Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585301 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
On volvoissakin ollut kahden mallisia valomuisteja. Toinen (imo parempi) on se jossa valot vaan jätetään päälle ja ne sammuu kun virrat sammuttaa. Toinen on se jossa valot syttyvät myös 0 asennossa, mutta pitkiä ei saa päälle.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jopa poliisi on herännät näihin päivävaloihin ja siihen ettei perävalot pala esimerkiksi sumussa, koskahan päättäjät heräävät ja tekevät järkeviä päätöksiä, että takavalojenkin tulee palaa 24/7/365.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014090918647433_au.shtml?utm_source=etblokki&utm_campaign=etblokki
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
koskahan päättäjät heräävät ja tekevät järkeviä päätöksiä, että takavalojenkin tulee palaa 24/7/365.


Ja kun menee muutaman viikon reissulle, auton takavalot syövät akun lentoparkissa :(

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/hella-3003-lisävalo/3030210001/
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/nbb-alpha-lisävalo-led-parkilla-ref25-20-ref-25-20/3030130015/

Kumpikohan olisi viisaampi valinta, löytyykö kokemuksia? Molemmat varmaan satawattista kynttilää sietää.

Linkit kusee, siis Hella 3003 ref. 17,5 vai NBB Alpha 225 ref. 25.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2014, 10:43:47 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Hella 3003 ref. 17,5 vai NBB Alpha 225 ref. 25.
Hella on melkoisen surkea valo tuolla referenssillä, hyvä silloin jos haluaa nähdä oravat kuusen latvoissa. NBB:tä en ole ref 25:na päässyt näkemään, mutta ainakin ref 40 on hyvä valo ollut.
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Hella on melkoisen surkea valo tuolla referenssillä, hyvä silloin jos haluaa nähdä oravat kuusen latvoissa. NBB:tä en ole ref 25:na päässyt näkemään, mutta ainakin ref 40 on hyvä valo ollut.
Ja mitä hemmetin hyötyä on siitä valaistusta pisteestä kilsan päässä.
Minä ainakin haluan tietää mitä siinä mun edessä tapahtuu että hirvet ja muut liikkujat ei pääse yllättämään.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kumpikohan olisi viisaampi valinta, löytyykö kokemuksia? Molemmat varmaan satawattista kynttilää sietää.

Linkit kusee, siis Hella 3003 ref. 17,5 vai NBB Alpha 225 ref. 25.


Ottaisin itse tuon 17,5 referenssiin, sillä minua kiinnostaa koko etuala, eikä se kirkas piste kilometrin päässä.

Lisäksi mutkaisella ja talvisella tiellä se kirkas piste estää oikein hyvin näkemästä muuta kuin sen pisteen.

Ja tuosta 100W polttimosta ei ole kummoistakaan hyötyä, sillä se ei lisää näkemäaluetta merkittävästi (muutamia hassuja prosentteja lopultakin) ja silti se kuluttaa sähkötehoa liki tuplat. Jos sitten syntyy lämpöä tuplasti kuumentamaan umpion lasia, joka saadessaan kuumana vesiroiskeen voi haljeta.
Pääsääntönä umpioiden mitoitus kestää vakiopolttimoiden tuottaman lämpötehon, muttei enempää.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Komppaan paria edellistä, että pistevaloilla ei tee oikein mitään muuta, kuin pitkillä suorilla.

Itse katselisin Hellan FF200:a, jos haluaa leveän keilan eikä ole kohtuuttoman kalliit. Eikä tuo referenssin nosto 17,5-->37,5 kyseisillä umpioilla hirveänä kasvattanut tuota matkaa (TM-testin mukaan).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.automotorsport.se%2Fmedia%2Fbiltester_pdf%2F072104.pdf&ei=010QVJzoBIbMyAOEnoJQ&usg=AFQjCNEKEiXIJSJCyiAerSM0MVdADAopIA&bvm=bv.74649129,d.bGQ

Tuolta aukeavasta swedutestistä kun kuvioita katselee, näyttäisi NBB:n kuvio selkeästi Hellaa kantavammalta ja jopa leveämmältä. Tietysti jää arvailun varaan, ovatko testiyksilöt ko. referensseillä, sitä kun ei tuossa mainita.

