Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
En tiedä kun en itse ole hyvästä kelistä puhunut...
Sadetutka kytkisi täydet valot heti sateen alkaessa, ellei paranoidi hämäräkytkin olisi niitä kytkenyt jo aiemmin sään pilvistyessä. Valot syttyvät aina niin kirkkaassa valaistuksessa, ettei valokeiloja vielä erota tiellä.

Mitään epäselvää ei silti jää, koska asiasta kiinnostuneelle kuljettajalle kerrotaan kojetaulussa, mitä valoja on käytössä. Lain mukaan pitääkin kertoa, ja myös tämä osa on merkkivalojen väriä myöden lain säätelemä.

Niin että tämä stanaan idoiitti ei ainakaan vielä ole keksinyt, miten voisi ajaa sateessa tai lumipyryssä ilman takavaloja, kun auto sytyttää täydet valot jo huomatessaan pilvisen taivaan keskellä kirkasta päivää. Joissain japanilaisautoissa on myös toisenlaisia päivävaloasennuksia. En silti lähtisi edes Toyotan ostajaa nimittelemään tämän yksityiskohdan vuoksi, ellei hänen ajokäytöksensä anna siihen aihetta. Ja eihän se yleensä anna, koska tilastojen mukaan Toyotan kuski aiheuttaa selvästi odotusarvoaan vähemmän kolareita. Vaikka muita vaikeampaa autoa ajaakin, kun ei edes valot toimi...
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Nyt sulla on kihahtanut peilikuva mieleen. Minä en tiedä miten hyvin sun mannelavettis niidn valojen kanssa sählää ja hyvä nin jos tosiaan toimii noin. Kuitenkin tuolla etenkin talvisin valoisassa lumipyryssä näkyy niitä perä pimeänä päiväajovalolla ajavia. Autot on pääsääntöisesti kohtuu uusia.

Vai väitätkö ettei tätä ilmiötä tapahdu ja puhun satuja?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Suomessa ja muissa maissa, joissa on talvella pääsääntöisesti lunta, niin pitäisi olla takana hehkulankapolttimot, ja takavalot aina päällä.

Syy: Talvella LEDivalot eivät tuota tarpeeksi hukkalämpöä, jotta takavalot pysyisivät edes jonkinvertaa sulana.
Sen verran korjaan, että hämäräkytkimen ohjaamat takavalot ovat lumituiskussa aina päällä. Mutta LEDin tehohäviö ei riitä sulattamaan auton takaosan lumilinnaksi muuraavaan kinokseen reikiä valojen kohdalle.

Ainoat omasta autostani löytämäni hehkulankapolttimot ovat peruutusvalot. Takasumuvalokin siinä on, ja tehokas LED-valo erottuu hyvin sumussa ja sateessa, mutta sen lämpöhäviö ei riitä sulattamaan reikää laidasta laitaan lumeen uppoavaan perään.  Tässä on ainoa pelastus takaosan muotoilu, joka jättää valojen ulkoreunat näkyviin kaikissa keleissä, mutta kovin pieneksi ne takavalot tuolla tavoin käyvät lumituiskussa. Kirkkaampi sumuvalo ei ole valaisimen reunassa, vaan syvemmässä kinoksessa lähempänä auton keskilinjaa.

Parkkivalon 5 W ei myöskään riitä pitämään perinneauton takaosan lumilinnaa sulana sakeassa kelissä, mutta kokemukseni mukaan sumuvalon 21 W yleensä riittää. Sakeassa kelissä ajon jälkeen tuo 21 Wattinen on ainoa näkyvä valo auton takana valkoisessa seinässä.

Uusista Mersuista olen kuullut samaa palautetta myös LED ajovalojen osalta, joiden lämpö ei riitä pitämään lampun lasia lumettomana. On siellä lämmitin, mutta ei taida riittää kaikkein sakeimmissa keleissä? Nämä vain huhua, en ole itse nähnyt.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Suomessa ja muissa maissa, joissa on talvella pääsääntöisesti lunta, niin pitäisi olla takana hehkulankapolttimot, ja takavalot aina päällä.

Tai sitten niissä pitäisi olla pakollisena Suomi-varusteena sulattavat vastuslangat valaisimen pinnassa, jotka kytkeytyvät päälle vain, kun tutka havaitsee pöllyävää lunta. Ja tutkan toimintaa tietty testattaisiin katsastuksen yhteydessä uudessa hallissa, jossa tykitetään keinolunta. Näin kaikki tapahtuisi suomalaiskansalliseen virkamiestyyliin ja katsastusmaksut nousisivat vain vähän. Ekana vuonna ehkä vain 50e.

Joo, ei ole ollut itsellä vaikeuksia havaita edellä ajavaa autoa kohtuu valossa, vaikka perä olisi pimeänä. Edessä on hyvä jotkut tuikut olla, kun siihen on niin tottunut. Valoton säikäyttää kyllä, mutta jos alle ajaa, voi silti katsoa rehellisesti peiliin.

