Ateho  Elekma

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Sienestysohjetta en pyytänyt, joten antaisitko vain referenssin tutkimukseen, joka kumoaa tuon 90-luvun havainnon peräänajokolarien lisääntymisestä takavalojen syttyessä (kenties lisäjarruvalottomaan autoon), kiitos?
Jos ne takavalot sytytettäisiin jo ennen liikkeelle lähtöä, niin siinä tapauksessa ne eivät syty kesken ajon(päivävaloautomatiikka).

Mitä piti todistaa?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Olen ymmärtänyt monien kokevan tavalojen pimeyden ongelmaksi. Onko siis myös takavalojen syttyminen ajon aikana ongelma?

Löysin vanhan tiedon, jonka mukaan ajovalojen sytyttäminen lisäsi peräänajokolareita Suomessa. Mutta tämä tieto on ajalta, jolloin suuressa osassa autokantaa ei ollut lisäjarruvaloa. Onko kellään uudempaa tietoa aiheesta lisäjarruvalollisten autojen dominanssin ajalta, suuntaan tai toiseen?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015, 00:16:53 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Itse huomasin eilen seuraavaa:
Ilman valoja olevaa autoa ei näe "sivusilmällä" vaikka kuinka on hyvä keli. Tämä tosin harvoin tulee ongelmaksi takavalojen kohdalla, mutta kuitenkin pitää paikkansa että "valoton" ei kiinnitä huomiota mitenkään niin hyvin kuinvalollinen.

Onhan ydinvoimalassakin mittarit mistä näkee reaktoripaineen, tehon jne., mutta silti jostain syystä punaiset hälytysvalot ja hälyttävät katkaisimet kera punaisen valon, jos jokin meinaa mennä pieleen. Mikä järki kun näkeehän sen mittaristakin???

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Itse huomasin eilen seuraavaa:
Ilman valoja olevaa autoa ei näe "sivusilmällä" vaikka kuinka on hyvä keli. Tämä tosin harvoin tulee ongelmaksi takavalojen kohdalla, mutta kuitenkin pitää paikkansa että "valoton" ei kiinnitä huomiota mitenkään niin hyvin kuinvalollinen.

Onhan ydinvoimalassakin mittarit mistä näkee reaktoripaineen, tehon jne., mutta silti jostain syystä punaiset hälytysvalot ja hälyttävät katkaisimet kera punaisen valon, jos jokin meinaa mennä pieleen. Mikä järki kun näkeehän sen mittaristakin???

Näinhän se on, toiset näkisivät ja ymmärtäisivät muita nopeammin liikkuvan hälytysajoneuvon olevan kiireellisissä tehtävissä ilman kirkasta väritystä, hälytysvaloja ja äänimerkkejä.
Ja silti liikenteessä on vähintään tarpeeksi niitä jotka eivät huomaa näitä edes kaikkien noiden huomiota herättävien elementtien kanssakaan.

Ehkäpä siksi(kään) he eivät ole ydinvoimalassa töissä...

En tiedä missä määrin nämä huomiota herättävät elementit sitten turruttavat osan liikenteessä olevista huolimattomaan ympäristön tarkkailuun.
Kun valot päällä liikkuvan ajoneuvon näkee syrjäsilmälläkin niin ei sitten viitsitä kääntää päätä tai edes suunnata katsetta kuin omaan liikkumissuuntaan.
Sitten jos sieltä tuleekin valovikainen ajoneuvo tai valot jostakin muusta syystä eivät ole juuri havaittavissa kohdissa niin ongelmia tulee.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Tiedän saavani paljon kavereita liikenteessä. Kevät/kesäaikana siis.
Musta auto, päivänajovalot (takana ei valoja samaan aikaan) ja sitten hidastaa vauhtia moottorijarrutuksella eli tiputtamalla vaihdetta pienemmälle.  S*
Fiesta -no- boost

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Tiedän saavani paljon kavereita liikenteessä. Kevät/kesäaikana siis.
Musta auto, päivänajovalot (takana ei valoja samaan aikaan) ja sitten hidastaa vauhtia moottorijarrutuksella eli tiputtamalla vaihdetta pienemmälle.  S*

Kun olis ne valot edes pimeellä, sateella, sumussa ym päällä. Meinannu kolmesti lyhentää pikkuauton 48 tonnisella kun vesisateessa, vesisumussa tai pimeässä ilmestynyt pimeä perä eteen ihan hetkessä..
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Linkitin jo aiemmin ajovalopakkoon liittyvän keskustelun argumenteista seuraavan:
http://www.edilex.fi/mt/livm19970002

Tuossa viitataan aiempaan havaintoon, jonka mukaan:
"Suomi otti tietämättään askeleen taaksepäin liikenneturvallisuudessa, kun se on hyväksynyt ajovalojen käytön myös taajamissa. Se johti liikenneonnettomuuksien kasvuun kahdessa ryhmässä: jalankulkijaonnettomuudet lisääntyivät ja peräänajot lisääntyivät. Syynä pidetään katseen kiinnittymistä valoilla ajaviin autoihin, mikä heikentää jalankulkijan erottuvuutta. Jarruvalojen huonontunut erottuvuus muista palavista takavaloista on johtanut peräänajokolarien kasvuun nyt esimerkiksi Helsingissä kaikkein suurimmaksi liikenneonnettomuusryhmäksi."


