kiinteä valo. I

Ymmärsit minut väärin. Jos pyörässä/fillarissa on kiinteä valo= Ei sakkoja, Jos sinulla on vain otsalamppu= Sakot, Jos sinulla on molemmat=Ei sakkoja  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kun vierekkäin laittaa palamaan x-vision ledin ja Lazerin niin aika selvästi lazer on parempi normaalikäyttöön laajemman valokuvion vuoksi. Mutta ainakin omaan silmään x-visionin ledi on kirkkaimmasta kohtaa yhtä kirkas ellei jopa kirkkaampi kuin lazerin tehokkaampi malli. Tosin suppeammalla alueella.

Onhan X-Vision järjettömän iso verratton lazeriin ja varsinkin jos noita saa helposti asennettua se 4kpl (Mikä maksimi mitä lisävaloja saa lain mukaan olla normiautossa), mutta tuo hinta 2400 euroa ja helppo varastettavuus jättää ainakin omalla kohdalla valot ostamatta. Katsotaan kun noidenkin hinnat tippuu järkeviksi, niin voisi olla kokeilun arvoiset.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Onhan X-Vision järjettömän iso verratton lazeriin ja varsinkin jos noita saa helposti asennettua se 4kpl (Mikä maksimi mitä lisävaloja saa lain mukaan olla normiautossa), mutta tuo hinta 2400 euroa ja helppo varastettavuus jättää ainakin omalla kohdalla valot ostamatta. Katsotaan kun noidenkin hinnat tippuu järkeviksi, niin voisi olla kokeilun arvoiset.
Hintahan noilla isoilla Lazereilla on raju. Ovat myös todella leveät! Pienempi malli taas on aika lähellä X-visionin ledimallin hintaa. Noissa referenssi vaan 7.5. Nuo kun asentaa niin melkein muttereihin aina hitsitäppä varkaita hidastamaan.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
melkein muttereihin aina hitsitäppä varkaita hidastamaan.

Arvaappa onko tuollaiset jo X-Visioneissa  ;). Ei ehjänä lähde irti ilman rälläkkää.

Laitahan Leo testipenkkiin nuo pienemmän Lazer:t ja X-Visionin led:t, niin ei tartte ostaa sikaa säkissä. Sen jälkeen kunnon kuvat tänne.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Arvaappa onko tuollaiset jo X-Visioneissa  ;). Ei ehjänä lähde irti ilman rälläkkää.

Laitahan Leo testipenkkiin nuo pienemmän Lazer:t ja X-Visionin led:t, niin ei tartte ostaa sikaa säkissä. Sen jälkeen kunnon kuvat tänne.
Luulisi olevan jokaisella Lazer jälleenmyyjällä testipenkissä valot kiinni. Mutta siitä en tiedä myykö kaikki X-Visionia rinnalla. Ainakin Oulussa myydään. Joku TM voisi tehdä Led-lisävaloista jo testiä, kun niitä alkaa olemaan jo kymmentä eri valmistajaa jos ei enemmänkin. Vertailukohdaksi tietty Xenon X-Vision.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Ymmärsit minut väärin.

Niin minäkin tuosta aiemmasta ymmärsin.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Huomionarvoista jälkiasennetuissa päiväajovaloissa on myös se että ajoneuvon omat valot eikä parkit eivät saa palaa niiden kanssa samaan aikaan. Varmaan 80% omista asennuksista ovat tehty laittomasti. Tuo matalin asennusnorkeus 25cm on kyllä tyhmää kuten täälläkin jo todettu useampaan kertaan

Trafin sivuilta lainattua tietoa:

Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

Hyvin on RL-merkityt ja E-hyväksytyt päivävalot kelvannu parkkien kanssa leimalla useana vuonna ja joka kerta eri leimasedälle. Edelliset oli parkkivalo-toiminnolla, eli auton omat etuparkien polttimot piti poistaa leimalle. Toinen meni rikki, joten piti vaihtaa uudet, sattui sellaset hyllystä käteen, joissa ei ole parkkivalo-toimintoa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron