Ateho  Elekma

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Nyt kun uusi vuosi alkaa olla liki niin miten olis kampanja sumarien väärinkäyttöä vastaan?

No etusumuvalot on muutenkin ihan hölynpölyä. Miksi autotehtaat niitä ylipäänsä värkkää keulille? Mulla on nyt ensi kertaa etusumut itse asiassa molemmissa autoissa ja joskus niitä kokeilly päälle nii hohhoijaa. Ompas "mahtavat" värkit. Edes oikeassa sumussa niistä ole mitää iloa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
No etusumuvalot on muutenkin ihan hölynpölyä. Miksi autotehtaat niitä ylipäänsä värkkää keulille? Mulla on nyt ensi kertaa etusumut itse asiassa molemmissa autoissa ja joskus niitä kokeilly päälle nii hohhoijaa. Ompas "mahtavat" värkit. Edes oikeassa sumussa niistä ole mitää iloa
Joskus tuli Alfa Romeo 33:lla ajettua semmosessa jalkarätti lumipyryssä, että pakko oli ajaa 20-30km/h kun ei nähnyt mitään niin seuraavalle levikkeelle parkkiin. Silloin tuli kokeiltua sumareita (puskurissa lippojen välissä ihan maanrajassa olevat leveällä mutta matalalla valokuviolla olevat). Eikä niistä ollut yhtään mitään apua.

Sama tullut huomattua sumussa. Ei vaikka ajovalot pisti parkeille, ei nähnyt juuri sen paremmin.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
VW Polossa laitoin lisäsumarit (Hella FF300) samalle korkeudelle kuin normaalitkin ajovalot  olivat. Säädin ne näyttämään  samaa kohtaan mihin lyhkäset loppui.  Niistä oli apua ja näyttivät hyvin. Katsastuksesta meni läpi sen ainoa kerran kun sen katsastin.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Nyt kun uusi vuosi alkaa olla liki niin miten olis kampanja sumarien väärinkäyttöä vastaan? :peetu: Ei siinä mitään, ne keskellä kirkasta päivää sumarit päällä suhaavat on vaan naurettavia mutta pimeällä, pahimmillaan kostealla tien pinnalla se valosaaste alkaa häiritsemään ja jopa v*tuttamaan. Sama kuin kuulaana talviyönä jonossa ajaessa edellä ajavan  takasumarin loimotus, yhtä juhlaa...

Sloganiksi jotain tyyliin "volvisti osaa valonsa" tms.

Olisin samaa mieltä, varsinkin itseäni ne häikäsee aika rankasti. Varsinkin kun niitä käyttävät eivät tunnu tajuavan vihjeitä että ne vois sammuttaa. Myös rekkapenat tuntuu ahkerasti tykkäävän siitä että kaikki valot päälle mitä autosta löytyy.

Valitettavasti myös volvistit ei osaa käyttää niitä valojaan, aika merkistä ja ihmisestä riippumatta tuntuu niitä sumareita olevan päällä, sekä huolestuttavan moni niitä tykkää käyttävän. Onhan siinä jos haluaa kirkastaa sen auton etuosan ettei myös sitten itsekkään näe kunnolla kauaksi.

VW Polossa laitoin lisäsumarit (Hella FF300) samalle korkeudelle kuin normaalitkin ajovalot  olivat. Säädin ne näyttämään  samaa kohtaan mihin lyhkäset loppui.  Niistä oli apua ja näyttivät hyvin. Katsastuksesta meni läpi sen ainoa kerran kun sen katsastin.

Nämä vasta onkin mukavat liikenteessä, häikäsee vielä kymmenen kertaa enemmän vastaantulevia ihmisiä, jos säädetty liian pitkälle näyttämään, sumarit on sumarit, käytetään mielellään niitä sumuvaloina eikä apuvaloina.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 11:37:41 kirjoittanut sekokupu »

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Olisin samaa mieltä, varsinkin itseäni ne häikäsee aika rankasti. Varsinkin kun niitä käyttävät eivät tunnu tajuavan vihjeitä että ne vois sammuttaa. Myös rekkapenat tuntuu ahkerasti tykkäävän siitä että kaikki valot päälle mitä autosta löytyy.

Valitettavasti myös volvistit ei osaa käyttää niitä valojaan, aika merkistä ja ihmisestä riippumatta tuntuu niitä sumareita olevan päällä, sekä huolestuttavan moni niitä tykkää käyttävän. Onhan siinä jos haluaa kirkastaa sen auton etuosan ettei myös sitten itsekkään näe kunnolla kauaksi.

Nämä vasta onkin mukavat liikenteessä, häikäsee vielä kymmenen kertaa enemmän vastaantulevia ihmisiä, jos säädetty liian pitkälle näyttämään, sumarit on sumarit, käytetään mielellään niitä sumuvaloina eikä apuvaloina.
Sopii lukea riviltä eikä rivien välistä.  Kertaakaan ei kukaan vastaantulija vilkutellut.
Säädin ne näyttämään  samaa kohtaan mihin lyhkäset loppu
Tollaset mutu-kommentit voi jättää omaan arvoonsa.
 Sumuvalot saa olla missä kohtaa nokalla kunhan nuo täytyy  .. (Finlex):  Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870875

« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 16:02:54 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Muutama vuosi sitten huomasin, että vaikka vastaantulija käyttäisikin sumareitaan mielestäni väärin, on silti minun oma valintani ärsyynnynkö niistä vai en. Nopeaälyisempi olisi saattanut huomata tuon jo aiemmin, eikä vasta 30 vuoden ajamisen jälkeen  :D

Autojen vakiosumuvalot ovat pääsääntöisesti valaisemiseen käyttökelvottomia lampunpitimiä. Niinpä huomasin aika pian että aiempi ärsyyntymiseni oli yli lähes täysin omaa valintaani. Päätettyäni jättää käyttämättä oikeuteni ärsyyntyä sumuvaloista, olen nähnyt oikeasti häiritseviä sumuvaloja vain yksittäisiä kappaleita tyyliin kerran talvessa tjsp. Omiaanhan polttavat, EVVK.

Sumua tai sakeaa lumisadetta silti odottelen mielenkiinnolla nähdäkseni onko Mersun ILS valojen sumuvaloasennosta muuta hyötyä kuin maininta varustelistalla? Valotehoa on ainakin käytettävissä raakasti enemmän kuin tyypillisissä autotehtaan sumuvaloissa, mutta vähän korkeallahan nuo ovat, joten en tiedä toimiiko käytännössä?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Sopii lukea riviltä eikä rivien välistä.  Kertaakaan ei kukaan vastaantulija vilkutellut.
Säädin ne näyttämään  samaa kohtaan mihin lyhkäset loppu
Tollaset mutu-kommentit voi jättää omaan arvoonsa.
 Sumuvalot saa olla missä kohtaa nokalla kunhan nuo täytyy  .. (Finlex):  Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870875

Ongelma onkin siinä, että sumuvalojen lasi ja heijastin tekee hajavaloa isosti (mikä on niiden ideakin). Aiheuttaa häikäisyä ja paljon.

Lainaus
Muutama vuosi sitten huomasin, että vaikka vastaantulija käyttäisikin sumareitaan mielestäni väärin, on silti minun oma valintani ärsyynnynkö niistä vai en. Nopeaälyisempi olisi saattanut huomata tuon jo aiemmin, eikä vasta 30 vuoden ajamisen jälkeen  :D

Itelläni ei ole valitettavasti ärsyyntymisestä kiinni, vaan ihan oikeasti silmistä, omaan silmään ottaa ja pahasti, kiitos vielä kun tähän lisätään päälle migreeniherkkyys, niin olisi ihan suotavaa ajaa vain oikeat valot päällä, eli ei ole pelkästään psykologista.

Voisin toki itsekkin ajaa aina pelkät pitkät päällä, niillä kun näkee huomattavasti paremmin, silti tiputan lyhkäsille kun joku ajaa vastaan, näin kärjistetysti.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ongelma onkin siinä, että sumuvalojen lasi ja heijastin tekee hajavaloa isosti (mikä on niiden ideakin). Aiheuttaa häikäisyä ja paljon.
Jos katson minun showroom -topickia, niin siellä on kellarissa otettu kuva Hella Rally 1000 -sumuvalojen valokuviosta. Ainakaan ne ei anna hajavaloa, vaan pirun leveän valokeilan, jonka korkeus on jotain 70cm.
Menevät vielä palamaan pitkien kaverina, näkee penkkoja.

Tosin kuvassa valolle vortaa syöttää 10 vuotta vanha Bilteman 3/6A akkulaturi, eli tilanne saattaa hieman muuttua kun sinne saadaan se 14V lampun kannalle.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Ongelma onkin siinä, että sumuvalojen lasi ja heijastin tekee hajavaloa isosti (mikä on niiden ideakin). Aiheuttaa häikäisyä ja paljon.

Nuo Hella FF300 sumarit on kirkkaalla lasilla ja kuvio on kuin veitsellä leikatun tarkka.   Ajovalon korkudelta lamput osoittavat kohti maata paljon enemmän kuin taasen helmassa olevat joten ne heijastavat entistä vähemmnän häikäisevää valoa kuin ns.normaali  sumariasennus.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ongelma onkin siinä, että sumuvalojen lasi ja heijastin tekee hajavaloa isosti (mikä on niiden ideakin). Aiheuttaa häikäisyä ja paljon.

 :o :o :o

Tuotas, sumuvalon pitäisi antaa matala keila ja mahdollisimman vähän hajavaloa, jotta se toimisi sumu-valona.

Sumussahan ongelma tulee siitä hajavalosta, joka heijastuu takaisin päin, joten onnistunut sumuvalo tekee litteän keilan ja leveän vieläpä. Epäonnistuneet sitten jotakin muuta.

Mitä suurempi korkeusero valonlähteen ja silmän välillä, sitä pienempi takaisin sironta. Sironta pienentyy kulman funktiona.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Muutama vuosi sitten huomasin, että vaikka vastaantulija käyttäisikin sumareitaan mielestäni väärin, on silti minun oma valintani ärsyynnynkö niistä vai en. Nopeaälyisempi olisi saattanut huomata tuon jo aiemmin, eikä vasta 30 vuoden ajamisen jälkeen  :D

Autojen vakiosumuvalot ovat pääsääntöisesti valaisemiseen käyttökelvottomia lampunpitimiä. Niinpä huomasin aika pian että aiempi ärsyyntymiseni oli yli lähes täysin omaa valintaani. Päätettyäni jättää käyttämättä oikeuteni ärsyyntyä sumuvaloista, olen nähnyt oikeasti häiritseviä sumuvaloja vain yksittäisiä kappaleita tyyliin kerran talvessa tjsp. Omiaanhan polttavat, EVVK.

Samaan tulokseen itekin päätynyt, suurin osa noista autojen vakiosumareista on kyllä ihan onnettomia tuikkuja. Ei oo häirinnyt itteäni näkemisen kannalta sen enempää kuin ajovalotkaan, vaikka oma näkö onkin vähän kehno mukautumaan pimeään.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

AUH

  • Vieras
Liekkö tämä oikia paikka kysellä mut kysyn kumminki. Eli pomo suunnittelee kuorma-autoon uusia lisä pitkiä niin mitäs osaisitta suositella? Tekeekö noilla led valoilla mitään vai tungetaanko keula täyteen ksenonia?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ei tarvi tunkea keulaa täyteen xenonia. Parillakin pääsee alkuun, kun laittaa hyvät. Vaikkapa X-Vision, NBB Alpha. Bosch Light Star, Hella Luminator,...

Ison auton keulaan luulisi suurenkin kannun mahtuvan tilan puolesta kohtuullisen hyvin, joten LED valon yksi perustelu katoaa. Joidenkin LED valojen erikoisen pieni referenssiluku saattaa sen sijaan olla mielenkiintoinen etu? Parhaisiin LED valoihin tulee ihan oikeasti valokin, mutta ei ilmaiseksi.

Isoilla perinteisillä valaisimilla saa hyvän valokuvion järjellisellä hinnalla. En ole Jussinmäkeen muussa kuin liikesuhteessa, kun juuri tilasin heiltä NBB H1 valoihini xenonsarjan. Ja sen sarjan poikkeuksellinen piirre on, että ajattelin jatkossa ajaa autoni myös katsastukseen niillä xenoneilla.

NBB 225 Alpha on hyväksytty sekä halogeeni- että xenon polttimolle. Valaisin on oikeasti tehty hyväksytylle D1S vakiopolttimolle, eikä se tarvitse mitään pielavetistä konversiokittiä, jossa EU-hyväksytty ballasti syöttää epämääräisen narukerän nokassa törröttävää halogeenilampun kantaan rakennettua outlaw tarvikexenonia. H1 asennetaan adapterilla ja on yksi parhaista näkemistäni halogeenikaukovaloista alle 37.5 reffin, mutta kun sattuu olemaan joutilas pari D1S xenoneita jo tallin hyllyllä, niin tilasin harrastuksen vuoksi myös ballastit ja johtosarjan, vaikken osaakaan perustella, mihin niitä tarvitsen.

Osramin laadukas pieni ballasti pitäisi mahtua suuren valaisimen kuoreen, joten asennus on siisti homma. Saman firman Xenarc polttimo saavuttaa täyden kirkkautensa erittäin nopeasti. Oletan, että sama pätee X-Visioniin, mutta en osaa kehua, kun ei siitä ole kokemusta.

Tuolta löytyy kasa kuvia: http://www.jussinmaki.net/blogi/jattimainen-kaukovavertailu/
« Viimeksi muokattu: 16.12.2014, 16:58:59 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mä laittaisin tuollaisen yhdistelmän jota myös tuttava kehui, kun suosittelin:
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/x-vision-dominator-led-lis%C3%A4valo-ref30/3010120072/
ja
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/x-vision-dominator-xenon-lis%C3%A4valo-tm-testivoittaja-21-2010-12-24v-tm-testivoittaja-21-2010-12-24v/3010120047/

Ensimmäinen näyttää pitkälle ja syttyy heti. Toinen taas leveämmälle tosin lämpenee hetken. Referenssi tasan sata.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Xenoniin luottaisin itse jos sille valolle ihan oikeasti on tarvetta. Niin työ- kuin kaukovaloissakin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Ateho  Elekma