Sieniä, sopimattomia sieniä......  ???

Lainattu kohta on Janina Andersson /vihr
Esko-Juhani Tennilä /va-r

Mielipitietä, eikä mitään faktista tutkimusta tms.

Samaa sontaa, kuin lisäjarruvalon vastustamis-argumentti aikanaan. Sieniä vieläkin...

Pelkän maalais-järjen pitäisi osoittaa takavalojen hyöty!

Btw, tänään tuli peräpimeänä eteeni 23kpl muniksia Tzadi-kouvostoliitto välillä auringon laskun jälkeen.
Sen lisäksi, että munistelin normaaliin tapaani ajamalla muita nopeammin.,

Liikenneturvan sivuilta en valitettavasti löytänyt noin vanhoja tilastoja tarkistaakseni kuinka suuri se havaittu ero oli? Sanoin myös jo aiemmin, että viittaamani havainto on niin vanha, että tilanne on saattanut lisäjarruvalojen yleistymisen vuoksi muuttua, mutta en ole uudempaakaan tietoa löytänyt.

Juuri siksi olenkin kysynyt jo useampaan kertaan, onko kellään tiedossaan uudempaa tutkimusta takavalojen vaikutuksesta peräänajokolareihin autoissa, joissa varmasti lisäjarruvalo on? Sitä ei kukaan tunnu tietävän, mutta MuTuilua, kiroilua, arvioita älykkyysosamäärästä ja nyt myös sieniä on sen sijaan riittänyt ihan hyvin.
Sienestysohjetta en pyytänyt, joten antaisitko vain referenssin tutkimukseen, joka kumoaa tuon 90-luvun havainnon peräänajokolarien lisääntymisestä takavalojen syttyessä (kenties lisäjarruvalottomaan autoon), kiitos?

Ainakaan tämä linkkisi ei ollut tutkimus missään määrin, vaan pelkkä mielipide (sieniä siis).
Argumentaatio liki samaa kuin lisäjarruvalossa.... 

Jos noin yleisesti ajatellaan ilman hallusinogeenejä tuota näkymistä, niin takavalot auttavat hahmottamaan edessäolevaa ajoneuvoa aikas pirusti ja monellakin tapaa. Niiden puuttuminen taasen vaikeuttaa havaitsemista monessakin tilanteessa.

Lainaus

Samalla haluamme ennakoida todennäköisiä tulevaisuuden EU-direktiivejä, jotka yhtenäistänevät valojenkäytön EU:ssa siten, että tarpeeton valojen käyttö kielletään taajamissa. Tiettävästi autojen teknistä rakennetta yhtenäistävä direktiivi tulee vastaavasti kieltämään ajovalojen kytkennän virtalukosta.

Tämä loppulainaus on helmi.... ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Siinänsä ymmärrän tuon direktiiviin, mutta;
Täällä meidän leveysasteilla on tuo hämärän aika huomattavasti pidempi kuin etelässä (Italia,Ranska jne).
Tähän aikaan vuodesta hämärää on >tunti aamulla ja >tunti illalla. Eteläeuroopassa tuo hämärä kestää sen max 10min

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Mielipitietä, eikä mitään faktista tutkimusta tms.
Sitaattia ei ole kirjoitettu mielipiteenä, vaan viittauksena jo havaittuun peräkolarien määrän kasvuun. Alustavassa nuuskinnassani en minäkään löytänyt tuota viitattua alkuperäistä dataa.

Juuri siksi kysynkin, TIETÄÄKÖ joku oikeasti, onko takavaloista hyötyä vai haittaa hyvässä kelissä?

Tämä muuten ei ole samaa sontaa kuin lisäjarruvalon vastustajilla. Siinä casessa oli selkeä näyttö jarruvalojen turvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta ja tästä tiedossa olleesta argumentista keskusteltiin vuosia. Asiaa vastustaneet eivät vain halunneet olla tietävinään koko asiasta.