Mitä 100W polttimoihin tulee, ainakin allekirjoituksen Mersunpaskassa ero valaistuksessa 55/100W H4 polttimoiden ja vakioiden välillä on kirjaimellisesti kuin yöllä ja päivällä, mutta tietysti umpiot ovat parhaat päivänsä nähneet jo monta aikaa takaperin. Käytännön vaikutus kussakin umpiotyypissä selvinnee vain kokeilemalla.

FF200 on varmaan ihan hyvä tuikku, mutta sen verran turhamaisia kuitenkin ollaan, että nelikkopikkarin keulalle on saatava kunnon ämpärit.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mitä 100W polttimoihin tulee, ainakin allekirjoituksen Mersunpaskassa ero valaistuksessa 55/100W H4 polttimoiden ja vakioiden välillä on kirjaimellisesti kuin yöllä ja päivällä, mutta tietysti umpiot ovat parhaat päivänsä nähneet jo monta aikaa takaperin. Käytännön vaikutus kussakin umpiotyypissä selvinnee vain kokeilemalla.

Tästä oli joskus vanhassa ketjussa vääntöä ja sen vuoksi sitten tein sarjan mittauksia ihan oikeilla mittareilla, mitaten sähkötehot ja kirkkauden jokaiselle polttomolle, joita ostin testini 20kpl.

Mittasin kirkkauden myös eri jännitteillä ja sen vaikutuksen kirkkauteen.  Tulos oli hyvin nolo noille "100W" polttimoille! :facepalm:

Ihan tavis osram silverstar oli kirkkaampi 14V jännitteellä! "Paras" "100W" polttimo voitti silver starin 14,2V jännitteellä muutamalla sadalla luxilla tyyliin Osram 10900lux ja "100W" 11350lux.

Paskimmat "100W" polttimot olivat himmeämpiä 14 jännitteellä kuin esim. night braker 13,2V jännitteellä (suunnitelujännite).
Meikäläisellä valoille tulee niin kannoista mitattuna 14,1V, joten tavis polttimonkin sähköteho on jo jotain muuta kuin 55/60W.

Muistaakseni keulani laillinen valopatterin sähköteho on mitatusti ~390W luokassa pitkillä!
Tuolloin tulilla on nimellisesti 2*(60+55+55)=340W, mutta oikeasti ne hörppivät tehoa 28 ampeeria 14 jännitteellä (392W).

Eli polttimoiden ajaminen "ylijännitteellä" kirkastaa niitä pirusti! (10% jännitettä = 40% valotehoa) ja vastaavasti toisinpäin!  :pomo:

Tämä laillinen kirkastamistekniikka nostaa polttomon hyötysuhdetta rajusti, mitä ei saa 100W polttimolla ihan helposti aikaiseksi. Ne kun tuottavat kaikesta säteilystään 90% lähi-infrapunan puolella, jota silmät eivät pysty hyödyntämään, mutta kamerat ja pimeännäkölaitteet kyllä!

Joten unohtakaa nuo "ihme" polttomot ja tehkää homma oikein!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Tästä oli joskus vanhassa ketjussa vääntöä ja sen vuoksi sitten tein sarjan mittauksia ihan oikeilla mittareilla, mitaten sähkötehot ja kirkkauden jokaiselle polttomolle, joita ostin testini 20kpl.

Mittasin kirkkauden myös eri jännitteillä ja sen vaikutuksen kirkkauteen.  Tulos oli hyvin nolo noille "100W" polttimoille! :facepalm:

Ihan tavis osram silverstar oli kirkkaampi 14V jännitteellä! "Paras" "100W" polttimo voitti silver starin 14,2V jännitteellä muutamalla sadalla luxilla tyyliin Osram 10900lux ja "100W" 11350lux.

Paskimmat "100W" polttimot olivat himmeämpiä 14 jännitteellä kuin esim. night braker 13,2V jännitteellä (suunnitelujännite).
Meikäläisellä valoille tulee niin kannoista mitattuna 14,1V, joten tavis polttimonkin sähköteho on jo jotain muuta kuin 55/60W.

