RallyBaron  Samppasport

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi

 Harvinaisen rasittava tuollainen takasumuvalo kirkkaalla kelillä.
Itse en taas kirkkaalla kelillä koe niin häiritseväksi, kuin pimeällä.
Pimeällä vaan ottaa omaan silmään enemmän tuollainen valoero, kuin aurinkoisella kelillä. Toki näissäkin on autokohtaisia eroja 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Itse en taas kirkkaalla kelillä koe niin häiritseväksi, kuin pimeällä.
Pimeällä vaan ottaa omaan silmään enemmän tuollainen valoero, kuin aurinkoisella kelillä. Toki näissäkin on autokohtaisia eroja 8)

Taivas voi olla kirkas myös pimeällä ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Tånään päivällä tuli vastaan joku city maasturi, keulalla keskellä yksi Iso valo, vierellä kummallakin puolen, aivan kiinni pienet sumunalot, jotka kyllä lain mukaan puolimetriä liiankorkeella. Ja tuo oli suomen rekisterissä. :idiot2: >:(. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Voi kun kaikki kanssa-autoilijat suhtautuisivat kaikkiin omiin ja toisten lakien ja määräysten vastaiseen liikennöimiseen samalla tavalla kuin tähän valoitta/puutteellisilla valoilla ajamiseen.

Tai ei kuitenkaan, opettamista jne. agressioita löytyy liikenteestä jo ihan tarpeeksi.

Itse suhtaudun tähän samalla tavalla kuin oikeastaan kaikkeen muuhunkin tunaroimiseen, ihmisiä on kovin erilaisilla valmiuksilla olevia.
Toiset ymmärtävät, pystyvät ja tekevät, jotkut toiset eivät mitään näistä.

Ja loput sijoittuvat tähän väliin.
Eikä se opettamalla kummemmaksi muutu.
Ajokortin saaneilla sitä on jo perus- tjsp. koulussa kymmenkunta vuotta yritetty.
Jos se ei koulutuksen saaneilta opettajilta tuossa ajassa onnistunut niin ei se minulta parissa sekunnissa maatiellä ainakaan onnistu.

Näin kun me kaikki ajateltais niin liikenne ja kaikki muukin elämä olisi paljon mukavampaa   O0
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mä olen usein miettinyt tuota että koska ne huomiovalot pitäisi vaihtaa ajovaloihin? Mä olen yleensä vääntänyt ajovalot päälle vasta kun niistä on jotain iloa mun näkemisen kannalta, mutta aika hankala sitä on arvioida muiden kannalta. Takavalot palaa aina kun moottori käy, niihin ei voi vaikuttaa kuin alkamalla nyppiä sulakkeita tai releitä irti.

Eikö tämä topic ole juuri sitä varten? Kertoo myös tämän päivän idiotismismistä ja idiooteista kuskeista. Ennen sentään noistakin sakotettiin.

Hei kaikki käsi ylös jotka halauvat kuulla karpan säännöllisen raportin siitä kuinka monta sumuvaloa se on nähnyt!

Lainaus
Vähän sama asia, kun minä haluan ajaa xenonit ja ledipitkät päällä kokoajan  ;).

Meinaatko nyt ihan vakavissasi että tuo on jotenkin sama asia?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
http://www.iltalehti.fi/autot/2015010918970070_au.shtml

Tuossa hyvä juttu, joka kertoo karua totuutta valmistajista, että ei kiinnosta pienet markkinat jotta takavalotkin saataisiin toimimaan. Kuten useasti olen kertonut tämäkin voitaisiin ratkaista ihan Suomen kansallisessa päätöksellä, että takavalojen tulee palaa.
Paikallinen poikkeus pitää perustella poikkeusoloilla. Mikä on tässä tapauksessa takavalottomuuden erityisongelma Suomen olosuhteissa, vai haetaanko vain hyvää mieltä heille, joita ahdistaa NÄHDÄ takavaloton auton perä kirkkaana kesäpäivänä?