Periaatteena taisi olla, että mitä Mossessa ei ole, sitä ei saa olla Volvossakaan. Muistan tämän siksi, että uusi 740 GLE ehti käydä Suomessa ulkomaalaisten kilpien turvin vielä lainsuojattomalla jarruvalolla varustettuna ja olin jo valmiiksi harkinnut kuinka kusen mykiöön katsuria, jonka piti sillä hetkellä vallitsevan lain mukaan vaatia ei lisä- vaan vakiovarusteinen jarruvalo poistettavaksi. Laki ehti muuttua ennen kotiin paluuta, joten eipä tarvinnut sitäkään sabotaasia tehdä edes katsastuksen ajaksi.

Toinen kupru samalta ajalta on takasumuvalojen määrä ja kytkentä. Jossain välissä niitä sai olla kaksi, sitten se piti sammuttaa kaukovaloille vaihdettaessa (vai oliko lähivaloille?), mikä oli sairaan typerä temppu ja lopulta sumuvaloja sai olla vain yksi. Seiskassa on edelleen molemmat paikallaan, kun ne kerran autoon kuuluvat ja takahyllyn jarruvalo on edelleen paikallan. Vaikka sitten Kuitusen kuolleen ruumiin yli, kun ei kerran järkipuhe tehoa.

Kolmas kupru olivat päivävalot, jotka on Volvolla toteutettu täsmälleen samalla rakenteella kuin saman vuoden Saabissa, eli kaksilankaisin 5/21W etuparkein. Saabissa ne ovat Suomessa hyväksytyt, Volvossa ei, vaikka Volvo teki homman oikein. Saabin päivävalo on parkki-vilkku-päivävalopatterin alimmaisena mäen harjanteen takana kuin Mersun DRL LEDit sumuvalon reijässä. Volvon kirkkaat nurkat ovat ylimpänä, lähes konepellin tasalla. Ja tietenkin laittomat. Tai olivat siihen saakka, kun porukalla ne päätimme tyyppihyväksyä Suomeen joku vuosi sitten Oulun kerhotapaamisessa.

Ihan huuhaata löytyy myös kaukovalomääräysksistä, joissa kaksi tai neljä 17.5 ref kaukovaloa on sallittu, mutta kolme samanlaista ei. Tai kaukovalo, jonka valovoimaa kuvaava referenssiluku pienenee 20% todellisen valovoiman kasvaessa 350%.

Lainsäätäjän track record etenkin ajoneuvon teknisissä määräyksissä on niin heikko, että eikö kannattaisi ensin selvittää mitä oikeasti kannattaa tehdä ja toimia vasta sitten?

Ja jos jotain tarvii tehdä, sitten saisivat minun puolestani EU-lobbaajamme tehdä jotain palkkansa eteen ja puskea tarvittavat määräykset koko EU-laajuiseksi direktiiviksi. Kansallisen poikkeuksen kustannuksen maksamme vain me itse.

Olisin olettanut DRL:n nykyisen variantin olevan jo riittävän runsaasti liikenteessä, että joku olisi ehtinyt tutkimaan antaako DRL samat edut kuin ajovalojen päiväkäyttö, vai onko niiden turvallisuusvaikutuksilla jotain eroa?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015, 18:39:19 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
ja lopulta sumuvaloja sai olla vain yksi. Seiskassa on edelleen molemmat paikallaan, kun ne kerran autoon kuuluvat
Ja nykyyän laki sanoo että kaikki valot täytyy toimia. Eli jos on 2 takasumaria, niin molemmat täytyy toimia...  :uglystupid2:

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ilman valoja olevaa autoa ei näe "sivusilmällä" vaikka kuinka on hyvä keli. Tämä tosin harvoin tulee ongelmaksi takavalojen kohdalla, mutta kuitenkin pitää paikkansa että "valoton" ei kiinnitä huomiota mitenkään niin hyvin kuinvalollinen.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että havainnot liikenteessä tehdään aivoilla eikä optiikalla. Ääreisnäön alueella oleva kohde pysyy kyllä hallinnassa, kunhan sen on ensin tietoisesti huomannut. Eikä tästä auta viisastella, että pitäisi katsoa minne ajaa, koska jokaiselle sattuu tilanteita, joissa havainnoidaan ajamisen kannalta epäolennaisia asioita.

Jos näin käy, on hyvä että ajamisen kannalta merkittävät asiat työnnetään havaintokenttäämme vaikka väkisin. Siitähän havaittavuudessa on kysymys.

Asia ei vain ole niin yksinkertainen, että enempi on automaattisesti parempi. Jos olisi, turvallisuutta olisi helppo parantaa sytyttämällä taakse parkkien lisäksi myös jarruvalot, sumuvalot, peruutusvalot ja vaikka vilkutkin toimiaan jatkuvasti.