Muistaakseni keulani laillinen valopatterin sähköteho on mitatusti ~390W luokassa pitkillä!
Tuolloin tulilla on nimellisesti 2*(60+55+55)=340W, mutta oikeasti ne hörppivät tehoa 28 ampeeria 14 jännitteellä (392W).

Eli polttimoiden ajaminen "ylijännitteellä" kirkastaa niitä pirusti! (10% jännitettä = 40% valotehoa) ja vastaavasti toisinpäin!  :pomo:

Tämä laillinen kirkastamistekniikka nostaa polttomon hyötysuhdetta rajusti, mitä ei saa 100W polttimolla ihan helposti aikaiseksi. Ne kun tuottavat kaikesta säteilystään 90% lähi-infrapunan puolella, jota silmät eivät pysty hyödyntämään, mutta kamerat ja pimeännäkölaitteet kyllä!

Joten unohtakaa nuo "ihme" polttomot ja tehkää homma oikein!

Mittauksiasi en epäile lainkaan, kerroin vain oman tähän mennessä ainoan havaintoni aiheesta. Ko. tapauksessa etu satawattisten hyväksi on täysin kiistaton jo pelkästään silmämääräisesti arvioituna. Go figure...
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mittauksiasi en epäile lainkaan, kerroin vain oman tähän mennessä ainoan havaintoni aiheesta. Ko. tapauksessa etu satawattisten hyväksi on täysin kiistaton jo pelkästään silmämääräisesti arvioituna. Go figure...

Niin, eroa on varmasti jos vertaa siten, että saman polttimon 55W puoli vs. 100W puoli, mutta kun puhutaan absoluuttisista arvoista, niin luksimittari on se mittapaalu, joka karsii jyvät akanoista!
Noista kun ei tiedä, että onko niiden sähkötehotkaan ilmoitettu oikein!

Tässäpä näkymiä meikäläisen valoilla!



Ja sama paikka päivällä samasta paikasta kuvattuna.



Ja sitten ne lähivalot.


Mutta olkaa huoleti! 



I can see the light!


 :2funny: :2funny: :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija

Eli polttimoiden ajaminen "ylijännitteellä" kirkastaa niitä pirusti! (10% jännitettä = 40% valotehoa) ja vastaavasti toisinpäin!  :pomo:

Tämä laillinen kirkastamistekniikka nostaa polttomon hyötysuhdetta rajusti, mitä ei saa 100W polttimolla ihan helposti aikaiseksi. Ne kun tuottavat kaikesta säteilystään 90% lähi-infrapunan puolella, jota silmät eivät pysty hyödyntämään, mutta kamerat ja pimeännäkölaitteet kyllä!

Joten unohtakaa nuo "ihme" polttomot ja tehkää homma oikein!

Lyhentää vain polttimon elinikää, mutta se on hinta tehokkaista laillisista halogeenivaloista  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Miten tämä korreloi niihin lihavoimiisi "kunnon ämpäreihin"?

Johdotukset Mesessä alkuperäislaatua, enkä 100W polttimoilla ollenkaan pelleile, vaan näen eteeni jokseenkin tyydyttävästi.

Kunnon ämpärit ja REF 20 (Lailliset mihin tahansa autoon).

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/x-vision-dominator-xenon-lis%C3%A4valo-tm-testivoittaja-21-2010-12-24v-tm-testivoittaja-21-2010-12-24v/3010120047/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Niin, eroa on varmasti jos vertaa siten, että saman polttimon 55W puoli vs. 100W puoli

Tuskin uskoin silmiäni tuon lukiessani! Luonnollisesti 60/55 W pitkä vs. 100/55 W pitkä. Saatan olla hidas ja hiukan typerä, mutta en sentään täysin id1ootti.

Eiköhän lopeteta tämä jankkaaminen, edelleen toki otan ilolla vastaan omakohtaiseen kokemukseen perustuvia näkemyksiä noista aiemmin mainitsemistani valoista, toki muistakin saman tyyppisistä samassa hintaluokassa.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

 

Proturbo  Autodiagnoosi