Yhtään ainoaa kertaa en ole ehtinyt vaihtaa sateen tai hämärän alkaessa ajovaloille. Täydet xenonit ovat jo valmiiksi päällä (takavalojen kera, tietenkin) aina siinä vaiheessa kun havahdun itse tarkistamaan asiaa. On se hämärkytkin tarkka epeli. Ja sadetutka.

Ennen oli keväällä ja syksyllä Volvopäivän tasaus, jolloin 740 GLE:n valokytkin vaihtoi asentoa pakkovalojen ja huomiovalojen välillä. Nyt samana päivänä vaihtuu A-asennon ja pakkovalojen välillä. Saisi ne takavalotkin minun puolestani palaa, mutta aika yksi lysti, kunhan pidetään kullekin kelille oikeat valot päällä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Paikallinen poikkeus pitää perustella poikkeusoloilla. Mikä on tässä tapauksessa takavalottomuuden erityisongelma Suomen olosuhteissa, vai haetaanko vain hyvää mieltä heille, joita ahdistaa NÄHDÄ takavaloton auton perä kirkkaana kesäpäivänä?

Yhtään ainoaa kertaa en ole ehtinyt vaihtaa sateen tai hämärän alkaessa ajovaloille. Täydet xenonit ovat jo valmiiksi päällä (takavalojen kera, tietenkin) aina siinä vaiheessa kun havahdun itse tarkistamaan asiaa. On se hämärkytkin tarkka epeli. Ja sadetutka.

Ennen oli keväällä ja syksyllä Volvopäivän tasaus, jolloin 740 GLE:n valokytkin vaihtoi asentoa pakkovalojen ja huomiovalojen välillä. Nyt samana päivänä vaihtuu A-asennon ja pakkovalojen välillä. Saisi ne takavalotkin minun puolestani palaa, mutta aika yksi lysti, kunhan pidetään kullekin kelille oikeat valot päällä.

Ongelmahan tuossa on, että tämän päivän ihmiset on niin saatanan idiootteja etteivät osaa edes käyttää autoaan saati valoja (Mä vain ajan tällä). Kaikki pitäisi toimia automaattisesti ja eihän nyt käyttöohjekirjaa voi lukea  ;). Kumminkin ihmisen aistit ovat vajavaiset eli nuo valot on hyvä palaa niin edessä, kuin takana. Enkä puhu vain talviaikaan, koska myös kirkkaalla aurinkoisena kesäpäivänäkin on hyvä, että nuo takavalot palavat. Ainakin helpottaa minulla etäisyyden arvioimista.

Minulle riittää se kerta, että minun perseeseen on ajettu sen vuoksi ettei turvaväli ollut kunnossa ja tehdään jotain muuta, kuin ajetaan autoa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Se on sitä nykypäivän turvallisuusajattelua. Auton pitäisi suorittaa kaikki toiminnot automaattisesti ettei vahingossakaan tarvitsisi vaivata päätään millään auton käyttöön liittyvällä.

Vielä kun ne saataisiin tankkaamaan itse itsensä niin ei tarviis kuin raahata perseensä autoon ja kotipihassa pois.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Mä olen usein miettinyt tuota että koska ne huomiovalot pitäisi vaihtaa ajovaloihin?

Aika paljon tulee ajettua fillarilla, näin talviaikaan laitan fillariin valot päälle silloin kun katuvalotkin syttyvät.

Autoihinkin tuo sopinee, jos ei hämäräkytkintä siis ole, ainakin täällä Joensuussa katuvalot syttyvät melkein kun vain taivas on pilvessä...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Se on sitä nykypäivän turvallisuusajattelua. Auton pitäisi suorittaa kaikki toiminnot automaattisesti ettei vahingossakaan tarvitsisi vaivata päätään millään auton käyttöön liittyvällä.

Vielä kun ne saataisiin tankkaamaan itse itsensä niin ei tarviis kuin raahata perseensä autoon ja kotipihassa pois.

Eikö tuota varten meillä ole jo julkinen liikenne ;).

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ongelmahan tuossa on, että tämän päivän ihmiset on niin saatanan idiootteja etteivät osaa edes käyttää autoaan saati valoja (Mä vain ajan tällä). Kaikki pitäisi toimia automaattisesti ja eihän nyt käyttöohjekirjaa voi lukea
Jos tämä on perusteesi Suomen erityisolosuhteille, niin anteeksi vain, kun minä saatanan kiva kaveri olen jo keväästä 1987-lähtien ajanut 740 GLE:llä, joka sytyttää ajovalot ihan itsestään. Ja kesän aikana huomiovalot. Jos valoautomatiikkaa käyttävä kuljettaja on saatanan kiva kaveri, mitä mieltä olet myös automaattivaihteisella automaatti-ilmastoidulla ajavasta?

Miksi valot olisivat erityisasia, jota kuljettajan pitäisi vahtia itse? Ja sitä paitsi, selvitettyäni millaisen auton tulen ostamaan, luin jo monisataasivuisen käyttöohjekirjan kannesta kanteen ennen oman autoni näkemistä. Ethän vain itse ajanut ennen käyttöohjeeseen perehtymistä?

Vaikka sinut onkin jossain säikäyttänyt kuljettaja, joka on huolimattomuuttaan ajanut lähes pimeässä ilman kunnon valoja, ei se ole peruste kieltää käsikäyttöisiä huomiovaloja huolellisilta kuljettajilta eikä toimivia automaattivaloja keneltäkään. Pimeällä autolla ajaminen on jo kriminalisoitu. Nyt sitä jo voimassa olevaa lakia voisi myös valvoa, vaikka jopa sanktioiden voimalla. Ei sen vuoksi tarvita muutosta yhteenkään autoon.

Kumminkin ihmisen aistit ovat vajavaiset eli nuo valot on hyvä palaa niin edessä, kuin takana. Enkä puhu vain talviaikaan, koska myös kirkkaalla aurinkoisena kesäpäivänäkin on hyvä, että nuo takavalot palavat. Ainakin helpottaa minulla etäisyyden arvioimista.
Jos tuo on sinulle kriittinen asia, toivottavasti pidättäydyt ajamisesta maissa, joissa autot liikkuvat kirkkaalla päivänvalolla ilman takavaloja.

Minulle riittää se kerta, että minun perseeseen on ajettu sen vuoksi ettei turvaväli ollut kunnossa ja tehdään jotain muuta, kuin ajetaan autoa.
Sinä voit olla poikkeustapaus, joka on ilman takavaloja suuremmassa vaarassa. Keskimäärin silti jarruvalojen parempi näkyvyys valottomassa perässä johtaa takavaloja käytettäessä päivällä täysin päinvastaiseen lopputulokseen kuin sinä kuvittelet ja siitä on jo näyttöä kolaritilastoissakin. Aikanaan Suomessa säädetty valopakko lisäsi peräänajokolareita tilastollisesti merkittävästi. Silloin tosin oli jarruvaloja nykyistä vähemmän, joten sama analyysi pitäisi tehdä sellaisessa maassa, jossa päivävalot ovat syttyneet lisäjarruvalollisiin autoihin.

Onko sinulla näyttöä sellaisesta?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015, 20:43:52 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Karpan pointti vissiinkin se, että näitä "perse pimeänä" ajavia näkyy jokapäivä tuolla liikenteessä aivan perkeleesti.

Esim. itse ajoin tänäaamuna 30min työmatkan aikana kello 07:15-07:45 kolmen "perspimeänä" -auton perässä. Se ei ole mitään muuta kuin vidiotismia...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos tämä on perusteesi Suomen erityisolosuhteille, niin anteeksi vain, kun minä saatanan kiva kaveri olen jo keväästä 1987-lähtien ajanut 740 GLE:llä, joka sytyttää ajovalot ihan itsestään. Ja kesän aikana huomiovalot. Jos valoautomatiikkaa käyttävä kuljettaja on saatanan kiva kaveri, mitä mieltä olet myös automaattivaihteisella automaatti-ilmastoidulla ajavasta?

Miksi valot olisivat erityisasia, jota kuljettajan pitäisi vahtia itse? Ja sitä paitsi, selvitettyäni millaisen auton tulen ostamaan, luin jo monisataasivuisen käyttöohjekirjan kannesta kanteen ennen oman autoni näkemistä. Ethän vain itse ajanut ennen käyttöohjeeseen perehtymistä?

Vaikka sinut onkin jossain säikäyttänyt kuljettaja, joka on huolimattomuuttaan ajanut lähes pimeässä ilman kunnon valoja, ei se ole peruste kieltää käsikäyttöisiä huomiovaloja huolellisilta kuljettajilta eikä toimivia automaattivaloja keneltäkään. Pimeällä autolla ajaminen on jo kriminalisoitu. Nyt sitä jo voimassa olevaa lakia voisi myös valvoa, vaikka jopa sanktioiden voimalla. Ei sen vuoksi tarvita muutosta yhteenkään autoon.
Jos tuo on sinulle kriittinen asia, toivottavasti pidättäydyt ajamisesta maissa, joissa autot liikkuvat kirkkaalla päivänvalolla ilman takavaloja.
Sinä voit olla poikkeustapaus, joka on ilman takavaloja suuremmassa vaarassa. Keskimäärin silti jarruvalojen parempi näkyvyys valottomassa perässä johtaa takavaloja käytettäessä päivällä täysin päinvastaiseen lopputulokseen kuin sinä kuvittelet ja siitä on jo näyttöä kolaritilastoissakin. Aikanaan Suomessa säädetty valopakko lisäsi peräänajokolareita tilastollisesti merkittävästi. Silloin tosin oli jarruvaloja nykyistä vähemmän, joten sama analyysi pitäisi tehdä sellaisessa maassa, jossa päivävalot ovat syttyneet lisäjarruvalollisiin autoihin.

Onko sinulla näyttöä sellaisesta?

Minä väitän, että valojen käyttö liikenteessä lisää turvallisuutta (Kumoa tuo väite)! Minä myös väitän että kaikki EU:n aivopierut eivät ole järkeviä.

Aikoinaan Suomessa lisäjarruvalokin oli kielletty kunnes ymmärrettiin, että se lisää turvallisuutta.

EDIT: Väitän myös, että valoautomatiikassa automaattivalot aiheuttavat käyttäjissä sen ominaisuuden etteivät osaa siinä kakkosautossa tai vieraassa autossa kytkeä niitä valoja päälle. Ja n.50tkm vuodessa ajavana voi todeta, että jos pelkäisin liikenteessä siirtyisin julkisiin. Tosin idioottien määrä tuntuu lisääntyvän vuosi vuodelta. Sen todistaa jo nuo minun videot.

http://www.automerkit.fi/autouutiset/autouutiset/3248-iakkaiden-kuljettajien-maara-liikenteessa-kasvaa?limit=12&start=4224
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015, 20:57:51 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jos tuo on sinulle kriittinen asia, toivottavasti pidättäydyt ajamisesta maissa, joissa autot liikkuvat kirkkaalla päivänvalolla ilman takavaloja.
Sinä voit olla poikkeustapaus, joka on ilman takavaloja suuremmassa vaarassa. Keskimäärin silti jarruvalojen parempi näkyvyys valottomassa perässä johtaa takavaloja käytettäessä päivällä täysin päinvastaiseen lopputulokseen kuin sinä kuvittelet ja siitä on jo näyttöä kolaritilastoissakin. Aikanaan Suomessa säädetty valopakko lisäsi peräänajokolareita tilastollisesti merkittävästi. Silloin tosin oli jarruvaloja nykyistä vähemmän, joten sama analyysi pitäisi tehdä sellaisessa maassa, jossa päivävalot ovat syttyneet lisäjarruvalollisiin autoihin.