Noin kerrottuna esimerkki kuulostaa pöljältä, mutta havaittavuutensa signaalisaasteeksi rakentavia näkyy välillä oikeastikin. Joka kesä näkee melkoisen tehokkailla ajovaloilla liikkuvia moottoripyöriä, joiden kuljettaja on havaittavuutensa maksimoimiseksi valmis riistämään kaikilta muilta lähestyvän pyörän nopeuden ja etäisyyden arviointimahdollisuuden. Yhden kirkkaan harakirixenonpallon havaitsee kyllä helposti, mutta muut arviot ovatkin epävarmempia. Jos tarkoitus on, että muut väistävät ennakoimattomasti liikkuvaa ohjusta jo tarpeettomankin kaukaa, niin sen tuolla saavuttaa?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ja nykyyän laki sanoo että kaikki valot täytyy toimia. Eli jos on 2 takasumaria, niin molemmat täytyy toimia...  :uglystupid2:
Eikä vain niin, vaan myös mahdollisten vaihtoehtoisen valojen katkaisimen toteutustapa ja sijainti on ainakin tulkinnallisesti (mukamas) määrätty. Rouvan S80 oli vielä 75 ref. rajan aikaan vaihtoehtoisilla kaukovaloilla, mikä ei kelvannut, koska kytkentä piti vaihtaa konepellin alta.

En jaksanut puhkoa tulipeltiä tuollaisen kytkennän vuoksi, joka vaihtaa asentoa kahdesti vuodessa kesä- ja talvivaloille, vaan jätin valojen valintakohdan nätisti näkyville toisen umpion taakse ja vielä sillä tavoin kytkettynä, että siitä näki selvästi, että mahdollisuutta sekä omien että vaihtoehtoisten valojen samanaikaiseen kytkemiseen ei ole ilman työkaluja, rosvoliittimiä ja johdonpätkiä.

Tulkittiin siitä huolimatta, että olin poistanut auton omat kaukovalot toiminnasta, eikä tietenkään se ollut hyväksyttävää. Koska arvio sillä kertaa oli, että jos kytken vaihtoehtoiset valot lisävaloiksi, on referenssilukujen ylitys pienempi rike.

Sen seurauksena sitten käytiin myöhemmin seuraava keskustelu:
Katsuri: sulla on liikaa valoja
Minä: ei ole, vaan liian vähän!
K: ???
M: Tuon Bosch Touringin Ref on 17.5
K: joo
M: Volvon oman valon on 30
K: joo
M: Volvon nelivalojen ref. on oikeasti lähi+kaukovalon yhteistä eikä kerro kaukovalosta mitään?
K: ???
M: No aattele ny ite, jos sammutan nuo Volvon omat kaukovalot ja lataan keulaan toisen parin Touringeja, niin onko valoa enempi vai vähempi?
K: eiköhän tuo ole selvä juttu, hyvät valothan nuo Touringit on
M: aivan. Ja neljän ref. on yhteensä 70
K: No joo, sehän olisi laillinen
M: aivan. Ja ellei nämä kaksi kelpaa, on lopputuloksena juuri se. Mutta riittäisikö nyt tämä yksi lisävalopari tämän kerran?
K: Onhan se kyllä noinkin.

Oman kokemuksen mukaan kokeneet katsurit ovat kyllä tietoisia lakipykälien hölmöyksistä ja mikäli asennukset ovat järkeviä ja huolella tehty, yleensä ymmärtämystä löytyy tämän tapaisiin säännösten venyttämiseen. En ole enää vuosiin sammuttanut 740 GLE:n päivävaloja edes katsastukseen, vaikka ennen nyppäsinkin sulakkeen pois tunniksi joka vuosi.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015, 19:59:11 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Tiedän saavani paljon kavereita liikenteessä. Kevät/kesäaikana siis.
Musta auto, päivänajovalot (takana ei valoja samaan aikaan) ja sitten hidastaa vauhtia moottorijarrutuksella eli tiputtamalla vaihdetta pienemmälle.  S*
Moottoripyörää ajaessani olen automatisoinut itselleni pari rutiininomaista nyppäisyä kahvasta tuossa tilanteessa. Ei jarruttamisen vaan jarruvalon vuoksi.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Slerbahuuli

  • Vieras
Ja parivuotta sitten luin tutkimuksen, jonka mukaan vilkkuva jarruvalo (hätäjarrutus) on tehokkain havainnonnin kannalta.

Mikan, milloin nähdään vilkkuvat merikontin jarruvalot.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Ja parivuotta sitten luin tutkimuksen, jonka mukaan vilkkuva jarruvalo (hätäjarrutus) on tehokkain havainnonnin kannalta.

Mikan, milloin nähdään vilkkuvat merikontin jarruvalot.
Eikös joku foorumilainen jo semmoiset kytkeny...


 

Samppasport  Futurez