Valoisaan aikaan lumipöpperökelillä takavalot toki hieman auttaa. Enemmän auttaa kuitenkin takasumarit, jotka on kuitenkin osattava kytkeä ihan kuskin toimesta. Se on sinänsä melko sama, onko perä pimeänä, vai tuikkiiko siellä jotkut heikot parkit, mahdollisesti umpeen muurautuneet ledit.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vai väitätkö ettei tätä ilmiötä tapahdu ja puhun satuja?
Enhän toki. Näen itsekin saman ilmiön. Tästä minulla ei ole näyttöä, mutta MustaTuntuu, että on jopa pahenemaan päin?

Mutta minua harmittaa, että näiden valojen väärinkäyttäjien mukana on leimattu kaikki DRL-valoilla ajavat ja heidän autonsa niin loukkaavalla nimityksellä, ettei se mene edes tämän foorumin filtterien läpi.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
(poistettu asiaton näsäviisastelu lumesta)


Mietitäänpä ennen LEDivalojen demonisointia sitä, että siinä esimerkkisi kirkkaan päivän lumipöllytilanteessa tulee kyseeseen myös mahdollinen takasumuvalon tarve. Kenen vastuulla on takasumuvalon oikea käyttö tässä tilanteessa? Miksi takavalojen käyttö ei olisi sen saman vastuuhenkilön tehtävä? Käytössä olevien valojen tilannehan näkyy koko ajan mittaritaulussa.

Minulla on nykyisen autoni talviajosta vain vähän kokemusta. Tähän saakka olin ajanut koko talven pakkovalot päällä, koska ajovaloja on niin paljon, ettei valonvaihtoautomatiikkaa voi käyttää muita häiritsemättä. Mutta Kärpän kauniisti pyydettyä käänsin kokeeksi valokytkimen automaatille. Niin kesällä kuin talvellakin täydet valot ovat aina syttyneet ennen kuin olisin ne itse sytyttänyt ja aina ennen kuin valokuvio näkyy tiellä.

Mutta esittämääsi tilannetta en tiedä, joten pidän kysymyksesi mielessä. Minäpä koitan muistaa selvittää, mitä kirkkaan valaistuksen lumipyörteissä tapahtuu? Kävi miten kävi, minun vastuullani se takavalojen toiminta silti on. Automatiikka voi helpottaa kuljettajan toimintaa, mutta vastuuhenkilö istuu ratin takana.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015, 17:36:49 kirjoittanut Taavi.H »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi

Mietitäänpä ennen LEDivalojen demonisointia sitä, että siinä esimerkkisi kirkkaan päivän lumipöllytilanteessa tulee kyseeseen myös mahdollinen takasumuvalon tarve. Kenen vastuulla on takasumuvalon oikea käyttö tässä tilanteessa?
Tieliikennelaki 36§.

Edit: Takasumuvaloa ei saa käyttää, jos lumen pölyäminen on pientä.
Mutta pieni pölyäminen muuraa ne valot umpeen, ja kelin hämärtyessä niistä ei näy valo läpi.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015, 17:31:01 kirjoittanut järviin »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
(poistettu asiaton näsäviisastelu lumesta)

Mitä minä juuri muutama tunti sitten sanoin?

Järvisen luulisi jo oppineen, että kun täällä mode jotain sanoo säännöistä, sitä myös tarkoitetaan. Tällaiset viisastelut jää nyt tässä tähän. Ei muita seurauksia, seuraavasta sinä lennät banaanisaarille.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015, 17:37:37 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No eikös silloin olisi kohtuullista kriminalisoida sellaiset kuljettajat, jotka ajavat (taka)valoitta sopimattomissa olosuhteissa, eikä pudottaa tiilitonnia kaikkien valmistajien ja kuljettajien niskaan?

Kuten olen aikaisemmin jo useasti kirjoittanut. Takavalojen pimentäminen on eu:n ituhippien aivopieru jolla ei ole mitään todellista tekemistä autojen päästöjen kanssa. 10 wattia tai ledeillä vielä vähemmän on ihan turhaa jos ratin ja penkin välissä oleva taulapää ajaa lusikko pohjassa ;). Jopa virkavalta pitää tuota säädöstä huonona, mutta he toteuttavat päättäjien jopa idiootteja päätöksiä. Ja ei en tiedä yhtään tapausta sitten 90-luvun, että valottumuudesta tai aiheettomasta sumuvaloista olisi sakotettu jotain tuttua.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kärppä

