Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuohonkin on ihan syy. Suomalaiset alkavat olla samanlaisia uunakkeita, kuin jenkit. Kohta meilläkin lukee ettei kissaa saa laittaa mikroaaltouuniin eikä munien välissä ajaessa kannata pitää kuumaa kahvia tai muuten olet oikeudessa maksamassa järjettömiä korvauksia.

Vai eikö joku muu ole huomannut autofoorumeilla ei edes trollaus tarkoituksessa tehtyjä viestejä, jotka olisi pitänyt ratkaista jo maalaisjärjellä ja hetken miettimällä?

Nykyään autoniksit lehdissä on just tuota tasoa että älä vain tee itse mitään jos ei ole koulutusta ja diplomeja. :idiot2:
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tuohonkin on ihan syy. Suomalaiset alkavat olla samanlaisia uunakkeita, kuin jenkit. Kohta meilläkin lukee ettei kissaa saa laittaa mikroaaltouuniin eikä munien välissä ajaessa kannata pitää kuumaa kahvia tai muuten olet oikeudessa maksamassa järjettömiä korvauksia.

Vai eikö joku muu ole huomannut autofoorumeilla ei edes trollaus tarkoituksessa tehtyjä viestejä, jotka olisi pitänyt ratkaista jo maalaisjärjellä ja hetken miettimällä?

No, meillä suomessa korvaukset eivät ole osa rangaistusta kuten jenkkilässä. Vaan ne perustuvat vahingonkorvauslakiin.

Ja kyllä, uus-avuttomuus ja tyhmyys (älyn puute) lisääntyy koko ajan, koska em. ominaisuuksille ei ole näköjään tarvetta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ja kyllä, uus-avuttomuus ja tyhmyys (älyn puute) lisääntyy koko ajan, koska em. ominaisuuksille ei ole näköjään tarvetta.

Ennen piti asioita itse kokeilla ja kysyä sellaisilta jotka tiesi asioista tai yleensäkkin ruveta tekemään. Tulee mieleen ensimmäiset lisävaloasennukset 90-luvulta ja autorempat. Nykyään google on ensimmäinen paikka mistä kysytään eikä kaikki sielläkään ole totta. En väitä etteikö helpota asioita ja lisää tietoa, mutta lähdekritiikkiä pitäisi olla eikä asenteen pitäisi olla "aina" kaikki mulle nyt heti.

Olen myös huomannut, että nämä järjettömät ja idiootit suunnitelmat joita muut ovat jo yrittäneet ja harkinneet pulpahtavat vähän väliä esille autofoorumeilla. Eikä uskota vanhempia, että nämä on jo nähty eikä toimi tai ei onnistu lain puitteissa. Tämän vuoksi moni vanha parta ei jaksa edes netissä tietoa jakaa. Propsit niille jotka jaksaa vuodesta toiseen  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
”Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen vinkkaa tiedotteessa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/oletko+kayttanyt+pitkia+ajovaloja+vaarin+koko+elamasi+liikenneturva+vinkkaa/a2280910"


Uskomatonta tuubaa tuossa!
Aika kädettömiksi auton käyttäjät tosiaan odotetaan lampunvaihdossa, mutta toisaalta joissain autoissa lampun vaihto on tehtykin sen verran työlääksi, että äkkipikaisemmalla vaihtuu pian auto saman tien.

Muuten ohjeet olivat minusta hyvin asialliset. Näkemisen lisäksi myös näkymisen varmistaminen on EAK perusasioita. Oman auton DRL toiminta pitääkin selvittää, koska hämäräkytkinten herkkyys vaihtelee, eikä kaikissa edes ole sellaista. Myös kaukovalovilkulla varoittaminen on normisettiä poronhoitoalueella.

Ajan paljon Oulun seudulla ja minua häiritsevät liiankin aikaisin lähivaloille vaihtavat. Tuntuu, että mitä lähempänä kaupunkia ja mitä etelämmäs ajaa, sitä säikymmäksi vastaantulijat muuttuvat ja sitä vähemmän he haluavat ajaessaan nähdä. Tämä on väärää kohteliaisuutta. Jos valot päällä ajamista joutuu perustelemaan, mieluummin kerron vastaantulijalle tahtovani nähdä minne ajan kuin selitän alle jääneen omaisille olleeni vain kohtelias. Vaikkapa lähempänä Kuusamoa on helpompi ajaa, kun valoja käytetään enemmän Liikenneturvan ohjeen mukaan.

Tarpeettoman huonoilla valoilla ajava tai tarpeettoman aikaisin lähivaloille vaihtava (ja siten myös vastaantulijan samaan pakottava) vaatii muiden sopeutumista omaan ajotapaansa. Jos on niin liukasta, ettei lähivalojen matkalla ehdi pysähtyä, vaatii vähillä valoilla kulkeva jokaista vastaantulijaa hiljentämään omalla kohdallaan. Minusta se on aika kova vaatimus yleisellä tiellä.

Ainakin aiemmin Liikenneturva myös ohjeisti vaihtamaan kaukovalot jo hetki ennen kohtaamista. Itse en näin tee, koska useissa autoissani on ollut lisävalot enkä näe syytä esitellä tehokkaita rihlatun lasinsa vuoksi erittäin laajakaistaisia (Bosch Touring 190) halogeenikaukovalojani lähietäisyydeltä. Rajatumpi xenonvalo saattaisi olla vähemmän häiritsevä, mutta eipä ole tullut sen vuoksi tapoja muutetuksi.

Omassa autossani on tällä hetkellä vain tehtaan siihen asentamat valot, tosin tälle syksylle uusituin Osram Night Breaker polttimoin. TM mittausten mukaan Eemelin bi-xenonien 5 luksin käyrä on hieman yli 150 metrissä. Koska raja ei ole terävä, on kaukovaloja jo minun puolellani lähes 200 m. Jos vastaan tulee samanlainen samalla nopeudella, vaihdamme lähivaloille 400 m etäisyydellä väliin jäävän alueen nähtyämme. Lähivalojen kohtaamiseen on talvirajoituksilla sillä hetkellä noin 4 sekuntia ja autojen kohtaamiseen toiset 4.

Vastaavalla mitoituksella 200 metrin etäisyydellä lähivaloille vaihtaminen merkitsee kummankin kaukovalojen kantaman olevan hyvien lähivalojen luokkaa. Lähes sellaisia ne tosin monissa uusissa saksalaisissa valitettavasti ovatkin.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2014, 03:28:59 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
740 Gle kiteytti asian hyvin ja itse paljon JKL-Oulu väliä ajavana olen tehnyt saman huomion. Valoista mielenpahoittajia on yhä enemmän liikenteessä ja kuten olen todennut parhaat rupeavat pitkällä suoralla yli 20 sekunttia ennen kohtaamista välkyttelemään, että minulla on pitktä päällä, kun itse tiputtavat lyhyille melkein kaksi kilometriä ennen kohtaamista.

Valot on näkymistä ja myös näkemistä varten (Laillisuuden rajoissa)  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Nelostiellä ja lapissa tuommosia suoria ja näkemäalueita onkin. Tampereen ympäristössä pääsee harvoin käyttämään pitkiä valoja muuten kuin aivan yöllä (no ehkä sivuteillä muulloinkin). Kotiseuduillani savossa pisimmät suorat tuntuu olevan sen 300 metriä tai maksimissaan 500 metriä. Ts. aina kun pimeällä auto tulee näkyviin, voi heittää pitkät pois.

Sama on ohittamisen kanssa. Joko on rohkeutta ja osaat ohittaa niillä näkemäalueilla tai sitten ei, mulla ei savossa asuessani ehtinyt ohitustaidot juuri kehittyä. Pari vuotta sitten Rovaniemelle mennessä tuli mieleen että ohittaminen voi olla oikeasti aika helppoakin :D

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Minä itse vaihdan viimeistään siinä vaiheessa kun vastaantuleva vaihtaa lyhyille, koska se on vastaantulevan tapa ilmaista, että valot häikäisevät tms.
Minäkin olen käyttänyt tuota, joskus on voinut todeta ettei häikäisseet kumpaakaan  :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tm:ssä oli ohjeet valojen säätöön. Pitääkö bi-xenon valotkin säätää niin että seinää vasten tulevat valokuviot "yhtyy"? Eli niiden taitteiden kulmat samassa pisteessä keskellä. Eli näin _/ ei näin _/_/

Jos pitää yhtyä niin mulla sivusäätö ihan persiillään.. Sivusäätö v70 mk2 mallissa on se samanmoinen valkoinen muoviruuvi siinä lähellä korkeussäätöä (hyvin esillä)?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Tm:ssä oli ohjeet valojen säätöön. Pitääkö bi-xenon valotkin säätää niin että seinää vasten tulevat valokuviot "yhtyy"? Eli niiden taitteiden kulmat samassa pisteessä keskellä. Eli näin _/ ei näin _/_/

Jos pitää yhtyä niin mulla sivusäätö ihan persiillään.. Sivusäätö v70 mk2 mallissa on se samanmoinen valkoinen muoviruuvi siinä lähellä korkeussäätöä (hyvin esillä)?
Ei hemmetissä niiden pidä yhtyä! Kato vaikka sen TM:n sivu 27 oikea yläkulma tai vaikka


Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Nyt kun uusi vuosi alkaa olla liki niin miten olis kampanja sumarien väärinkäyttöä vastaan? :peetu: Ei siinä mitään, ne keskellä kirkasta päivää sumarit päällä suhaavat on vaan naurettavia mutta pimeällä, pahimmillaan kostealla tien pinnalla se valosaaste alkaa häiritsemään ja jopa v*tuttamaan. Sama kuin kuulaana talviyönä jonossa ajaessa edellä ajavan  takasumarin loimotus, yhtä juhlaa...

Sloganiksi jotain tyyliin "volvisti osaa valonsa" tms.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Hyvä idea mutta Tero-Petterit idoleineen(idiootteineen) estävät kampanjan toteutumisen.  :)
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nyt kun uusi vuosi alkaa olla liki niin miten olis kampanja sumarien väärinkäyttöä vastaan? :peetu: Ei siinä mitään, ne keskellä kirkasta päivää sumarit päällä suhaavat on vaan naurettavia mutta pimeällä, pahimmillaan kostealla tien pinnalla se valosaaste alkaa häiritsemään ja jopa v*tuttamaan. Sama kuin kuulaana talviyönä jonossa ajaessa edellä ajavan  takasumarin loimotus, yhtä juhlaa...

Sloganiksi jotain tyyliin "volvisti osaa valonsa" tms.

Tai sitten ajelee pitkät päällä näitä sumari Tere-Pettereitä vastaan  ;). Ethän sinäkään huomaa, että sinulla on pitkät päällä, vaikka molemmat asiat kyllä näkyy auton, kuin auton mittaristossa.

Ja kyllä nämä samat Tero-Petterit ajavat kellonajasta riippumatta sumarit päällä. Eikä ole merkitystä vaikka olisi vielä katuvalaistus.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Tai sitten ajelee pitkät päällä näitä sumari Tere-Pettereitä vastaan  ;). Ethän sinäkään huomaa, että sinulla on pitkät päällä, vaikka molemmat asiat kyllä näkyy auton, kuin auton mittaristossa.

Ja kyllä nämä samat Tero-Petterit ajavat kellonajasta riippumatta sumarit päällä. Eikä ole merkitystä vaikka olisi vielä katuvalaistus.
Minun tai äitini auton mittaristossa ei ole mitään vihjettäkään etusumarien palamisesta... ::)

Nojoo, ymmärsin kyllä pointin.

Tänään huomasin "jo kaukaa", että vasemmalta tulevan auton (90-luvun almera) valoissa oli laittomat ksenonit. Aivan kirkkaan sinivalkoinen valo valaisi tietä. Ajattelin että eihän tossa mitään....

...kunnes se jurtti kääntyi perään. Veikkaan ettei omat pitkätkään noin pahasti häikäise, koska tuon Almeran valot häiki niin leveälle jokapuolelle. Vaikka vaihtoi kaistaa minun takaoikealle, häiki silti silmiin jokaisen peilin kautta. Ja liikennemerkeistä viimeistään huomasi, että valopetterihän se siellä takana tulee.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Montakos BMW F10, F30, Mercedes W204 tai W212 mallia olette nähneet lisävaloin varustettuna Suomen kilvissä? Minä tiedän nyt yhden. Oli vähän isotöinen projekti, lähinnä tuon kaukovalot tunnistavan CAN-kontrollerin löytäminen, mutta nyt niitä saa. Loppuu se pelkillä bi-xenoneilla kärvistely:

http://www.a-a.de/produkt/canm8-highbeam/
http://www.skyddet.nu/produkt......meny_id=79

Volvoonhan lisävalojen asennus on helppoa, kun ohjauksen voi ottaa H7 lisäkaukovalolta. Ellei niitä ole, sitten onkin nykyajan drive-by-wire autosta 12 voltin ohjaus lisävaloreleelle hakusessa. CANM8 Highbeam jälkiasennuskontrolleri ratkaisee tämän ongelman.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ei hemmetissä niiden pidä yhtyä! Kato vaikka sen TM:n sivu 27 oikea yläkulma tai vaikka

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Olipa hyvä kun tuli otettua puheeksi. Kiitos neuvosta. Muistin asian aivan väärin. No nyt on säädetty valot ja oli sivuttaissäätö aikalailla pielessä mutta eipä tuota eroa juuri huomaa. Tuossa liittämässäsi kuvassa näkyy tuo toisemallinen valokuvio. Mulla on toisessa autossa sellaset. Olenkin ihmetelly että kuuluuko olla noin. Kyseessä linssixenonit jotka on kyllä valaisevammat kuin v70 xenonit vaikka poltimot on herratietää kui vanhat ja volvossa n.1v vanhat
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 02:56:26 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autoracing  KL-varaosat