Takavalot parantavat selkeästi ajoneuvon havaittanuutta takaapäin, tätä et liene kiistä?
Hitunenkin vesisumua auton takana heikentää sen havaittavuutta erittäin selkeästi, jos takavalot eivät pala. Olemmeko tästä samaa mieltä?

Tuossa takavalojen palamisessa tärkeitä on se, että se auton peräpää on mahdollisimman kaukaa havaittavissa, jolloin tietoisuus ajoneuvon läsnäolosta parantaa turvallisuutta ihan jo siksi, että tieto ajoneuvosta pitäisi vaikuttaa takana ajavan päätöksiin erilaisissa tilanteissa.

Se, että jarruvalot erottuvat kenties paremmin pimeästä peräpäästä on lopultakin merkityksetön seikka, sillä jotain muuta on jo valmiiksi mokattu, jos niitä jarruvaloja ei erota normaalien takavalojen seasta.

Tähän liittyen, tuossa taannoin kalakukkokaupungissa käydessäni kohtasin takavalottoman uudehkon V70:n jossa peräpää oli pimeänä ja päiväajovalot paloivat. Olipa hitusen vaikea nähdä yli 50m päästä.

Auto oli väriltää lumen valkoinen, keli oli pöllyävää lunta.

V70:n havaitsin siitä, että ajoittain näin takavalot lumipölyn keskeltä ja ajoittain ne katosivat oudosti.
Lähestyin tätä V70:stä joka ajoi aivan edelläolevan takapuskurissa kiinni, nopeuden vaihdellessa siinä 70km/h nurkissa.
Näkemäni takavalot olivat v70:n edellä ajavan tilaihmeen valot, jotka olin havainnut jo satojen metrien etäisyydeltä. V70:n näin vasta alle 50m etäisyydeltä lumipölyn seasta.

Oletettavasti V70:ssä on päiväajovaloautomatiikka mutta se ei vaihtanut ajovaloille talvisena päivänä sakean lumipölyn pöllytessä auton takana.
Joten automatiikka ei tässä tapauksessa toiminut turvallisuutta edistävästi, vaan päinvastoin. Eikä kuljettajakaan tajunnut asiaa itse.  :buck2:

Saatat hyvinkin muistaa nämä kotkotukset, joita markkinoitiin aivan samalla argumentilla kuin EU tällä hetkellä noita päiväajovaloja.
http://s869.photobucket.com/user/joikka/media/Kadett%20E/Lighting/170920101324.jpg.html

Miksi antaa automatiikan hoitaa liikaa asioita, jolloin esim. ajovalojen käsin päällekytkentä alkaa pian olemaan kadotettu taito?

Voisin tähän kertoa erään esimerkin nuoresta neidosta joka kertoi autokoulun opettajalle 2-vaihetta suoritettaessa autossa olevan liukkauden poistin, kun opettaja hämmästeli nopeutta, jolla neito lähestyi liikenneympyrää.   :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Voisin tähän kertoa erään esimerkin nuoresta neidosta joka kertoi autokoulun opettajalle 2-vaihetta suoritettaessa autossa olevan liukkauden poistin, kun opettaja hämmästeli nopeutta, jolla neito lähestyi liikenneympyrää.   :idiot2:
[/quote]
_________________________________________________ ____________________________________________


Voihan olla että neitosella menny käsitteet ja termit sekaisin, ja silti taustalla todellisuuteen perustuva havainto. Soramontulla poikakaverin kanssa ilmastointi ollut isolla ja paikat kuivunu kelin liukkautta poistaen. Siinä "jälkitupakilla partneri esitellyt hienoa autoa luistonestonappeineen. Neito kaunoinen saanut siitä ahaa-elämyksen että: tästä se johtui, poistaa näköjään kaiken liukkauden.

Aika kaukaa haettu, mutta voihan se olla näinkin  :hello:

E. Alku lainausta mikanin kirjoituksesta, sähläsin ja syytän puhelinta. Peilissähän se on vika ku naama on vino  ;D
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015, 15:02:40 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

 

Futurez  Kulkukoira