En ole tässä topic:ssa nähnyt yhdenkään kärpän kirjoittavan mitään...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Kuten olen aikaisemmin jo useasti kirjoittanut. Takavalojen pimentäminen on eu:n ituhippien aivopieru jolla ei ole mitään todellista tekemistä autojen päästöjen kanssa. 10 wattia tai ledeillä vielä vähemmän on ihan turhaa jos ratin ja penkin välissä oleva taulapää ajaa lusikko pohjassa ;). Jopa virkavalta pitää tuota säädöstä huonona, mutta he toteuttavat päättäjien jopa idiootteja päätöksiä. Ja ei en tiedä yhtään tapausta sitten 90-luvun, että valottumuudesta tai aiheettomasta sumuvaloista olisi sakotettu jotain tuttua.
Energian säästön vähäisyydessä olet aivan oikeassa. Se osoittaa takavalojen sammuttamisen toivotun hyödyn minimaaliseksi, etenkin kun LEDien käyttöikä oletetaan hyvin pitkäksi (ellei kyse ole Toyota Avensiksen takavaloista eikä Mercedes W211 jarruvalosta, joista on kroonisesti segmenttejä pimeänä).

Löytyisikö näyttöä takavalottomuuden todellisista haitoista mikäli niiden käyttö rajataan kirkkaan päivänvalon hyviin valaistusolosuhteisiin?

Ellei löydy, sitten kyseessä on puhdas mielipidekysymys vailla käytännön merkitystä, kumpaankaan suuntaan. Jos löydät referoitavan näytön kuvaamani päivävalokäytön todellisista havaituista riskeistä, lähden saman tien etsimään Staria, jolla peukaloida valoasetuksia.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
@karppa: anteeksi, lukihäiriö täällä päässä. Täällä Raksilan vieressä kaikki näyttää Kärpältä, ja se on kunniamaininta. Ei ollut tarkoitukseni loukata nimimerkkiä vääntelemällä  :hello:

Nyt löysin tuon hauskan videon, johon aiemmin viittasin mielenkiintoisen havainnointimekanismin kokeena. Tämä on vanha juttu, mutta enpä paljasta juonta heille, jotka eivät ole sitä vielä nähneet. Katsokaa ja seuratkaa tarkoin ohjeita, jotta näette kuinka hyvin te pystytte seuraamaan testivideota: https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY

Testiä aiemmin tuntemattomista henkilöistä noin puolelta jää pelkistetyssäkin skenessä huomaamatta aivan ilmiselviä asioita. Tässä on hyvä havaintoesimerkki siitä, että näkeminen tapahtuu aivoissa eikä se ole pelkästään optiikkaa.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Energian säästön vähäisyydessä olet aivan oikeassa. Se osoittaa takavalojen sammuttamisen toivotun hyödyn minimaaliseksi, etenkin kun LEDien käyttöikä oletetaan hyvin pitkäksi (ellei kyse ole Toyota Avensiksen takavaloista eikä Mercedes W211 jarruvalosta, joista on kroonisesti segmenttejä pimeänä).

Olen huomaavinani että kirjoitat tekstisi mersulasit silmillä huomaathan, että liikenteessä on myös muun merkkisiä autoja.Näissä autoissa valot myös toimivat erillailla. Joissan paremmin ja joissain huonommin.

Laservaloja odotellessa ja kyllä pohjoismaihin myytävissä led-valoissa pitäisi olla lämmitinvastukset, niin koomiselta kuin se kuulostaa.

Btw: Tm:n testejä katsellessa on naurattanut nuo led-valot, kun halogeenitkin hakkaa ne ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Tunteilu riittää, faktat pöytään, kiitos.

Kuinka paljon kolareita todellisuudessa tapahtuu hyvässä kelissä pimeiden takavalojen vuoksi?
Tai kääntäen, kuinka monta kolaria pitää välttää jotta takavalojen poltto olisi oikeutettua?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Olemme, mutta miten ihmeessä onnistuit ajamaan ilman takavaloja märällä tiellä?

Kun ne takavalot aina vaan syttyvät täysien ajovalojen kanssa paranoidin herkän hämäräkytkimen tai sadetutkan ohjaamana ennen kuin kuski ehtii asiaan edes reagoida.

Minä en ajanut, vaan se valkoisen volvon kuski ajoi takavaloitta olosuhteissa, joissa ajovalojen tulisi palaa.

Monasti olen VT6:lla nähnyt autoja pimeälläkin peräpää pimeänä.
Kostea tienpinta ei herätä välttämättä ajovaloja, jos ei sada, mutta nostaa auton taakse sumuhunnun, josta mustaa autoa on pirullisen vaikea nähdä.

Hyvä artikkeli aiheesta.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/eu-huomiovalot-vaara-liikenneturvallisuudelle

Karpan toteamus valovammaisuudesta on muuten totta, en tiedä minäkään ketään, joka olisi edes kuullut huhun siitä, että väärästä valojen käytöstä olisi saanut sakon!  :o

Teoriassa ledi takavalot ovat hyviä, jos ne on suunniteltu oikein, sillä ne ovat monokroomaattisen valonsa vuoksi oikein hyvin erottuvat liki kaikissa olosuhteissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira